Dit paard kopen, of toch niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Re: Dit paard kopen, of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:19

M'n favo paardje op de manege kwam pas ook te koop. Wilde haar zo graag kopen, maar zag natuurlijk ook wel in dat het met de kosten niet zou gaan lukken. Dus helaas, nu staat ze op een andere manege.

Maar ik denk dat, als je zeker weet dat je geen financiele problemen krijgt, je het moet doen.
Een maatje voor de shet is fijn, en voor jou is het ook fijn om nog een rijpony te hebben, ook al is ie al op leeftijd.
Maar de prijs, 600 euro, dat zou ik er niet voor betalen..
Succes, en leuke pony is het trouwens! :)

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:24

Als je hem gratis zou kunnen krijgen zou ik zeggen, doen want dan kan ze nog een mooie oude dag bij jou hebben. Ik zou er dus absoluut niet voor betalen. Kom op, de pony is oud en heeft waarschijnlijk al wat gebreken.

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:24

Het is boven al vermeld, maar vind het schofterig van de manege houder om de pony op zo hoge leeftijd nog te koop te zetten.

Mischien kun je het toch voor elkaar krijgen om hem voor een symbolische bedrag over kunt nemen (misschien met andere vriendinnen van de manege samen???).

600 euro is een hoop geld voor zo'n oud dier, maar dat zal misschien de slachtprijs zijn??? (geen idee wat de slachtprijs zo is)

Zelf zo ik een jonger maatje voor mijn shetlander willen hebben, helaas kunnen ook jonge dieren dood gaan maar over al gemeen gaan de oudere dieren eerder. Staks is je shet aan zijn nieuwe vriendje gewend en gaat deze dood of moet je hem inlaten slapen.

En qwa leeftijd zo ik zelf hem niet meer plagen om met hem nog te gaan rijden, tuurlijk moet een ouder dier ook zijn beweging krijgen. Maar ik zou liever met hem gaan wandelen of des noods een klein meisje op de rug zetten ( onder begeleiding dan).

Maar goed dat is mijn mening, ik heb het hele verhaal niet goed door gelezen maar moet ze weg of wil je zelf hem graag kopen??

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:26

Zou je er mee kunnen leven dat de pony anders vertrekt naar bestemming onbekend? Of zal je jezelf dan blijven afvragen waar ze is, wat er met haar gebeurt etc. ?

Als het financieel haalbaar is en je hebt geen grote rij-ambities dan hoef je alleen maar naar je gevoel te luisteren :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:27

Ik denk heel persoonlijk dat de manege hem te koop heeft gezet omdat er hoge kosten aan zitten te komen/hij niet lang meer geschikt zal zijn om bereden te worden?
Waarom zou hij anders ineens te koop staan?

Nee ik zou echt geen 28jarig paard kopen..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:30

@tukje.. het paard is flink groot hoor. Een klein meisje erop? nou weet niet hoor als de gezondheid 'normaal' is voor een 28 jarige dan kan hij/zij nog best nog wat recreatieve uurtjes aan in de week..zelfs met een volwassene op de rug. Maar dan ook echt niet gaan werken..maar gewoon ontspanning.

k had, (als het financieel en qua ruimte haalbaar was) wel gedaan, maar dan puur als gezelschap en enkele bosritjes per week.. Maar ik ben volwassen, heb geen ouders waar ik me moet verantwoorden..en krijg strakjes weide aan huis. In jouwn geval had ik toch eerst heeel goed met mijn ouders overlegd.

En 300 euro is zat!
@pikeur..hier zit wat in. Of dat het te snel achteruit gaat. ze gaan pas weg wanneer ze de kost niet meer verdienen. Maar vind wel dat elke manegepaard een goede afloop verdient!

ik zeg JA

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:31

Waves schreef:
Zou je er mee kunnen leven dat de pony anders vertrekt naar bestemming onbekend? Of zal je jezelf dan blijven afvragen waar ze is, wat er met haar gebeurt etc. ?

Als het financieel haalbaar is en je hebt geen grote rij-ambities dan hoef je alleen maar naar je gevoel te luisteren :)

Ik zou er niet mee kunnen leven als zij ergens anders heen gaat, omdat ik niet weet wat die personen met haar zullen doen, gaat ze daar nog wedstrijden moeten lopen, of zwaar werk doen, ik weet het niet?
Bij mij zal ze haar welverdiende rust krijgen, en 2/3 keer per week een rustig ritje samen maken.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:33

Ik vind het heel nobel van je dat je de pony een fijne oude dag wil bezorgen, maar betaal er geen 600 euro voor, de manegehouder mag al blij zijn dat je verder voor haar wilt zorgen. Geef desnoods de slachtprijs, maar meer niet. De manegehouder is een oplichter om nog zoveel te vragen voor zo'n oude pony, daarbij heeft ze al meer dan genoeg voor hem verdiend. Hij moet blij zijn dat ze nog van een goede oude dag kan gaan genieten en zou haar zo af moeten staan (aan een goed adres natuurlijk).

