Antoine de Bodt gemeet....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:12

Sjuimpje schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld Haha! Zo pakte hij de speekselkliertjes van Ozep vast, keek mij heeel indringend aan en zei: "Dit heb JIJ gedaan, dit is HEEEL slecht" *LOL* Ik weet nog steeds niet wat er nou slecht aan was want ik heb het aan vele mensen nagevraagd en die vonden het juist heel positief.
Maar later zei hij wel dat ik en Zep talent hebben voor het GP Cool Dat was wel LieV Knipoog

Leuk dat je terecht kon en er nu ook over mee kan praten!
Zag je duidelijke verbeteringen of waren het niet echt probleemgevallen?

Ja hoor dit ken ik ook, bij sunny was het precies hetzelfde verhaal..

Alleen wat hij tegen mij zei is dat ik heel veel talent had, en dat ik maar opzoek moest gaan naar een geod paard, want ik kwam er wel..
Ya Right..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:31

baudyh schreef:
Ik een uur lang zweten en het niet voor elkaar krijgen,

Onzin! Ook bij jou zat er duidelijk vooruitgang in, net als bij de andere lesser. Je moet niet van jezelf verwachten dat je met een paar lesjes op net zo'n niveau rijdt als Antoine zelf Haha! maar dankbaar zijn voor de stapjes die je zelf voorwaarts zet. En die waren er, en ook duidelijk zichtbaar. Je was alleen dusdanig geconcentreerd bezig, dat je steeds weer verviel in oude (stijl-)fouten. Maar die kun je zelf ook prima aanpakken, want je weet dat ze er zijn. Streng zijn voor jezelf, en evt. de hulp inroepen van stalgenoten. Laat ze het maar zeggen als je weer voorover kukelt en je hand naar beneden drukt. Na 100x komt het je strot uit en corrigeer je jezelf Knipoog

Dus niet te negatief over jezelf Baudyh, er zat duidelijk verschil tussen het moment van op- en afstijgen, en dat heeft Antoine je ook gezegd. PLUS een heeeeel dik vet compliment voor je paardje, da's ook altijd leuk om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:32

Cassidy schreef:
Sonja, ik ben blij dat je als westernruiter (okee, met dressuurbasis) ook zo hebt genoten van de les van AdB. Ben je nog van plan om zelf eens een lesje met je eigen paard bij hem te volgen?

Als die gelegenheid er is bij de dames waar ik gisteren ben wezen kijken, zal ik daar zeker gebruik van maken, al is het maar als controlemiddel. Op mijn eigen stal mag ik geen andere instructeurs ontvangen, maar ik zal zeker eens een les of clinic proberen te bezoeken met mijn eigen paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:35

Sugarmiss schreef:
Sonja: ik ben benieuwd wat hij dit keer over de westernbitjes te zeggen had. De meeting waar ik bij geweest ben, was hij er niet over te spreken iig.

Ik geloof niet dat zijn probleem nou zo zeer bij de bitjes ligt (hoewel hij die idd wel erg dun vindt maar dat vind ik ook nog steeds voor de meeste ruiterhanden die ik zie }> ) alswel bij de rijstijl (danwel het ontbreken daaraan) van veel westernruiters. En eerlijk gezegd kan ik me daar best wat bij voorstellen.
Wat aardig wat westernruiters verstaan onder "verzamelen" noem ik gewoon ordinair kop in de krul trekken Extreme duivel en daar dacht hij hetzelfde over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:42

Sonja schreef:
Hij heeft de laatste trouwens ook zelf gereden, en toen stond baasjelief met een Lovers -blik langs de kant naar haar eigen knollie te zwijmelen....

Daar hoef je geen AdB voor te heten, Sonja. Dat heb ik nu ook bij degene die Fitz rijdt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:44

Ik denk ook dat een gemiddeld-goede ruiter (western of dressuur, maakt geen bal uit) dat ook wel voor elkaar had gekregen met dat paard, maar het was gewoon leuk om te zien. Ik mag het graag zien als iemand z'n theorie ook netjes in praktijk kan brengen, en ik kan je zeggen dat het een lust voor het oog was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:55

Sonja schreef:
Ik denk ook dat een gemiddeld-goede ruiter (western of dressuur, maakt geen bal uit) dat ook wel voor elkaar had gekregen met dat paard, maar het was gewoon leuk om te zien.

