Wat doe jij als je dit ziet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie?

* Je gedachten voor je zelf houden.
69 (57%)
* Persoonlijk zeggen tegen de ruiter dat die rijstijl niet kan!
23 (19%)
* Je zegt het tegen de instructriese/ouder of eigenaar van het paard/pony.
7 (5%)
* Je neemt het recht in eigen handen en loopt er recht op af en maakt duidelijk dat ECHT niet meer door kan gaan!
10 (8%)
* Je doet iets anders...?
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 120

Apple

Re: Wat doe jij als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:42

-> PP

VanNessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:49

ik zou er zeker weten iets van zeggen!!!

xxdiorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:50

Als het echt te erg is dan zou ik er denk ik wel ff wat van zeggen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:52

Ik heb 1 x tegen de ouders van een meisje gezegd, dat als het mijn dochter was, ik haar persoonlijk van haar pony had afgetrokken. Pony weigerde 2 x voor dezelfde hindernis en ik ben niet tegen een keer slaan, maar zij nam haar teugels in 1 hand en sloeg de pony meer dan 10 x. Het was puur frustratie. Ik vind straffen mag, maar niet uit frustratie. De hele kantine vond dat het niet kon, maar niemand zei er wat van.
Ik vind ook dat de jury dan moet ingrijpen. Maar het was onderling en deze jury is niet zo sterk wat dat betreft.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:55

Het ligt er een beetje aan op welke manier.
Ik heb wel eens gezien dat een paard onterecht gestraft werd, maar heb daar nooit wat van gezegd toen.
Als een paard écht hard geslagen word, dan zou ik er zeker wat van zeggen!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:56

ik zou vragen waarom ze hem zo ghard straft??

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:58

Ik kan er absoluut niet tegen als een paard tegen onrechte gestraft word. Dus ja, ik zou wel even duidelijk maken wat ik er van vind :j

Maar dan alleen als het ook echt onterecht is. Niet dat het paard loopt te mokken. En dan bijvoorbeeld een tikje krijgt, een huge bok geeft. En dán hard geslagen word.
Dan zou ik mijn gedachten voor me houden :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:15

Ligt eraan ik heb het probleem als ik iets echt heel erg vind ik het of zeg of dichtklap.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:21

Ik heb wel geleerd om er alleen maar wat van te denken.. maar soms is het echt sterker dan mij, laatste keer dat ik echt een opmerking niet binnen kon houden was tijdens een wedstrijd bij ons op de vereniging, wij kwamen aan en liepen over het parkeerterrein, daar werd een paard zo ongelofelijk smerig de wagen in geslagen met een longeerzweep dat mijn mond echt openviel en dan heb ik het niet over een aanmoedigende tik maar over uit volle kracht van boven het hoofd met 2 handen vol op het paard rammen, dier was compleet in paniek en sloeg een paar x bijna achterover, benen onbeschermd van dat ging links en rechts van die loopplank, ik hield mijn hart vast want hoe kan je verwachten dat het paard daarna ineens heel braaf gaat laden? pure frustratie en dat zichtbaar voor een ieder die het wilde zien. Ik heb wel iets geroepen van; Hallooo hee doe eens normaal dat heeft toch geen zin maar je maakt niemand wat joh, het is HUN paard... ik ben geen official of wat dan ook daar.
Gelukkig kwam net de jury aanrijden (bondsvertegenwoordiger ook nog) en die stapte direct uit.
Als mensen tijdens het rijden tekeer gaan en ik zit zelf op mijn paard dan bemoei ik me er echt niet (meer) mee, dan slaat die boosheid/ergernis op mijn eigen paard en dat wil ik echt niet, ik sluit me er voor af.

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:06

ik zou het tegen een instructiese zeggen die er echt iets van mag zeggen...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:09

Ligt er aan of ik de persoon ook ken of niet. Persoonlijk denk ik eigenlijk 'ieder voor zich', voor kritiek heeft die persoon immers een instructrice.

Maar als ik iemand ken zou ik toch wel op een subtiele manier proberen duidelijk te maken dat ik vind dat iets niet kan

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:16

Ik zou het denk ik niet zeggen. Je weet niet wat er vooraf is gegaan dus kun je er ook heel moeilijk over oordelen.
Het lijkt mij erg irritant, als mijn paard de hele tijd al vervelend is, en ik straf hem een keer, dat een een voorbijganger mij komt vertellen dat ik mijn paard slecht behandel. Dus ik zou het zelf daarom ook niet snel doen.
Misschien als er iemand in de bak zit (ouder, instructrice). Dan zeg ik het tegen diegene en die mag dan oordelen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:34

Wie ben ik om me daarmee te bemoeien? Nee hoor, mogen ze lekker zelf weten :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:36

Het ligt aan de situatie, maar ik zou meer een cynische opmerking maken met de ondertoon dat ik het niet vind kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:37

Ik zeg er niets van.. Zie dit ong. iedere dag wel.. Dr iets van zeggen heeft geen zin hoor.. Ze denken namelijk dat ze geweldig rijden dus zullen ze toch niets met je advies doen..

