Manege pony houd zijn hoofd schuin met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:19

Aladinnetje,
zo te lezen is bij jouw leasepaard wél al gekeken of er een medische oorzaak was, dat was niet het geval en daarom is er met een tiedemann gereden.
De pony waar de TS op rijd, is nog niet door die medische mangel gehaald, dat moet dus eerst wel gedaan worden voordat je iets anders gaat proberen.

Dus, nooit zomaar een hulpteugel aanhangen mits je niet weet waar dit gedrag vandaan komt, een pony gaat niet voor zijn lol met het hoofd scheeflopen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:22

Storm76 schreef:
Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen :j of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.

dapphie123 schreef:
Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.... :(:)

Ehmmm... volgens mij heb je mijn post overgenomen en iets aangepast???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:27

dapphie123 schreef:
Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.... :(:)

It is better to fail in originality than to succeed in imitation.
Je kunt beter falen in originaliteit dan succesvol zijn in volgen.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:51

Oke, dus ik moet het nog maar eens informaren of zijn zadel wel goed is.
En of hij niet van iets anders last heeft.

Lydia_

Re: Manege pony houd zijn hoofd schuin met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:55

Als jouw instructrice zeker weet dat het aan zijn tanden ligt, kan je altijd nog eens vragen kwa de les van "Waarom doet mijn pony dit?" "- Door zijn tanden" "Ohh, kan ik dit oplossen?" "- Nee daarvoor moet de tandarts komen" "Heeft hij pijn nu?" Je zeg maar een beetje voor het domme houden..
Misschien niet de beste manier maar je laat haar antwoord geven op jouw vragen in de hoop dat ze zelf gaat bedenken dat het dier pijn heeft :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:56

riz95 schreef:
Ik rij op een best jonge pony.
Hij rijd op zich lekker en heeft nette gangen, beetje slechte conditie :P
Ook is hij erg leergierig en pik snel dingen op.
Maar als ik hem rij doet hij heel raar met zijn hoofd.
Hij maakt zijn nek heel lang en houd zijn hoofd scheef, ook knarssetand hij met zijn bit in.
Waarschijnlijk heeft hij last van zijn tandjes die moeten wisselen, maar hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn hoofdje normaal houd?

een pony'tje waar ik op reed deed ook steeds ze hoofd schuin (zie schimmeltje in ava)
ik reed met elastiek en had er geen last van :P

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:58

Lydia_ schreef:
Als jouw instructrice zeker weet dat het aan zijn tanden ligt, kan je altijd nog eens vragen kwa de les van "Waarom doet mijn pony dit?" "- Door zijn tanden" "Ohh, kan ik dit oplossen?" "- Nee daarvoor moet de tandarts komen" "Heeft hij pijn nu?" Je zeg maar een beetje voor het domme houden..
Misschien niet de beste manier maar je laat haar antwoord geven op jouw vragen in de hoop dat ze zelf gaat bedenken dat het dier pijn heeft :)

;) Is goed. Ik rij vrijdag weer dus is zal gelijk even informeren en lekker door zeuren XD
Wat ik ook zo raar vind is als een pony een wondje heeft dat die door de manege eigenaren niet 'verzorgt' worden.
Ik doe er zelf altijd (volgens mij heeft het Detol ofzo) iets op. om te ontsmetten.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:01

TS :
Ik zie in je profiel dat je op manege de wittebrug rijd althans aan de paarden?
Om welk paard gaat het daar en welke lesgever heb je in ken het een beetje daar ik heb er een paar keer gereden?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:02

O.o Nee?
Ik rij op de oranje hoeve :P
Laatst bijgewerkt door riz95 op 10-01-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:04

Storm76 schreef:
Storm76 schreef:
Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen :j of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.

dapphie123 schreef:

Ehmmm... volgens mij heb je mijn post overgenomen en iets aangepast???

Doet ze wel vaker :) .
Maar ja :+
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:04

Clairetjuhz schreef:
TS :
Om welk paard gaat het daar en welke lesgever heb je in ken het een beetje daar ik heb er een paar keer gereden?

Ik hoop niet dat we hier een hetze tegen manege eigenaar gaan beginnen, advies geven is fijn maar als er naam en toenaam genoemd worden haak ik af, word daar altijd beetje naar van, Ts jammer als het wondje niet verzorgt wordt maar meld het bij de eigenaar en niet hier op bokt, ik ga verder houdt niet van dit soort topics sorry.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:07

Grapje ik zat in iemand anders profiel te kijken sorry haha Claire actie :Y)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:18

eppie38 schreef:
Clairetjuhz schreef:
TS :

Ik hoop niet dat we hier een hetze tegen manege eigenaar gaan beginnen, advies geven is fijn maar als er naam en toenaam genoemd worden haak ik af, word daar altijd beetje naar van, Ts jammer als het wondje niet verzorgt wordt maar meld het bij de eigenaar en niet hier op bokt, ik ga verder houdt niet van dit soort topics sorry.

