verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:26

Vjestagirl; Dát vind ik nou een goeie, zo'n a4-tje, zijn nou net van die dingen waar je maar net aan moet denken...
Ben zelf de eerste keren met jonge paarden samen met een ander gegaan, met een ouder paardje, én met een extra persoon zodat t jonge paard aan 2 kanten werd vastgehouden. Voor erg veel meer veiligheid kun je wat dat betreft niet zorgen..

Valt mij wel op dat er bij ons veel jonge ruitertjes vrolijk alleen aan de wandel gaan met hun pony. T is dan wel een rustig gebied, maar er rijden ook wat meer trekkers... Toch tricky... Misschien per stal een soort kaartje met veilige wandelroutes ophangen?

Ibalia; das ook een goed punt! Niet alle paardenmensen zijn even netjes...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:27

Vraagje: waar kun je zulke hesjes (met L erop) krijgen? Lijkt me bijzonder handig eigenlijk :D A4-tjes wapperen (niet handig als je met meerdere paarden bent).

juval

en toch vind ik ook dat je de automobilisten van nu hun onwetendheid niet geheel kwalijk mag nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je paard langs de weg. Het is fijn als daar rekening mee wordt gehouden, maar het is geen verplichting. Niet iedereen is met paarden gewend, zeker in deze tijd niet meer, dat was vroeger wel anders. (ik moet eerlijk bekennen dat ik als 10/11 jarige wel alleen de weg op ging met onze bomproof pony, maar dat laat ik mijn dochter nu dus echt niet doen. het zijn andere tijden)

En er zijn natuurlijk ook steeds meer hufters in het verkeer die nergens rekening mee willen houden.

Kuggur

Wat mij altijd weer opvalt in deze topics is dat altijd de andere weggebruikers zich moeten aanpassen. Dat terwijl men het blijkbaar heel gewoon vind zich op niet verkeersmakke paarden op de openbare weg te begeven, er geen been in ziet allerlei duidelijke verkeersregels te breken/negeren (fietspad!) als men dat veiliger acht (voor zichzelf, niet de andere weggebruikers!). Ik denk dat die attitude moet veranderen, ruiters zijn recreanten in het verkeer , het is voor de wetgever geen probleem daar een eind aan te maken, het zijn de ruiters zelf die aangeven dat paarden in het verkeer inherent gevaarlijk zijn, conclusie is snel getrokken.
Het is dus niet mijn mening dat ruiters uit het verkeer geweerd moeten worden, wel dat dat zou kunnen gebeuren als ze niet veiliger en zekerder aan het verkeer kunnen deelnemen; Als je zelf zegt dat je 400 á 500 kilo wegende voertuig onvoorspelbaar is, en in bepaalde situaties rem- en stuurloos is, wat moet de wetgever dan concluderen?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:28

Je kan thuis in de bak ook je paard laten wennen aan enge dingen.
je eigen schriktraining maken. En in kleine stapjes het buitenrijden opbouwen.
We moeten rekening houden met elkaar.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:30

Vjestagirl schreef:
Mistie schreef:
Ik vind inderdaad ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Soms remmen auto's met aanhangers idd af voor me als ik langs de weg rijd, maar dan begint de aanhanger te hobbelen, daar schrikt Misty alleen maar van :+
Of vrachtwagens e.d. die ineens tssssssssssjj doen als ze remmen......

Dan moet je dat dus oeffenen. Want je kunt van andere verkeersdeelnemers niet verwachten dat ze altijd rekening houden met je paard. Ga een dag met haar grazen langs een drukke weg, loop een benzine station op en voer haar daar, kijk of er in de buurt een weiland langs een drukke weg is.

Dat vind ik ook wel belangrijk: dat we paardenmensen gaan vertellen dat ze niet alleen zijn op de weg en dat ze niet kunnen verwachten dat iedereen rekening houdt met hun paard.

het is niet zo dat ze er van wegrent, maar ze vind dat enger dan dat de wagens met een behoorlijke vaart doorrijden.
Ze staat dagelijks in een wei aan een redelijk drukke weg (dat is ook de weg waar we langs rijden) :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:31

NoeskaMoos schreef:
Vraagje: waar kun je zulke hesjes (met L erop) krijgen? Lijkt me bijzonder handig eigenlijk :D A4-tjes wapperen (niet handig als je met meerdere paarden bent).

Als je hem lamineert en met ducktape aan je jas zet dan wappert er helemaal niets.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:31

Ben inderdaad met mn veulen ook eindeloos op het erf aan het oefenen geweest, pas toen ik wist dat hij van een trekker/auto/brommer niet zo van slag raakte, ben ik de weg op gegaan...

Kuggur; kleine kindertjes op de fiets zijn ook onvoorspelbaar... Wegen wat minder, slaan niet op hol, maar rij er met een zo groot mogelijke boog omheen. Die dan ook meteen maar uit het verkeer verbannen?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:31

NoeskaMoos schreef:

zoiets bedoel ik:

[EA-TK-AR] Veiligheidsvest (reflecterend) KNSH met tekst!

