Lengte zweep op Manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Re: Lengte zweep op Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:06

bij ons mag je het zelf weten hoe lang je zweep is en of je zelf 1 koopt of 1 gratis leent van de manege.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:42

Bij ons liggen er gewoon zwepen op de manege. Zowel korte als lange. Vaak krijg je er eentje van de instructeur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:02

Mmm, ik was zonder zweep echt niet ver gekomen op de paarden die bij ons op de manege stonden. Helaas waren sommigen dusdanig dood voor het been dat je echt wel een zweep nodig had om vooruit te komen. Ik zou de manege waar ik gereden heb dan ook nooit aan iemand aanraden. Gelukkig rijd ik daar niet meer.

Ik vind zelf een lange zweep prettig omdat je dan makkelijk net achter de kuit een tikje bij kan geven. Ik reed/rijd dan ook met een dressuurzweep. Alles korter dan een meter heb je op een paard niks aan tenzij je gaat springen.

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:05

op mijn oude manege maakt het niet uit welke zweep je gebruikt. ik heb liever een wat langere -niet dat ik hem vaak gebruik-
alleen bij je hebben scheelt ook meestal al een hoop

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:06

Bij ons mag-ie niet langer dan 1m zijn :)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:06

Wij mogen het zelf weten. Beginners hebben altijd een korte zweep, of krijgen die van de manege. Op de paarden pakken mensen meestal een lange zweep, vinden we vaak gewoon makkelijker. Zweep wordt niet als vervanging van de benen gezien, daar wordt wat van gezegt.
Op sommige paarden en pony's is het verstandiger om een korter of geen zweepje mee te nemen, dat is ook bekent over de manege xD.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:39

bij ons hebben ze de afspraak dat je eerst zonder zweep leert rijden. daarna mag je een kort springzweepje bij je hebben. op een gegeven niveau mag je zelf weten hoe lang je zweep is. op dat niveau wordt er ook wel een beetje van je verwacht dat je er een bij je hebt, al staan ze er wel voor open als je zonder wilt. nieuw pony's worden eerst altijd zonder zweep gereden.
ik vind dit systeem niet heel slecht.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:15

Bij ons mag je het zelf weten, wat jij het prettigst vindt.
Gebruik zelf altijd wat langere zwepen, of helemaal geen.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:22

bij ons maakt het niet uit, alleen de voorkeur kaat toch uit naar de lange dressuurzwepen ( tenzij je gaat springen )

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:24

Bij ons varieren ze van kleine zweepjes tot zwepen van 1m. Daarnaast nemen velen ook een eigen zweep mee.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:28

ik heb eens zitten denken

jullie schrijven hier hoe hoger het niveau wordt hoe vaker er voor een zweep wordt gekozen zeg maar
(niet bij iedereen)maar in vele gevallen wel
nou ben ik of heel dom of iets anders
maar bij de meeste zie je hoe hoger het niveau deste minder zie je mensen rijden met een zweepje
dat wordt dus allemaal opgelost door de beenhulpen
dus ik weet niet op wat voor maneges julllie rijden
maar er is daar uds iets niet goed dan

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:44

wopkelover schreef:
ik heb eens zitten denken

jullie schrijven hier hoe hoger het niveau wordt hoe vaker er voor een zweep wordt gekozen zeg maar
(niet bij iedereen)maar in vele gevallen wel
nou ben ik of heel dom of iets anders
maar bij de meeste zie je hoe hoger het niveau deste minder zie je mensen rijden met een zweepje
dat wordt dus allemaal opgelost door de beenhulpen
dus ik weet niet op wat voor maneges julllie rijden
maar er is daar uds iets niet goed dan

Hoezo is er op die manege er iets niet goed aan dan??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:47

Szan schreef:
Bij de manege waar ik heb leren rijden mocht je pas een zweep gebruiken als je het eerst minstens een les zonder had geprobeerd. En verder werden er geen restricties aan de lengte van de zweep gesteld, zolang het maar op de goede manier gebruikt werd.

