Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:53

Ik ben opgevoed met het idee: "het is en blijft maar een dier."

Dat heb ik nou eenmaal meegekregen, en zo denk ik er dus ook over. Ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan een operatie.
Scheelt misschien ook nog dat ik als student niet weet hoe mijn toekomst er financieel uit gaat zien, en dat ik op dat vlak dus ook aanzienlijk minder zekerheid heb qua lasten die ik kan dragen. Had ik een duidelijk beeld van mijn inkomen, dan zou ik misschien een hoger bedrag willen uitgeven omdat ik wéét dat ik het terug kan betalen.

En -heel egoïstisch gedacht- het paard accepteert mijn beslissing hoe dan ook wel. Bij inslapen weet dat paard niet dat er ook een operatie was, alleen ik weet dat. Net zo goed als dat wanneer ik wel voor een operatie zou gaan en het paard met veel pijn wakker wordt, ze dat ook maar gewoon accepteren. Dus ík moet met die beslissing kunnen leven, en dat vind ik het belangrijkst.

Dat gezegd hebbende..voor een operatie met hoge slagingskans en korte revalidatieperiode zou ik best nog wel wat geld overhebben. Zit er een lange revalidatie aan vast, is het voor mij sowieso al einde verhaal, net als bij een operatie met zeer lage slagingskans.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:54

En als het paard en voor 90% wel boven op kan komen, zouden jullie er dan wel duizenden euro's voor over hebben?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:58

Als mijn paard jonger was dan misschien wel, maar persoonlijke gezien nu zou ik da bij mijn eigen paard niet doen omdat ze gezien haar leeftijd een hoge kans heeft om weer iets anders te mankeren en het zou dan wel heel sneu zij om dan weer bij nul te staan, alleen dan wel duizenden euro's armer

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:59

met mijn paard wel mits ik het geld ook heb

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:04

ik heb nu een paard van 17 die alleen nog maar van zijn pensioen kan genieten , heeft artrose , hkt en wie weet wat nog meer. Zolang hij geen pijn heeft mag die blijven en als er weer honderden/duizenden euro´s in moeten is het einde verhaal.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:04

Ik zou tot een bedrag van 10.000 euro gaan voor een jong paard die nog een goede toekomst voor zich heeft. Daarboven niet. Ik zou het niet doen als het paard daarna alleen nog maar grasmaaier kan zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:05

Op het moment zelf is het wel moeilijk, daarmee dat ik er nu al goed heb over nagedacht ( rationeel en zonder teveel emoties) omdat op het moment zelf je toch veel emoties hebt en je dan minder rationeel kunt denken.I

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:09

Bramasole schreef:
Ik zou tot een bedrag van 10.000 euro gaan voor een jong paard die nog een goede toekomst voor zich heeft. Daarboven niet. Ik zou het niet doen als het paard daarna alleen nog maar grasmaaier kan zijn.

en 10,001 euro dan :Y)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:11

Ik wist het van tevoren altijd zeker, al het geld dat nodig was, zou erin gestoken worden. Helaas is ook mijn lieve meisje ziek geworden, heeft duizenden euro's gekost, tot 1,5 week voor het einde waren er geen prognoses, geen echte diagnoses. Helaas bleek ze zo overal zeer aggresieve tumoren in haar lichaam te hebben en is ze 1,5 week na de diagnose ingeslapen. Ik kan me voorstellen dat mensen twijfelen, het is ook veel geld, maar ze had me zooveel gegeven in die 15 jaar dat ze mijn zielsmaatje is geweest. Ze verdiende die goede zorg en behandelingen ook. Die heeft ze ook gekregen. Ook haar crematie die de nodige kosten met zich meebracht, was het geld waard. Ook ik had natuurlijk liever gehad dat ik mijn Hafje nog had gehad. Al hadden we daarvoor 10.000-en euro's moeten betalen, dan hadden we dat gedaan. Ondanks dat ze al 23 was...Het was voor mij niet zomaar een dier, ze was mijn zielsmaatje, mijn liefde, en ik mis haar nog dagelijks...