Ik ga ook niet vertellen wie.
Daar heb ik dit topic ook helemaal niet voor geopend.
En natuurlijk meld ik bij de manege eigenaar dat een pony en wondje heeft alleen krijg ik al reactie:''Daar gaat hij niet dood aan"
Het is helemaal geen slechte manege alleen soms word er te veel door de vingers gezien, naar mijn mening.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:48

.[/quote]Ik ga ook niet vertellen wie.
En natuurlijk meld ik bij de manege eigenaar dat een pony en wondje heeft alleen krijg ik al reactie:''Daar gaat hij niet dood aan"
Het is helemaal geen slechte manege alleen soms word er te veel door de vingers gezien, naar mijn mening.[/quote]

nou als bij manege wittebrug een paard een wondje heeft wordt t wondje ontsmet. :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:52

Aladinnetje schreef:
.
Ik ga ook niet vertellen wie.
Het is helemaal geen slechte manege alleen soms word er te veel door de vingers gezien, naar mijn mening.[/quote]

nou als bij manege wittebrug een paard een wondje heeft wordt t wondje ontsmet. :)[/quote]
oke sorry dan van de reactie maar weet je soms op bokt worden maneges echt door het slijk gehaald en tja vindt dat niet kunnen, jezelf verdedigen op een forum is gewoon moeilijk.
Ik hoop dat je iets aan de reacties hebt, succes in ieder geval

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 07:38

Daar heb je helemaal gelijk in. Soms wordt er hier echte te open gedaan over welke manege en wie.
In ieder geval bedankt

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:21

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:20

Op mijn manege waar ik rij is er ook een paard die dat doet.
Als je hem goed rijd dan doet die dat niet & loopt die fijn.
Maar als je hem niet goed voorwaarts rij dan kantelt ze ook haar hoofd, waardoor ze ook gaat struikelen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:35

persoonlijk krijg ik een minder gevoel bij dit soort reacties van de instructrice. Je komt naar les om wat te leren en zo leer je natuurlijk niks.
Ik zou iig willen weten het hoe en waarom en wat er aan gedaan is. Verder lijkt het mij niet prettig voor beide om op die pony te rijden, er valt toch immers niet goed op te rijden :?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:56

superwoman schreef:
persoonlijk krijg ik een minder gevoel bij dit soort reacties van de instructrice. Je komt naar les om wat te leren en zo leer je natuurlijk niks.
Ik zou iig willen weten het hoe en waarom en wat er aan gedaan is. Verder lijkt het mij niet prettig voor beide om op die pony te rijden, er valt toch immers niet goed op te rijden :?

Er valt wel goed op te rijden. Het is alleen dat hij na ongeveer 20 minuten zijn hoofd schuin gaat houden.
Meestal stopt het weer na de galop en bij het uitstappen doet hij het weer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:06

Tja...paard is dus heel duidelijk scheef en moet worden rechtgericht. Alleen door een ruiter die echt weet wat te doen, of een instructeur die er op let, is dit weer goed te rijden.
Punt is dat het een manege paard is en er dus ook minder gevorderde ruiters op zitten ( eigenlijk jammer dat hij zo braaf is) die het niet beter, maar slechter gaan maken.
Het verkantelen van het hoofd, en dat doet deze dus, is een fout in de aanleuning!
Geen enkele hulpteugel gaat dit probleem verhelpen, je zal het misschien niet meer zien, maar het probleem word erger, zeker in zijn rug!!!
Jammer dat de eigenaar van de stal niet een beetje beter op zijn paarden let, een goed manege paard is n.l goud waard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:12

riz95 schreef:
Er valt wel goed op te rijden. Het is alleen dat hij na ongeveer 20 minuten zijn hoofd schuin gaat houden.
Meestal stopt het weer na de galop en bij het uitstappen doet hij het weer.

Dat rijdt toch niet fijn? :?

Ben het met aerdenhout1 eens.
Al zou ik ook de rest na laten kijken (zadel-rug en tanden)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:14

Dat deed een pony die ik heb gehad ook, door veel te oefenen en veel wendingen te maken links en rechts om, krijg je het er zo ver uit..
Als je de pony dan weer enkele dagen laat staan ( tenminste dat had ik ), ging die weer schuiner met zn hoofd..
Maar als het een manege pony is, is het niet echt makkelijk om zon pony recht te laten lopen..
Er zitten zo vaak verschillende kinderen op

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:17

Ik ken er ook 1, die doet het om onder het werk uit te komen, want als hij netjes gereden word doet hij niks....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:07

Samy schreef:
Ik ken er ook 1, die doet het om onder het werk uit te komen, want als hij netjes gereden word doet hij niks....

rare redenatie - hoezo onder het werk uitkomen, terwijl hij met netjes rijden niks doet?
Als hij niet netjes gereden wordt, doet hij het dus wel? Nou dan geeft dat paard dus een signaal, maar imo is dat niet "onder het werk uitkomen".