waarom zo weinig ruiters en veel amazones

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: waarom zo weinig ruiters en veel amazones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:17

wel eens bij western gekeken? daar zie je veel meer mannen, zeker in de reining.
zal die stoere jeans en sexy hoed zijn :-)

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:24

ga maar eens kijken bij de grote spring wedstrijden... :P alleen maar mannen bijna[list=][/list]

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:27

Springwedstrijden, SGW, daar zie je toch veel mannen :-)

Hangt een beetje van de tak van paardensport af :-)

Toevoeging: endurance kent ook redelijk wat mannen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:28

Tja in de recreatiesport zie je echt veel meer vrouwen, op wedstrijdniveau toch echt meer mannen :D

(misschien de drang om te winnen?? :P )

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:29

_Marinke_ schreef:
Tja in de recreatiesport zie je echt veel meer vrouwen, op wedstrijdniveau toch echt meer mannen :D

(misschien de drang om te winnen?? :P )

Komt uit de oertijd he het alfamannetje krijgt de meeste vrouwtjes dus genoeg reden om het alfamannetje te willen zijn

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:57

Strakke broeken in de dressuurring valt wel mee. Je hebt prima mannenrijbroeken die met heel veel bandplooi, die heel los zitten, alleen bij de kuiten strak. Gaat prima hoor. :D

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:57

Endurance zie je ook wel wat mannen. Vaak een beetje 'huismannen' vanaf een jaar of 30. Erg leuk is dat! Ooit gaan we het nog wel eens winnen. :D

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:17

sb300786 schreef:
Strakke broeken in de dressuurring valt wel mee. Je hebt prima mannenrijbroeken die met heel veel bandplooi, die heel los zitten, alleen bij de kuiten strak. Gaat prima hoor. :D

Hier sluit ik mij bij aan *D

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:20

Ah, kijk, een mede-lotgenoot. :D

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:39

De minderheid mag zich ook laten horen he :D

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:47

Hahahaha, ja.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:11

Mijn 2 zonen rijden allebei. Ze zijn 11 en 7 jaar oud. Op school worden ze ermee gepest. Dat ze ook voetballen / judo en skieen, doet daaraan niets af. Klasgenootjes en zeker de mede-voetballers vinden het maar een meidensport en zo stigmatiseer je meteen. Hun schoolklas bestaat bijna 1/3 uit "paarden" meisjes. Mijn boys zijn doorzetters en trekken zich er niets van aan maar hoeveel haken er zo niet af of beginnen er uberhaupt niet aan. Wel merk ik dat dressuur rijden niet hun voorkeur heeft; Is saai!? Hoewel ze in eerste instantie het springen leuk vonden, zijn ze inmiddels helemaal gek op het western rijden en met name Reining (is toch ook een dressuurvorm!?) Ikzelf vind het leuk dat mijn boys ook rijden. Je ziet inderdaad veel te weinig ruiters en veel amazone's. Zeker op jongere leeftijd zal het pestgedrag hieraan debet zijn......

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:53

Een vriend van me rijd ook paard, zit hele dagen op de manege, schaamt zich niet voor het strakke broekje, hij beleert paarden en is er echt supergoed in!
Hij heeft nog nooit van iemand een rare opmerking erover gekregen, dus dat ligt denk ik ook een beetje aan de leeftijdsklasse.

Maar wat de strakke broek betreft, ik zou me denk ik dóodlachen om mn vriendje daar in rond te zien lopen!

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:03

IloveMickey schreef:
Maar wat de strakke broek betreft, ik zou me denk ik dóodlachen om mn vriendje daar in rond te zien lopen!

En waarom?

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:21

Ja, idd waarom...

EN DIE BROEKEN ZIJN NIET STRAK!

Ik rij zelf ook dressuurmatig, en m'n broeken zitten echt niet zo verschrikkelijk strak hoor... Er bestaat ook zoiets als speciale mannen paardrijbroeken. Zoals van Pikeur zit de bandplooi volledig los, en zitten alleen je kuiten strak om in je rijlaarzen te kunnen...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:25

sb jij vindt ze niet strak.
Maar ILM vindt ze wel strak en ik vint ze ook strak.
Wat jij vindt is niet meteen de waarheid dat is gewoon wat jij vindt!
Dus laat iedereen zijn eigen meening heben zeg ILM vindt het strak en jij vindt het niet strak ieder zijn mening

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:28

Ik denk het dat het te maken heeft met het openbaar affectie tonen / lief doen tegen een paard. En dat jongens dat niet stoer vinden oid.