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:35

Knert schreef:
@tukje.. het paard is flink groot hoor. Een klein meisje erop? nou weet niet hoor als de gezondheid 'normaal' is voor een 28 jarige dan kan hij/zij nog best nog wat recreatieve uurtjes aan in de week..zelfs met een volwassene op de rug. Maar dan ook echt niet gaan werken..maar gewoon ontspanning.

k had, (als het financieel en qua ruimte haalbaar was) wel gedaan, maar dan puur als gezelschap en enkele bosritjes per week.. Maar ik ben volwassen, heb geen ouders waar ik me moet verantwoorden..en krijg strakjes weide aan huis. In jouwn geval had ik toch eerst heeel goed met mijn ouders overlegd.

En 300 euro is zat!
@pikeur..hier zit wat in. Of dat het te snel achteruit gaat. ze gaan pas weg wanneer ze de kost niet meer verdienen. Maar vind wel dat elke manegepaard een goede afloop verdient!

ik zeg JA

Ik schrijf ook onder begeleiding. en dan het dier vast aan touw of longeerlijn aan de hand meeleiden.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:35

Als jij zo gek bent op dat dier, en je hebt er goed overna gedacht zou ik het gewoon doen. Jij kan dit dier een welverdiende oude dag geven. Ze ziet er nog goed uit voor haar leeftijd. Die kan nog best een tijdje mee als je rustig aan doet! Maar inderdaad, 600euro is teveel geld. Die manegehouder mag blij zijn dat ze zo'n goed plekje kan krijgen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:36

JD_Mokkeltje schreef:
Waves schreef:

Ik zou er niet mee kunnen leven als zij ergens anders heen gaat, omdat ik niet weet wat die personen met haar zullen doen, gaat ze daar nog wedstrijden moeten lopen, of zwaar werk doen, ik weet het niet?
Bij mij zal ze haar welverdiende rust krijgen, en 2/3 keer per week een rustig ritje samen maken.

Dat klinkt alsof je het al wel weet toch? ;)

Overigens lijkt mij de kans dat ze helemaal niet meer verkocht raakt en misschien naar de slacht gaat groter dan dat iemand er nog wedstrijden mee gaat rijden.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:39

Dat vindt ik ook Benita,
ik durf op alles wat ik liefheb te zweren dat ze bij mij
een super tehuis zal krijgen, ze heeft er een vriendje, alle ruimte
rust om haar heen, hoeft niet veel meer te lopen, hooguit 2a3 keer per week een ontspannend rustig buitenritje..

ik ga ook zeker weten onderhandelen met de manegehouder,
voor mij is ze wel 6000000 waard natuurlijk, maar hij mag
blij zijn dat ze bij mij goed terecht komt natuurlijk.

ik ben er al uit !
we gaan het doen. :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:41

Ik twijfel er niet aan, dat het paard bij jou een fijn pensioen krijgt. Maar betaal er please geen 600 voor.
Wij hebben een oud tuigpaard op stal die is 25. Hij is met pensioen geweest, alleen daar kon hij niet tegen. Hij brak in een half jaar tijd een half melkveebedrijf af. Mijn schoonvader komt om de dag en gaat dan wat met hem doen.
We hebben een contractje gemaakt, voor de vorm en voor er wat mis zou gaan. Daar in staat wie de wettelijke eigenaar is en nog wat blablagedoe.
Ik was niet van plan om een euro voor dit paard te betalen. Door zijn leeftijd kan het best, dat ie morgen dood op stal ligt. Of in de paddoc.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:45

het komt helemaal goed hoor ik hier net al zeggen,
binnenkort een nieuwe superaanwinst dus! :)
we proberen wel te onderhandelen hoor !

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:45

sjeik schreef:
Ik twijfel er niet aan, dat het paard bij jou een fijn pensioen krijgt. Maar betaal er please geen 600 voor.

Mee eens
Echt ik vind het echt super van je dat je dit paard zijn welverdiende pensioen geeft!, maar daar zou de manege je dankbaar voor moeten zijn ipv zo'n hoog bedrag vragen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:47

Nou, fijn dat je zo zeker bent van je zaak :)
Samen met vriendinnen (wel of niet van de manege) aanschaffen zou ik nóoit doen; hoe vaak hoor je wel niet van die verhalen dat men ruzie krijgt over de pony, de manier van omgang/rijden/verzorging, en dat er dan uiteindelijk grote problemen ontstaan? Dat gaat eigenlijk bijna nooit goed.

TS ik zou er zéker proberen een bedrag af te praten, persoonlijk vind ik 300 alsnog héel schappelijk en daar mag hij erg blij mee zijn. Ik zou ook argumenten die hier genoemd zijn ter sprake brengen; hij zou zo'n beestje toch echt heel moeilijk verkocht krijgen en al helemaal niet voor zo'n belachelijke prijs. Verder qua onderhoudskosten, DA kosten, en levensduur.

