Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:37

Aangezien ik toch echt wel 4 a 5 x per week op zeer intensief niveau bezig ben en het zweet zelfs op mijn rug en in mijn bilnaad staat…vind ik het, tezamen met al eerder genoemde punten, toch echt wel tot een sport behoren.
Natuurlijk is het een wat minder intensief gebeuren als je 2x per week een stapritje maakt, maar dan hoort het volgens de definitie van sport toch echt nog wel tot sport.

De een traint zich in de sportschool toch ook helemaal uit de naad terwijl de ander bang is voor een spatje zweet?

Op mijn paard is het overigens gewoon een uitdaging om niet te zweten van het rijden, ongeacht je nou een B- of Z-ruiter bent…

Voor TS…als hij je na genoemde argumenten nog steeds geen gelijk geeft…laat hem dan maar lekker denken joh. Misschien zit hij je zelfs wel wat te plagen en uit te dagen. Als jij maar plezier aan je eigen sport/hobby beleeft…laat de rest dan maar denken, ja toch?

Persoonlijk heb ik geen slechte conditie (verbaas mezelf er soms zelfs over) en doe ik naast het paardrijden niets anders aan sporten of intensieve dingen. En tja, die conditie komt echt niet door het Xboxen thuis op de bank!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:42

Grit schreef:
Ikke, prima dat jij paardrijden geen sport vind. Maar waarom reageer je hier dan??
TS vraagt toch om argumenten om wel te overtuigen. Jij wil daar niet aan mee doen, dus plaats je een antwoord waar TS niks aan heeft :?

Ik vind helemaal niks; ik kom enkel met feiten.
Denk jij dat die leraar zo dom is dat ie hier niet ook mee kan komen? Nu weet TS wat ze kan verwachten en daar alvast een antwoord op verzinnen. Voorbereiding heet zoiets en er zijn mensen die enkel daarmee al de kost verdienen.....
Grit schreef:
Daar laat ik het maar bij, lijkt me echt onzinnig om van dit een discussie te maken, zo serieus is dit volgens mij niet bedoeld. Ik denk dat deze "uitdaging" op een speelse manier is ontstaan en het lijkt mij leuk voor TS als ze het voor elkaar krijgt dat ze een gezellige paardrijmiddag gaan krijgen. Succes!!

TS moet vooral zien dat ze die paardrijmiddag krijgt, dat soort "afwijkende" ideeën kan ik alleen maar toejuichen. Enne, mocht die leraar het toch een sport voor watjes vinden, dan moet TS maar even een PB sturen; ik heb nog wel mogelijkheden om hem van dat idee af te helpen }:)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:45

Casca schreef:
wist je dat paardrijden en zwemmen de enige 2 sporten zijn waarbij je ál je spieren gebruikt/traint? :)

Verder vind ik die van paardzitten en de olympische spelen erg goed ;)

Niet banketstaaf bedoeld hoor, marruuhh kickboxen moet dr ook bij ;)
Laatst bijgewerkt door HorseChica op 20-11-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:01

Misschien een andere insteek, maak er geen woorden aan vuil; volgens mij naait je sportleraar je alleen op, en hoe meer je je over zoiets opwind hoe grappiger hij dat ongetwijfeld vind.
Ik heb eens een voetballiefhebber zwaar over de zeik geholpen (eigenlijk onbedoeld, was een vriend van me en ik maakte maar een grapje) met de (verbazingwekkend succesvolle) argumentatie dat voetbal vooral een geluksspelletje is...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:09

Ik had tegen die leraar gezegd dat als hij paardrijden geen sport vind, dat gymleraren geen leraar zijn. En dat ie zijn gymles in zijn $^$%&^ kan steken..

Als het opnaaien is, krijgt ie hetzelfde te horen :+

Hou niet zo van leraren met een additude. Dan komt mijn niet zo leuke additude ook naar boven 8-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:14

Roxxiejj schreef:
Ik had tegen die leraar gezegd dat als hij paardrijden geen sport vind, dat gymleraren geen leraar zijn. En dat ie zijn gymles in zijn $^$%&^ kan steken..

