Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vjestagirl schreef:Mistie schreef:Ik vind inderdaad ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Soms remmen auto's met aanhangers idd af voor me als ik langs de weg rijd, maar dan begint de aanhanger te hobbelen, daar schrikt Misty alleen maar van
Of vrachtwagens e.d. die ineens tssssssssssjj doen als ze remmen......
Dan moet je dat dus oeffenen. Want je kunt van andere verkeersdeelnemers niet verwachten dat ze altijd rekening houden met je paard. Ga een dag met haar grazen langs een drukke weg, loop een benzine station op en voer haar daar, kijk of er in de buurt een weiland langs een drukke weg is.
Dat vind ik ook wel belangrijk: dat we paardenmensen gaan vertellen dat ze niet alleen zijn op de weg en dat ze niet kunnen verwachten dat iedereen rekening houdt met hun paard.
NoeskaMoos schreef:Vraagje: waar kun je zulke hesjes (met L erop) krijgen? Lijkt me bijzonder handig eigenlijkA4-tjes wapperen (niet handig als je met meerdere paarden bent).
amyz schreef:Ben inderdaad met mn veulen ook eindeloos op het erf aan het oefenen geweest, pas toen ik wist dat hij van een trekker/auto/brommer niet zo van slag raakte, ben ik de weg op gegaan...
Kuggur; kleine kindertjes op de fiets zijn ook onvoorspelbaar... Wegen wat minder, slaan niet op hol, maar rij er met een zo groot mogelijke boog omheen. Die dan ook meteen maar uit het verkeer verbannen?
amyz schreef:Ben inderdaad met mn veulen ook eindeloos op het erf aan het oefenen geweest, pas toen ik wist dat hij van een trekker/auto/brommer niet zo van slag raakte, ben ik de weg op gegaan...
Kuggur; kleine kindertjes op de fiets zijn ook onvoorspelbaar... Wegen wat minder, slaan niet op hol, maar rij er met een zo groot mogelijke boog omheen. Die dan ook meteen maar uit het verkeer verbannen?
juval schreef:en toch vind ik ook dat je de automobilisten van nu hun onwetendheid niet geheel kwalijk mag nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je paard langs de weg. Het is fijn als daar rekening mee wordt gehouden, maar het is geen verplichting. Niet iedereen is met paarden gewend, zeker in deze tijd niet meer, dat was vroeger wel anders. (ik moet eerlijk bekennen dat ik als 10/11 jarige wel alleen de weg op ging met onze bomproof pony, maar dat laat ik mijn dochter nu dus echt niet doen. het zijn andere tijden)
En er zijn natuurlijk ook steeds meer hufters in het verkeer die nergens rekening mee willen houden.
Vjestagirl schreef:Maar kleine kindertjes moeten wel leren fietsen en leren hoe ze in het verkeer deelnemen, anders ligt over 50 jaar het lang op zijn gat. Van geen paarden meer op de weg hebben we geen last.
Misschien moeten we het ruiterbewijs eens uitbreiden. Met een stukje 'het paard gezien vanuit de auto' een stukje 'wat te doen in noodsituaties' en een stukje 'hoe weet ik dat ik en mijn paard klaar zijn om het verkeer in te gaan'?
Vjestagirl schreef:amyz schreef:Ben inderdaad met mn veulen ook eindeloos op het erf aan het oefenen geweest, pas toen ik wist dat hij van een trekker/auto/brommer niet zo van slag raakte, ben ik de weg op gegaan...
Maar kleine kindertjes moeten wel leren fietsen en leren hoe ze in het verkeer deelnemen, anders ligt over 50 jaar het lang op zijn gat. Van geen paarden meer op de weg hebben we geen last.
Misschien moeten we het ruiterbewijs eens uitbreiden. Met een stukje 'het paard gezien vanuit de auto' een stukje 'wat te doen in noodsituaties' en een stukje 'hoe weet ik dat ik en mijn paard klaar zijn om het verkeer in te gaan'?
Brilletje schreef:Voor automobilisten en andere weg gebruikers, verplicht een groter onderdeel in het examen over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. En voor de ruiters allemaal verplicht het ruiterrijbewijs.
Kostolany schreef:Wat dacht je als we tijdens de rijlessen van brommers, fietsers en autoos ze eens een dagje met een paard laten mee draaien voor het examen. Dus ook in praktijk het tegenkomen en een dagje helpen verzorgen en een keer erop zitten. Dan weten ze namelijk meteen dat een paard geen automatische rem heeft en ten alle tijden blijft wachten tot het licht groen is of niet net op zij te stappen als er een vrachtwagen aan komt.
Het is toch iets dat je moet ervaren want als je amper weet wat een paard is kan je wel les krijgen of een campange voeren maar die mensen snappen het dan nog niet.