Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:54

amouroke schreef:
naar Arno8: wat vind jij een GOED bitloos hoofdstel?

Zelf rijd ik nu nog met touwhalster. Dat is vooral omdat ik ooit met parelli ben begonnen en dan doe je alle oefeningen met het touwhalster, dus dan is het ook gemakkelijker om met touwhalster te rijden, dat snapt het paard dan al.

Nou snappen mijn paarden ondertussen wel dat het de bedoeling is dat je moet wijken voor druk, daarom ga ik, als ik weer geld heb, het bitloze hoofdstel van dr. Cook kopen, met een kruislings systeem:

Afbeelding
uitleg: gele pijltje is de teugel waar aan getrokken wordt, rode pijltjes geven aan waar de druk op wordt uitgevoerd.

Het lijkt mij dat dit hoofdstel de druk nog beter verdeelt. Hier heb ik heel veel positieve verhalen over gehoord. Ook van mensen die zonder training het bit uit hebben gedaan en hiermee zijn gaan rijden. Dat werkt niet bij alle paarden zo, maar vaak wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:57

@arno8, het dr. Cook hoofdstel is erg mooi. Maar de release van de riemen onder de keel is niet erg goed bevonden door veel mensen. Ik was eerst ook van plan dit hoofdstel te kopen, maar door de vele opmerkingen over de release heb ik besloten dat niet te doen. Ik ben op zoek gegaan naar een ander soort, en kwam de bitloze neusriem van Ideal tegen. Deze werkt ook kaakgekruist, alleen bevat het geen leren strengen, maar stevige koorden. De neusriem is aan een menhoofdstel en aan een gewoon hoofdstel te bevestigen. De release is erg goed.

Edit: de prijs van de bitloze menneusriem is ook veel gunstiger, hij kost 22,50 en dat scheelt toch zeker al 60,- met de Dr Cook.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:59

Klinkt interessant! Heb je een plaatje/link?

JudithO

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:02

Ja, ik zal even de link opzoeken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:05

Dit is de link van de webshop waar ik hem vandaan heb, hij doet het bij mij nu alleen niet...
http://www.ruitersport.com/ideal-bitloz ... -1447.html

Hier een foto waar mijn shet hem omheeft, ik weet niet of je het goed kan zien, maar dan heb je in ieder geval een beetje een idee hoe dat eruit ziet.
Afbeelding

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:10

judithjuhh schreef:
Dit is de link van de webshop waar ik hem vandaan heb, hij doet het bij mij nu alleen niet...
http://www.ruitersport.com/ideal-bitloz ... -1447.html

Hier een foto waar mijn shet hem omheeft, ik weet niet of je het goed kan zien, maar dan heb je in ieder geval een beetje een idee hoe dat eruit ziet.
Afbeelding

Deze heb ik dus ook. werkt super goed voor mijn paardjes ;)
alleen hou ik van kleurtjes erbij haha.
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:12

Johanna, jouw posts laten duidelijk zien dat je weinig kaas gegeten hebt van bitloos rijden. :)
Dus ik snap niet helemaal waarom je reageert in dit topic.

Ik heb mijn paard bitloos ingereden, heb nog nooit iets met een bit gedaan. Ik zou ook niet weten waarom. Ik heb een behoorlijk pittig typje trouwens. :D
Weet zeker dat hij met bit net zo pittig, zo niet nog veel pittiger zal zijn }> . Hoe ik dat weet? Zijn moeder was net zo, die is zelfs op 5-jarige leeftijd naar de slacht gegaan wegens 'onhandelbaar' gedrag. Toen ik dit hoorde, had ik mijn paard al ruim een jaar, en ja, ik herkende het temperament zeker, maar het is maar hoe je er mee omgaat. Ik werk op een samenwerkbasis, niet met dwangmiddelen (zo hebben ze die merrie helaas wel benaderd, alles heeft er in en aan gehangen :( ). Tja, dat is de oplossing nooit.........

Ik kan prima buiten rijden, een bit is in principe geen rem. Word een beetje moe van mensen die dat wel schijnen te vinden. Je rijdt op je zit en met je energie. Ik rij met de Marylot sidepull. Fijn, duidelijk en vriendelijk bitloos hoofdstel.

