tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2004

Re: tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:10

Op mijn oude stal staat er een van 32 deze dame is nu ongeveer een jaartje met pensioen.

Hier op het dorp staat er een van 27 nog in een zeer goede conditie.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:11

Mijn verzorgpaard is ook 'al' 16 en zij vindt het geweldig om te rijden! Van op stal staan wordt ze doodongelukkig. Ze heeft nog erg veel pit!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:21

zolang het paard fysiek nog helemaal in orde is, is het juist goed als je door rijd. zodra je een oud paard op rust zet zal hij ongelovelijk snel achteruit gaan en verstijven. zolang het paard niet overbelast word en altijd netje warm en uit gestapt word, kan een paard als opa of omatje nog lekker blijven rijden! bij het ene paard is dat op zijn 20, maar er zijn nog genoeg paarden die tot hun 25/30e door kunnen rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:55

Als ik mijn 23-jarige nu op pensioen zou zetten, dan héb ik pas een oud paard. De reden dat mijn paard nog zo fit en gezond en soepel is, is dat ze haar beweging nog goed krijgt. Een paar maanden geen beweging en ze is zo oud en stijf als een plank.

Vergelijk het met je eigen grootouders. Mijn oma van mijn moeders kant gaat nog elke week zwemmen, lange stukken fietsen en uren wandelen. Zo fit als het maar kan zijn. Mijn andere oma doet niets en heeft nooit niet veel gedaan. Die kan nauwelijks tot aan haar brievenbus geraken.
Moest mijn sportieve oma vandaag stoppen met bewegen en alleen maar "rusten", dan kan je er op rekenen dat ze binnen een bepaalde tijd ook niet meer tot aan de brievenbus geraakt. Rust roest als je wel nog de fysieke capaciteit hebt om sportief te doen (indien je pijn leidt door gezondheidsproblemen ligt dat uiteraard anders). En dat geldt ook voor paarden.

Dus kijk alsjeblieft niet naar de leeftijd van je paard als je besluit om hem 'op pensioen' te zetten. Kijk naar hoe hij zich voelt en zich gedraagd. Als hij op 20-jarige leeftijd lusteloos is, snel vermagerd, last van artrose, geen conditie aan te krijgen....neem dan een besluit en zet je stapje terug. Maar als je je paard op 30-jarige leeftijd nog moet tegenhouden omdat hij ontploft onder het zadel, laat hem dan nog even genieten van zijn tijd.
Ik ben lichtelijk beledigd dat mensen denken dat een paard al op zo jonge leeftijd stokoud is :o .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:22

Btw valt jullie ook op dat juist manegepaarden en -pony's (wat velen een zielig leven vinden) het opvallend lang volhouden? Elke manege heeft wel 1 of enkele bejaarden van tegen de 30.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:52

Totdat je merkt dat het niet meer gaan :D

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:19

Ligt eraan hoe fitaal het paard nog is, Sommige paarden moeten als ze 15 zijn al met pensioen door ingezakte rug en beenklachten bv. Maar anders paarden kunnen mee tot hun 25ste.
Moeilijk een leeftijd aan te hangen.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:25

Tot het gewoon niet meer gaat toch :P
Mijn verzorgpaard is 20 en heeft peesblessure gehad maar ik mag binnenkort weer rijden Maar het zal zeker niet veel worden zomaar 2 dagen perweek lekker stappen en draven moet eerst gaan opbouwen

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:01

Ik ken meerdere paardjes die het tot goed ver in de 30 hebben gehaald. en zeker tot ver in de 20 zijn bereden!
zelfs een wel eens een vriendschappelijke spring wedstrijd gereden met mijn toen 21 jarige verzorgpony! (lang geleden als ik daar aan terug denk)
Nog heel veel plezier met het rijden op paarden boven de 15 jaar!

...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:04

die van mij liep op d'r 16de nog Z springen. En Monaco van Gerco Schroder is die geen 18??? loopt nog 1.60m. Ik denk dat t ligt aan de gezondheid van je paard. Het is hier al gezegd, maar rust roest!!!
Laatst bijgewerkt door lindalieneke op 20-11-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:04

verkeerde knopje..............