Hou niet zo van leraren met een additude. Dan komt mijn niet zo leuke additude ook naar boven 8-)

Ja dat heb ik dus 1 keer gedaan (ja hij vond het buiten geen sport absoluut ook niet voor jongens) en als leerling verlies je toch hoor.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:50

Roxxiejj schreef:

Wij hebben op school ook zo'n gymleraar met zo'n bad additude.... :(
In het begin van het jaar vroeg hij aan ons welke sporten wij beoefenen .
En Paardrijden is geen sport vind hij ( dat zei hij van te voren al ) , toen zei ik van tsja ...ik fiets meer dan 100 km in de week en kickbox ook fanatiek....toen was het van '' jaaa maaar kickboksen is een agressieve sport en dat vind ik ook geen sport '' .

Ook als je bijv. een keertje niet mee kunt doen omdat je een verstuikte enkel hebt of last van je astma , en je neemt een briefje van je ouders mee naar school zodat je niet mee hoeft te doen...
Dan scheurt hij 'm voor je ogen door midden , moet je 'm zelf in de afvalbak gooien en moet je gewoon mee doen.... :(

mja gelukkig zit ik nu in het examen jaar dus nog ong 14 weekjes volhouden en dan ben ik er van af :)

Iris82

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:59

De definitie van sport volgens www.vandale.nl

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Maak hier een verhaal om heen, en hij kan niet meer om je heen. ;)

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:38

heb jij ook die hyves opgericht van paardrijden is wel een sport.Daar ben ik lid van want het is waar paardrijden is wel een sport.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:20

Fryaa schreef:
He,
mijn leraar gym vind dat paardrijden geen sport is, waar ik het niet mee eens ben.
Nou is het zo dat als ik hem kan overtuigen met argumenten dat wij met heel de klas gaan paardrijden!
dus vroeg ik me af of jullie nog goede argumenten weten?
:)

Ik ben bang dat je hem daarna nog niet overtuigd hebt. Over het algemeen gebruikt een beginneling op een paard (en dan bedoel ik eerste rijles) echt niet zoveel spieren. De meesten liften een beetje mee. Als ze daarna van het paard af stappen zijn ze er wel van overtuigd dat het geen sport is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:47

HorseChica schreef:
Roxxiejj schreef:

Wij hebben op school ook zo'n gymleraar met zo'n bad additude.... :(
In het begin van het jaar vroeg hij aan ons welke sporten wij beoefenen .
En Paardrijden is geen sport vind hij ( dat zei hij van te voren al ) , toen zei ik van tsja ...ik fiets meer dan 100 km in de week en kickbox ook fanatiek....toen was het van '' jaaa maaar kickboksen is een agressieve sport en dat vind ik ook geen sport '' .

Ook als je bijv. een keertje niet mee kunt doen omdat je een verstuikte enkel hebt of last van je astma , en je neemt een briefje van je ouders mee naar school zodat je niet mee hoeft te doen...
Dan scheurt hij 'm voor je ogen door midden , moet je 'm zelf in de afvalbak gooien en moet je gewoon mee doen.... :(

mja gelukkig zit ik nu in het examen jaar dus nog ong 14 weekjes volhouden en dan ben ik er van af :)

offtopic: Die had dus zijn hele gymles in zn @$%##&$! kunnen steken. Echt niet dat ik daar nog zou verschijnen!

ontopic: Zelfs beginners gebruiken meer spieren dan ze aanvankelijk denken. De volgende dag of vrij snel na het afstappen lopen ze vaak al krom van de spierpijn. En zijn hun het die hijgen van de inspanning en niet het paard...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:29