Ik heb meerdere varianten voorbij zien komen.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:32

amyz schreef:
Ben inderdaad met mn veulen ook eindeloos op het erf aan het oefenen geweest, pas toen ik wist dat hij van een trekker/auto/brommer niet zo van slag raakte, ben ik de weg op gegaan...

Kuggur; kleine kindertjes op de fiets zijn ook onvoorspelbaar... Wegen wat minder, slaan niet op hol, maar rij er met een zo groot mogelijke boog omheen. Die dan ook meteen maar uit het verkeer verbannen?

maar die richten wat minder schade aan, en er blijft toch een verschil tussen mens en dier lijkt me

maar je hebt wel gelijk, kleine kinders zijn ook levensgevaarlijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:33

amyz schreef:

Maar kleine kindertjes moeten wel leren fietsen en leren hoe ze in het verkeer deelnemen, anders ligt over 50 jaar het lang op zijn gat. Van geen paarden meer op de weg hebben we geen last.

Misschien moeten we het ruiterbewijs eens uitbreiden. Met een stukje 'het paard gezien vanuit de auto' een stukje 'wat te doen in noodsituaties' en een stukje 'hoe weet ik dat ik en mijn paard klaar zijn om het verkeer in te gaan'?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:34

juval schreef:
en toch vind ik ook dat je de automobilisten van nu hun onwetendheid niet geheel kwalijk mag nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je paard langs de weg. Het is fijn als daar rekening mee wordt gehouden, maar het is geen verplichting. Niet iedereen is met paarden gewend, zeker in deze tijd niet meer, dat was vroeger wel anders. (ik moet eerlijk bekennen dat ik als 10/11 jarige wel alleen de weg op ging met onze bomproof pony, maar dat laat ik mijn dochter nu dus echt niet doen. het zijn andere tijden)

En er zijn natuurlijk ook steeds meer hufters in het verkeer die nergens rekening mee willen houden.

Ben ik het mee eens :j. Het is fijn als er rekening wordt gehouden met de paarden, maar het is nog fijner als mensen hun paarden gewoon onder controle hebben en zelf zorgen dat ze niet in lastige situaties terecht komen door zelf nog 10x meer bezig te zijn met het verkeer en wat ze eventueel tegen kunnen komen! Hoe vaak lees ik wel niet dat er iets misgaat, omdat er ergens honden los liepen of omdat er 'ineens' een tractor langs moest..... het kan namelijk ook anders: ja, de honden moeten misschien aan de lijn, maar als een ruiter zijn verstand heeft dan zorgt de ruiter er voor dat hij met een niet hondproef paard gewoon niet in de buurt komt van loslopende honden of je zorgt ervoor als ruiter dat je die tractor tegen komt op een plaats dat hij wel kan inhalen. En natuurlijk kan dat niet altijd, maar ik denk zelf dat heel veel ongelukken op deze manier wel vookomen kunnen worden. Het is dan niet noodzakelijk om automobilisten iets aan hun verstand te peuteren, maar om ruiters veel en veel meer bewust te maken van hun rijdier en hun eigen inzicht.

Als het dan toch over een campagne gaat, misschien is het dan eerst een idee om te zorgen dat alle ruiters het met elkaar eens zijn? Wat de één wil, wilt de ander namelijk absoluut niet! En wat het ene paard eng vindt, vindt het andere paard niet eng.

Brilletje

Voor automobilisten en andere weg gebruikers, verplicht een groter onderdeel in het examen over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. En voor de ruiters allemaal verplicht het ruiterrijbewijs.

Ibalia

@Kruggur: volgens mij is ook genoemd dat de ruiters zelf ook wat kunnen doen aande veiligheid op straat, oa het oefenen op het erf, aan de hand meenemen en het respecteren van andere weggebruikers

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:35

er ligt inderdaad werk voor de knhs!
maar ook voor de scholen, cbr, vvn en anwb. Ik ben eens aan het rondkijken op de sites, maar er wordt niet of nauwelijks iets over paarden in het verkeer gemeld.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:36

Tsja daar heb je ook wel een punt.. Was overigens ook geen serieuze suggestie hoor :P
Onder de paardenmensjes kan wat meer kennis en kunde absoluut nooit kwaad! Kwam gister met wandelen langs een ruiter wiens paard stond te steigeren en stuiteren en zij vrolijk zonder cap.. Auto kon niet eens passeren... Dát vind ik dus echt puur levensgevaarlijk..

edit; Juval; ik kreeg er op mijn theorie-examen geloof ik welgeteld 1 vraag over; iets met of je moest toeteren om te passeren. Dat was dan ook het enige, en dan moet je die vraag maar net niet over het hoofd zien...
Laatst bijgewerkt door amyz op 04-02-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:37

Vjestagirl schreef:
Maar kleine kindertjes moeten wel leren fietsen en leren hoe ze in het verkeer deelnemen, anders ligt over 50 jaar het lang op zijn gat. Van geen paarden meer op de weg hebben we geen last.

Misschien moeten we het ruiterbewijs eens uitbreiden. Met een stukje 'het paard gezien vanuit de auto' een stukje 'wat te doen in noodsituaties' en een stukje 'hoe weet ik dat ik en mijn paard klaar zijn om het verkeer in te gaan'?

