Fietsen met je paard, wie doet het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:20

Met de shetjes fiets ik regelmatig aan de hand, die vinden het ook prachtig. De fjorden heb ik toch echt liever onder het zadel als ik naar buiten ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:29

Ik fiets regelmatig met mijn paard. Altijd met halster.
Heb hem nooit strak, hij kan alle kanten opkijken die hij zou willen. hoef hem ook nooit af te remmen op mijn stem of met het halster. Hij remt uit zichzelf al zodra ik ga afremmen. Hij vind het geweldig en loopt na jaren nog steeds regelmatig te knorren naast mij. :+:
Ik heb wel een woordje met bepaalde toonhoogte om hem bij de les te houden MOCHT hij ooit zijn aandacht kwijt raken en totaal niet opletten op een curciaal moment. -:)
als hij schrikt dan houdt hij rekening met mij, zo heb ik hem dat ook aangeleerd. In al die jaren heeft hij maar 1 keer mijn achterband geraakt, omdat hij schrok van een bal die ineens de weg op geschoten werd, vanuit een dode hoek voor ons. Als hij schrikt dan remt hij af en in zeer uitzondelijke gevallen wijkt hij heel licht mijn kant op.
Ik ben hiermee begonnen met een revalidatieproces voor ogen (hij was gebesseerd) en omdat hij op een gegeven moment (volledig hersteld) het crossen door het bos aan de mountainbike ook ontzettend leuk vond zijn we dit blijven doen. En nu fietsen we onze rondjes in de omgeving. Goede afwisseling en een hele goede vervanging van het longeren. Onbelast bewegen :)

Ik raad het niet aan met een paard wat dus strak aan een halster loopt. Dit om ongelukken te voorkomen. Bij dit soort paarden gaat het vaak wel mis, omdat ze niet reageren op aanwijzingen, alleen als je dus alle mogelijke toeters en bellen uit de kast hebt gehaald. En zo'n paard kan je dus heel makkelijk een kant op trekken die jij net niet voor ogen had. :D }:0

SecretLIN

Re: Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:34

Mijn merrie (Fjord) is heel relaxed in het verkeer rij sowiezo elke dag met haar buiten langs druk verkeer en over een hele hoge spoorbrug :)
Ga wel met hoofdstel, en lang touw
Reden dat ik niet ga hardlopen is omdat ik dat zelf niet kan vanwege een verbrijzelde bovenbeen die ik 9 jaar geleden heb gehad (pen en schroeven in me been enz) en kan dus eigenlijk niet meer rennen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:40

Ik doe het zowel met mijn fjord als met mijn shet. Bij mn shet met een halster, mn fjord met hoofdstel. Die wil nogal eens te snel gaan, mijn shet krijg ik sneller gestopt.
Gewoon hier over de fietspaden op de hei en ook een stukje over de openbare weg.

Mijn shet vind het heerlijk, die duw ik in het zand, ik op het asfalt en gassen maar. Mijn fjord vind het ook erg leuk, ik vind het vooral erg gaaf om te zien hoe hard hij kan draven. Is heel anders om zo naast je paar te gaan.
Ben 1 keer bijna van mn fiets getrokken. We reden/liepen in stap en er galopeerde een ruiter van achteren op ons af, ja toen sprong mn shet naar voren toe en draaide zich om. Ik verloor daardoor mn balans. Ruiter bleef ook gewoon heel fijn doorgaloperen _-:(

Ik vind het erg makkelijk om te doen want zelf kost het me nauwelijks energie en de paarden wel :+

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:42

Op de stal waar ik vroeger kwam deden we dat wel n's.
Zelf heb ik toen regelmatig de pony waar ik toen op reed langs de fiets gehad, zeer mak dier.

Totdat ik een keer zag hoe de pony van een vriendin van mij, haar over de grond sleurde met fiets en al, ze liet niet meteen los.
Het was zo'n benauwend gezicht, tussen het verkeer enzo, sindsdien never en nooit meer gedaan, en ik raad het ook af, hoe lief het dier ook is.. Hij kan altijd opzij gaan, en houd dan maar eens tegen..