In veruit de meeste gevallen is paardrijden geen sport, maar een hobby. Manegeruiters rijden zelden serieus wedstrijden, zijn voornamelijk bezig met het leren boven te blijven in stap, draf en galop. Niets mis mee, is een leuke bezigheid en vaak is het stukje omgaan met een paard ook een deel van deze hobby.
Ja, je gebruikt wat spieren voor paardrijden, dat doe je bijvoorbeeld ook als je naar school/werk fietst, maar volgens mij wordt naar school/werk fietsen ook niet gezien als sport. En hoe beter je wordt met paardrijden, hoe minder spieren je gebruikt :P
Spierpijn is ook niet echt een goed argument voor het al dan niet sport zijn van een activiteit. Als je lichaam went aan een bezigheid neemt de spierpijn af, dat geldt bij voetballen, bij turnen, bij ballet, bij kickboxen, bij de tuin omspitten en ook bij paardrijden.

Ik snap nog steeds niet de ophef van iedereen, wat maakt het nou uit of paardrijden een sport is of niet? Het enige wat ik van belang vind is of jij (en je paard) er plezier in hebben.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:48

Ik denk dat de helft van de gymleraren zelf niet eens weten wat sport is en wat niet. Als het niet standaard is is het geen sport... Ja right _O-

Over al dat gezeik met waarom paardrijden géén sport zou zijn, (according to ikke), op al jou argumenten kan je van vrijwel élke andere sport net zoveel argumenten verzinnen. Hoe zinvol is voetbal? Je hebt een bal, schopt 'm weg, loopt er weer achteraan en bent kwaad als een ander er dan mee gaat lopen _O- Kom op zeg! Hoe zinvol is kunstschaatsen dan? Qua beoordeling op een wedstrijd net zo zinloos als dressuur. Als dat de manier van denken is valt elke sport af denk ik, en als die leraar dus zo'n argumenten zou aanbrengen is hij gewoon triest :)

Kijk, je hebt mensen die paardrijden en weinig spieren gebruiken, en je hebt mensen die paardrijden en àl hun spieren gebruiken. Zo heb je zwemmers die maar wat rondtrappelen en zo heb je zwemmers die intensief zwemmen. Zo heb je joggers die zo nu en dan eens een rondje rennen, en zo heb je mensen die écht atletiek doen.

Verder heb ik zelf niet echt argumenten, behalve dat je wel al je spieren gebruikt, en dat is bij de meeste andere sporten niet zo. Én zeker niet als je naar de kwaliteit kijkt van de lessen die er op veel scholen worden gegeven. Hiermee bedoel ik dat je in die gymlessen net zo min je spieren gebruikt op een intensieve manier dus veel verschil zal een keertje paardrijden niet maken, ook al gebruik je zogezegd weinig spieren of 'zit' je er alleen maar op.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 20-11-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:53

Waratje schreef:
In veruit de meeste gevallen is paardrijden geen sport, maar een hobby.

Dus als het niet betaald is, niet professioneel beoefend is het volgens jou geen sport? Lijkt mij niet correct.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:01

Kuggur schreef:
Waratje schreef:
In veruit de meeste gevallen is paardrijden geen sport, maar een hobby.

Dus als het niet betaald is, niet professioneel beoefend is het volgens jou geen sport? Lijkt mij niet correct.

Ik krijg sterk de indruk dat je niet hebt begrepen wat ik geschreven heb.
Betaling maakt het zeker geen sport, voor mijn baan wordt ik ook betaald, maar dat is ook geen sport. Professioneel idem dito.
Wanneer je aan wedstrijden deelneemt kun je het best een sport noemen, maar de meeste ruiters in NL zijn daar niet mee bezig. Die rijden gezellig 1x per week bij de manege en worden in de loop van de tijd steeds handiger en maken misschien af en toe een leuke buitenrit. Reuze leuk, heel gezellig en helemaal niets mis mee, maar daarmee is het een hele leuke hobby en geen sport.
Oja, inderdaad is paardrijden mijn grootste hobby en ik heb een hekel aan "sporten" :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:05