Dus nee, een bit voegt bij ons geen moer toe. En ja, ik vind het heel vriendelijk rijden zo. :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:20

Twiggy2008 schreef:
Johanna, jouw posts laten duidelijk zien dat je weinig kaas gegeten hebt van bitloos rijden. :)
Dus ik snap niet helemaal waarom je reageert in dit topic.

Ik heb mijn paard bitloos ingereden, heb nog nooit iets met een bit gedaan. Ik zou ook niet weten waarom. Ik heb een behoorlijk pittig typje trouwens. :D
Weet zeker dat hij met bit net zo pittig, zo niet nog veel pittiger zal zijn }> . Hoe ik dat weet? Zijn moeder was net zo, die is zelfs op 5-jarige leeftijd naar de slacht gegaan wegens 'onhandelbaar' gedrag. Toen ik dit hoorde, had ik mijn paard al ruim een jaar, en ja, ik herkende het temperament zeker, maar het is maar hoe je er mee omgaat. Ik werk op een samenwerkbasis, niet met dwangmiddelen (zo hebben ze die merrie helaas wel benaderd, alles heeft er in en aan gehangen :( ). Tja, dat is de oplossing nooit.........

Ik kan prima buiten rijden, een bit is in principe geen rem. Word een beetje moe van mensen die dat wel schijnen te vinden. Je rijdt op je zit en met je energie. Ik rij met de Marylot sidepull. Fijn, duidelijk en vriendelijk bitloos hoofdstel.

Dus nee, een bit voegt bij ons geen moer toe. En ja, ik vind het heel vriendelijk rijden zo. :)

Over felheid gesproken: ik moest een van mijn paarden aanvankelijk met een gewoon halster trainen. Van het touwhalster werd hij in het begin enorm boos omdat het pijn doet als je daar met je volle gewicht in gaat hangen. De bedoeling is dat een paard dan denkt: "Oh, dat kan ik beter niet doen" maar de mijne dacht alleen "Wel potverdrie! Die hannes zit mij pijn te doen! Dat pik ik niet!"

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:56

Ik zou ook graag overgaan van met bit rijden naar bitloos. Ik rijd nu met een myler bit, die zijn sowieso al wat vriendelijker zo schijnt. Maar om die overgang te maken, hoe kan je daar best aan beginnen of gewoon van de ene dag op de andere en kijken hoe beestlief reageert (lijtk me niet zo'n goed idee :))

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:06

ik wil ook wel over gaan naar bitloos, vooral omdat er straks ook wedstrijden zijn met bitloos. Maar is er iemand in het noorden die mij kan laten zien hoe het allemaal precies werkt en welk hoofdstel het best geschikt is. Ik zie arabesk al met touwhalster, maar dat vindt ik op de een of't ander manier niet zo fijn. Die hier boven de menhalster lijkt mij ook wel wat.

Maar goed is er dus iemand in het noorden die hier misschien ook les in geeft, of doen jullie het allemaal op gevoel. Werken al die bitloze hoofdstellen ook met druk op de neus of anders?...

Het trekt mij in ieder geval enorm aan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:33

Als je van bit naar bitloos over wilt stappen, moet je waarschijnlijk eerst nog door een zoektocht heen voor het ideale bitloze hoofdstel, waarbij jij en je paard het fijnste kunnen communiceren. Althans, zo heb ik het wel ervaren, toen ik mijn eigen paard bitloos in ging rijden. Ik heb bijna alle systemen wel geprobeerd (heeft me veel centen gekost, want toen had je nog geen bruikleenservice, die bv. www.bitloos.nl wel heeft tegenwoordig ;) ).