Dus laat ik het allemaal lekker gaan.. Geen zin in discussie's

Sterretje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:56

Ik bekijk het me wel, maar zeg er niks van, ik denk het me wel.

Het is indd wat hierboven al gezegd word, ze denken vaak zelf dat ze het goed doen en geweldig rijden. En dan word dan een discussie, en weer een ruzie op stal.

Vind het vaak wel heel rot om te zien, heb dan ook de neiging om mijn paard een extra klopje te geven :D

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:03

Ik kan dan echt mijn mond niet houden hoor.
Ik loop op diegene af en vraag waarom ze dit doet en waar het voor nodig is
Ook vraag ik of er niet meer wegen zijn die naar Rome leiden om het voor elkaar te krijgen wat zij van hem wil.
mocht ik zelf een oplossing zien zal ik zeker die tip ook meegeven.
Een keer was het op de manege zo erg dat ze een veulen helemaal lens aan het slaan waren.
Toen heb ik een zweep gepakt en heb hun geslagen. (ben wel van de manege afgetrapt daarna)

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:06

vind het inderdaad van de situatie afhangen. maar als ik denk van het kan wel even wat minder. Zeg ik dat wel, maar dan zo subtiel mogelijk

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:13

Kudapelatih schreef:
Ook vraag ik of er niet meer wegen zijn die naar Rome leiden om het voor elkaar te krijgen wat zij van hem wil.
Een keer was het op de manege zo erg dat ze een veulen helemaal lens aan het slaan waren.
Toen heb ik een zweep gepakt en heb hun geslagen. (ben wel van de manege afgetrapt daarna)

Het is wel knap dat je dat er voor over had!
Maar ik snap ook niet, wat kan een veulentje fout doen, het moet nog zoveel leren, en
sommige mensen denken dat ze na 5 minuten de toure france kunnen lopen ;).

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:19

Kudapelatih schreef:

Ik zat op een slechte manege, waren echt heel slecht voor de dieren.
Heb het geregeld voor hen opgenomen in de hoop dat ik iets kon verbeteren voor hen.
Na de zoveelste keer en dat ik door had dat ik het niet kon veranderen ben ik daar weggegaan.

Vind het super wat je gedaan hebt!!!!!!!!!!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:22

Hangt er beetje van af.
Mijn pony staat op een boerderij waar iedereen wel goed met mekaar kan, en als het bij ons zou voor komen. Denk dat ik gewoon na het rijden zou vragen van nou hoe ging het? En dat ze dan mischien zelf wel met het verhaal zou komen dat het niet goed ging en wat het paard deed waarom hij zo gestraft moest worden.

Maar gelukkig heb ik zo iets nog niet mee gemaakt! :)

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:25

mick75 schreef:
Je kan als voorbijganger niet altijd zien of een harde aanpak niet een beetje nodig is op dat moment. Je ziet alleen maar dat het paard een lel krijgt, zonder de voorgeschiedenis te weten. Voor het zelfde geld is het paard al tijden aan het klieren en pakt de ruiter net even door als jij langsloopt en ik kan me voorstellen dat een ruiter die net op het punt is goed door te pakken het niet waardeert als er commentaar geleverd word door een toevallige voorbijganger.

_/-\o_

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:31

Dit hangt echt af van de situatie... Ik pak mijn paard soms ook flink aan als hij dat verdient.
Overigens heb ik meegemaakt dat mijn bijrijdster mij een keer bijna in tranen belde, mijn paard stond al 15 minuten lang stil en het enige wat hij wilde doen was achteruit lopen midden in het bos. Toen ze hem vervolgens flink aanpakte en hij uiteindelijk weer liep, kwam er een voorbijganger die haar compleet verrot gescholden heeft en riep dat ze de dierenbescherming ging bellen..
Daarom zal ik, als ik de situatie niet weet, geen commentaar geven. Als het een bekende is en de situatie is echt onterecht, dan zal ik eerder opbouwende kritiek geven (bijv. je kan het ook zo of zo aanpakken) dan iemand uit te schelden of heel boos te worden...

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:50

Ik zeg er nooit wat op. Ik rij zelf nog niet eens een jaar, dus ik durf eigenlijk niet zo goed commentaar te geven op anderen die al veel langer rijden.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:53

Optie 1, niets zo irritant als ruiters die alles beter te weten en zich overal mee bemoeien, vaak kennen ze het paard nauwelijks.