Dat van dat ruiterbewijs vind ik een goede :j.

Hoe leren kinderen fietsen in het verkeer? Men neemt pappa en mamma en gaat oefenen op een pleintje, kindje crosset een hele tijd op het pleintje op en neer zodat het kan fietsen. Vervolgens komt de dag dat het kindje met de fiets naar school moet.... maar natuurlijk gaat mamma dan mee :j. Voordat het kindje alleen gaat fietsen heeft het een hele tijd met mamma meegefietst, op school verkeersles gehad (meestal) en pas dan komt de dag dat het kindje alleen mag fietsen. Hoewel alleen vaak relatief is, aangezien kids vaak met meerdere naar school fietsen.

Zo ging het bij ons en als ruiters hun paard zo leren omgaan met het verkeer zijn er imo veel minder problemen :j. Maarja, het duurt wel even :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:39

Vjestagirl schreef:
amyz schreef:

Lijkt me lang zo gek nog niet, ik stem voor!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:41

Brilletje schreef:
Voor automobilisten en andere weg gebruikers, verplicht een groter onderdeel in het examen over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. En voor de ruiters allemaal verplicht het ruiterrijbewijs.

Waarom onze hobby opdringen aan andere mensen?? En daarbij nog, wat wordt de norm? Wie bepaald dat en zijn alle ruiters het daar mee eens...wat nu als jij het ene wilt en ik het andere? Mensen met paarden zijn qua gedrag verschrikkelijk, de ene wilt het zus en de andere wilt het zo en iedereen weet het allemaal veel beter :D.

En hoe zit het dan met grote groepen hardlopers? Peloton fietsers op de weg? Lange rij motoren op de weg? Zullen we voor dat ook maar een groot deel van het examen gaan eisen......

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:44

moeilijk, iedere dinsdagavond moest ik te paard naar de les toe wandelen, 9 van de 10 automobulisten hielden goed rekening met me, hielden afstand en minderde vaart. auto's met trailers waren een heel ander verhaal, deze scheurde altijd met de volle snelheid vlak langs me heen.

hiermee wil ik zeggen dat het niet alleen ontwetendheid is van mensen die geen verstand hebben van paarden, maar ook een stukje asocialiteit van sommige mensen. en ik denk dat campagnes daar niet aan meewerken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:45

Zap, je hebt natuurlijk deels gelijk.. Het is onze hobby en daar hoeft niet de rest van de wereld maar voor te 'boeten'. :P Aan de andere kant is het niet zo zeer het opdringen van een hobby als wel simpelweg een stukje begrip en respect...

Edit; hufters in het verkeer hou je... Maar met goede voorlichting gaat er bij een hoop mensen misschien toch een belletje rinkelen en houden zij wat meer rekening met andere weggebruikers... Die asootjes, daar doe je toch vrij weinig aan... :P
Laatst bijgewerkt door amyz op 04-02-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:46

Wat dacht je als we tijdens de rijlessen van brommers, fietsers en autoos ze eens een dagje met een paard laten mee draaien voor het examen. Dus ook in praktijk het tegenkomen en een dagje helpen verzorgen en een keer erop zitten. Dan weten ze namelijk meteen dat een paard geen automatische rem heeft en ten alle tijden blijft wachten tot het licht groen is of niet net op zij te stappen als er een vrachtwagen aan komt.

Het is toch iets dat je moet ervaren want als je amper weet wat een paard is kan je wel les krijgen of een campange voeren maar die mensen snappen het dan nog niet.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:47

hadden jullie in Nederlandgeen campagne gehad een tijd terug?
Weet wat je doet als je een paard ontmoet.
bewustwordingscampagne voor weggebruikers die niet altijd in contact komen met paarden in het verkeer...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:47

Kostolany schreef:
Wat dacht je als we tijdens de rijlessen van brommers, fietsers en autoos ze eens een dagje met een paard laten mee draaien voor het examen. Dus ook in praktijk het tegenkomen en een dagje helpen verzorgen en een keer erop zitten. Dan weten ze namelijk meteen dat een paard geen automatische rem heeft en ten alle tijden blijft wachten tot het licht groen is of niet net op zij te stappen als er een vrachtwagen aan komt.

Het is toch iets dat je moet ervaren want als je amper weet wat een paard is kan je wel les krijgen of een campange voeren maar die mensen snappen het dan nog niet.

Een absurd idee. Trouwens als jouw paard niet eens op groen licht kan wachten ben je een gevaar op de weg en heb je daar niets te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 04-02-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:48

Of zowiezo niet alleen met paarden. Beesten in het algemeen..laat ze een keer schrikken met een nep beest voor de auto langs te laten schieten. Dan leren ze dat dat niet te voorkomen is en je dus goed vooruit moet kijken wat er komen gaat.

Ik rijdt regelmatig met de auto door het bos. Ik weet inmiddels dat er reeen over kunnen steken of een konijntje en automatisch reageer je daarop. Nu rijdt ik goed vooruitkijkend of ik iets zie bewegen in de berm zodat ik het niet dood zal rijden en geen auto totalos heb.