Daarnaast heb ik mijn jonge paard destijds wel voorbereid met grondwerk (wijken voor druk/reageren op je energie/lichaamstaal e.d.). Maar goed, een paard wat goed op zit bereden kan worden, kan ook prima bitloos, hoor. Daarom snap ik sommige (dressuur)ruiters nooit zo, die altijd maar hameren op 'het is gevaarlijk' of 'je hebt geen rem' e.d., want je hoort toch op je zit te rijden?
Maar goed...... :+

Overigens voor de dressuurruiters die op bitloos over willen stappen (super trouwens!!!); er zijn wel regeltjes aan een bitloze optoming bij wedstrijden, he. Je mag rijden met een leren optoming bijvoorbeeld. Ik val dan dus af, want ik rij met de Marylot sidepull van biothane, die wel weer in de endurance gebruikt mag worden. En dat is voor ons de fijnste optoming, dus jammer dan van de dressuur, dat doe ik wel lekker thuis in de bak en tijdens mijn lessen. :D

Hoe dan ook; gewoon eens proberen. Het grootste probleem zit 'm vaak dat jij als ruiter de knop om moet zetten, dat je bitloos rijdt. Ik denk er niet eens meer over na, dat wij bitloos rijden. Het maakt in mijn ogen weinig verschil namelijk, het is maar wat je je paard aanleert. :)

Al hoewel, er is wel een groot verschil, namelijk dat mijn paard een lekker vrije mond heeft tijdens het rijden. Geen ijzerwerk, geen gedoe, hij loopt met een lekker ontspannen mondje rond. :D

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:41

Arno8, jij zegt:

Een goed bitloos hoofdstel (in mijn ogen dus niet de hackamore) werkt door middel van druk op delen die niet zo ontzettend gevoelig zijn als de lagen van de mond. Druk die over een groot oppervlak wordt verdeeld. Het doet dus geen pijn, maar zendt wel een duidelijke boodschap uit die minder stress en ongemak veroorzaakt.

Dan komen er allemaal vragen bij me op: Hoe weet je dat deze delen minder gevoelig zijn dat de lagen van de mond? In hoeverre verdeelt dan bv een touwhalster druk over een groter oppervlakte? En last but not least: wie zegt dat een bit automatisch pijn doet? Als je met rustige hand inwerkt, dan doet een bit geen pijn, dat weet ik zeker. Ga je in de bek zitten rukken, ja, auw, maar... dat geldt dan toch ook precies zo als je aan je touwhalster cq aan je kaakgekruisde systeempje met dunne touwtjes onder de kin gaat zitten rukken?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:55

Twiggy2008 schreef:
Als je van bit naar bitloos over wilt stappen, moet je waarschijnlijk eerst nog door een zoektocht heen voor het ideale bitloze hoofdstel, waarbij jij en je paard het fijnste kunnen communiceren. Althans, zo heb ik het wel ervaren, toen ik mijn eigen paard bitloos in ging rijden. Ik heb bijna alle systemen wel geprobeerd (heeft me veel centen gekost, want toen had je nog geen bruikleenservice, die bv. http://www.bitloos.nl wel heeft tegenwoordig ;) ).

Daarnaast heb ik mijn jonge paard destijds wel voorbereid met grondwerk (wijken voor druk/reageren op je energie/lichaamstaal e.d.). Maar goed, een paard wat goed op zit bereden kan worden, kan ook prima bitloos, hoor. Daarom snap ik sommige (dressuur)ruiters nooit zo, die altijd maar hameren op 'het is gevaarlijk' of 'je hebt geen rem' e.d., want je hoort toch op je zit te rijden?
Maar goed...... :+

Overigens voor de dressuurruiters die op bitloos over willen stappen (super trouwens!!!); er zijn wel regeltjes aan een bitloze optoming bij wedstrijden, he. Je mag rijden met een leren optoming bijvoorbeeld. Ik val dan dus af, want ik rij met de Marylot sidepull van biothane, die wel weer in de endurance gebruikt mag worden. En dat is voor ons de fijnste optoming, dus jammer dan van de dressuur, dat doe ik wel lekker thuis in de bak en tijdens mijn lessen. :D

Hoe dan ook; gewoon eens proberen. Het grootste probleem zit 'm vaak dat jij als ruiter de knop om moet zetten, dat je bitloos rijdt. Ik denk er niet eens meer over na, dat wij bitloos rijden. Het maakt in mijn ogen weinig verschil namelijk, het is maar wat je je paard aanleert. :)

