Schuimen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:59

Een randje schuim is een teken van een losgelaten en ontspannen op het bit kauwend paard. Een grote berg schuim is vaak een reactie van opgezollen klieren en strakke kaken (verzet en stress) helaas wordt dit nog altijd gezien als een teken van nageeflijkheid.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:03

paarden kunnen dus absoluut l slikken met bit, ook als ze netjes aan de teugel lopen! :)
schuimen is juist goed! dit is een teken dat je paard zijn bit accepteerd en zacht in zijn mond is

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:11

xmarliez schreef:
Een randje schuim is een teken van een losgelaten en ontspannen op het bit kauwend paard. Een grote berg schuim is vaak een reactie van opgezollen klieren en strakke kaken (verzet en stress) helaas wordt dit nog altijd gezien als een teken van nageeflijkheid.

dat zou dus betekenen dat al die paarden die je bij anky enzo ziet dat ze gestrest zijn en niet ontspannen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:08

In de meeste gevallen wel, kijk maar naar hun zwiepende staarten en andere symptomen die duiden op stress. Op wedstrijden staat er zowel veel druk op de ruiters als op de paarden en dat laten ze duidelijk zien. Door de spanning en stress trekken ze hun kaken stak (of door het verkeerd bit gebruik van de ruiter, niet specifiek op Anky gericht) en gaan ze overmatig schuimen.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:09

Mijn moeder zegt altijd dat het paard ontspannen loopt & het naar zijn zin heeft :D

Maartje1990

Re: Schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:15

oke, dat 't vanwege 'ontspannen' is en 'lekker knabbelen op bit' is onzin. Een paard gaat inderdaad knabbelen op 't bit ja, en daardoor onstaat er inderdaad schuim, omdat er iets in de mond zit omdat het paard een 'sein' krijgt dat er 'eten' in z'n mond zit. Dit belemmert ook de ademhaling etc. Schuimen is NIET goed :n omdat een bit niet goed is.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:25

Mijn paard heeft dit ook ( niet zo'n klein beetje ook)
Doordat ze ontspannenloopt gaat ze 'sabbelen' op eht bit, Ook gaat me bij mijn schuimbekken. (spelen met schuim, en dan hoofd schuin houden)
Ik weet anders ook niet wat het zou moeten zijn. Mijn instructise zei ook dat het door ontspannenheid komt ;)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:12

ik denk dat als ze een beetje goed op dreef zijn met het rijden,
en beetje veel gaan knabbelen op het bit, dat ze meer speeksel aan maken..
ik geef hem meestal een appeltje gaat hij extra van schuimen :+

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:53

ninajojo schreef:
Naar mijn idee schuimt een paard omdat hij niet goed kan slikken met bit in en neusriem om...

inderdaad, niemand hier gaat toch voor de lol een beetje kwijlen tijdens het werken? iets in de mond=eten=speeksel nodig, wat dan onnodig aangemaakt wordt en niet goed doorgeslikt kan worden. probeer zelf maar is met flink wat kauwgom in je mond te gaan hardlopen, uiteindelijk kom je lucht tekort doordat je elke keer speeksel door moet slikken en dan in de tussentijd niet kan ademen en op dat moment stoppen wij met hardlopen en gaan ff wandelen. maar dan moet een paard verder en laat het speeksel dan maar uit de mond vallen om te zorgen dat er toch genoeg zuurstof binnenkomt

EDIT

Geen enkel paard accepteerd het bit, ze tolereren het omdat ze weten dat er niets is wat ze ertegen kunnen doen en het het prettigste is om het erbij neer te leggen.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:38

Als een paard schuimt dan betekend dan je paard goed ontspannen loopt en dat jij dan ook je teugels wat losser in je handen moet houden!! Anders raakt het paard gefrustreerd

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:00

Citaat:
__Mattie__ schreef:
Als een paard schuimt dan betekend dan je paard goed ontspannen loopt

zo iets dacht ik ook!

lucynozem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:56

mijn pony heeft het ook altijd
maar het betenkt wel dat hij onspannen loopt *D *D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:07

Mijn pony heeft dat ook vaak, meestal nadat hij gras heeft gegeten of zich druk maakt ofzow ;p

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:46

Paard schuimt niet omdat hij nou zo ontspannen is..

Hij schuimt vooral als hij in 'dressuurhouding' gereden wordt (dus niet ontspannen), hierbij worden de speekselklieren van het paard dichtgeknepen

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:49

amillia schreef:
Geen enkel paard accepteerd het bit, ze tolereren het omdat ze weten dat er niets is wat ze ertegen kunnen doen en het het prettigste is om het erbij neer te leggen.

_/-\o_

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:51

Datjaa schreef:
Rij je ook met een hoofdstel met sperriem?

Mij is mij altijd verteld, dat ze dat hun speeksel niet door kunnen slikken, en dat vormt dus dat schuim op de mond.

Paarden zonder bit schuimen ook ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:39

zap schreef:
Datjaa schreef:
Rij je ook met een hoofdstel met sperriem?

Mij is mij altijd verteld, dat ze dat hun speeksel niet door kunnen slikken, en dat vormt dus dat schuim op de mond.

Paarden zonder bit schuimen ook ;)

Maar er is een verschil tussen een klein beetje en een hele mond vol met schuim ;)