Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SanneHeidy

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:18

Mijn Haflinger is ook naar de slager gegaan maar niet dankzij mij. Ik had het nooit toegestaan. Mijn pony wil ik toch ook gewoon netjes laten Cremeren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:30

Waar kan je laten cremeren dan?

Want ik dacht dat de enige optie ophalen was.
Verschilt dat in kosten ook dan?

Ik heb geen idee wat ik zou doen. Ik zou het vreselijk vinden als mijn paard aan de weg ligt. Dat wil ik iig niet!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:36

Als ik de loterij win zou ik m laten cremeren en van zijn as een diamant laten persen,dat kan tegenwoordig,maar die loterij...
het wordt dus inlaten slapen bij de veearts en de rendac...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:38

ozzyke schreef:
Misschien dat jullie mening veranderd als jullie zien wat er met je paard gebeurd bij Rendac :(
Maar dat is niet iets wat met mijn paard gebeurd als ik er altijd van gehouden heb.. jullie zeggen dood is dood, is dat alleen bij paarden dan het geval?
Of zeggen jullie dat ook bij een overleden dierbare persoon? Zal wel weer gezegd worden kun je niet vergelijken, maar een paard staat je toch ook nauw bij het hart ?

Ja hoor, Abel is mijn allerliefste ventje. En toch kroket in spé. Ik vind namelijk een paard in laten slapen dieronvriendelijk, en bovendien, als mijn ouders dood zijn worden ze vissenvoer. Ik heb geen graf nodig om 'de laatste eer' te bewijzen. Aan die eer hebben ze meer nu ze nog leven.

PS: Dit is geen discussie slachten/inslapen dus gelieve er verder niet op door te gaan waarom ik het dieronvriendelijk vind. Als je wilt discussiëren erover staat mijn PB open.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:38

Afgelopen zomer hebben wij ook helaas een paard moeten laten inslapen.In de eerste instantie was het de bedoeling dat ze gecremeerd zou worden,maar ze moest vlak bij de weg ingeslapen worden waar ze haar makkelijk op de trailer konden krijgen.Tevens hadden we dan maar beperkte tijd gehad om afscheid te nemen,want ze moest voor de stijfheid intrad vervoert worden.Daarnaast het hele kostenplaatje.Dus wij hebben uiteindelijk gekozen om haar op "haar " plekje in te laten slapen en de tijd te nemen om afscheid te nemen.
Het is wel waar dat als ze dood zijn,het ineens niet meer "jouw" paard is.Heel frappant vond ik dat.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:40

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:41

Ik zou het liefst mijn paard ook laten cremeren, maar bedenk wel dat je er met €2000 euro niet bent!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:43

Die van mij is opgehaald door rendac
Het inslapen en de tijd ervoor is heel respectvol gegaan, ik denk er eigenlijk nieteens overna hoe het bij rendac allemaal gaat.

Zolang hij leefde heeft hij alle respect gehad en dat is voor mij het allerbelangrijkst.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:45

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:47

Ik had het er afgelopen week een aantal keer over met mijn moeder.
Maar ik wil dus niet dat ze word opgehaald :n.
Het zal cremeren worden bij mij.

Maar het gevoel van ''het is je paard niet meer'' kan ik niet bijkomen. Word het opeens helemaal anders dan?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:52

Als het zover is zou ik hem ook graag willen laten cremeren. Ik zou het niet over mn hart kunnen krijgen om hem opgehaald te laten worden. Veel zeggen van ja het is je paard niet meer, hij is er niet meer. Maar toch om het helemaal af te sluiten lijkt me dat de fijnste optie. Hier in de buurt is een cremeercentrum waar ik graag een keer zou willen kijken.

Ik kan ook niet echt inkomen bij het gevoel dat het je paard niet meer is.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:56

ik denk dat het toch de rendac word..

Mijn hond is vorig jaar ingeslapen, hij is heel rustig in mijn armen ingeslapen. Hoeveel ik ook van die hond hield, voor mij was het over toen hij dood was.
Mijn ouders hebben hem wel laten cremeren, maar dit had voor mij echt geen meerwaarde meer.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:56

Of rendac of de slacht. Ligt eraan of ze al dood zijn of niet.

Cremeren doe ik niet. Heb het meegemaakt met vrienden die hun hond lieten cremeren. Ze kregen de as terug. Later bleek dat hun hond helemaal niet was gecremeerd. Veel geld betaald voor as die niet van hun hond was. Dit wil niet zeggen dat dit bij anderen ook is gebeurd. Wil er geen discussie over.

We zijn boeren die dicht bij onze dieren staan maar ze niet vergelijken met mensen en doen wat op dat moment nodig is. Al moet ik zeggen dat het er aan ligt wat ze hebben. Ik hou van mijn beesten en zal alles doen wat in mijn macht ligt om ze te helpen. Maar gaat het niet meer dan gaan ze weg.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:03

Lilliputter schreef:
Ik zou het liefst mijn paard ook laten cremeren, maar bedenk wel dat je er met €2000 euro niet bent!

