Ook een goed topic om te lezen voor toekomstige paardenbezitters!
Wij hebben de paarden thuis staan, de kosten voor voeding en strooisel ed komt dan op ongeveer 100 euro per paard per maand
dus 1200 euro per jaar. En dan halen we het hooi bijvoorbeeld zelf van het land.
Verder komen er natuurlijk kosten bij voor da en hoefsmid. Verder qua lessen en spullen kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb afgelopen jaar ongeveer 1500 euro aan lessen, lidmaatschap en huur binnenbak uitgegeven en zo'n 900 euro aan hoefsmid en da. Maar in een jaar dat er onverhoopt een ziek is dan lopen die kosten ook hoog op.
Als ik het zo opgeteld zie hierboven schrik ik toch wel van de bedragen. Andere hobbies kosten ook geld (en dat geeft niets) maar dat is vaak geen vergelijk met een paardenhobby. Mijn racefiets eet bijvoorbeeld niets en de fietsenmaker vraagt geen voorrijkosten
!
:
.
Ik lijk altijd veel meer kwijt te zijn dan anderen
) laten bouwen. Als je heel eerlijk zou rekenen moet je die kosten ook doorberekenen natuurlijk. Ik had ze in een keer, als je huurt (pensionstal dus) verspreid je de kosten. Alleen er komt natuurlijk een punt (over een aantal jaar) dat een eigen stal zich terug betaald...maar vooralsnog ben ik duurder uit vrees ik
Ik ben in dromenland...