Als je met paardrijden competitief bezig bent is het naar mijn mening een sport. Rijd je puur recreatief is het een hobby. Paardrijden is dus beide.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:07

Wat een rare leerkracht zeg? Waar haalde die zijn diplome?
Zit paardrijden niet bij de olympische spelen? En zoals zo velen hier zeggen: zet hem op een paard en vraag de dag erna hoe hij zich voelt... ben benieuwd wat hij daarop zou zeggen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:08

Zal hij hoogstens een verhaal ophangen dat ie nu andere spieren gebruiktte dan met ''gymsporten''.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:09

@ Waratje, Ik heb je prima begrepen, jij beweert dat ik denk dat je vind dat alles wat betaald wordt sport is (hoe kom je dáárbij).
Ik stelde terecht vast dat jij meent dat iemand niet hobby matig een sport kan beoefenen, ik vind dat onzin.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:12

Wat voor crap is dat nu weer. Het merendeel van de mensen beoefenen EEN sport als hobby. Maakt niet uit de welke. Zoveel mensen hebben een uur zwemles in de week, of gaan 2 dagen per week naar de atletiekclub, of gaan elke vrijdag voetballen...

Nog niet de helft ervan doet competitie waarschijnlijk. Dan mag niemand van hen dus zeggen: 'Ik doe aan sport?' :')
Een hobby is voor mij iets als naaien, schilderen, knutselen. Dat valt onder hobby's. Sporten is toch niet te vergelijken met iets waarbij je stilzit enkel en alleen omdat je niet competitief bezig bent...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:14

xHaithi: Je kan een SPORT als HOBBY beoefenen. Dat uurtje zwemles bijv. Doe je dat omdat je een sport wil beoefenen of omdat je het leuk vind (hobby?)

Ik rijd paard omdat ik een SPORT beoefen. Ik rijd competitief. Ik vind het OOK leuk dus ik beoefen OOK een HOBBY.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:19

Zet hem maar eens op je paard en laat hem een pittig lesje rijden.
Dan zal hij de volgende dag wel merken dat hij gesport heeft :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:22

@ Friendly: Ja, je doet het als hobby, maar het blijft onder het kopje 'Sport'. Onder sport maak je de onderverdeling: Competitief en Recreatief, wat dus wel zeggen dat je een sport kan beoefenen maar recreatief (je beoefent wel nog steeds een sport) en je kan die sport beoefenen maar competitief (je beoefent ook nog steeds diezelfde sport)

Je sport staat of valt niet bij het 'Ik doe aan competitie.' Als je geen topniveau met 'gewoon niveau' gaat vergelijken doen recreatieve ruiters voor meer dan 50% van de tijd net zoveel aan sport als mensen die competitief rijden, zéker in het paardrijden. Je hebt genoeg ruiters die 4 tot 5 keer per week rijden maar zondag niet op dat ene wedstrijdje verschijnen.
Waauw! Wat een verschil.

Edit: Wat ik hier dus duidelijk wil maken is dat het beiden nog steeds gewoon 'sport beoefenen' is. Je doet in principe hetzelfde. Enkel het competitie-aspect valt weg bij het recreatieve. Sport gaat toch om het fysiek bezig zijn? Niet het meten met anderen.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 20-11-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:23

Nouja, dat van de mensen die nooit gereden hebben een paar rondjes mochten 'hobbelen' merendeel de dagen erna flinke spierpijn hadden, zegt mij genoeg. :D
En bovendien is erop zitten heel wat anders dan rijden.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:26

Nou pff heb een half jaar niet gereden en nu sinds 3 weken weer 4 x per week heb nog nooit zoveel spierpijn gehad!
Gewoon die leraar er zelf op zetten! (en dan lekker op een vervelende kan die goed aan t werk en zweten dat ie zal }> )

Succes met bewijzen! ;)