Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij voor een manege kiezen waarbij bitloos gereden word of liever met bit?

Bitloos
52 (38%)
Bit
14 (10%)
Zowel bit als bitloos
45 (33%)
Zou mij niets uitmaken
23 (17%)

Totaal aantal stemmen: 134

skins

Re: Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:06

Beginners bitloos laten rijden, vind ik een zeer goed idee. Zo leren een goede en stille handhouding zonder veel verkeerd te doen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:05

katia1993 schreef:
Beginners bitloos laten rijden, vind ik een zeer goed idee. Zo leren een goede en stille handhouding zonder veel verkeerd te doen.

Is dat zo? Volgens mij leer je je handen pas echt stil houden als ze niets vast houden, simpelweg omdat je dan leert met je zit en benen te sturen. Zodra je teugels in je handen krijgt, met ene bit of met een neusriem er aan vast, ga je met die teugels iets doen....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:25

Ik zou kiezen voor bitloos in het begin, bij onervaren ruiters. Wanneer ze zich wat beter bewust zijn van alle hulpen, en dit op een goede manier kunnen laten inwerken op het paard. Zou mijn voorstel aan hen zijn om het is met bit te laten werken. Ik vind een manege een soort kennismaking met de paardensport. Bitloos komt steeds meer in opmars en vind dan ook dat de manegeruiters hier kennis mee gemaakt moeten hebben. En later de keus aan hen is, bitloos rijden moet je ook maar net kunnen! Vind het goed als op een manege dus beide aangeboden worden. Maar laat de ruiters beginnen met bitloos, en laat ze zeker kennis maken met het bit! :)

Dat zou m'n eigen oplossing zijn :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:31

Al mijn pony's worden zowel bitloos als met bit gereden. Ze worden dressuurmatig (voor de wagen en ohz) getraind en ook (bijna) allemaal uitgebracht.

Sommige kinderen die nog moeite hebben met hun handen stil en op hun plek houden laat ik met een bitloos hoofdstel of stalhalster rijden zodat ze kunnen oefenen zonder mijn pony's daar erg mee te plagen.

Heb ook 1 grappige pony er tussen zitten, die gaat staan grazen als je niet rustig ben met je handen. Bitloos doet ze dit zelfs ook, maar in iets mindere mate. Merrie is echt braaf en goed opgeleid (loopt ZZ voor de wagen), maar ook erg slim.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:43

siskeh schreef:
@TS: oke :')
naja, ik wil (eerst) véél theorie hebben.
Daarnaast eerst veel op de grond leren, en balans-zitlessen hebben voordat ik begin met "rijden".
Sowieso ook de optie om "andere" lessen te volgen naast het rijden, dus grondwerk, schriktraining e.d.
Ideaal zouden er ook lessen zijn dat je op het droge kan oefenen/spieren kan trainen.

Het rijden zelf moet dus ook bit/bitloos zijn, mijn voorkeur gaat naar bitloos, maar ik heb niets tegen goed bit-gebruik.
Afwisselend gebruik maken van BBP en zadel, en de lessen veel gericht op hoe het paard lopen "moet" en hoe dit te bereiken(uiteraard op een vriendelijke manier).
Daarnaast moet er ook genoeg uitdaging zijn en ruimte voor "leuke" dingen(standaard schriktraining, voltige enz.)

De lessen mogen voor mij niet meer als 4 mensen hebben, mag bij de theorie uiteraard meer zijn.

En vervolgens heb ik nog een hele ris aan eisen wbt de paarden(denk aan het aantal te "werken" uren, en het aantal uren buiten, algemene gezondheid, leeftijd ...)

Heb precies hetzelfde lijstje :Y) . En beginners zou ik zonder bit laten rijden met een neckrobe/cordeo (met een heel braaf paard natuurlijk) en dan heeft de pony ook nog een halster met teugels om z'n hoofd, en als de beginner even de controle kwijt is mag hij/zij naar de teugels grijpen :') (maar ze mogen natuurlijk niet trekken ;) ) Maar goede instructie blijf ik toch het belangrijkst vinden.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:50

Zelf rijd ik bitloos, dus dit is wel mijn voorkeur maar met bit is ook geen probleem als er normaal mee om wordt gegaan, Verder lijkt het me indd ook een goede optie om beginners bitloos te laten doen, ookal is dit ook niet ideaal want dan is de druk op de neus vaak ook te veel...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:55

Beide niet bij beginners, bitloos is niet vriendelijker want er lopen dan wel veel zenuwen in de mond, maar minstens zoveel over de neus. Mijn mening is gewoon dat beginners eerst gewoon helemaal geen teugels zouden moeten hebben, en bij gevorderden maakt het niets uit dus heb ik gestemd voor een manege waar beide mogelijk is.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:57

Zowel bitloos, als bit.
Dat er afgewisselt kan worden. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:59

Een vriend van mij had de euvele moed om bij een manege tijdens de proefles te vragen of het ook mogelijk was om bitloos te gaan rijden daar en dat te leren want 'hij had zich verdiept in paarden en bitloos leek hem beter'.

