Afzadelen en naverzorgen. Als ze nog erg zweet ga ik nog even met haar langs de weg stappen. In de winter gaat ze naar stal en daarna ga ik naar binnen als ik klaar ben. In de zomer gaat ze naar het land en dan blijf ik meestal wel langer buiten. (pony staat aan huis)
TolineS
Geplaatst: 14-02-10 17:36
nou, daar kom ik met mijn dwaze antwoord. Allereerst rijden wij nu in de binnenbak op ongeveer 5 minuten stappen van stal. Na het rijden in de binnenbak maak ik eerst de singel een gaatje losser en dan stap ik nog een rondje. Als ik ben afgestapt maak ik de sperriem los en krijgt To een snoepje Dat weet ze precies al haha en gooit me ook ondersteboven als ik het onverhoopt vergeet. Dan krijgt ze de deken op en stappen we gezellig naast elkaar weer terug naar stal waar ze nadat ze weer is gepoetst nog even lekker naar buiten mag.
mairead
Geplaatst: 14-02-10 17:48
Uitstappen (of hoort dat nog bij 'rijden'?), afzadelen en naverzorgen. In de zomer spuit ik haar altijd af na het rijden. Hoe grondig ik dat doe, hangt een beetje af van hoe erg ze zweet. In de winter spoel ik hooguit alleen de voetjes schoon, of ik borstel ze even schoon als het heel koud is. In de zomer mag ze ook vaak eerst even rollen in de paddock voordat ze weer de weide op gaat. In de winter krijgt ze even een zweetdeken op als dat nodig is (ze zweet eigenlijk helemaal niet zo erg in de winter, wel in de zomer) en dan gaat ze de paddock in of op stal.
onderuitgezakt aan de bar hangen met een peuk in m'n gezicht
Ik denk dat iedereen wel zo'n beetje hetzelfde doet hoor. Wie zadelt z'n paard nou niet af?
Frrenkie
Geplaatst: 15-02-10 17:58
Ik zadel haar af, doe een zweetdekentje op en geef haar wat lekkers en een knuffel, daarna een uurtje in stal als ze opgedroogt is, daarna zweetdeken af en normale deken op en dan weer lekker in de wei!
na het rijden borstel ik mijn paard nog een keer...en krijgt ze een snoepje/appel of wortel. Daarna (als het weer het toelaat) nog even stukje lopen aan het halstertouw... Kan ze even grazen.. En dan terug op land of op stal
Carla5111
Geplaatst: 15-02-10 22:35
mijn paard is geschoren, dus in de winter stap ik haar ook uit maar niet te lang, en dan dekens erop en in de stal en krijgt ze wat lekkers!
Uitstappen met zweetdeken en daarna hoeven afspuiten (wassen) en dan appeltje geven, stalletje (niet altijd) opstrooien en dan kan ie weer gaan slapen
Sterretje82
Geplaatst: 16-02-10 17:06
Ik ben er altijd s'avonds, ik gooi dan de zweetdeken op, en stap haar lekkker uit. Als ze erg gezweet heeft en niemand is daar, dan laat ik haar even los zodat ze kan rollen. En erna krab ik de hoeven uit, moet namelijk voordat je de bak uit gaat. Erna gaat ze onde rhet solarium, en poets ik haar nog even, krijgt ze wat lekkers, dekens op en naar de stal toe.
Soms gaat ze ook meteen naar haar stal toe, en zadel ik haar daar af.
Erna ga ik naar huis, nog even bankhangen wat tv kijken en naar bed.
mariska97
Geplaatst: 16-02-10 18:09
ik zadel haar af geef haar een wortel of snoepje en geef ik haar een flinke poetsbeurt. en daarna doe ik haar een deken op.
ehm ik trek hoofdstel en eventueel zadel eraf en laat pony achter in de bak, kan die rollen en dat vind ik belangrijk, niet veel anders als in de zomer nog. Nat bezweet of niet ik stap uit tot ze op adem zijn en dan mogen ze los, keertje rollen en dan terug naar hun plekje.
DaanBanaan
Geplaatst: 16-02-10 21:56
paard verzorgen
shantalufjoe
Geplaatst: 16-02-10 22:10
Deliana_Love schreef:
Wat doe jij na het rijden? En het gaat er nu om als het koud is en nat. Veel mensen gaan dan ook naar een binnebak maar wat doe jij dan na het rijden?
