jullie ervaringen met steigeren/bokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:07

stijgeren heb ik nog nooit gehad..
bokken is al best vaak gebeurd, maar ben er nog niet afgevallen :)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:54

Als je niet van bokkende pony's houd moet je niet op onze manege komen :D
Alleen de beginner-pony's bokken niet :#

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:33

ik heb veel ervaring met bokken maar nooit gevallen vind het vaak wel komisch aanvoelen. met stijgeren niet zoveel wel beetje dribbelen maar doorgereden en toen deed ze niks meer

snikky

Re: jullie ervaringen met steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:38

ik heb wel wat ervaring met steigerende en bokkende paarden, en vind steigeren persoonlijk enger, puur omdat je daar weinig aan kan doen. ook heb ik al te vaak een paard zijn evenwicht zien verliezen met een ruiter erop, en dat lijkt me toch niet fijn! bokken vind ik niet zo vervelend, als je een goede zit hebt zit je ze wel uit meestal!

KathyLover12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:44

Toen ik al iets langer op paardrijden zat, moest ik op een paard (1,64 schofthoogte) rijden! Ik was SUPER enthousiast, mijn moeder vond het wel een beetje eng. Haar naam (van het paard) is Kathy. I love Kathy! Ze rijdt heerlijk. Toen de les weer een beetje door elkaar was gegooid (gebeurt wel vaker; iemand doet weer iets raars) en Kathy geen plek in de rij kon vinden waarin we toen nog moesten rijden. Kreeg ze van mijn instructeur een klap met een zweep op haar achterhand. Ze was al heel schrikkerig, maar nu ging ze dus steigeren en bokken en ze schoot ervandoor in galop. Ik had toen nog nooit gegaloppeerd, dus was ik best geschrokken van al dat gedoe, maar ik vertrouw Kathy nu echt 100% en het was ook niet haar schuld, maar die van de instructeur! Je leert wel veel van dat soort dingen! Altijd gewoon rustig blijven... en als je dan een keer valt, tja het kan iedereen gebeuren!

Veel succes met rijden! Hopelijk wordt er niet veel gesteigerd/gebokt!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:59

gisteren nog , ik wou net dr op gaan zitten loop dat beest achter uit dus ik loop vooruit maar meneertje wou niet luisteren en loopt nog veder achter uit :Y) toen kwam er een fjord voorbij en die heeft hij toen een flinke trap verkocht dus die fjord door die trap in paniek geraakt en die vliegt er van door me een beginnertje dr op :P maar die is wel blijven zitten dus zat ik erop kreeg ik een dikke stalk actie van die fjord die me de hele les achteraan heeft gezeten en ik hele tijd zeggen mijn pony vind die van jou niet aardig dus rij maar ff de andere kant op was ie 5minuten verdwenen komt ie weer achter me aan en weer 5 minuten weg zit er weer zo die fjord achter me aan en die maar beginner tegen zn pony zeggen nee stoute pony nee nee niet doen OMG ik dacht zo ga je toch niet tegen je pony praaten echt achter die van mij sturen en dan echt niks doen alleen maar praten van stoute pony nee niet doen en niet eens ff de andere kant op sturen toen ben ik dr maar in draf weggeschoten en toen heb ik ff 40 minuten rust gehad ,, :P
en toen heeft die fjord nog wel een dikke mep van die van mij gekregen ( arme fjord )

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:02

Jes, genoeg ervaring ook. Jonge ruin van bijna 4 jaar, kon de basis allemaal prima maar wou nog wel eens laten zien dat hij echt vrolijk was aan de merrie's... Reed toevallig ook een merrie in de bak toen hij zn dag al niet had met rijden. Paard begon vrolijk te steigeren, rent vervolgens in een flink harde galop door de bak bokkend. het enigste wat ik toen dacht was blijven zitten. Merrie vondt het intressant en begon dus mee te doen.. Daar zaten wij dan,2 paarden in een bak helemaal de lente alvast in hun bol pfffft... Gelukkig wel blijven zitten, wat me eigenlijk een raadsel is maasr natuurlijk fijn :).
Paard heeft het ook wel geweten toen :=

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:04

_lieff_ schreef:
Als je niet van bokkende pony's houd moet je niet op onze manege komen :D
Alleen de beginner-pony's bokken niet :#

het lijkt me niet helemaal in orde als ze allemaal alleen maar bokken..

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:45

De pony die ik gehad heb was aangeleerd te steigeren maar dat wouden wij niet doen en telkens als ze het ergens niet mee eens was ging ze steigeren. En zegmaar alle pony's die ik rijd bokken best veelXD , dus ik heb wel veel ervaring ermee je raakt er erg aan gewend.
Alleen krijg ik soms nog wel last van mijn rug als een pony echt hoog achter elkaar blijft bokken.