De dame in kwestie die erbij stond van de manege plofte zowat en kon zich nog maar nét goed houden. Als zelfs beginners en bijna leken er nou al over beginnen staat de wereld écht op het punt te vergaan. :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:07

Beginners inderdaad bitloos. Omdat ze in het begin vaak 'plukken' in de mond, zo bezeren ze het paard niet. Als ze hun handen later stil kunnen houden kunnen ze eventueel wel met een trensje rijden. Net zoals in de echte paardensport : iemand die met moeite een B-proefje kan rijden geef je toch ook geen stang en trens?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:14

Joycebunny schreef:
Beginners inderdaad bitloos. Omdat ze in het begin vaak 'plukken' in de mond, zo bezeren ze het paard niet.

Echt waar? Plukken is volgens mij typisch een kenmerk van niet-meer-beginners. De beginners bij ons hebben de teugels ongeveer bij de gesp vast, en zo niet dan zwaait het paard een keer met het hoofd en is de zaak snel bekeken... de paarden zijn sterker en handiger dan de doorsnee beginner. :) Om een ervaren paard kwaad te kunnen doen heb je enige ervaring nodig.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:19

Shadow0 schreef:
Joycebunny schreef:
Beginners inderdaad bitloos. Omdat ze in het begin vaak 'plukken' in de mond, zo bezeren ze het paard niet.

Echt waar? Plukken is volgens mij typisch een kenmerk van niet-meer-beginners. De beginners bij ons hebben de teugels ongeveer bij de gesp vast, en zo niet dan zwaait het paard een keer met het hoofd en is de zaak snel bekeken... de paarden zijn sterker en handiger dan de doorsnee beginner. :) Om een ervaren paard kwaad te kunnen doen heb je enige ervaring nodig.

Dan vraag ik me af wat jullie onder 'niet-meer-beginners' verstaan..
Ik versta hieronder een combinatie paard-ruiter met een ontspannen uitstraling, zonder getrek of gepluk, nageeflijk zonder zagen oid. Is dit niet het geval noem ik het nog steeds beginners eigenlijk, ookal rijden ze al 10 jaar ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:26

Joycebunny schreef:
Dan vraag ik me af wat jullie onder 'niet-meer-beginners' verstaan..
Ik versta hieronder een combinatie paard-ruiter met een ontspannen uitstraling, zonder getrek of gepluk, nageeflijk zonder zagen oid. Is dit niet het geval noem ik het nog steeds beginners eigenlijk, ookal rijden ze al 10 jaar ;)

Onder de beginners versta ik de ruiters die eh, hoe zeg je dat nou, beginnen. Nog niet zoveel ervaring hebben dus :) Rijtijd een paar weken, misschien wat maanden, geen galop. Het lijkt me weinig zinvol om manegeruiters in te delen volgens de classificering van de dressuursport. Want ze zijn allemaal geen GP.

Ruiters die wel ervaring hebben maar zagen (wat alleen maar kan met ervaring, je moet er handigheid in krijgen) zijn ruiters die op een slechte manier rijden (en dat komt in de hoogste regionen voor), maar dat zijn geen beginners, want beginners zijn ruiters die beginnen.
(Waarom zou je de woorden betekenissen geven die de boel alleen maar verwarrender maken?)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:28

siskeh schreef:
@TS: oke :')
naja, ik wil (eerst) véél theorie hebben.
Daarnaast eerst veel op de grond leren, en balans-zitlessen hebben voordat ik begin met "rijden".
Sowieso ook de optie om "andere" lessen te volgen naast het rijden, dus grondwerk, schriktraining e.d.
Ideaal zouden er ook lessen zijn dat je op het droge kan oefenen/spieren kan trainen.

Het rijden zelf moet dus ook bit/bitloos zijn, mijn voorkeur gaat naar bitloos, maar ik heb niets tegen goed bit-gebruik.
Afwisselend gebruik maken van BBP en zadel, en de lessen veel gericht op hoe het paard lopen "moet" en hoe dit te bereiken(uiteraard op een vriendelijke manier).
Daarnaast moet er ook genoeg uitdaging zijn en ruimte voor "leuke" dingen(standaard schriktraining, voltige enz.)

De lessen mogen voor mij niet meer als 4 mensen hebben, mag bij de theorie uiteraard meer zijn.

En vervolgens heb ik nog een hele ris aan eisen wbt de paarden(denk aan het aantal te "werken" uren, en het aantal uren buiten, algemene gezondheid, leeftijd ...)