Al hoewel, er is wel een groot verschil, namelijk dat mijn paard een lekker vrije mond heeft tijdens het rijden. Geen ijzerwerk, geen gedoe, hij loopt met een lekker ontspannen mondje rond. :D

ok, maar ik ben nog bezig om mijn paard in te rijden. Grondwerk zijn we wel een beetje mee bezig, maar hoe doe je dat met longeren met een pessoa bijvoorbeeld? of gebruik je dan een kaptoom? die heb ik nog nooit gebruikt, dus vandaar dat ik wel hulp wil van iemand die wat meer ervaren hiermee is, ik wil niet zelf wat gaan aankl*ten. Vooral omdat ik niet weet hoe een bitloos hoofdstel correct zit (of ik het dus goed bevestig) en om met verschillende hoofdstellen eerst wat aan te rommelen terwijl ik aan het inrijden ben lijkt me ook niet echt helemaal goed. Niet voor mijzelf en niet voor het paard.
ik heb op mijn oude knolletje altijd alleen met halster gereden, maar dat was omdat ik hem al door en door kende ( heb dus al wel eens bitloos gereden ;) nee hoor) met deze durf ik het niet 100% aan.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:02

Ik ben het niet helemaal mee eens dat bitloze hoofdstellen allemaal vriendelijk zijn. Sommige zitten zo gekruisd dat wanneer daar niet goed mee omgegaan wordt er ook van alles afgekneld kan worden. Bijv. de neus.
Mijn paardje rij ik heel vaak alleen met een halsring. die hoef ik alleen maar tegen haar hals aan te leggen en ze gaat naar links of rechts. stoppen is gewoon mijn buikspieren aantrekken en als ze daar niet helemaal op reageerd gebruik ik gewoon mijn stem. Ben nu aan het proberen om zonder halsring te kunnen rijden, dat lijkt me voor het paard toch het allerfijnst!

Afbeelding

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:06

waarom ik bitloos rij?
omdat mijn paard veel beter reageert,meer ontspannen is en niet tegen de teugelhulpen ingaat met bitloos.
met het laatste bedoel ik dat als ik buiten rij met mijn paard en zij op een gegeven moment graag harder wil dan ik. ( wat ze graag doet) dan gaat ze met bit in haar hals inzetten om zo tegen het bit in te kunnen gaan. met mijn bitloos hoofdstel neem ik haar veel beter terug en is er geen strijd.

ik rij nu alweer bijna een jaar met LG zaum, daarvoor met kruisneusriem gereden daar liep ze ook goed op,maar had de neiging zwaar op de hals te worden. als ik na mijn zwangerschap het mennen weer op ga pakken ga ik ook met de LG zaum mennen.

ik heb hem niet op de scherpe kant.

een bit of bitloos in verkeerde handen kunnen naar mijn mening allebei verkeerd doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

Ik vind ook zeker niet alle bitloze hoofdstellen fijn en vriendelijk. Heb niet voor niets een enorme zoektocht gehad destijds. ;)
Ik zou zelf persoonlijk dus echt nooit voor een kruislings systeem kiezen (mijn ervaring is dat de release met de neusriem of het gehele hoofdstel ronduit slecht zijn) en ook niet voor een hackamore e.d. Toch ken ik mensen die er wel prima mee rijden, maar bij mij en mijn paard is het echt geen optie. Mijn paard gaf heel duidelijk aan die systemen niet fijn te vinden..... En dan zegt het mij genoeg.

Deflin, ik longeer nooit met pessoa, maar als ik iets aan de dubbele longe (ik longeer liever aan de dubbele longe) doe, dan gebruik ik gewoon mijn eigen bitloze optoming (Marylot sidepull).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:20

Ik gebruik een sidepull voor het inrijden van mijn paard. Hij heeft weleens een bit ingehad omdat ik wat vastgeroest ben in het idee dat hij dat ook moet kunnen maar dat is amper 3x geweest en toen ben ik ook compleet van de teugels afgebleven (nog steeds overigens). Het was altijd al de bedoeling om bitloos te rijden en zo doen we het dus :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:24

De kaakgekruisde hoofdstellen bij gebruik gemaakt word door de touwtjes zijn helaas nit zo vriendelijk als ze uit zien.
De geven een enorme drukpunt belasting op de atlas, met zelf gevolgen dat er een lam oor kan onstaan.
Zoals de voest en ideal men hoofdstellen.
pas hier alsjeblieft mee op!