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:43

Ik heb het een keer gedaan, ging niet echt wat je noemt handig. het paard keek links en rechts om zich heen wou aandraven en ik had het hart in mijn keel hahaha. Doe ik niet meer dus, wel zag ik eens een keer een meisje die reed op haar scooter terwijl ze het paard vast had. Persoonlijk moet ik er niet aan denken lijkt me doodeng.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:45

Ik heb heel veel gefiets met mijn haflinger.Dat vond hij geweldig. Toen ik een jaarling kocht heb ik het haar ook geleerd toen ze er aan toe was.
Het is een kwestie van leren. Zorg alleen wel voor een fiets met achteruit traprem. Handremmen zijn niet handig.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:46

Een vriendin van mij fietst met haar shetlander, die blijft keurig naast je draven (in de berm)/doet niets raars.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:53

Ik doe het vaak, gewoon aan het halster. Ik moet toegeven dat het opstarten altijd wel erg moeilijk gaat, maar als we eenmaal op gang zijn snapt hij het weer en gaat t top. M'n paardje is erg goed op me stem. Ik hoef maar even te klikken en hij draaft aan, of ho te roepen en hij gaat weer stappen.
Ik merk wel aan hem dat hij het veel leuker vind. Hij gallopeerd extra hard in de berm en die oortjes vallen er bijna af zover staan ze naar voren!
Ik heb wel aan het begin een aantal problemen gehad, hij trok me vaak naar het gras dus werd ik van me fiets afgeslingerd. Hij wou ook wel vaak voor mn fiets langs om te gaan grazen etc. Van die problemen zijn we gelukkig af!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:57

Klinkt allemaal erg leuk :D

Ik ga het gewoon proberen rustig aan, en wil het niet dan doen we het gewoon niet :)
Stukjes waar ik langs ga kunnen geen auto's komen, wel fietsers brommers enz.
Maar oefen wel gewoon eerst maar denk eigenlijks dat mijn merrie het wel kan hoor :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:01

En dit is de Boef in kwestie waar ik het mee wil gaan proberen :D

Afbeelding
Afbeelding

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:08

Ook ik fiets geregeld met mijn Haflinger. Toen ik haar net had is ze een keer gaan rennen, toen heb ik op mijn rem getrapt en heb ik haar 'omgetrokken'. Ze heeft altijd een gewoon halster om en is tegewoordig altijd heel braaf. ;)
Vind het ook leuk om te doen! Deed het vooral om aan haar conditie te werken omdat ze nog niet ingereden was en voor de afwisseling.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:18

Ik zou zelf nooit lange stukken over de weg durven fietsen met paard. Je brengt anderen en jezelf en het paard onnodig in gevaar.

Wellicht dat het in het bos waar ook fietspaden zijn wel kan, daar heb je minder kans op gevaarlijke verkeerssituaties.

Zelf breng en haal ik mijn bijrijdpaard van de wei met de fiets. Moet dan wel een stukje over een landweggetje waar zeker ook auto;s voorbij komen. Het paard is gelukkig heel erg verkeersmak en al die auto's deren hem niet.

Daarnaast luistert hij heel goed naar mijn stem en mijn commando's. Als we draven en ik zeg "hoo" dan gaat hij meteen braaf over in stap. Ik zorg dat ik het touw altijd vrij los vast heb, en dat we een goede afstand tot elkaar hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:20

Je spreekt jezelf wel tegen Laetitia.

Waarom zou je niet hele stukken over de weg gaan als je paard verkeersmak is en goed luistert naar stemcommando's?

Immers brengt paardrijden en lopen naast het paard ip dezelfde gevaren met zich mee

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:29

ik fiets wel met mijn shetlander(tje) ze is bom proef en ze vind het geweldig leuk.. en als me paardje blij is en het leuk vind, vind ik het ook leuk!!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:31

Ik heb vaak mijn paarden met de fiets uit de weide gaan halen.. kwestie van gewoonte denk ik. Ik wil het mijn nieuwe ook eens doen maar dat wordt gevaarlijk denk ik, ze is zoo hevig.