Er zitten in de beginnerslessen nog best veel kleine jongetjes hier hoor. Maar het houdt op een gegeven moment op als ze wat ouder zijn.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:35

Toch het effect van pestgedrag?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:38

Het dragen van een (al dan niet strakke) rijbroek zal ondergeschikt zijn aan het feit dat er weinig heren in de paardensport zijn. Tenslotte zijn er ook vrouwen die hun rijbroek beter in de kast kunnen laten hangen, als het gaat om uiterlijk vertoon. Een rijbroek misstaat m.i. een man niet. Waarom denken de heren dat er weinig ruiters zijn?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:40

J01andA schreef:
Het dragen van een (al dan niet strakke) rijbroek zal ondergeschikt zijn aan het feit dat er weinig heren in de paardensport zijn. Tenslotte zijn er ook vrouwen die hun rijbroek beter in de kast kunnen laten hangen, als het gaat om uiterlijk vertoon. Een rijbroek misstaat m.i. een man niet. Waarom denken de heren dat er weinig ruiters zijn?

Ik den dat het ook meer om het gevoel van de broek gaat.
Toen ik vroger begon me judo had ik het gevoel dat ik in mijn pyama liep.
En zo`n rijbroek geeft sommigen mensen ook een akelig gevoel. ondanks dat het mischien niet vreselijk staat.

lotteislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:31

onze zoon (7) rijdt ook. vorig jaar bij een wedstrijd in emmeloord wezen kijken waar ook edward gal kwam.
eerst heel verbaasd "he is dat ook voor jongens". en toen ging totilas lopen. "he dat paard zweeft". gelijk daarop volgend Dat wil ik ook. Lessen geboekt (zijn zus reed al) en inmiddels heeft hij een eigen pony en rijdt bixie.

hij heeft er helemaal geen moeite mee dat er weinig jongens rondlopen. hij heeft in ieder geval volop de aandacht
van de meiden uit zijn klas. :D Ook op wedstrijden wordt hij regelmatig nagekeken. misschien dat de meiden dan inderdaad heel verbaasd zijn van he een jongen. maar hij vat het anders op; kijk dat meisje zit steeds te kijken, misschien vind ze mij wel leuk *D

Afbeelding

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:38

Ik denk dat het vooral zo ingeburgerd is, ook al is de waarheid meestal anders. De rijbroeken, tja, dat is ieder zijn mening, ik voel mij er goed in :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:50

Onze zoon van 9 rijdt ook en begint nu aardig te rijden. Het valt hem de laatste tijd wel steeds meer op dat er weinig jongens rijden en dat het misschien toch wel "een meidensport" is. Zeker omdat hij nu in de gevorderden ponyles zit met alleen maar.. meisjes!

We zijn naar Jumping Amsterdam geweest en daar zagen we toch wel veel mannen.. Dat was toch wel weer leuk, vond hij.

Wat ik me wel eens afvraag en waar ik weinig over kan vinden: is de motorische en geestelijke ontwikkeling bij jongens anders dan bij meisjes? Zijn er instructeurs die hier ervaring mee hebben? Ik vind onze dochter van bijna 8 bijvoorbeeld veel pittiger rijden dan onze zoon op die leeftijd. Het zal ook wel weer kindafhankelijk zijn, maar ik heb de indruk dat jongens toch iets trager/later zijn in hun ontwikkeling dan meisjes. :P

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:59

goh, het lijkt wel een mannentopic hier zoveel mannenbokkers er zich al gemeld hebben haha.
dat broekengedoe interesseert mij niet zoveel, ik heb zelfs een hekel aan zo'n bandplooi-flubberbroek. geef mij maar gewoon een ouwerwetse strakke stretch.
of dat het aantal vrouwen in de sport mannen afschrikt? zou kunnen maar ik ben van mening dat het ook een keerzijde heeft. ben namelijk graag in de buurt van het vrouwelijk schoon :D

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:15

Haha ja iedereen vol in de remmen, haha.

Ja, ik rij liever met een flubberbroek, haha, kan er niks aan doen! Ik begin al jeuk te krijgen bij het idee dat ik zo'n strakke stretch aan moet.

Ja, en die keerzijde... Ja, vrouwen vinden het blijkbaar toch leuk dat er mannen paardrijden. :D