Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
katia1993 schreef:Beginners bitloos laten rijden, vind ik een zeer goed idee. Zo leren een goede en stille handhouding zonder veel verkeerd te doen.

siskeh schreef:@TS: oke
naja, ik wil (eerst) véél theorie hebben.
Daarnaast eerst veel op de grond leren, en balans-zitlessen hebben voordat ik begin met "rijden".
Sowieso ook de optie om "andere" lessen te volgen naast het rijden, dus grondwerk, schriktraining e.d.
Ideaal zouden er ook lessen zijn dat je op het droge kan oefenen/spieren kan trainen.
Het rijden zelf moet dus ook bit/bitloos zijn, mijn voorkeur gaat naar bitloos, maar ik heb niets tegen goed bit-gebruik.
Afwisselend gebruik maken van BBP en zadel, en de lessen veel gericht op hoe het paard lopen "moet" en hoe dit te bereiken(uiteraard op een vriendelijke manier).
Daarnaast moet er ook genoeg uitdaging zijn en ruimte voor "leuke" dingen(standaard schriktraining, voltige enz.)
De lessen mogen voor mij niet meer als 4 mensen hebben, mag bij de theorie uiteraard meer zijn.
En vervolgens heb ik nog een hele ris aan eisen wbt de paarden(denk aan het aantal te "werken" uren, en het aantal uren buiten, algemene gezondheid, leeftijd ...)
. En beginners zou ik zonder bit laten rijden met een neckrobe/cordeo (met een heel braaf paard natuurlijk) en dan heeft de pony ook nog een halster met teugels om z'n hoofd, en als de beginner even de controle kwijt is mag hij/zij naar de teugels grijpen
(maar ze mogen natuurlijk niet trekken
) Maar goede instructie blijf ik toch het belangrijkst vinden.
Joycebunny schreef:Beginners inderdaad bitloos. Omdat ze in het begin vaak 'plukken' in de mond, zo bezeren ze het paard niet.
Om een ervaren paard kwaad te kunnen doen heb je enige ervaring nodig. Shadow0 schreef:Joycebunny schreef:Beginners inderdaad bitloos. Omdat ze in het begin vaak 'plukken' in de mond, zo bezeren ze het paard niet.
Echt waar? Plukken is volgens mij typisch een kenmerk van niet-meer-beginners. De beginners bij ons hebben de teugels ongeveer bij de gesp vast, en zo niet dan zwaait het paard een keer met het hoofd en is de zaak snel bekeken... de paarden zijn sterker en handiger dan de doorsnee beginner.Om een ervaren paard kwaad te kunnen doen heb je enige ervaring nodig.
Joycebunny schreef:Dan vraag ik me af wat jullie onder 'niet-meer-beginners' verstaan..
Ik versta hieronder een combinatie paard-ruiter met een ontspannen uitstraling, zonder getrek of gepluk, nageeflijk zonder zagen oid. Is dit niet het geval noem ik het nog steeds beginners eigenlijk, ookal rijden ze al 10 jaar
Rijtijd een paar weken, misschien wat maanden, geen galop. Het lijkt me weinig zinvol om manegeruiters in te delen volgens de classificering van de dressuursport. Want ze zijn allemaal geen GP. siskeh schreef:@TS: oke
naja, ik wil (eerst) véél theorie hebben.
Daarnaast eerst veel op de grond leren, en balans-zitlessen hebben voordat ik begin met "rijden".
Sowieso ook de optie om "andere" lessen te volgen naast het rijden, dus grondwerk, schriktraining e.d.
Ideaal zouden er ook lessen zijn dat je op het droge kan oefenen/spieren kan trainen.
Het rijden zelf moet dus ook bit/bitloos zijn, mijn voorkeur gaat naar bitloos, maar ik heb niets tegen goed bit-gebruik.
Afwisselend gebruik maken van BBP en zadel, en de lessen veel gericht op hoe het paard lopen "moet" en hoe dit te bereiken(uiteraard op een vriendelijke manier).
Daarnaast moet er ook genoeg uitdaging zijn en ruimte voor "leuke" dingen(standaard schriktraining, voltige enz.)
De lessen mogen voor mij niet meer als 4 mensen hebben, mag bij de theorie uiteraard meer zijn.
En vervolgens heb ik nog een hele ris aan eisen wbt de paarden(denk aan het aantal te "werken" uren, en het aantal uren buiten, algemene gezondheid, leeftijd ...)

siskeh schreef:Cursussen bijvoorbeeld, of ponykampen.

:siskeh schreef:Deze zin snap ik verder niet:
Wat mij betreft mag het trouwens - als er ook maar gewoon gelegenheid blijft voor de recreatieruiters die recreatief willen rijden en iets minder geld hebben. Betekent namelijk helemaal niet dat die paarden automatisch afgebeuld worden of dat het allemaal verschrikkelijk is.

(hoeft ook niet, betekend alleen dat ik niet op die manege's zou kunnen rijden)CM_ schreef:Sonja schreef:Ik ga voor kwaliteit in instructie en nog wat andere criteria, en of dat dan met of zonder bit is dat zou me niet uitmaken.
Amen..
Bitloos of met bit, een slechte ruiter heeft een paard evenveel last van.
Goede instructie staat bij mij hoger in het vaandel, een instructrie die zorgt voor goed rijdende ruiters, daar heeft een paard veel en veel meer aan.
Even buiten spel gelaten dat daarnaast paardenwelzijn mbt weidegang en ruime stallen ook voorop staat.