Paard kopen, halen of laten brengen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 02:21

ik vind dat de koper voor vervoer moet regelen of afspreken dat ze een vergoeding betalen voor het brengen

vorig jaar heb ik een shetje gekocht die ik heb laten brengen
daar hoefde ik niks voor te betalen van die handelaar hij zei dat het service was en dat hij dat altijd deed

maar als ik een paard zou verkopen zou ik hem ook brengen
al was het alleen al om te kijken waar het paard terecht komt

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 09:36

henk is gratis gebracht (10 km.), moonlight is ook gebracht (arnhem-friesland) en jessie hebben we opgehaald (ik heb zelf geen trailer)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:07

Vaak heeft de eigenaar geen trailer dus kan hem niet brengen.
Wij hebben Sabientje gewoon gehaald.
Verder moet de koper het zelf weten idd.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:10

Ik heb daar eigenlijk zelf ook nooit over nagedacht. Het was vrij vanzelfsprekend om het knolleke vanuit Friesland op te halen, omdat de eigenlijke eigenaar helemaal in Brabant woonde.

Ik heb zowieso de eigenaar pas een maand of twee nadat mijn paard al bij mij op stal stond pas voor het eerst gezien.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 15:10

Tot nu toe kwam de verkoper het paard iedere keer netjes afleveren, wat voor mij ook het handigste is omdat ik zelf geen trailer heb.
Een keer hebben we er 1 opgehaald maar toen ging er wel 50 gulden van de prijs af omdat we haar zelf ophaalde.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:27

hey
Vanmorgen is mijn nieuwe paard Lutin gebracht. Zijn vorige eigenaresse heeft hem zelf gebracht. Ze wou wel weten waar hij terecht kwam enzo. En ze was heel blij Lachen en ik ook natuurlijk. Knipoog
Het was toch wel een eindje rijden hoor, ong een 100km...
xxx

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:43

Als koper haal ik graag zelf, omdat je dan weet waar ze vandaan komen, en je krijgt toch een beetje indruk van het 'verleden'.
En als verkoper breng ik graag. Ik wil graag zien waar een paard terecht komt, en als dat nou écht totaal niet zou bevallen, dan gaat ie gewoon direct weer mee terug!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:16

Idd, ben t eens met Carola.
Ik heb Robin ook weggebracht zodat ik zag hoe hij kwam te staan enzo. We hebben hem ook zelf weer opgehaald.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:20

Wij hebben Elise weggebracht. Dan zie je ook gelijk waar ze terecht komt en kan je haar ook een beejte troosten in de trailer Huilen Elise ging ook keihard hinniken toen ik weg was.
Vind het wel fijn om te kijken waar ze terecht komt. Toch een geruststelling.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:25

Cute_12 schreef:
Tot nu toe kwam de verkoper het paard iedere keer netjes afleveren, wat voor mij ook het handigste is omdat ik zelf geen trailer heb.
Een keer hebben we er 1 opgehaald maar toen ging er wel 50 gulden van de prijs af omdat we haar zelf ophaalde.

Mij is altijd verteld dat vanouds gebruikelijk is dat de verkoper het paard aflevert, inclusief halster.

(Een verkoper zonder trailer/veewagen kan een vervoerder inhuren.)

Kennelijk is dit veranderd...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:43

Volgens mij is het maar net wat je afspreekt. Ik heb zelf geen trailer, dus ik zal eerst proberen of de verkoper zou willen brengen, tegen vergoeding. Lukt dat niet, dan huur ik een trailer en ga ik het beestje ophalen.

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:00

Ik haal altijd mijn eigen paarden...
een tijdje terug heb ik er 1 verkocht en die heb ik dus wel gebracht, natuurlijk tegen de bezine kosten!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:52

Ik vin dhet eigenlijk gewoon vanzelfsprekend dat je als koper zelf ke paard gaat halen. Wij hebben ook geen trailer, maar toen we eerst Adri en daarna Moreno gingen halen, hebben we er gewoon eentje gehuurd. Als ik Adri verkocht, hebben de kopers hem ook zelf opgehaald.

Met Moreno had het ons heel wat moeite bespaard als de handelaar hem zelf had gebracht (van midden België naar midden Nederland rijden is niet alles) en weer terruggebracht Haha! (we hebbeb hem nl. moeten terugdoen omdat hij klinische HKO had) maar dat kan je nu eenmaal niet verwachten.