Liie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:43

Heb al op best veel bokkende paarden gereden, ben tot nu toe bijna altijd blijven zitten.
Vooral hoofd omhoog houden.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:46

Ieder paard bokt ;) als je er niet tegen kunt moet je niet gaan paardrijden

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:24

die van mij bokt niet als ik hem aan het rijden ben, alleen als ik hem de vrijheid geef, aandrijf en die mag gaan, dan maakt die van die debiele sprongen, maar dan mag het ook van mij, maar als ik buiten rij en een galopje maakt, doet die het niet, alleen in de buiten- en binnenbak. heb weleens een jonge hengst gereden, die was net 4, nog niet helemaal ingereden, en die vond het nogal leuk om omhoog te komen, heb hem een knal op zijn kop gegeven en hij was nogal onder de indruk, dus voor de rest liep die wel braaf, kwam niet meer verder als 20cm van de grond toen, bang om zijn koppie te stoten. paarden zijn slim, maar ze kunnen soms ook zo dom zijn:D:D.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:15

Mijn pony bokt tegenwoordig vrij vaak, vooral als ik aan wil springen in de galop, en helemaal als ik hem een tik met de zweep geef xD
Hij heeft 1x gesteigerd, toen ik hem bij een hek weg wilde sturen en hij ontzettend dwars was en het niet wilde, toen bleef ik dus aandrijven en ging hij omhoog, ik schrok me dood :o xD

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:07

Vroeger wou ik alleen maar op koppige shetjes rijden :P
Heb heel wat lessen "rodeo" gereden. Heb een verzorg shetlander hengstje gehad, die ging de eerste keer dat ik erop zat meteen steigeren. Toen ben ik eraf gevallen, maar ben er meteen weer op gegaan.
Tsja, dat soort dingen gebeuren met paarden hè;)

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:02

Mijn bijrijdfjord ging altijd bokken als ik een zweepje op haar kont gaf en steigeren als ik een zweepje op haar nek gaf.
Dat bokken en steigeren vond ik eigenlijk best wel leuk, tot ik er eens afviel... natuurlijk ben ik er meteen weer opgegaan.
En nu heb ik er een gewoonte van gemaakt om zonder zweepje met die pony te rijden.

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:33

Kheb ook met beide ervaring. Nu vooral in de winter bokt, springt weg en steigerd mijn paard veel . Hij wil dan niet meer op
de hoefslag lopen, dan probeer ik hem daar toch heen te duwen, met duidelijk verzet als gevolg. Onder een les laatst. Liep mijn paard
achteruit om dan te stoppen en te steigeren en dat een paar keer. doodeng.. maar goed. Goed blijven zitten en zorgen dat je
ten alle tijden voorbereid bent op wat misschien gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:05

paar x een bok.
en er 1x van afgevallen door een bok.
maar eigenlijk verder niet gevallen.
En zat er 1xtje op toen mn vorige verzorgpaard steigerde.
was wel vet :+

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:24

Op een steigerend paard krijg je mij van mijn leven niet meer op. Iets te gevaarlijk ongelukje mee gehad :+

Bokken/slaan/er vandoor gaan vind ik niets engs aan. Been d'r aan en laat maar lopen, is het vanzelf niet leuk meer.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

met bokken heb ik veel ervaring, mijn pony van vroeger deed altijd heel veel/hard en hoog bokken. inderdaad gewoon aan het werk zetten en zn gedachte bij zijn werk houden.

steigeren heb ik ook ervaring mee, mn nieuwe paard doet dit nogal eens alsdie niet wil halthouden.
zodra die omhoog komt, naar voren zitten en zorgen dattie voorwaarts moet in plaats van omhoog. geen kans geven om nog een keer te steigeren door hem voorwaarts te houden.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:21

Mijn eigen pony bokt wel eens, maar die zit ik nu wel uit :) . Heel wat hogere en gemenere bokken van paard van vriendinnetje niet, vandaar dat ik nu met hersenschudding en een gekneusde rug thuis zit. :')

xxdiorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:55

Mijn pony steigerd en bokt eigenlijk niet, alleen als hij druk is en je geeft hem een klein tikje voel je z'n kont wel beetje omhoog gaan :P
Maar Dior is meer van het keihard weg galopperenxD Maar ik lach daar wel om.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:58

heb een verzorgpaard gehad, die is met mij gaan ''rodeo'' rijden in de bak..En waarom tja geen idee, ben blijven zitten maar vraag me niet hoe! Steigeren heb ik geen ervaring mee

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:23

bokken meestal kan ik dan wel blijven zitten, en steigeren nog maar 1 keer meegemaakt, maar toen lag ik er wel naast.