Wie vet de hoeven wel in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:44

ik doe het alleen als het echt nodig is als het niet nodig is hoeft het van mij ook niet alleen maar zonde! :o

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:05

Ik doe dat echt bijna nooit :P Alleen een dag voor een wedstrijd soms..

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:07

Ik doe het 3x in de week met onderstaande:
Afbeelding

Helpt super tegen kloven/scheuren en voorkomt het ook.
Houdt het vochtgehalt in de hoef op peil. Ook al staat die van mij super op z'n hoeven, dan nog doe ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:54

JoyCiej007 schreef:
Ik doe het nooit, heb laatst zelfs een pot hoefvet weggegooid. Omdat mijn pony's zoveel mogelijk blootsvoets door het leven gaan (ook voor de kar over het asfalt) en van zichzelf echt keiharde hoeven hebben, ga ik dat niet verprutsen door de hoeven weer zacht te maken met hoefvet.

Enige keer wanneer ik weleens hoefvet gebruik is om een mooie glans te krijgen voor op foto's en fotoshoot, maar zelfs dat doe ik vaak niet.

Wel doen we heel soms wat teer op de zool, maar dat is bij die van ons eigenlijk ook niet nodig.

Hier precies hetzelfde :P

M_aris

Re: Wie vet de hoeven wel in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:32

Ik vet de hoeven nooit in, de paarden staan altijd buiten en hebben altijd mooie en sterke hoeven.:D

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:54

Ik heb wel eens gehoord dat klei een natuurlijke vetter is voor de hoeven. Dus wanneer je paard op het land staat met natter weer of als je vaak buiten rijdt is vetten sowieso niet nodig.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:09

zelf vet ik bij mijn paard bijna nooit de hoeven in..

maar op mijn stage worden bij alle paarden de hoeven min. 5 min. afgespoten en daarna elkedag hoefvet erop..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:15

Dayna schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat klei een natuurlijke vetter is voor de hoeven. Dus wanneer je paard op het land staat met natter weer of als je vaak buiten rijdt is vetten sowieso niet nodig.

Volgens mij droogt dat juist uit hoor :)

Houd je handen maar eens in de natte klei, en dan laten opdrogen... Trekt alle vocht uit je huid. Zal voor hoeven wel hetzelfde werken dan toch?
Wat mij hier opvalt (heeeel droog klimaat) is dat vooral het afwisselende nat/droog de hoeven heel erg kan scheuren. (Als de sproeiers aanstaan, of als ze in de plas bij de waterbak staan, en daarna weer opdrogen in dit hete weer).

Hoeven even natmaken en dan invetten geloof ik ook niet zo in, als ik mijn nagel natmaak neemt ie ook geen water op. Dat duurt wel minstens een uur. Dus dan zou je je paard in een bak water moeten zetten.

Gebruik zelf dan ook geen hoefvet, zelfs niet voor show. Dan gebruik ik hoogglans lak, dat droogt snel en blijft niet vanalles aan kleven :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:20

ik doe het met hoefolie :j
ze staat altijd netjes met zwarte en gezonde hoefen :j (niet uitgedroogt!)
doe het toch wel 4/5x per week :j

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:51

Ik doe wel vetten, een paar keer per week. Dagelijks uit het land/na het werk ff viezigheid/bagger eraf spoelen en daarna een flinke lik over, om met name kroonrand soepel te houden. Paard heeft hele harde hoeven, na een dag bagger zit er wel genoeg vocht in en dan wat vet erover tegen uitdrogen. Nooit problemen met de hoeven gehad verder. Vind dat een paard best met schone voeten weggezet mag worden in z'n stal, gewoon onderhoud tegen mok etc om de benen schoon te spuiten. Vet zie ik dan als extra verzorging.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:58

Volgens de bekende heren van Nassau is hoeven vetten totaal overbodig en onzinnig. Het vet trekt er helemaal niet in, het ziet er alleen maar mooi uit en dat hebben de mensen graag. Eerst natmaken alvorens invetten is ook onzin want het vocht loopt er niet uit. Wat ze wel adviseren is gewoon water. Teer absoluut not done: je sluit de hoef juist af: Rotstraal word veroorzaakt door een anaëroob (zonder zuurstof) proces en wordt dus alleen maar geholpen als je de boel afsluit.
Dit alles heb ik niet zelf verzonnen: na te vragen bij de broers van Nassau

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:03

Vet stoot vocht af, dus het is totaal onzinnig.