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:09

Mijn vorige leasepony wordt zeker nog wel 4 dagen in de week gebruikt, hij heeft hele zware peesblessures opgelopen dus wordt alleen nog over de weg gereden. Het rijden in de bak mag echter wel opgebouwd worden. Over de weg rijdt het meisje die hem nu verzorgt lekker stevig door, gewoon stap, draf galop en soms nog wel eens even hard uitgalopperen. De pony is 32. :) Als er niets meer met hem gedaan wordt, gaat hij zo hard achteruit. Ik weet zeker dat hij er echt niet beter op wordt, dat zou waarschijnlijk het ergste voor hem betekenen. Hij zelf laat nog in alles zien dat hij nog echt wilt, en nog lang niet klaar is om te stoppen. Het was uberhoudt al een wonder dat hij nog leefde na die verschillende zware peesblessures. Pony is overigens tot zijn 12e pension pony geweest, werd actief gebruikt in de springsport, daarna 8 jaar op de manege. En inmiddels heeft de huidige eigenaresse hem alweer 12 jaar. Zonder haar was hij 12 jaar geleden al dood.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:25

Heb er 2 bij van boven de 20 jaar en lopen ook nog lekker recreatief mee.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:53

hey lieve bokkers.
ik denk dat ik zo genoeg weet.
danjewel voor jullie hulp
groetjes :9 :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:08

Dat hangt van het paard en zijn fysieke gesteldheid af. Bij ons op stal staat een pony van 37 jaar die nog heel veel lol heeft in het rijden. Oké, er wordt niet fanatiek op gereden en ook niet elke dag, maar nog wel gestapt en af en toe een stukje draf. Als het beestje los staat, dan gaat het ook helemaal uit haar dak. Ook staat er verderop in de polder een pony van 42 jaar, waar nog wekelijks kinderen op rondstappen en ook die pony is nog steeds enthousiast! Maar er zijn ook paarden die met 15 jaar al "oud" zijn en krakkemikkig, dus daar is geen eenduidig antwoord op. Zolang je paard/pony er nog plezier in heeft en het lichamelijk nog aan kan, kun je best nog een aantal jaren met elkaar genieten! ;)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:12

OMG zwaar in overtreding met mijn 20 en 19 jarige knollies :=
Maar als ik ze stil ga zetten krijg ik weer puber gedrag ;)
Dus ik blijf lekker mijn ding met ze doen, per slot van rekening, rust roest :+

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:56

Dit kan per paard verschillen :)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:30

Totdat het niet meer gaat. Dan lekker met pensioen en de laatste jaartjes verslijten. 15 jaar i s vrij jong sommige paarden van 15 zijn nog hartstikke fit. Ik vind wel dat als paarden ouder beginnen te worden de trainingen niet meer zo zwaar moeten zijn als daarvoor/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:05

beantsje schreef:
Btw valt jullie ook op dat juist manegepaarden en -pony's (wat velen een zielig leven vinden) het opvallend lang volhouden? Elke manege heeft wel 1 of enkele bejaarden van tegen de 30.

Hmm, ik weet niet of dat zo is. Ik ken ook twee maneges waar ze een pony boven de 30 hebben, maar terzelfdertijd ken ik ook zeven andere maneges die dat niet hebben.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:57

Mijn oude verzorgpaard is 18 en nog ontzettend fit in de sport bezig. Ook ken ik een meisje uit mijn les die nog dagelijks even actief op een 19 jarige rijd. En een 24 jarige bij ons op stal, wegens tijdgebrek word die 1 x per week bereden!

Ik ken een manege waar een 32 jarige pony nog fit mee loopt in de lessen :|

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:14

Mijn bijrijdpaard is nu 18 jaar en ook nog ongelooflijk fit en energiek. Hij leeft helemaal op als hij weer hard aan het trainen wordt gezet, en er wordt regelmatig nog een wedstrijd met hem gereden. Het enige waar je aan merkt dat hij wat ouder is, is dat hij wat minder soepel is en sneller stijfjes. Maar hij zou ongelukkig worden als hij niet bereden werd...

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:29

Mijn ruin is op zijn 14e afgekeurd voor de sport ( 2 x peesblessure en daarna een beroerte ) sindsdien is hij met pensioen en geniet van alle aandacht die hij nog krijgt. En af en toe stap ik nog met hem een rondje door het bos. Het ene paard loopt tot zijn 35 jaar nog gezond mee en de andere is al op jonge leeftijd afgeschreven! Helemaal niets over te zeggen dus.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:34

Je merkt het vanzelf wel tot wanneer je je paard kunt rijden. Mijn paarden zijn allemaal 16 of 17. 1 ervan loopt nog volop samengestelde menwedstrijden (inclusief marathons) in een vierspan op het op 1 na hoogste niveau, het hele jaar door. Hij vindt het prachtig en is in topconditie. De andere paarden worden ook nog volop gereden. Ik denk dat ze nog jaren meegaan als ik zie hoe ze er nu bij staan.

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:13

nou maar de hele beroemde paarden die op de olympiese spelen meesoen zijn toch 14 jaar? dan zijn paarden toch op hun top? dat zegt mama altijd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:29

Ik ken een paard van 20 dat nog WK's loopt.