Schoft afschuren bij D pony??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:33

Pff.. Heb wel gehoord van kreupel bekappen en vervolgens flinterdunne ijzers onder slaan.. Maar een stuk van de schoft :\ ..
Ook heb ik ergens iets gelezen over dat ze de paarden leerden zich kleiner te maken bij het meten, maar weet ook niet of dat waar is.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:34

Ik hoop dat dit niet gebeurd, als ik zou weten dat het wel gebeurd. Zou ik zelf in ieder geval heel snel actie ondernemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:36

DinoBanani schreef:
En de D maat is nu veranderd he, je mag tot 1.50. Dan wordt hij/zij gewoon ingemeten.

Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet zijn de reglementen van de KNHS niet veranderd, zie http://www.knhs.nl.

Jij bedoelt waarschijnlijk dit: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=151& ... pCatID=480

Maar dat geldt alleen voor pony's die op FEI-wedstrijden worden uitgebracht, niet voor pony's die 'gewoon' op nationale wedstrijden met een startkaart van de KNHS uitkomen. De D-maat loopt nog gewoon tot 1.48 m. Staat ook in bovenstaand artikel.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:37

Dat het gebeurt is dus wel duidelijk. Zoals ik al zei, wij hebben een pony die 1.52 is en op paspoort gemeten staat als 1.48. Dus het gebeurt wel degelijk dat pony´s ingemeten worden.

Er staat ook in mijn post dat ik niet zeker weet of dit het geval is!
Laatst bijgewerkt door DinoBanani op 30-12-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:38

Bij "schoft afschuren", krijg ik zo'n beeld van een pony waarvan met een schuurmachine een stuk is weggeschuurd en die nu met een verminkte schoft rondloopt.
Operatie gehad aan de schoft lijkt me iets logischer := . Ik vraag me af of de pony er last van heeft zo. Maar dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen aan een levend dier gaan sleutelen voor het prijzengeld of de eer :n .

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:39

DinoBanani schreef:
Volgens mij is dat toen met de regel flexibel springen ingesteld. Maar helemaal zeker weet ik het niet.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:40

Pff, en die mensen noemen zich paardenliefhebbers?
Sneu hoor :n

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:40

DinoBanani schreef:
Dat het gebeurt is dus wel duidelijk. Zoals ik al zei, wij hebben een pony die 1.52 is en op paspoort gemeten staat als 1.48. Dus het gebeurt wel degelijk dat pony´s ingemeten worden.

Er staat ook in mijn post dat ik niet zeker weet of dit het geval is!

Het gaat mij om jouw bewering dat de D-maat is veranderd naar 1.50 m.

Daarmee zet je mensen op het verkeerde been en dat lijkt me niet de bedoeling.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:43

Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling :n

Casca

Re: [WD-V] Schoft afschuren bij D pony??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:27

DinoBanani; ik denk dat het bij jouw pony een gevalletje is geweest van een extra(tje) geven aan de meter... Gebeurd heeeel vaak... En dat hij na zijn laatste meting nog weer iets is doorgegroeid..

daantje5979

Re: Schoft afschuren bij D pony??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:02

Als ik het goed begrijp is de grens dus 1.48, zoals het was. Onze pony moet nog een aantal jaartjes gemeten worden, is nu 1.47, we zien wel waar het schip strand... We gaan in ieder geval niets aan de schoft of hoeven laten doen;). Dat zou verboden moeten worden!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:20

Ken een pony waarbij er een stuk van de schoft gehaald werd omdat die ietsjes te groot was ..
Wordt wel gedaan hoor ;-)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:45

Plotie, ik zie dat je uit België komt. In een post van een andere bokker eerder werd genoemd dat de pony in Belgie geopereerd werd. Misschien dat het daar 'vaker' gedaan wordt? Of de artsen daar wel bereid deze operatie uit te voeren?

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:57

Karin schreef:
DinoBanani schreef:
En de D maat is nu veranderd he, je mag tot 1.50. Dan wordt hij/zij gewoon ingemeten.

Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet zijn de reglementen van de KNHS niet veranderd, zie http://www.knhs.nl.