Baudy had het er ook al over dat die "het" zelf niet voor elkaar kreeg... Wat is precies het "het" en "dat" waar jullie het over hebben?? Jullie waren bij de les en misschien willen jullie er nog iets over vertellen, voor de een is "het" misschien een paard nageeflijk rijden, terwijl het voor een ander en gebalanceerd paard is of eentje die al kan werken met het gewicht meer naar achteren, in verzameling (de echte Knipoog ). Mijn vraag is eigenlijk wat het kernpunt was van de les van Baudy, als je dat al wilt vertellen tenminste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:03

Sonja"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Sonja: ik ben benieuwd wat hij dit keer over de westernbitjes te zeggen had. De meeting waar ik bij geweest ben, was hij er niet over te spreken iig.

Ik geloof niet dat zijn probleem nou zo zeer bij de bitjes ligt (hoewel hij die idd wel erg dun vindt maar dat vind ik ook nog steeds voor de meeste ruiterhanden die ik zie }> ) alswel bij de rijstijl (danwel het ontbreken daaraan) van veel westernruiters. En eerlijk gezegd kan ik me daar best wat bij voorstellen.
Wat aardig wat westernruiters verstaan onder "verzamelen" noem ik gewoon ordinair kop in de krul trekken Extreme duivel en daar dacht hij hetzelfde over.
[/quote]

Je neemt me de woorden uit de mond...bit is maar de helft, de andere helft is de ruiterhand.

Maar wat ik meer zie is dat de westernruiter van de hand af probeerd te rijden (dus even aanzitten, geeft het paard na, dan los) in tegenstelling tot constante aanleuning in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:12

Na alles wat ik nu over die beste man gelezen heb hier op Bokt, komt ie nogal over als een eigenwijs, naar mannetje. Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor, maar ik krijg een hele nare indruk van hem Lips are sealed Ik bedoel, als trainer probeer je toch te motiveren en niet iemand meteen al naar beneden te halen Verward zoals in Sjuimpje's geval bijvoorbeeld; "Dat heb jij gedaan, dat is slecht" Duidelijkheid oké, maar kan de kritiek dan een beetje op een opbouwende manier gegeven worden?

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:27

Cassidy schreef:

Je neemt me de woorden uit de mond...bit is maar de helft, de andere helft is de ruiterhand.

Maar wat ik meer zie is dat de westernruiter van de hand af probeerd te rijden (dus even aanzitten, geeft het paard na, dan los) in tegenstelling tot constante aanleuning in de dressuur.

Deze snap ik niet helemaal Verward
Het "van de hand af rijden" is juist van de streefpunten van het dressuurrijden.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:43

Valt mee hoor Picasso, er is ook enorm veel positiefs te vinden over AdB! Gebruik de zoekfuctie maar eens.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:52

Picasso schreef:
maar kan de kritiek dan een beetje op een opbouwende manier gegeven worden?
dat vind ik ook en juist 1 van de kenmerken van goede instructie. deze manier heeft niets constructiefs. of je bekwaam bent of niet, als je serieus les neemt, doe je je best. heeft imo ook niets maar dan ook niets met eerlijkheid te maken.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:08

roel heeft morgen weer les , de vorige keer geen kritiek alleen maar lof Bloos
oke , het westernbitje was wat dun , maar dat vond hij bij roel geen probleem Schijnheilig , misschien was hij wel gecharmeerd van roel Haha! Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:10

UniferB"]
[quote="Cassidy schreef:

Deze snap ik niet helemaal Verward
Het "van de hand af rijden" is juist van de streefpunten van het dressuurrijden.
[/quote]

Je ziet bij de dressuur op hoger niveau geen lange loshangende teugel. Dat bedoel ik met van de hand afrijden. Dat je geen 300 gram aanleuning hebt, maar helemaal niets....en dat is bij dressuur toch echt niet de bedoeling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:52

Lovely schreef:
Baudy had het er ook al over dat die "het" zelf niet voor elkaar kreeg... Wat is precies het "het" en "dat" waar jullie het over hebben?? Jullie waren bij de les en misschien willen jullie er nog iets over vertellen, voor de een is "het" misschien een paard nageeflijk rijden, terwijl het voor een ander en gebalanceerd paard is of eentje die al kan werken met het gewicht meer naar achteren, in verzameling (de echte Knipoog ). Mijn vraag is eigenlijk wat het kernpunt was van de les van Baudy, als je dat al wilt vertellen tenminste.