Ik krijg ook het idee dat hij er niet zo heel veel om geeft waar het paardje naar toe gaat en hoe; anders vroeg hij er geen geld voor, al helemaal niet zóveel, maar gaf hij haar gratis weg naar een goed tehuis zoals bij jou.

En manegehouders zijn nu eenmaal wel genoodzaakt om financieel en economisch te denken en daar ook naar te handelen; het zou best eens kunnen dat het voor hem niet meer op te brengen is of in de toekomst zal zijn, om dit beestje aan te houden. Een pony die immers zo oud is, kun je op korte termijn niet meer zo intensief laten lopen in de lessen. En als een pony stil staat maar geen lessen meer draait, dan kost hij meer geld dan dat hij opbrengt, dus moet hij weg.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:49

Super dat je het gaat doen! Jammer genoeg komt het vaak voor dat oudere paarden zomaar gedumpt worden omdat de eigenaar er 'niks meer aan heeft'. Wel super dat jij haar een lekker pensioen wilt geven met wat fijne recreatieritten, na uur in uur uit manegelessen gelopen te hebben is dat heerlijk denk ik.
Er bestaat natuurlijk wel een risico dat het je over een tijdje veel geld gaat kosten, ivm de leeftijd. Maar dit hoeft niet per sé zo te zijn, en als jij zo van deze pony houdt zal je er eerder spijt van krijgen als ze nu naar de slacht gaat bijv. Lijkt me echt genieten in tijden dat ze bij je thuis lekker aan het grazen staat samen met je shet !

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:50

De manege mag in beide handen klappen idd. Oude paarden hebben meer zorg nodig. Verder meer gebitsproblemen en sommigen kunnen geen hardvoer meer vreten.
Vorige week heb ik nog geroepen dat t balen is, dat die van ons niet bij De Friesland is verzekerd, met AV Tand PLus :D

Ik snap heel goed de economisch belang van een manegehouder. Een manege is een bedrijf en geen sosiale instelling. Maar aan de andere kant heeft een paardje van 28 genoeg inkomsten in de kas gebracht. En om dan er geld voor te vragen dan ben je wel maf.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:50

Ik ben echt heel erg blij met jullie reacties,
en voel me toch wel heel erg trots worden !
ik ga zéker, nog even voor de duidelijkheid
proberen wat van het bedrag af te krijgen,
en als dat niet lukt, dan is 't jammer,
voor deze topper heb ik het zeker over. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:51

JD_Mokkeltje schreef:
het komt helemaal goed hoor ik hier net al zeggen,
binnenkort een nieuwe superaanwinst dus! :)
we proberen wel te onderhandelen hoor !

Dat zou ik dus ook zeker doen. Ik persoonlijk ben zelf nogal een principe-mens, het zou mij niet eens gaan om het geld wat ik er zelf kwijt voor zou zijn want 600 euro zou ik in dat geval ook wel kunnen missen.
Het gaat mij er dan meer om dat het gewoon érg onredelijk is om zoveel geld voor zo'n pony te vragen. Als je dan direct braaf akkoord gaat met 600 euro en dat betaald, dan maak je het hem ook alleen maar makkelijker.

Edit: wil inderdaad nogmaals eens benadrukken dat ik het wel super tof van je vind dat je dit doet, en deze pony een mooi en fijn pensioen wil bieden.
Ik weet niet eens of ik het zelf wel zou aandurven qua financiele risico's en meer van dat soort dingen, dus petje af!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:52

Klopt de datum in je profiel? Want dan hoor je 14 te zijn, kan je het dan wel betalen?

Maargoed, als je het kan betalen en je kan er een flink bedrag afkrijgen zou ik het doen. Je bent er in ieder geval van overtuigd dat ze een goed pensioen krijgt.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:27

Zoals ik al heel wat vaker heb gezegt,
ik kan het zéker financieel aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:31

28 is al erg oud, en ik zou dus never nooit 600- voor die pony betalen
als jij die pony graag wil hebben, en er de middelen voor hebt zou ik het gewoon doen, maar je moet wel realiseren dat het kan zijn dat die erg snel aftakeld en evt met pensioen zou moeten

maar nogmaals, de manege kan al blij zijn dat iemand heb met die leeftijd wil overnenem, laat staan ervoor betalen, en dan nog meer dan de slachtprijs ervoor willen, ze moesten zich schamen!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:33

xkimmx schreef:
Klopt de datum in je profiel? Want dan hoor je 14 te zijn, kan je het dan wel betalen?

Maargoed, als je het kan betalen en je kan er een flink bedrag afkrijgen zou ik het doen. Je bent er in ieder geval van overtuigd dat ze een goed pensioen krijgt.

Zij is bijna 15 en als ik het goed onthouden heb uit een ander topic, haar vriend 27 :) .
Mag verwachten dat je dan samen wel een goed financiele situatie hebt ..

Probeer er inderdaad nog wat van af te praten, en alvast veel plezier met je aankomende topper :D .

Bloempjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:36

Waarom doen hun hem weg?