Jij bedoelt waarschijnlijk dit: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=151& ... pCatID=480

Maar dat geldt alleen voor pony's die op FEI-wedstrijden worden uitgebracht, niet voor pony's die 'gewoon' op nationale wedstrijden met een startkaart van de KNHS uitkomen. De D-maat loopt nog gewoon tot 1.48 m. Staat ook in bovenstaand artikel.

Als een pony voor FEI-paspoort gemeten is wordt die ingemeten tot 1m50. Een pony met FEI-paspoort mag ook op nationale wedstrijden starten ondanks dat deze 1m50 is mag deze starten aangezien die een officieel metingsbewijs van de FEI heeft. Overigens wordt er veel geknoeid met het meten van D-pony's.

Schoft afschuren gebeurt wel degelijk, kan nog zo'n geval. :)

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:18

Jemig, ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me zeker niet fijn :(

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:26

HEb dit verhaal ook gehoord van de ponymeter zelf. Gebeurd in belgie, waar dan de uitsteksels van de schoft worden weggehaald dmv laser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:33

heb het ook weleens gehoort... ook dingen als zo kort laten bekappen dat ze kreupel liepen. Vervolgens extreem dunnen ijzers er onder. want dan mag er weer een cm meer af... En op die manier krijg je dus een Grote E D C B A pony..

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:20

Ja het kan alle maal maar als je even die man/vrouw lief aan kijkt die het opmeet mag er ook wel 1 cm af !

Dit gebeurt wel eens vaker zoals mijn pony is volgens mij 137 maar omdat dan een c pony is is zij 136.5 ;)

En van een vriendin van mij is eigenlijk een e pony maar ze hebben er 2.5 cm af gedaan zodat het een d pony was.

Oke het klopt het is niet eerlijk, maar het gebeurt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:09

het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk dat dit echt gebeurd is..
maar zoals meerdere al zeggen er lopen inderdaad genoeg gekke mensen op de wereld. ;)
ik vind het gewoon pure dierenmishandeling, denk aan je paard, als je zoiets doet denk je kennelijk alleen aan de plaats waar jij wilt staan.
zo zie ik het.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:13

Ik heb ook gehoord dat zulke oparaties inderdaad uitgevoerd worden.
Om de schofthoogte lager te krijgen, maar ook om het deukje in een arabierenneus groter te maken 8)7

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:15

Ik ken ook iemand die dat heeft gedaan bij hun pony. Dan halen ze gewoon operatief een stuk schoft weg, zodat ze bij de D pony's horen en internationaal kunnen gaan rijden want daar wordt veel nagemeten.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:19

ponyta schreef:
Ja het kan alle maal maar als je even die man/vrouw lief aan kijkt die het opmeet mag er ook wel 1 cm af !

Dit gebeurt wel eens vaker zoals mijn pony is volgens mij 137 maar omdat dan een c pony is is zij 136.5 ;)

En van een vriendin van mij is eigenlijk een e pony maar ze hebben er 2.5 cm af gedaan zodat het een d pony was.

Oke het klopt het is niet eerlijk, maar het gebeurt.

Ja, dat gebeurde vroeger. En als ze het op de wedstrijd niet geloofden, hoefde je alleen maar je meetpapiertje te laten zien. Tegenwoordig wordt het nagemeten, en als je dan verkeerd zit, ben je gewoon gedisqualificeerd! :j

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:38

Ja, ik heb het inderdaad ook gehoord. Het was echt bijna een paard, nu is er wat van de schoft gehaald, en tja ingemeten bij de D! maar toch, als je op zo'n grote pony rijd kijkt altijd iedereen naar je en dan praten ze ook over je dus mij lijkt het helemaal niks....

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:47

ponyta schreef:

Als je het skelet van een paard bekijkt zie je dat de schouderbladen maar een klein stukje onder het hoogste punt van de schoft zitten. Het lijkt me dan ook moeilijk om bij een pony wel 2,5 cm eraf te halen! Dan zou je naar mijn idee lager zitten dan de schouderbladen...

heeft iemand misschien een foto van een schoft waarmee geknoeid is?? (dus alleen de schoft, de rest van de pony hoeft dus niet hoor ;) om privacy?!)

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:26

Ik vind het heeeel raar.
Mijn pony is 1.48 m en ik moest hem voordat ze kwamen meten even longeren.