Stel dat een manege dit alles jou zou kunnen bieden. Wat durf/wil je daar dan voor neer leggen?
Want voor een manege moet dit natuurlijk financieel ook haalbaar zijn...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 07:57

Ik ken een manege die dit heeft, en die is niet zo duur, 2 uur "prive" voor 45 euro :o
Anders zou ik er max 60 p/u voor over hebben(priveles)
Al vind ik dat de "leuke" dingen minder zouden moeten kosten.
Als je met 5 persoon schriktraining gaat doen moet dat bedrag niet over de top zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 08:05

Siskeh@

Wat je zegt is best lastig.. Aan de ene kant wil mensen de gelegenheid bieden om ergens aan mee te doen en jou kennis te delen, aan de andere kant moet het wel rendabel blijven.

Wij lopen hier ook tegen aan met de overname van een bedrijf.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:08

rendabel blijft het door andere dingen erbij te doen.
Cursussen bijvoorbeeld, of ponykampen.
Nadeel daarvan is weer dat je in het weekend geen lessen kan geven..
En geld over hou je idd niet, je doet het waarschijnlijk alleen om jouw manier van werken met paarden over te brengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:15

siskeh schreef:
Cursussen bijvoorbeeld, of ponykampen.

Nee ponykampen zijn fijn voor je paarden ;)

Wat mij betreft mag het trouwens - als er ook maar gewoon gelegenheid blijft voor de recreatieruiters die recreatief willen rijden en iets minder geld hebben. Betekent namelijk helemaal niet dat die paarden automatisch afgebeuld worden of dat het allemaal verschrikkelijk is. Ik kan in elk geval geen 60 euro opbrengen, en ik vind wat jij noemt niet de noodzakelijke minimale voorwaarden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:18

Ik zou niet weten wat er mis is met het ponykamp wat ik bedoel :=
Goed het is zwaarder als hun normale "werk"(ook afhankelijk van het paard, het ene moet meer doen dan het andere)
Maar de ponykampen zijn zo "zwaar" voor de paarden dat ik mijn eigen "afgedankte" merrie mee heb laten doen(die al 2 jaar stil stond)

Wat voor jou minimaal is hoeft natuurlijk niet voor mij hetzelfde te zijn..(ik functioneer namelijk anders gewoon niet)
Dan 60 euro p/u, een uur écht prive is vaak te lang, dus ga je naar een half uur, als je dat 1 keer per 2 weken doet kom je op 15 euro p/w nog steeds niet goedkoop, maar wel te doen IMO.

Deze zin snap ik verder niet :o :
Wat mij betreft mag het trouwens - als er ook maar gewoon gelegenheid blijft voor de recreatieruiters die recreatief willen rijden en iets minder geld hebben. Betekent namelijk helemaal niet dat die paarden automatisch afgebeuld worden of dat het allemaal verschrikkelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:32

siskeh schreef:
Deze zin snap ik verder niet :o :
Wat mij betreft mag het trouwens - als er ook maar gewoon gelegenheid blijft voor de recreatieruiters die recreatief willen rijden en iets minder geld hebben. Betekent namelijk helemaal niet dat die paarden automatisch afgebeuld worden of dat het allemaal verschrikkelijk is.

Ik ben zo vreselijk bang dat de maneges kapotgereguleerd worden. Omdat er steeds weer gezegd wordt hoe slecht het is op maneges. Ik ben zo bang dat er 'minimale eisen' gesteld worden die zo extreem zijn dat paardrijden voor tamelijk gewone mensen niet meer mogelijk wordt. En dat zou zo zonde zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:37

Ahh daar ben ik het helemaal mee eens :j
Mijn minimale eisen zullen ook nooit helemaal doorgevoerd worden vermoed ik :+ (hoeft ook niet, betekend alleen dat ik niet op die manege's zou kunnen rijden)
Op en "normale" manege krijg je geen prive-les(of niet veel) dus als je daar groepslessen van maakt gaat de prijs ook al naar beneden.

_RV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:29

CM_ schreef:
Sonja schreef:
Ik ga voor kwaliteit in instructie en nog wat andere criteria, en of dat dan met of zonder bit is dat zou me niet uitmaken.

Amen..

Bitloos of met bit, een slechte ruiter heeft een paard evenveel last van.
Goede instructie staat bij mij hoger in het vaandel, een instructrie die zorgt voor goed rijdende ruiters, daar heeft een paard veel en veel meer aan.

Even buiten spel gelaten dat daarnaast paardenwelzijn mbt weidegang en ruime stallen ook voorop staat.

Inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:31

Zonder bit, met bit, het maakt niet uit, het ligt aan de handen van de ruiter.