Wat is het goedkoopste voor een shetlandpony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:08

Dat denk ik ook niet, maar het is misschien wel goed voor de TS om zich daarvan bewust te worden.
Dat dierenartsen rekeningen hoog uit kunnen vallen, en dat je ook gewoon kunt reageren op bokt. :j
Laatst bijgewerkt door Datjaa op 16-02-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Re: Wat is het goedkoopste voor een shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:09

ik snap je wel en ik vind ook dat de meeste bokkers netter kunnen doen. Je moet zeker geld besparen voor de DA enzo, maar als je echt van plan bent er goed voor te zorgen en er ook mensen zijn die jouw willen helpen zou ik het gewoon doen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:01

Carmen123, ik denk niet dat er hier bokkers zijn die jaloers zijn op het feit dat jij een shet wilt kopen onder de 100 euro en er het liefst zo min mogelijk geld voor wilt uitgeven.......... Onverantwoordelijk als je dat doorzet.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:10

Ik begrijp dus dat je moeder je financieel gaat helpen?
Dan zou ik je shet neerzetten op een stuk land met andere paarden, das het meest diervriendelijk.

Maar hou je er wel rekening mee dat je elke dag naar de shet toe moet, ook als het regent/heel koud is/je eigenlijk meer zin hebt om naar de stad te gaan.
Als je zo'n beestje koopt krijg je ineens een berg verantwoordelijkheden op je, ik zou eerst maar eens diep in jezelf kijken of je daar aan toe bent en of je het over een tijdje nog wel leuk vindt om elke dag een stukje met een shet te gaan lopen.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:16

Misschien kun je het beste met een verzorgpony beginnen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:18

ik vind niet bepaald dat iedereen hier aardig doet. de TS bijt van haar af, het is niet de bedoeling dat jullie haar gaan vertellen dat ze die pony niet moet nemen, haar moeder rijd al heel lang, en haar ouders betalen mee. ze wil juist gaan besparen dat ze nog geld over heeft als de pony iets mankeert.
ze vraagt hier om tips en niet om commentaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:18

volgens mij is dit niet haar eerste account en heb ik vaker dit soort topics van haar voorbij zien komen.... :o

als je moeder het zo goed weet, zal ze ook wel weten waar jij je pony het beste kan neerzetten. Ik neem aan dat ze je namelijk wel gaat helpen met de verzorging en controleert of jij het goed doet. Je bent immers nog jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:19

Belady schreef:
Misschien kun je het beste met een verzorgpony beginnen.

Idd! Hartstikke leuk, je hebt niet de volledige verantwoordelijkheid en je kunt er misschien zelfs nog op rijden ook :) Bovendien hoef je ook (bijna) niets te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:20

superwoman schreef:
volgens mij is dit niet haar eerste account en heb ik vaker dit soort topics van haar voorbij zien komen.... :o

als je moeder het zo goed weet, zal ze ook wel weten waar jij je pony het beste kan neerzetten. Ik neem aan dat ze je namelijk wel gaat helpen met de verzorging en controleert of jij het goed doet. Je bent immers nog jong.

Idd, daarom zou je ons advies eigenlijk niet eens nodig hebben :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:20

Bizzybijtje schreef:
carmen123 schreef:
doe niet zo vies ben je jarloers ik wil juist geld besparen om meer geld te hebben als die ziek word. mijn moeder rijd al meer dan 30 jaar paard en van haar mag het en zij helpt mij

Ja ik ben stikjaloers :j ,kijk maar in mijn profiel ;) Ik weet echt wel waar ik het over heb hoor...

maar waarom zou zij dan geen shetje mogen en jij wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:22

LovesFayala schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ja ik ben stikjaloers :j ,kijk maar in mijn profiel ;) Ik weet echt wel waar ik het over heb hoor...

Van mij mag ze best een shetje hoor.... Mits ze er genoeg ervaring voor heeft. En aan haar topics/reacties te zien vind ik nou eigenlijk niet dat ze zo overkomt.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:23

zo kan ze tog meer leren? Haar moeder heeft 30 jaar bijna ervaring met paarden, dus dat gaat echt wel goed hoor!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:25

Ach als ze financieel geholpen wordt door haar moeder, wat is dan het probleem nog?
Niet genoeg ervaring? Had ik ook niet op mijn 12e en kreeg wel 3 verzorgshetten. Ging in het begin totaaal niet goed, 1 ervan trapte en beet zo uit het niets was doodsbang voor die pony. Nu is het een lieve knuffel geworden :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:30

Bizzybijtje, er wordt hier weer een verhaal gemaakt van een simpele vraag van een jong meisje. Vind het jammer dat daar dan zo op doorgezaagd wordt.

Stel ze had gepost: ik mag van mijn moeder een shetlander, zij gaat mij helpen met de verzorging omdat ze al 30 jaar ervaring heeft.

Maar omdat ik het leuk vind zelf er ook dingen uit te zoeken wil ik graag weten wat goedkoper is. Weiland, stalling enz....

Dan was er niets aan de hand geweest.

TS: ik zou als het mogelijk is je shet lekker op de weide zetten met wat andere paarden. Vaak hoeft je daar niet zo erg veel voor te betalen.
Dat je zuinig aan wilt doen met je geld snap ik. Gezien je leeftijd zal je financieel niet zo veel bij kunnen dragen. Als je zorgt dat er goed voor je shet gezorgd wordt, op tijd de hoefsmid, ontwormen enz dan is het prima toch wat je wilt.
Zolang je moeder er achter staat snap ik zowiezo het probleem niet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:33

Zolang je moeder er achterstaat en je gaat helpen zeg ik doen! Ik zou dan persoonlijk voor de wei gaan, een stal is vaak niks voor een shet omdat hij vaak niet over de rand van de deur kan kijken en erg claustrobisch kan worden. Hebben dat op mijn oude manege gehad met de shetten.

