Rijden met trailer zonder rijbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:55

Ik raad het wel aan om je E bewijs te halen! Je weet maar nooit of je ooit een zwaardere auto of trailer aan gaat schaffen. Bovendien het is gewoon heel erg leerzaam. Als ik al zie wat ik met mijn vrachtwagen rijbewijs heb geleerd....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:58

Als er regels gaan veranderen omtrent het E rijbewijs zullen ze plaatsvinden in 2008. hebben we dus nog 5 jaar te gaan voordat we ons zuurgespaarde geld moeten wegsmijten aan peperdure lessen, examenaanvragen etc.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:14

kost dat zoveel geld dan?? ik hoef dan toch geen theorie opnieuw te doen of wel..?/ ik geef liever mijn geld uit aan andere dingen inderdaad!!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:15

Tja, de paardensport kost gewoon veel. De bijbehorende rijbewijskosten incluis....

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:22

Mango: voor élke andere vorm van je rijbewijs (A t/m E) moet je andere regels leren. Voor B moet je weten wat voor aanhanger je wel mag aankoppelen en welke niet. Voor E gelden weer andere regels. je moet dan volgens mij ook veel meer technische dingen van je aanhanger weten.
Op zich zijn de theorie-certificaten niet eens zo duur, maar toch. Elke keer... En daarnaast de peperdure lessen en dan nog de ongelofelijk dure examens... Tel uit je verlies! Toch vind ik het belangrijk dat ik pas met trailer ga rijden als ik er een rijbewijs voor heb. It's a wild world out there!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:43

in 2008 moet iedereen e bij b hebben.. ook al rij je een lichte aanhanger caravan of 1 paardstrailer....
nu is het examen nog zo te halen na november moet je ook weer voor theorie op....
heb het gelukkig pas gehaald in 1 dag.. mij pakken ze gelukkig niet meer..
oh ja er gaan ook veranderingen komen omtrent de examens.... motor examen bestaat binnenkort uit 2 examens.... wanneer dit ingaat weet ik niet maar het gaat komen.. net zoals je b rijbewijs.. 2 of 3 examens dat weet ik niet precies...
groetjes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:10

Ik wil even inhaken op de discussie, wij zitten met eenzelfde probleem over het wel of niet laten meetellen van het laadvermogen van de auto.
De regel was eerst dat deze niet meetelde, maar per geloof ik afgelopen jaar telt deze dus wel degelijk mee.
Wij hebben een auto met een leeggewicht van 1700 KG die maximaal 1650 KG mag trekken.
So far so good dachten we, maar helaas.
Onze auto heeft een totale maximum massa van 2400 KG, dus een laadvermogen van 700 KG. Met een trailer die een maximum massa (dus gewicht en laadvermogen) heeft dat minder is dan 1100 KG mogen we met alleen een B rijbewijs trekken. Voor alles wat zwaarder is dat dit hebben we dus een E rijbewijs nodig.
Wij hebben dit laten natrekken door het CBR onze verzekering, de rijksdienst voor het wegverkeer en de politie.

We kunnen er daarom wel vanuitgaan dat deze gegevens kloppen.

Wij moeten dus helaas ook een E rijbewijs halen en poging 1 is van de week mislukt helaas.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 17:29

Ik heb dus eigenlijk niks verkeerd gedaan. Pff gelukkig maar. Ik heb natuurlijk al wel mijn B rijbewijs. Anders had ik het ECHT niet gedaan. Ben zo gereden dat ik niet achteruit hoefde of iets anders raars moest doen want dat vind ik niks. Maar ja ik vond het niet eens zo moeilijk. Viel best mee hoor.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:27

Conclusie: om van alle gezeur rond regeltjes en wetten, welles/nietes af te zijn kun je dus maar beter je E gaan halen. Gelukkig had ik me dat al 2 jaar geleden bedacht Haha!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 10:52

Ja idd, maar ja heb nu wel andere dingen aan mijn hoofdje.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:49

Ienemienie schreef:

Ach meid, volgens mij kun je heel wat mensjes charteren om voor je te chauffeuren mocht het echt nodig zijn Knipoog En je hebt nog tijd zat om een keer je E te halen Lachen

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:55

Ik vind dat zo makkelijk gezegd, ga gewoon je E-rijbewijs halen. Ik werk me helemaal suf, maar woon op mezelf, heb huur en mijn stalling te betalen, daarnaast nog belasting, benzine (diesel in mijn geval), eten en noem maar op en ik hou geen rode vent over aan het eind van de maand. Ik heb een jaar lang kei hard gespaard om de 550 Euro bij elkaar te krijgen die die verrekte dag kostte, en dan laat zo'n @#$% je zakken. En dan ook nog om een of belachelijke reden. Ik heb geen 550 Euro meer, zelfs geen 200... dus voordat iedereen hier maar vind dat je je E maar moet gaan halen voordat je met trailer gaat rijden, bedenk ook even dat er mensen zijn die dat gewoon niet kunnen betalen. Is erg frustrerend. Ik zou ook heel graag mijn E rijbewijs hebben, maar soms kunnen dat soort dingen nou eenmaal niet. En ik mag legaal met auto en trailer rijden, dus blijf ik dat gewoon net zo lang doen totdat dat niet meer mag. Sorry, maar dit moest ik ff kwijt... zat me ff heel erg hoog. Lachen

Enne Ienemienie, echt heel erg sneu van je veulentje... hoop dat met de merrie alles goed gaat. Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Mursey op 21-05-03 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:02

Ja niet iedereen heeft zo even 550 euro over
Ik wilde m'n E deze zomer gaan halen, maar ik ben gezakt voor m'n gewone rijbewijs Frusty Dus daar moet ik nu weer een hoop geld in stoppen. Huilen
Dus het wordt niet deze zomer, helaas. Ik hoop wel deze zomer m'n gewone rijbewijs hebben.
Dan volgende zomer hopelijk voor m'n E, als ik er geld voor heb...
Ik heb nog geen auto die een trailer kan trekken, maar ik wil niet te lang wachten met m'n E, omdat ik regelmatig hoor van mensen die al jaren hun gewone rijbewijs hebben, dat ze zakken omdat ze de verkeersregels niet meer zo precies toepassen als het hoort. Niet dat hun gevaarlijk rijden, maar je gaat toch steeds makkelijker rijden... stuur verkeert beet, niet meer zo vaak in de spiegel kijken als het hoort...
dus vandaar dat ik m'n E maar zo snel mogelijk wil hebben.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:21

Ik heb dus ook geen geldboompje in mijn tuin dus moet ook ik even wachten.
gelukkig heb ik wel mijne gewonen rijbewijs al een paar jaar !!

Alleen heb ik een paar vriendinnen en die hebben een heel ander rijbewijs een puntenrijbewijs kwam ik vorige week achter kan je nagaan want het is alweer 1 jaar of 2 jaar normaal ik had er nog nooit van gehoord!!

gelukkig heb ik al die rare dingen niet mee gemaakt brommercertifiicaat, roken onder de 16, puntenrijbewijs etc etc ben ik toch blij om 26 te zijn had ik niet gedacht!!!!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 22:23

flettie"]
[quote="Ienemienie schreef:

Ach meid, volgens mij kun je heel wat mensjes charteren om voor je te chauffeuren mocht het echt nodig zijn Knipoog En je hebt nog tijd zat om een keer je E te halen Lachen
[/quote]

Ik hoef idd niet om hulp verlegen te zitten, en als ik eindelijk die rijke vent aan de haak geslagen heb haal ik mijn E wel. Haha!