Nee? Wat kost het dan?

Over Rendac hoor ik ook verschillende verhalen. De een zegt dat het nu € 499 kost en de ander zegt dat ze gewoon voor een euro of € 80 worden opgehaald.
Als ik op de tarievenlijst kijk, dan zie ik iets van € 499 excl. BTW staan voor het individueel ophalen en verwerken van het paard.
Maar ja...wat kost het nu voor de particulier als ze gewoon in een algemene rit het dier opladen?

Als er nog een slachterij in de buurt had gezeten (die in het dorp is gestopt vlak voor zomervakantie), en ze zou nog in staat zijn om op de trailer te gaan zonder te veel pijn, dan had ik voor slachterij gekozen, maar nu....overbuurman bellen met zijn graafmachientje, mooi groot gat graven in wei en begraven? :+ . Dat was me wel het liefste, maar helaas mag dat niet. Dus zal het gewoon Rendac worden. Cremeren en as in urn e.d. zegt me weinig. Ze merkt er toch niks meer van.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:05

Cassagrande schreef:

Cremeren doe ik niet. Heb het meegemaakt met vrienden die hun hond lieten cremeren. Ze kregen de as terug. Later bleek dat hun hond helemaal niet was gecremeerd. Veel geld betaald voor as die niet van hun hond was. Dit wil niet zeggen dat dit bij anderen ook is gebeurd. Wil er geen discussie over.

Oh bah ja...dat was dat dierencrematorium in Beek he!
Die eigenaresse kreeg het allemaal niet meer voor elkaar.
Bij controle bleek er nog een hele berg dode dieren te liggen die helemaal nog niet gecremeerd waren %)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:20

Isabonny schreef:
Cassagrande schreef:

Oh bah ja...dat was dat dierencrematorium in Beek he!
Die eigenaresse kreeg het allemaal niet meer voor elkaar.
Bij controle bleek er nog een hele berg dode dieren te liggen die helemaal nog niet gecremeerd waren %)

ja klopt.

Wat de tarieven van rendac betreft is er wel verschil ja. Het ligt er ook aan of je bij hun aangesloten bent. Als bedrijf zijnde betaal je minder dan als paardeneigenaar van 1 paard.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:27

Brr.. er loopt een rilling over mijn rug als ik daar over na denk.
Mijn ventje die ik al 10 jaar heb, nee die wordt zeker geen frikandel :n :n :n

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:20

Nou, aan iedereen hier die zijn paard 'maar in de kroketten draait want dood is toch dood en het scheelt geld', waarom dan nog begrafenissen doen? Weet je hoeveel het kost, zo'n grafsteen, het 'huren' van de plek waar die persoon ligt, al die zeik errond (koffietafels etc)? Maakt toch niet uit. Persoon is toch dood. Die merkt er niets meer van! Dood is dood. En cremeren... Wat moet je nu met zo'n pot as op je kast? Daarmee krijg je die persoon toch niet terug? Het is een extra object om af te stoffen...

Iets meer respect voor de 'vriend' die je kwijt bent mag wel vind ik, of is volgens iedereen hier een dier echt zo minderwaardig aan een mens? Of paarden zijn voor jullie geen vrienden natuurlijk maar eerder 'hobbyobjecten' :)

Daarbij komt trouwens ook wel dat je paard in principe niet eens in de kroketten mag als je hem zijn hele leven alle medicatie wil geven die hij nodig kan hebben.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:24

Bij dierencrematorium Roermond E.o hebben ze ook een oven voor paarden, daar mag je zelfs erbij zijn als ze erin gaan, en erbij blijven als ze verbrand worden en met de as terug naar huis gaan.. wat het kost geen idee, maar laat mijn paard zeker niet door zo'n machine gaan :(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:34

xHaithi schreef:
Nou, aan iedereen hier die zijn paard 'maar in de kroketten draait want dood is toch dood en het scheelt geld', waarom dan nog begrafenissen doen? Weet je hoeveel het kost, zo'n grafsteen, het 'huren' van de plek waar die persoon ligt, al die zeik errond (koffietafels etc)? Maakt toch niet uit. Persoon is toch dood. Die merkt er niets meer van! Dood is dood. En cremeren... Wat moet je nu met zo'n pot as op je kast? Daarmee krijg je die persoon toch niet terug? Het is een extra object om af te stoffen...

Iets meer respect voor de 'vriend' die je kwijt bent mag wel vind ik, of is volgens iedereen hier een dier echt zo minderwaardig aan een mens? Of paarden zijn voor jullie geen vrienden natuurlijk maar eerder 'hobbyobjecten' :)

Daarbij komt trouwens ook wel dat je paard in principe niet eens in de kroketten mag als je hem zijn hele leven alle medicatie wil geven die hij nodig kan hebben.

Nou, een beetje respectvoller mag ook wel. Dat jij het er niet mee eens bent wilt niet zeggen dat wij geen gevoel voor onze paarden hebben. Ik kijk er gewoon anders tegen aan dan jij, dat mag toch? En zoals ik al eerder zei, voor mij is een graf ook niet nodig. Voor mijn ouders ook niet. Mijn oma is ook gecremeerd en in zee uitgestrooid.