Wei is dus op dit moment wel goedkoper. Enne, TS, koop maar lekker je shet ergens anders vandaan dan bij jelledaantje. Want zij is op deze manier je geld niet waard. :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:47

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele berichten verwijderd. Bij deze het verzoek aan iedereen om netjes te reageren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:58

Heey,

Ik heb ook n shetlander. Heb ik al sinds hij in de buik van zijn mama zat. Eerste 2 jaar is wel leuk om te wandelen en zwemmen en vrijheidsdressuur, maar daarna wil je echt meer hoor :o Wij zijn toen gaan longeren, en gaan menne ;)
2 wielerig karretje, met tuigje voor 600 euro ofzo :D valt ook weer reuze mee ja! Zou dat in mijn achterhoofd houden voor over paar jaartjes, want je wil nie weten hoe gaaf het is om op volle snelheid met je pluis door de modder te scheuren 8-)

www.horseshopinternational.nl daar kun je allemaal dingen voor shetters kopen ;) ook dus sulkies en tuigjes, zadels, dekens, beebeschermins, trailerbesscherming enzo ;)

Sucses ermee en wees er zekers van dat je een goede shet hebt, want als je ze eenmaal hebt wil je ze niet meer kwijt :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:59

mijn shetlander staat trouwens WEL op stal (gaat sfcours wel naar buiten) ;)
Anders moet je me maar ffkes pben :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:02

Bizzybijtje schreef:
Bizzybijtje schreef:

Van mij mag ze best een shetje hoor.... Mits ze er genoeg ervaring voor heeft. En aan haar topics/reacties te zien vind ik nou eigenlijk niet dat ze zo overkomt.[/quote]

ervaring komt ja vanzelf! ben ook helemaal groen begonnen met shet zonder hulp van ouder hoor ;) en reken maar dat je binnen 2 weken weet wat het verschil is tussen een shet en een paar haha :P *D Ik heb ook in 2 jaar mijn shet men mak gemaakt, iedereen zeuren over dat ik het aan iemand moest vragen, toen ging op les en instructeur zei dat hij prima was mak gemaakt, nou mooi toch ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:06

wacht em, nu lijtk het net of idefix voor de kar liep toen hij 2 was :P :(:) :o
1e jaar deed ik niets, 2e jaar wandelen, 3e jaar longe met tuig en voor de kar. Nu heeft hij winterstop :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:08

loveidefix schreef:
ervaring komt ja vanzelf! ben ook helemaal groen begonnen met shet zonder hulp van ouder hoor ;) en reken maar dat je binnen 2 weken weet wat het verschil is tussen een shet en een paar haha :P *D Ik heb ook in 2 jaar mijn shet men mak gemaakt, iedereen zeuren over dat ik het aan iemand moest vragen, toen ging op les en instructeur zei dat hij prima was mak gemaakt, nou mooi toch ;)

Bij jou is het dan goed gegaan, maar wat als het niet goed was gegaan?
Dan is de pony de L*L!
Hoeveel "moeilijke paarden" staan er wel niet te koop en belanden bij de slager, omdat sommige mensen dénken dat ze het wel kunnen.... dan nog zijn er veel paarden die gewoonweg zo braaf zijn dat de eigenaar vreselijk veel mazzel heeft!
Een paard hebben is egoisme, maar dan moet je imo wel zorgen dat je het niet verkloot door geldproblemen of misplaatste trots.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:25

ik leesde ff het topic door en ik zag dat je moeder je financieel helpt maar dat is echt niet genoeg geld maakt een pony niet gelukkig
en wat als je op vakantie gaat wie past er dan op ?
en trouwens je kan pas een shet kopen als je een stuk land hebt wand anders sta je daar met je pony en dan nog ff snel land regelen
maar heeel veeel succes xD

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 04:11

Heel simpel....een shetlander is niet goedkoper als een groot paard of pony!
Uiteraard eten ze wat minder,en hebben iets minder groot land nodig,en zijn vaak wat geharder kwa buitenstaan...
En je hebt het geluk dat ze kwa ontwormen wat vaker met dezelfde spuit ontwormd kunnen doen(maar dan zit je weer met afwisselen van middelen...waardoor je soms de pech hebt dat je wormenspuit nummer 1 kan weggooien,omdat die over datum is!).
Hoefsmid is soms goedkoper,maar dat ligt eraan....
Verder zijn ze kwa entingen,en eventuele ziektes net zo duur als een groot paard!
Dus voor het goedkope hoef je geen shetje te kiezen,ze kosten geld!
Ze zijn in aanschaf vaak goedkoop,en heb je geluk dan blijven ze gezond en ben je er niet al te veel aan kwijt.
Maar je neemt neem ik aan...het beestje voor zn leven,en moet dus ook rekening houden met een shetje die wel ziek word,of door zn hoeven gaat,of plots een bloedworm infasie krijgt,of een paardenblafhoest waar nog nooit iemand van gehoord heeft!
Dus denk even na,of je het ook kan doen allemaal als je beste vriendje straks doodziek word.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:48

ik zou gewoon bij iemadn met een shet op een weitje te zetten!
Met schuilhuisje, dat is wel zo fijn voor hun en als jij er bent als je hem gaat verzorge want dan sta jij droog!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:56

Een weitje bij andere ponys, maar als je moeder je financieel gaat helpen, kan je beter een grotere pony kopen.
Das in de onkosten maar een ietsiepietsie duurder en je kan er nog op rijden ook.
Ik heb zelf 2 shetten en een fjord overigens, aan huis :-)