Voor de andere merrie die ik hier heb staan, is de keuze ook al gemaakt. Die heeft een peesblessure, die waarschijnlijk ook niet meer te verhelpen is. Daar worden ook geen kosten meer aan gemaakt, die slijt de rest van haar dagen zo.. De reden dat ik daar het geld NIET in steek, is omdat het nu al duidelijk is dat het een zaak zonder einde is. Behandelingen zullen ook niet het gewenste resultaat verzorgen.

Als er nog hoop is, al is dat maar 5%, dan steek ik er geld in. (Mits ik ooit nog een paard vind, waarmee ik zo een hechte band krijg..)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:17

wopkelover schreef:
Bramasole schreef:

en 10,001 euro dan :Y)

Dan gaat ie tussen een lekker baguettetje :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:18

maar dan geef jij dsu de euro uit voo het broodje hahaah

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

Ik zou het echt voor mijn paard over hebben ook als de kans klein is op genezing.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:28

ik denk dat mijn grens ligt op 3000 euro.

Ik denk ook dat als je zo'n kostenpost krijgt het ook een erg serieuse aandoening is en ja mijn ene paard is ruim 18 en heeft idd een mooi leven achter de rug. Al zou ik niet weten wat ik zonder hem moet.

1 ding is zeker ik ga me niet in de schulden steken hoe moeilijk het dan op dat moment is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:32

JuliaSandor schreef:
Ik zou het echt voor mijn paard over hebben ook als de kans klein is op genezing.

en wie gaat dat betalen dan.......... met 13 jaar verdien je met een beetje mazzel 500 euro per jaar ............

gaat vrees ik niet lukken :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:38

Het hangt wat mij betreft redelijk samen met de waarde van het paard zelf en de toekomst van het dier: stel ik heb een goed lopend wedstrijdpaard dat 15000 euro waard is en een ingreep kan hem weer helemaal goed krijgen, dan is me dat best 2 of 3 duizend euro waard, maar eerlijk gezegd een shetlander die als grasmaaier dient, krijgt natuurlijk alle zorg die hij nodig heeft, maar daar ga ik geen operatie van 2000 euro aan spenderen...Hoe lief hij dan ook moge zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:43

Ik zou dit onwijs lastig vinden en verscheurd worden.
Allereerst zou ik gaan kijken/vragen naar de kans op overleving/volledig herstel, is dit weinig dan denk ik hoe moeilijk het ook is en hoeveel ik ook van paard houd, dat het dan toch echt voorbij is.
Als de overlevingskans/volledig herstel wel hoog is, tsja dan is het nog steeds moeilijk. Het is namelijk niet de bedoeling dat ik daarna geheel failliet zou gaan en dan als nog paard moet verkopen. Ik zou dan echt wel me uiterste best gaan doen om het te kunnen bekostigen.

Maar vooralsnog, denk ik dat je dat pas echt kunt bedenken als jezelf in die situatie zit.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:40

DaniBanani schreef:
Ik ben opgevoed met het idee: "het is en blijft maar een dier."

Dat heb ik nou eenmaal meegekregen, en zo denk ik er dus ook over. Ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan een operatie.
Scheelt misschien ook nog dat ik als student niet weet hoe mijn toekomst er financieel uit gaat zien, en dat ik op dat vlak dus ook aanzienlijk minder zekerheid heb qua lasten die ik kan dragen. Had ik een duidelijk beeld van mijn inkomen, dan zou ik misschien een hoger bedrag willen uitgeven omdat ik wéét dat ik het terug kan betalen.

En -heel egoïstisch gedacht- het paard accepteert mijn beslissing hoe dan ook wel. Bij inslapen weet dat paard niet dat er ook een operatie was, alleen ik weet dat. Net zo goed als dat wanneer ik wel voor een operatie zou gaan en het paard met veel pijn wakker wordt, ze dat ook maar gewoon accepteren. Dus ík moet met die beslissing kunnen leven, en dat vind ik het belangrijkst.

Dat gezegd hebbende..voor een operatie met hoge slagingskans en korte revalidatieperiode zou ik best nog wel wat geld overhebben. Zit er een lange revalidatie aan vast, is het voor mij sowieso al einde verhaal, net als bij een operatie met zeer lage slagingskans.