Ik weet wel dat die handelaar paarden bracht naar kopers in Duitsland, maar daar zal hij wel weer een aardig sommetje voor rekenen. Dat is natuurlijk ook internationaal transport, en dat is weer volledig iets anders.

iloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:21

ik heb mijn vorige pony zelf weggebracht naar zijn nieuwe eigenaar zodat ik nog even kon zien waar hij terecht kwam enzo ,en als het er niet uit zag was ik weer met hem terug gegaan Knipoog .
en mijn nieuwe pony heb ik zelf opgehaald.
het lijkt me trouwens ook moeielijk als je je paard heb verkocht en je heb hem ingeladen en je ziet zo die trailer met je paard wegrijden(moet er niet aan denken).
die van mij had ik weggebracht en hij was meteen vriendjes geworden met een ander paard en stond lekker op het land, dat beeld blijft mij altijd bij daardoor heb ik minder verdriet gehad dat ik hem weg heb gedaan omdat ik weet dat ie het goed heb daar.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:35

Ik laat ze altijd keuren bij een door mij aangewezen arts. Ik betaal de keuringskosten (wel of niet goedgekeurd) en zij brengen dat paard er maar heen! Vandaar wil ik 'm eventueel best zelf halen, maar meestal rijden ze m gelijk door.
Onze hengst hebben we zelf gehaald en zelf naar de keuring gebracht. Wij wilden hem gelijk hebben (konden de dag erna terecht bij de DA voor de keuring) en de verkoper (prof) kon niet. Ik maak er niet zo'n probleem van, maar ik vind dat het van 2 kanten moet komen...

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:02

carola schreef:
Als koper haal ik graag zelf, omdat je dan weet waar ze vandaan komen, en je krijgt toch een beetje indruk van het 'verleden'.
En als verkoper breng ik graag. Ik wil graag zien waar een paard terecht komt, en als dat nou écht totaal niet zou bevallen, dan gaat ie gewoon direct weer mee terug!

Ja, maar dat krijg je toch al als je ze gaat bezichtigen? Wij laten het afhangen van de nieuwe eigenaar. Zelf breng ik ze wel graag zelf weg. Toch fff kijken waar beestje terecht komt. Zaterdag gaan we er een naar Friesland brengen, eindje tuffen dat wel, maar zie dan ook meteen hoe die staat. Wij rekenen er overigens nooit geld voor, waar ze ook naartoe moeten.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:06

iloon schreef:
het lijkt me trouwens ook moeielijk als je je paard heb verkocht en je heb hem ingeladen en je ziet zo die trailer met je paard wegrijden(moet er niet aan denken).

Inderdaad zeer zwaar, ik heb het twee keer meegemaakt ... en normaal nog een derde keer ook Huilen Mijn eerste merrie riep toen ze wegreden, mijn ponymerrie stond achter haar te kijken tot we haar niet meer konden zien ... dat beeld vergeet je nooit meer. (tenzij je iemand bent die geen binding heeft natuurlijk met de pony!)

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:29

Ookal breng je zelf je paard weg, die laatste blik vanuit de trailer van onze Kuul (ging naar de slager), die vergeet ik nooit meer. Hij keek echt nog even om naar ons en dat was zo pijnlijk. Hij wist het echt allang, maar dát, ik wenste toen echt dat hij gewoon mocht blijven, maar helaas... Nooit meer Kuuleman...
Andere keer dat we 'n paard wegbrachten (handelaar) wilde ik nog 1x 'n knuffeltje halen. Meissie stond achter in de box en keek me heel vuil aan, dát vergeet je ook nooit meer. Heb altijd gedacht dat ik zo'n trut geweest was en dat zij me niet lief vond. Het is iets anders, maar dan nog, het doet ongelofelijk veel pijn!
De meeste paarden komen bij een handelaar of fokker vandaan, daar hoef ik niet nog een keer te kijken, dat geloof ik wel. Ik ben de beroerdste niet hoor, als ik het paard nú wil, dan haal ik 'm zelf wel (ik ben immers eigenwijs), als ik tijdgebrek heb, dan vinden we er ook wel wat op. Denk eigenlijk niet dat er een geschreven regel voor is...