Als je van bit naar bitloos over wilt stappen, moet je waarschijnlijk eerst nog door een zoektocht heen voor het ideale bitloze hoofdstel, waarbij jij en je paard het fijnste kunnen communiceren. Althans, zo heb ik het wel ervaren, toen ik mijn eigen paard bitloos in ging rijden. Ik heb bijna alle systemen wel geprobeerd (heeft me veel centen gekost, want toen had je nog geen bruikleenservice, die bv.
http://www.bitloos.nl wel heeft tegenwoordig

).
Daarnaast heb ik mijn jonge paard destijds wel voorbereid met grondwerk (wijken voor druk/reageren op je energie/lichaamstaal e.d.). Maar goed, een paard wat goed op zit bereden kan worden, kan ook prima bitloos, hoor. Daarom snap ik sommige (dressuur)ruiters nooit zo, die altijd maar hameren op 'het is gevaarlijk' of 'je hebt geen rem' e.d., want je hoort toch op je zit te rijden?
Maar goed......
Overigens voor de dressuurruiters die op bitloos over willen stappen (super trouwens!!!); er zijn wel regeltjes aan een bitloze optoming bij wedstrijden, he. Je mag rijden met een leren optoming bijvoorbeeld. Ik val dan dus af, want ik rij met de Marylot sidepull van biothane, die wel weer in de endurance gebruikt mag worden. En dat is voor ons de fijnste optoming, dus jammer dan van de dressuur, dat doe ik wel lekker thuis in de bak en tijdens mijn lessen.
Hoe dan ook; gewoon eens proberen. Het grootste probleem zit 'm vaak dat jij als ruiter de knop om moet zetten, dat je bitloos rijdt. Ik denk er niet eens meer over na, dat wij bitloos rijden. Het maakt in mijn ogen weinig verschil namelijk, het is maar wat je je paard aanleert.
Al hoewel, er is wel een groot verschil, namelijk dat mijn paard een lekker vrije mond heeft tijdens het rijden. Geen ijzerwerk, geen gedoe, hij loopt met een lekker ontspannen mondje rond.