Maar wil je dan beweren dat mijn paard dan geen vriend is? Abel is mijn liefde, maar toch gaat hij in de kroketten als het zover is. Vladimir, mijn vorige paard is ook zo geëindigd. Natuurlijk heb ik er verdriet van dat mijn paard dood is, maar dat wordt heus niet minder als hij in een urn op de kast staat.

Edit: En dat laatste is niet waar. Vladimir heeft heel veel medicijnen gehad, zijn hele leven lang. Want het was een erg ziek paard. Alleen toen we wisten dat hij niet meer beter zou worden, zijn we gestopt. Hij is weggegaan toen hij niet meer kon genieten van een leven als grasmaaier.

En daar komt nog bij: Als Abel niet geschikt is voor consumptie laat ik hem evengoed slachten. Maar dan wordt hij daarna gewoon geruimd in plaats van gefrituurd.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:36

Ik geloof dat je bijna €3000 euro kwijt bent en zoals hier al eerder aangegeven is doen ze niet moeilijk met as van een ander dier. Dit hoeft natuurlijk niet, maar controleren zou ik niet kunnen en dan is €3000 wel heel veel geld.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:40

Cremeren, voel ik me toch het fijnst bij.
Ik heb daar nu ook een verzekering voor afgesloten want was wel pittig.
(1800 voor een paard van 1.64)
In Beverwijk zit een crematorium waar je via Hippo een verzekering bij af kan sluiten.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:43

MarcoBorsato schreef:
xHaithi schreef:

Nou, een beetje respectvoller mag ook wel. Dat jij het er niet mee eens bent wilt niet zeggen dat wij geen gevoel voor onze paarden hebben. Ik kijk er gewoon anders tegen aan dan jij, dat mag toch? En zoals ik al eerder zei, voor mij is een graf ook niet nodig. Voor mijn ouders ook niet. Mijn oma is ook gecremeerd en in zee uitgestrooid.

Maar wil je dan beweren dat mijn paard dan geen vriend is? Abel is mijn liefde, maar toch gaat hij in de kroketten als het zover is. Vladimir, mijn vorige paard is ook zo geëindigd. Natuurlijk heb ik er verdriet van dat mijn paard dood is, maar dat wordt heus niet minder als hij in een urn op de kast staat.

Edit: En dat laatste is niet waar. Vladimir heeft heel veel medicijnen gehad, zijn hele leven lang. Want het was een erg ziek paard. Alleen toen we wisten dat hij niet meer beter zou worden, zijn we gestopt. Hij is weggegaan toen hij niet meer kon genieten van een leven als grasmaaier.

En daar komt nog bij: Als Abel niet geschikt is voor consumptie laat ik hem evengoed slachten. Maar dan wordt hij daarna gewoon geruimd in plaats van gefrituurd.

Vind ik ook hoor meid, het is toch je eigen persoonlijke keus en daar hoeft een ander niet over te oordelen, ieder moet doen waar hij of zij zich in kan vinden een ander hoeft daar niets over te zeggen, het is allemaal al moeilijk genoeg.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:51

MarcoBorsato schreef:
xHaithi schreef:

Tuurlijk mogen jullie een ander idee hebben, maar het is de manier waarop het hier gezegd wordt: 'Mijn paard is een kroket in spé' Wauw, hoe respectvol... Ik weet dat er mensen zijn die hun paard naar de slacht doen. Fijn, hun keuze. Ik zou het nooit doen, maar het is hun zaak. Alleen wil dat niet zeggen dat je er ook zo onrespectvol over moet gaan. Het kan dan best zijn dat je je paard graag ziet, maar als jij zegt: 'Hij wordt maar hondevoer! Scheelt ook een hoop kosten' (gaat niet enkel over jou hier maar ook over andere reacties in dit topic) klinkt dat nu niet bepaald liefdevol. Eerder als: 'Paard is opgebruikt en toch dood, dan moet hij maar niet teveel meer kosten en maakt het me verder niet meer uit wat ermee gebeurd.' Dat klinkt meer als een object dat defect was en dat je weggooit dan als een vriend die gestorven is...

Verder weet ik dat er weinig belang gehecht wordt aan die vermelding 'Paard mag niet worden gebruikt voor menselijke consumptie' maar in principe zou dat wel moeten (ook leuk eigenlijk dat we weten dat we dieren vol medicijnen op ons bord krijgen, maar goed x))
Edit: Of omgekeerd trouwens. Paard mag worden geslacht maar krijgt alsnog alle mogelijke medicijnen toegediend.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 19-12-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:56

Ach, ik ben er gewoon heel nuchter in. Abel wordt later kroket, so be it. Wat ik al eerder zei, ik ben liever nu goed voor mijn paarden dan na hun dood. En daarmee basta.

edit: En ik stoorde me dus aan jouw opmerking. Jij weet niet wat Abel wel of niet voor mij betekend, dus gelieve daar niet over te oordelen.