Bij de manege waar ik tot een jaar geleden nog reed was het min of meer verplicht om met zweep te rijden :n Aan het begin van de les werd dan even gevraagd wie er nog geen zweep meehad, en die persoon mocht dan een zweepje van de manege gebruiken. Alleen als je zelf aangaf dat je echt zonder wilde rijden mocht het, maar in principe moest je met rijden......
Was het daar niet helemaal mee eens, maar dat even terzijde..

In sommige omstandigheden kan ik het best begrijpen, er zijn namelijk kinderen die blijven schoppen/aandrukken. Dan kun je imo beter een tik geven zodat ze gelijk wat vlotter lopen dan dat been eraan houden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:52

Op de maneges waar ik vroger reed ree ik met een langen het was daar eigen keuze en op de laatse manege waar ik reed ree ik haast altijd zonder zweep maar met sporen
Nu rijd ik zonder zweep en soms met en soms zonder sporen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:14

Wij mogen zelf bepalen welke lengte zweep. Het is bij ons wel de bedoeling dat je eerst zonder leert rijden, op de beginners pony. Als je goed genoeg bent om op de paarden te gaan rijden (of op de lastigere pony - er zijn maar 2 pony's onder het zadel bij ons :+ ) mag je met zweep rijden.

Ik zelf rij met een zweep van 110 cm. Erg handig om even bij te tikken. Gebruik hem alleen als het echt nodig is. Anders rij ik alleen op been en stemhulpen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:06

Beginners (vooral jonge kinderen) mogen de eerste lessen geen zweep. Pas na een tijdje mag je een zweep meenemen, maar het moet nooit. Sommige pony' en paarden zijn niet zo vlot zonder, andere zijn juist een stuk rustiger en makkelijker zonder. Lengte maakt niet uit, net wat je prettig vindt. Overigens wordt er op gelet dat een zweep niet verkeerd gebruikt wordt.

Zelf heb ik hem er op de meeste paarden wel bij, maar gebruik hem zo weinig mogelijk.

xPaultjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:28

Voor zover ik weet mag je zelf weten met welke zweep je rijd. Ik zelf rijd met zweep van de manege en pas deze meestal aan op de pony waar ik op rijd. Verdraagt een pony de zweep slecht neem ik een kleine (als ik het al nodig vind) en anders een iets langere.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:48

Mij werd verteld dat je een zweep van 1.10 of 1.20 nodig hebt (gewone dresuurzweep)

Het paard waar ik op rij reageerd er al op als je de zweep alleen in de hand hebt, dus je hoeft m dan niet eens te gebruiken. Maar omdat ik nog niet lang rij lukt het me niet altijd goed hem op tempo te houden en zo voorkom ik dat ie insukkeld en alerter blijft :)

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:11

Bij ons op de Manege hebben ze niet eens een normale zweep...
Ze zijn allemaal kapot. Daarom neemt iederreen een eigen zweep mee.
Bij alle pony's mag je een zweep gebruiken. Maar als het gaat merk
je het al wel met opstappen :D

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:16

1 meter bij de pony's maar eigenlijk word er niet snel iets gezegd alleen als de instructrise het te lang vind voor de pony

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:41

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 21-10-23 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:24

_Yasmine_ schreef:
bij ons vrije keuze ;)
net wat je prettig vind

bij ons ook
al heb je een zweep van 2 meter..

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

Marjo_x schreef:
Wij gebruiken gewoon zwepen van de manege, je mag dan kiezen welke jezelf het prettigst vind ;)

Wij hebben dat ongeveer ook :D .
Bij ons heeft de instructeur een hele bos met zweepjes en hij geeft er gewoon 1.
Maar het ligt er wel aan hoe groot een paard is.
Z`n klein zweepje bijv. die niet eens bij de kont kan, is natuurlijk niet goed! :P

luwino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:41

Bij ons op de manege,
hoor je een week van te voren op wie je moet.
Als het een paard is een lange zweep.
En pony een korte zweep.
:D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:16

nope niet belangrijk ;)