Mijn NBer heeft het altijd afgeraden en ik doe het sowieso nooit. Mijn paard heeft hele sterke, kerngezonde voeten, zonder ijzers en hij loopt het gehele jaar door buiten. In de zomer spuit ik bij extreme droogte zijn voetjes wel regelmatig af, wat prima helpt tegen drogere voeten.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:24

Ik deed het altijd wel, totdat mijn hoefsmid vertelde dat het niet nodig is om te doen.
Nu gebruik ik het maar heeel weinig.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:28

Ik heb ze toevallig laatst een keer gedaan. Ik had ze inderdaad eerst helemaal met warm (geen heet) water afgespoeld en even laten weken en daarna een heeeeel klein dun laagje tegen het brokkelen van der hoefjes.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:43

nee eigenlijk niet, ik heb horen vertellen dat als je dat opdoet ze eigenlijk alleen droger worden omdat het de hoef afsluit voor water... ik kreeg de tip van de da om eerst met water over de hoef te gaan een minuutje ofzo en DAN eventueel pas het hoefvet erover.

bij mn 2 bijrijdpaardjes doe ik het 3x per week omdat de eigenaar dat graag heeft, bij de andere niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:47

Ik heb het in de zomer wel gedaan op het moment dat het land erg droog was: eerst de hoeven goed vochtig maken en er vocht in laten trekken en dan olie erover heen. En daardoor bleven de hoeven wel beter :j Maar, heb het maar 4 keer hoeven te doen. Land en gras was wel aardig vochtig en zorgden voor voldoende vochtigheid aan de hoeven :)

In de winter doe ik het nooit: ons land is erg nat (kleigrond) en dat maakt de hoeven ook goed vochtig :)

(herfst en voorjaar doe ik het ook niet: dauw op het gras in de ochtend zorgt voor de broodnodige hydratatie :P)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:53

Zeg even heel off topic, maar als je het plaatje verkleind voor naast je naam dan lukt en het verstuurd lukt het niet.
Hoe doen jullie dat? Aangezien jullie allemaal wel een mooi pllatje erbij hebben.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:01

Maar tegenwoordig is er toch ook zoiets als hoefzalf ofso nouja ik weet de exacte naam niet meer het is wel iets anders naar het schijnt dan hoefvet.wat dus niet de hoeven zou uitdrogen maar er voor zou zorgen dat het vochtgehalte juist goed blijft.geloven jullie dat dat dan wel zou helpen? eigenlijk ffe tussendoor zo :D (heb er zelf geen ervaring mee hooor)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:24

Idifix, dat had ik hier gepost. Ik smeer met hoefcreme, voor het vochtgehalte. Echt een aanrader.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:40

ik vet/teer nooit, ik gebruik in de zomer wel speciale creme die vocht toedient aan de hoef. Mijn paard staat elke dag buien, maar in de zomer brokkelen haar hoeven enrom, als het lang droog weer is. Elke dag even creme erop en dat scheelt echt enorm veel. HEt is van leovet, heet geloof ik hoefbalsem.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:49

@Nikey sorry dan hb ik dat gemist ,moet ik zeker eens proberen hopelijk vind ik het in de winkel zo ;)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:08

Mocht je het niet kunnen vinden heb ik de link naar de fabrikant :) Die woont hier in de buurt!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:21

Is dat Hoofwall Hydro Cream toevallig?:$:$

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:22

Ik teer en vet ook nooit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:23

Vet ze eigenlijk alleen in als de smid net geweest is, en voor foto's of wedstrijden, omdat ze dan sneller schoon zijn als het zand er af moet.