Goeie vraag Knipoog
Met "het voor elkaar krijgen" bedoelde ik in dit geval het paard actief voorwaarts krijgen met een mooi ondertredende achterhand, waardoor de schouderpartij vrijkwam en hij met een fijne aanleuning ineens een paard met heel veel schwung kon laten zien. Terwijl het dier daarvoor niet aan het been leek te zijn, liep te dribbelen met de rug weggedrukt en het bit niet accepteerde.
Met "het" bedoel ik al een jaartje of 25 niet meer 'kop in de krul'... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:57

Picasso schreef:
Na alles wat ik nu over die beste man gelezen heb hier op Bokt, komt ie nogal over als een eigenwijs, naar mannetje. Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor, maar ik krijg een hele nare indruk van hem Lips are sealed Ik bedoel, als trainer probeer je toch te motiveren en niet iemand meteen al naar beneden te halen Verward zoals in Sjuimpje's geval bijvoorbeeld; "Dat heb jij gedaan, dat is slecht" Duidelijkheid oké, maar kan de kritiek dan een beetje op een opbouwende manier gegeven worden?

Ik heb maar 1 tip voor je: ga niet af op onze verhalen, maar ga naar een les of clinic, stel je open en ga er blanco in. Dat is de enige manier om zelf te oordelen.
Je kunt niet afgaan op andermans mening, want de een vindt hem bagger, en de ander prijst hem de hemel in.
Het is maar net wat je persoonlijk aanspreekt. Ik was gecharmeerd van het terug durven grijpen naar de absolute basis, de heldere taal en het checken van theoretische kennis. Als je niet weet waarom iets gebeurt, hoe kun je het dan voorkomen? Dat slaan veel instructeurs helaas over.
Dat hij daarbij eerlijk tegen een ruiter zegt waar het probleem zit (onbegrip t.o. het verschijnsel paard, slechte houding/rijstijl etc) vind ik dus juist niet demotiverend, maar juist een stimulans om te zorgen dat e.e.a. bij een volgende les sterk verbeterd is.
Maar ook dat is persoonlijk.

Ik denk dat als je als ruiter niet in de spiegel durft te kijken naar je eigen rijden, dat je bij hem aan het verkeerde adres bent Tong uitsteken

En voor wat betreft westernruiters, zie antwoord van Jos. Antoine is absoluut niet anti-western.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:15

we zijn net terug van les
tanja reed met pablo een haflinger en roel op solanos
adb was erg tevreden over deze manier van (western) rijden Schijnheilig
zelfs de wat dunne bitjes. als je er zo mee reed als zij deden kon je gewoon in aanleuning rijden.
misschien was hij wel wat gecharmeerd van Tanja , maar wie is dat niet Haha! .

Gozer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:24

Ben het idd helemaal eens met Sonja, probeer eens zelf een les voordat je je een mening vormt over AdB's manier van lesgeven. Ik les nu zelf al bijna 2 jaar bij hem en in het begin moest ik ook wel wennen aan zijn uitlatingen die soms hard aan konden komen, maar aan de andere kant zal hij ook zeker niet nalaten je te motiveren het beter te doen en je te overladen met complimentjes op het moment dat het goed gaat. Hij komt bij ons op stal iedere maand 2 dagen lesgeven en wie eenmaal bij hem gelest heeft blijft over het algemeen ook iedere maand terugkomen. (er zijn voor juni nog wel enkele uren vrij i.v.m. vakanties, zie BM) Persoonlijk ken ik mijn paard niet meer terug als ik hem vergelijk met twee jaar geleden. Van een wat flegmatiek en min bespierd paard is het nu een echte Kanjer met veel meer looplust! Mij krijg je niet meer naar een andere instructeur, tenzij hij/zij lesgeeft 'á lá Antoine'.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:12

Ik ben dus ook wezen kijken, van tevoren nog zonder mening alhoewel ik wel al het een en ander gelezen had, en ben positief over hem. Ik ben niet van plan bij hem te lessen, maar denk dat zijn aanpak voor iedereen goed zou zijn.
Dat hij bot is tegen de ruiter vind ik wel meevallen. Op sommige momenten vond ik hem juist heel tactisch, en hij haalt ook positieve dingen naar voren. Hij zegt alleen wel waar het op staat, en dat vind ik goed. Kan heel confronterend zijn, maar beter zo en op die manier dingen op kunnen lossen en verbeteren, dan altijd met de ruiter mee praten, of helemaal niets zeggen.
Verder geloof ik in zijn theorie. Recht en met de achterhand er goed bij, dat blijft de basis van het rijden. Moeilijk, maar logisch. Maar toch gebeurt dat dus toch niet genoeg, Nl is met 6,5 jaar het land met de laagste gemiddelde leeftijd van de paarden in deze regio.
Maar iedereen moet er maar van denken wat hij zelf wil, iedereen is anders en iedereen heeft een andere achtergrond.

Overigens, Baudy, je paardje is echt een lekker ding Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:25

Miran schreef:
Nl is met 6,5 jaar het land met de laagste gemiddelde leeftijd van de paarden in deze regio.