X
uit stappen op de stenen en een poetsbeurt geven en dan lekker op stal
Zitosh
Geplaatst: 05-03-10 21:37
Na het rijden, ga ik afzadelen, als ze bezweet is, dekentje erop. Als ze een beetje vuil is, poets ik haar nog even. Zo niet, blijft ze even staan terwijl ik alle spulletjes terug op z'n plaats leg en haal ondertussen enkele wortels uit voor haar. Wanneer ze klaar is met smullen, gaat ze ofwel terug in de wei, ofwel zet ik haar direct in haar stal en ik kroel nog even met haar.
Koper
Geplaatst: 06-03-10 12:44
Ehm, tja, wat doe ik eigenlijk, raar dat je daar over moet nadenken wanneer je het gaat opschrijven
Uhh... nou, eerst hoofdstel eraf en halster om (of teugels eraf wanneer ik met halster heb gereden), dan singel los, appeltje neerleggen voor paard, zadel eraf. Daarna zijn er twee scenarios, afhankelijk van of ik nog ga uitmesten/vegen/opruimen: Wanneer ik nog wat te doen heb mag paard even over het erf scharrelen, rollen, gras vreten, met andere paarden leuten over het hekje, weet ik veel wattie doet. En daarna hoeven krabben, eventueel teren, en dan krijgt hij zijn voer. En als ik geen klusjes meer heb: paard mag dan niet meer los, ik doe dan meteen z'n hoeven en dan voer.
En daarna gaat hij terug in de paddock en krijgen ze kuil
Na het rijden en uit stappen wissel ik het hoofdstel om voor het halster. Haal ik een handdoek over mijn zadel heen als het geregent heeft en zadel ik af. Wrijf de zweet plekken even droog met stro of een handdoek en doe zijn deken om als het winter is. Laat hem daarna altijd even in de bak rollen, als het mooi weer is zonder deken. Controleer zijn hoeven op steentjes en daarna krijgt hij zijn eten. Als laatste zet ik hem in de paddock of het weiland.
paard in poetsplaats zetten, hoofdstel af, zadel af, halster om, zweetdeken op. Als de pony's al op stal staan moet ik dan even een pony uit d'r stal halen en in z'n eigen stal zetten (hek is stuk, dus kan nu alleen naar bak door stal van die pony). Dan zet ik knollie op stal, geeft d'r hooi ga ik poetsplaats vegen, spullen opruimen etcetc. Als ik dat allemaal gedaan heb is knollie droog, kan d'r winterdeken weer op en dan gaat ze weer naar de wei (of op stal, ligt eraan waar de andere knollies staan).
mimeslosydy
Geplaatst: 06-03-10 22:16
afstappen, beugels naar boven, singel gaatje losser, thiedeman los, zweetdeken op, terug naar stal, afzadelen, peesbeschermers afdoen, benen poetsen (bak nat=zand op de benen), zweetdeken op, spullen naar binnen brengen, iets anders doen (uitmesten ed), zweetdeken af, opgedroogt zweet wegpoetsen, winterdekens op, hooi voeren (biks/muesli doet iemand anders), afscheid nemen *snik*, en dan nog wel 100 andere dingen (en nog 10 keer doei zeggen natuurlijk) dat was het wel zo'n beetje
de manege staat 5 min. van de stal af dus dat is even aan de hand naar huis lopen. Dan loopt ze meteen naar mijn auto en begint wat ongeduldig met het neusje tegen mijn spiegels en ruiten aan te duwen omdat ze inmiddels door heeft dat daar de snoepjes liggen.
Om de spieren nog even lekker te rekken krijgt ze 2 snoepjes; 1 houd ik bij haar linkerlies en 1 bij haar rechterlies.
Dan afzadelen en deken op. Als het wat warmer is en ze is bezweet, spoel ik haar snel af; nu niet. En dan naar stal, en zoals ik tegen mijn rijgenoten zeg; 'verhaaltje voorlezen en onderstoppen'. (gewoon een knuffeltje hoor, meer niet, het penny-stadium ben ik inmiddels gepasseerd. Maar de reacties zijn altijd weer leuk!)