Loolapelooza schreef:Ohja , en de Andas stammen eigenlijk ook niet af van de Moorse paarden .
Ze bestaan namelijk al van voor de tijd dat de Moren een invasie begonnen en het Andalusische paard leerde kennen .
Het enige bloed dat er bij een Anda in gefokt is is het bloed van een Berber , en die 2 zijn dan ook nog eens van oorsprong identiek aan elkaar ...
En dan bedoel ik het oude type , niet het hedendaagse waar Arab bloed in is gekruist .
Nog even een kleine toevoeging want het lijkt me niet helemaal duidelijk (de bel ging en het was middagpauze dus ik moest snel op post drukken

Met het oude type bedoel ik dus het oude type Berber . En het hedendaagse is het Berberpaard dat gekruist is met Arabisch bloed .
Een Lusitano is van oorsprong ook identiek aan een Anda maar door enkele "akkefietjes" tussen de Portugezen en de Spanjaarden is het stamboek jaren geleden opgesplitst in PRE en Lusitano .
De Spanjaarden hebben onlangs nog geprobeerd om deze 2 stamboeken terug samen te voegen maar daar keken de Portugezen van af .
Een Lippizaner is van oorsprong een Joegoslavisch-Oostenrijks ras . Het afgeleid van het Spaanse paard, met invloeden van de Arabier, de Berber en de Andalusiër . Maar de laatste 2 genoemde zijn eigenlijk zoals eerder gezegd al identiek .
Het is eigenlijk ontstaan door de invasies die er gepleegd zijn in het land van herkomst van de Andalusiers . Die paarden worden al over geheel Europa geëxporteerd sinds de tijd van de Romeinen en zijn (zoals ik eerder zei

Zoals Karin eerder zei is een Welsh Cob ook verwant aan de Andalus . (of het barokke paard in het algemeen)
Het is immers zo dat de Welsh afstamt van de oude Berber en Arab bloed .
Dit moest ik dus nog even toevoegen