Daarnaast de release van veel van deze kaakgekruiste hoofdstellen niet goed en word het paard constant ingesnoerd.

Net als bij een bit... de ruiterhand maakt hem vriendelijk (of niet)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:28

ik heb een kruislingssysteem gekocht voor mijn fjord, als het goed is krijg ik hem maandag binnen en dan gelijk maar eens proberen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:39

Nou SecretLIN, sterkte ermee, want ik (en mijn paard) vond(en) het rampzalige optomingen. ;)

maaikew11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:42

ik heb wel eens bitloos gereden.
een vriendin van mij rijdt wel eens bitloos op haar ene fjord.
een vriend van me had altijd moeite met zijn paard omdat ie door gevoeligheid in zijn mond heel sterk gaat doen.
die gaat zijn hoofd naar beneden trekken en wegracen.
daar hebben we het ook eens op geprobeerd en dat werkt eigenlijk wel heel goed.
doordat hij geen druk meer heeft op de mond gaat hij rustiger lopen.
op de fjord werkte het minder.
de fjord liep in principe wel goed maar had de neiging er gewoon door heen te trekken en dan der eigen gang weer te gaan.
je kon haar dan, hoe typisch fjord, ook echt niet meer houden.
dus tja of het goed is?
het moet wel werken voor je paard.
heb het ook met mijn paard geprobeerd maar dat vond ik toch niet fijn. hij liep er wel goed op maar heeft het niet echt nodig.
het kan wel leuk zijn maar je moet er goed mee oefenen voordat je naar buiten gaat of wat dan ook.
en je goed laten informeren van te voren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:45

Ik heb een halve Fjord met een enorm sterk initiatief en dus ook een loeisterke nek, maar het is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en rijden op zit/energie. Ook met bit, zal hij zijn eigen initiatief sterker doen gelden. Rij ik regelmatig, kan hij het prima, maar zoals nu, na maanden niet gereden te hebben, heb ik er ook een project aan. Die van mij heeft zo'n pittig karakter, dat ik zeer zeker weet dat hij met bit net zo zal zijn (zie het verhaal van zijn moeder). Ik richt me dan op het samen werken, rijden op zit, consequent zijn en dan rij je het er echt wel weer uit, hoor. Maar veel mensen kunnen niet rijden op zit, leren dat hun paard ook niet aan en dan ga je sowieso de fout in naar mijn mening. Of je nou met of zonder bit rijdt. ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:52

Rij af en toe bitloos, buiten zeker niet voelt voor mezelf niet iets veiliger om wel contact met de mond te hebben omdat ie enorm stuiterd buiten.

Nu met deze kou doe ik het ook niet , omdat ie zo onzettend druk is.. Maar in de zomer komt zn bitloze wel weer om zn hoofdje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:03

Johanna59 schreef:
Een heet paard lijkt me erg moeilijk rijden op een bitloze optoming.

Waarom? Er zijn genoeg hete paarden die juist heel goed reageren op een bitloze optoming.
Op zich ben ik wel met je eens dat meestal de ruiter het probleem is met het bit en niet het bit zelf, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:27

Om een paard te laten luisteren moet je inwerken.
Lees net in enkele reacties, dat sommige paarden, dus nu ze niet geregeld buiten komen, niet goed te rijden zijn met een bitloos hoofdstel.
Wat doen jullie dan als hij er vandoor gaat? HO roepen?Met je zit inwerken?
Wel eens op een paard gezeten dat er vandoor gaat überhaupt?
Als het echt zo goed werkte, waarom is dan het bit uitgevonden en rijden er zo weinig mensen bitloos nu ten dage?
Ook met bitloos moet je met je handen inwerken. Dat kan niet anders, anders kon je net zo goed zonder hoofdstel rijden.
Zonder inwerking aan de voorkant hebt je gewoon niets te zeggen.
Ik vind het trouwens zielig om in te werken op die zachte neus van ze!