SNEL ANTWOORD!, Koningspaard mogelijk koliek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:06

smokey17 schreef:
StephanieHC schreef:
En die bellen een jager en schiet hem dood.

is hij wel van zijn pijn af... wie weet hoe lang hij
nu in de wei moet liggen wachtend op zijn dood

Heb er ook niks op tegen hoor. Diertje is meteen van zijn pijn af.
Ik bedoel er meer mee te zeggen dat mensen het landschapsbeheer gaan bellen en denken dat het dier wel even beter gemaakt word. Terwijl dat niet het geval is :)

Oja,. het is trouwen konikpaarden!!! geen koningspaarden.

annehoe

Re: SNEL ANTWOORD!, Koningspaard mogelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:34

heb je al iets gedaan?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:45

ben ook wel benieuwd of er al iets gedaan is.

Ik zou de zierenarts gebelt hebben. IIg voor het idee dat je zelf wat gedaan hebt. Tis toch een levend wezen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:06

Dierenambulance wordt bemand door vrijwilligers die geen echte veterinaire opleiding hebben genoten, hoogstens wat cursusjes eerste hulp. Die kunnen je echt niet helpen bij een koliekend (semi-)wild paard. Een dierenarts kan in z'n eentje in een modderig weiland ook weinig met zo'n dier. Onderzoeken of behandelen zal niet gaan, bij een paard die waarschijnlijk nog niet eens gewend is om een halster om te hebben.
Er is heus wel iemand verantwoordelijk voor die dieren, mensen in de functie van boswachter o.i.d. Die zijn ook dag en nacht bereikbaar, alleen moet je ze dus wel weten te achterhalen. Misschien dat de lokale veearts contactinfo heeft?
Maar als je echt van plan bent om die veearts zonder overleg te laten komen, zal dat weinig uithalen én zullen de kosten voor jou zijn. Jij bent immers de opdrachtgever in dat geval. Officieel mogen dierenartsen trouwens helemaal geen dieren behandelen zonder toestemming van de eigenaar. Enige uitzondering is inslapen bij uitzichtloos lijden. Maar deze koliek kan ook een zéér pijnlijk krampje zijn, is acuut ontstaan daarmee niet als zodanig te categoriseren.
Heeft het diertje überhaupt nog koliek op dit moment? Anders heeft verder reageren op dit topic ook geen zin.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:07

Aangezien dit topicv niets te maken heeft met het gedrag van paarden verplaats ik het naar PP.
OPG-->PP

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:11

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat. Heb je nog iemand te pakken gekregen TS?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:16

Waaromk vraag je het als je van niemand advies aaneemt en het ookniet probeerd?
Iedereen probeert alles voor dit paard te doen ena lels te bedenken en alles kraak je af?
Vraag het danniet en laat dat paard dan voor je ogen dood gaan. Als je dat liever wil prima.
En anders bel gewoon iemand! Ga gewoon iedereen bellen, of desnoods bel je een vriend of iemand die je kent die een beetje verstand vabn paarden heb ga erheen, ondertussen nog bellen en probeer desnoods het hek door te knippen of klim erover heen.
Jammer voor hun, hadden ze maar actie moeten ondernemen ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:36

Er wordt getracht een natuurlijke kudde na te bootsen mbv die groep Konikpaarden. Een koliek geval is moeilijk om aan te zien, maar het is de natuur en daar mag je als mens zijnde niet in ingrijpen.
Bovendien zijn deze paarden ook zeer moeilijk te benaderen, dus zal enige hulp niet mogelijk zijn...

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:08

deze paarden op de heuvelrug zijn absoluut niet moeilijk te benaderen, zijn zo mak als wat

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:12

Mischien moeten we maar een jager bellen.. en die hengst laten afschieten....

tsja.. wat moet je ermee... niet veel..
Mischien gaat het vanzelf over.. :) paarden weten zich vaak wel te redden zonder belemeringen van mensen (zoals een stal e.d)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:14

Je bent bij wet verplicht om hulpbehoevende dieren te helpen! Onnodig lijden kan natuurlijk niet, misschien kan je via de dierenarts van het dierenasiel/dierenambu iets. Die hebben vaak al nauwe relaties met de gemeente. Of anders toch het landelijke meldpunt van de dierenbescherming, zou ik denken.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:19

ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat! ;) heb net het hele topic gelezen!! wel sneu hoor!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:23

nog steeds geen nieuws? Ik vind dat beleid van zogenaamde wilde paarden eigenlijk een beetje een wassen neus. Er is nml niets wilds aan, aan paarden die in gecultiveerd natuurgebied uitgezet worden. Er nu eenmaal (helaas) geen wilde natuur in Nederland en dat hele beleid met wilde dieren vind ik weer een knap staaltje van 'geitenwollensokken'. Als het beleid is dat dergelijke dieren niet medisch geholpen worden, vind ik dat echt sneu, het zijn geen echte wilde dieren dus waarom onnodig laten lijden en wie weet kan het dier zonder al teveel problemen prima gered worden. Het is toch eeuwig zonde als door dit soort plannen paarden onnodig sterven?!

Ben wel nieuwsgierig hoe het afgelopen is! Ik zou iig wel iemand bellen, wellicht weet de plaatselijke DA wel wat het beleid is. En anders proberen via politie of dierenbescherming.