Ik zou het rustig proberen als ik jou was!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:34

@indianlady: omdat ik tijdens het naar de wei brengen hooguit 3 minuten over een landweg fiets. Als ik echter echt het verkeer in ga dan doen zich veel meer 'situaties' voor waarop je moet anticiperen.

Dat risico ga ik niet nemen. Ook niet met een paard dat verkeersmak is en goed luistert.
Daarnaast rijd ik ook nooit in het verkeer, ik steek 1 weg over en dan zit ik in het bos op de ruiterpaden. Mocht paard aan de kletter gaan of ergens van schrikken (en dat is gister ook weer gebeurd, door een hond die blaffend achter ons aankwam) dan heb ik de mogelijkheid om uit te wijken (stuk de hei op naast het pad) zonder dat er meteen een verkeersongeluk kan gebeuren.
Als mijn paard schrikt, bokt hij en springt opzij. Daarom rijd ik bewust niet op fietspaden of op de openbare weg, behalve die 3 minuten naar de wei.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:37

k fiets al 9 jaar met mn paardjes, heerlijk.... Tot nu toe (even afkloppen) is er nog nooit iets gebeurd...
Met mijn NRPS hebben we het een paar keer gedaan, maar dat was veel opstappen, en afstappen, wil ik komende zomer wel weer op pakken, ik vind het een goed onderdeel van een training, ik ga liever fietsen, lange stukken recht uit, dan longeren, Dat is mijn mening, wat de rest doet moet ieder voor zich weten natuurlijk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:16

Ik ga ook dus liever fietsen dan steeds maar die stomme rondjes longeren :D mijn paardje luistert ook heel goed naar mijn stem, dit heb ik haar al geleerd met wandelen Enzo dus met rijden luistert ze ook goed, dus denk zo ook wel :)

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:23

in de zomer fiets ik wel eens met mij shetlander van 6 jaar
hij vind het super :9

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:25

Ja, soms doe ik dat wel.
maar dat is dan op een rustig zandpaadje.
En die pony kun je per wijze van spreken gewoon los laten,
die volgt toch wel.
Die haalt het echt niet in zijn hoofd om weg te rennen.
Trouwens, durft hij niets eens in vreemde omgeving :+

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:30

Vroeger ded ik het wel, ik dacht nog niet na over de gevaren. Totdat het altijd zo bomproof paard, schrok van een zwaan die laag kwam overvliegen en opzij sprong, boven op mij en de fiets. |(
Paard had 1 been ernstig open gehaald, zat met zijn been vast tussen mijn spaken, en ik had twee gekneusde ribben. Dus voor mij nooit meer!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:31

hier fietst iedereen met zijn paard als ie verplaatst moet worden, bijv naar een andere wei.
dat doe ik dus ook al sinds ik me kan herinneren en er is nog nooit iets gebeurd gelukkig.

ik fiets ook wel eens voor de lol een stuk met Sultan.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 12-12-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:31

Nou als je aan je eigen conditie wil werken mag je wel hard door trappen ;) Van een normaal tempo verbeterd je conditie niet, pas wanneer je hartslag goed omhoog gaat.. Maar goed, dat even terzijde.. Ik zou het niet doen, de pony zou kunnen schrikken van een eend die uit de sloot vliegt of iets dergelijks.. Vaak springen ze dan jouw kant op, voor steun, en dan is je fiets plat.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn haflinger, die sprong ook op mijn fiets omdat er uit het niets twee honden het hek op sprongen.
Kan gebeuren, voorderest is hij 100% verkeersmak, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.. Wees voorzichtig! ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:21

Ik ben heel benieuwd ga het morgen in elk geval proberen als alles een beetje meezit.
Mijn pony is ook 100% verkeersmak, wij rijden elke dag langs en over de weg en over de spoorbrug hier waar je treinen op 2 meter langs je razen.. natuurlijk kan ze ook wel schrikken maar ik vertrouw gewoon op haar