Heb je voor mij ook een bronvermelding? Ik neem aan dat je refereerd aan een wetenschappelijk onderzoek? Ik zou wel eens willen weten in welke context we dat moeten plaatsen.

Beetje typisch voor Antoine is dat hij zijn verhaal kracht bij zet door allerlei 'harde' uitspraken en vooronderstellingen te doen die erg confronterend zijn. Helaas zijn dat zaken waarvan ik nog nooit eerder iets van vernomen heb. Daarom zou ik graag het waarheidsgehalte van dergelijke uitspraken eens toetsen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:30

oh gezelli we zijn weer aan het AdB'n Haha!

is hier niet alles al over gezegd

Jippie slaat precies de spijker op zijn kop, harde uitspraken die vaak op niets gebaseerd zijn, de man zal het absoluut goed doen bij sommige mensen, maar er zijn meer wegen naar Rome (gelukkig)

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:36

HAHAHAHA krijgen we DIT weer *LOL*

*wacht op de komende 50 pagina's* Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:21

Nou, laten we dat maar niet doen want dan vallen we weer in herhaling.
Ik probeerde alleen maar eventjes aan te tonen dat de AdB aanhangers sommigen uitspraken van AdB slikken als zoete koek. Daar is niemand mee gebaat, zeker Antoine zelf niet.

Dick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:42

Ik hoor inderdaad ook regelmatig dat de gemiddelde leeftijd van Nederlandse paarden (KWPN-ers) rind de 6 of 7 jaar ligt. Dit zou ook te maken hebben met een hoge veulensterfte (dat trekt een gemiddelde direct een stuk naar beneden).
Ik ben zelf ook bij de les wezen kijken en ik kende de naam van Antoine de Bodt niet eens (ik Bok zelden *LOL* dus ik was denk ik wel aardig onbevooroordeeld...
Ik vond de les buitengewoon interessant, maar ook ik heb niet echt veel nieuwe dingen gehoord. Alles wat ik gehoord heb, was ook logisch en verklaarbaar.
Ik ben het absoluut met Jippie eens dat je nooit dingen voor zoete koek moet aannemen, je moet je altijd af blijven vragen of wat je hoort ook inderdaad past bij jouw opvattingen en of het waarheid bevat.
Ik vind ook dat je open moet staan voor de denkbeelden van anderen en die in ieder geval een eerlijke kans moet geven hun denkbeelden uiteen te zetten. Wie weet leer je op die manier nog eens iets, maar dat schijnt voor sommige mensen een heel beangstigende gedachte te zijn.
Terug naar de les: ik vond het erg leuk om deze te zien en als de gelegenheid zich weer voordoet, zal ik zeker weer graag komen kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:08

Jippie"]
[quote="Miran schreef:
Nl is met 6,5 jaar het land met de laagste gemiddelde leeftijd van de paarden in deze regio.

Heb je voor mij ook een bronvermelding? Ik neem aan dat je refereerd aan een wetenschappelijk onderzoek? Ik zou wel eens willen weten in welke context we dat moeten plaatsen.

Beetje typisch voor Antoine is dat hij zijn verhaal kracht bij zet door allerlei 'harde' uitspraken en vooronderstellingen te doen die erg confronterend zijn. Helaas zijn dat zaken waarvan ik nog nooit eerder iets van vernomen heb. Daarom zou ik graag het waarheidsgehalte van dergelijke uitspraken eens toetsen.
[/quote]

De gemiddelde leeftijd van 6 jaar (niet 6.5 volgens mij) is als resultaat gekomen uit een onderzoek dat ongeveer 3 tot 4 jaar geleden afgerond is. Het was een onderzoek dat gehouden is onder KWPN' ers. Door wie het precies gehouden is en waarin de resultaten toenertijd gepubliceerd werden weet ik niet meer, maar ik heb het gelezen.
Antoine is volgens mij met z'n uitspraken nog een half jaar te positief geweest, in mijn geheugen staat 6 jaar genoteerd.

Overigens, Jippie, ik zie mezelf niet bepaald als AdB-aanhanger. Heb die man nu 1x ontmoet en ben positief over wat ik nu gezien heb. Ben alleen niet puberaal genoeg meer om dan meteen fan te worden, zoals ik destijds wel kon na 1 blik op Bruce Springsteen *LOL*

Wouter24 en Kayla, ik vind het jammer dat jullie niets constructiefs bij te dragen hebben en helaas moeten vervallen in nietszeggende posts. Leuk voor het gemiddelde, maar verder helaas niets. Weet dat reageren niet verplicht is Zelfs lezen niet. Dus als je een naam in een titel ziet staan waar je meteen rechtopstaande nekhaartjes van krijgt... feel free to skip it!