Zo denk ik er ook over. :j Daarbij komt dat ik niet in de financiële problemen wil komen (en ook niet in de buurt daarvan) om een dier te redden. Ik stel mezelf voorop. Stel dat er nu iets gebeurd wat mij meer dan 1000 euro zou kosten, dan zou dat betekenen dat ik mijn studie niet kan betalen (ben ook maar een zielig studentje). Dat is het mij niet waard. Bij mij gaat mijn paard absoluut niet voor alles; niet voor mijn financiële situatie, veiligheid, familie, vrienden, noemmaarop. En misschien maakt mij dat geen waardig paardeneigenaar, maar voor zover ik de mogelijkheden heb doe ik er wel alles aan om het haar naar 't zin te maken. Dat is alles wat ik kan en wil bieden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:44

mijn paarden betekenen echt alles voor me maar eerlijk is eerlijk de ene is al 16 bijna, met al vrij slechte benen dus het is heel simpel is daar wat mis mij of gebeurd er wat ga ik niet meer tobben als ze pijn heeft. Ik ga niet opereren voor niks. Ze mag blijven zolang ze wilt en ze mag alles doen wat ze kan, maar gaan we naar operatie`s kijken dan houd het voor mij gewoon op. En ik raak ze natuurlijk liever niet kwijt. Maar die van mij genieten als ze iedere dag een rondje met je mee mogen en als weide paard hebben ze dat niet en gaan ze zich vervelen en irriteren aan alles.
Daarom zou ik zoiezo niet voor het opereren kiezen ook al kan ze weidepaard worden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:48

heel eerlijk,
ik kan b.v geen 400 euro missen ik heb nu al een rekening van de diernarts waar
ik toch wel slapenloze nachtjes van hebt.
ik zou goed in mijn financien kijken en als er een kans is dat
ik ht kan betaalen( op afbetaling b.v.)
dan zal ik het doen kan dit niet is het heel sneu maar dan houd het op
ik ben altijd lief voor hem geweest en ik heb hem nog niet zo lang maar aangezien
mijn paard van eigneaar naar eigenaar is gegaan denk ik dat ik hem zonde wrok kan laten gaan.

ben benieuwd of ik hiermee heissa krijg..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:50

is geheel hoe iemand erover denkt. Mijn paard hoe ziels ik ook van der houd genoeg is genoeg. En wat ze me allemaal heeft geleerd enzo dan kies ik toch voor haar. Ik wil eerst kansen zien is er zeker zeker zeker weten kans dat alles slaagt wil ik best overwegen om der te opereren maar is er een kleine kans, waarom dan mijn paard voor vele euro`s laten opereren als ik later toch weer voor een lastige keus sta?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:37

Ligt eraan hoe oud t paard is, ik heb hier een merrie lopen van 16 en hoewel ik stapelgek met d'r ben, als het zover is dat ze niet meer pijnvrij kan leven is t afgelopen, dan gaat de stekker eruit. De andere jongere (t/m 6 jaar hier) ligt eraan wat ze hebben en hoe de prognose is. Ik vind t jammer om 5 duizend euro uit te geven terwijl je niet eens weet of t uberhaubt helpt. Daar kunnen we dan ook wel een (of twee) fijne driejarig voor kopen (gekeurd en wel).

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:43

er zijn gelukkig betalings regelingen met de DA ..

ik denk ook wel dat het aan de band ligt die je met het paard hebt.

ik ben blij dat ik met al mijn paarden die ik tot nu toe heb gehad en super band had .. en zou er dan ook alles voor over hebben om ze in leven te houden

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:44

wij hebben voor de hond ca. 1200 euro moeten uitgeven aan onderzoek en medicatie.
Het is me elke cent dubbel waard geweest, we wisten niet van te voren of het goed zou komen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:55

Ik heb zelf 3 paardjes en daar heb ik heel wat voor over.

Mijn zielsmaatje is mijn merrie van 16 jaar. Mochter er met haar iets gebeuren en met een operatie zou ze verder kunnen leven zonder pijn, dan doe ik dit ongeacht het bedrag.

Mijn miniatuurpaardje heeft vorig jaar voor haar leven gevochten in de dierenkliniek in Merelbeke na acute koliek. Operatie mocht van ons worden uitgevoerd indien nodig.

Nu hebben we een veulen met hoogstwaarschijnlijk OCD in zijn sprongewricht. Mocht het dat wezen, dat wordt hij geopereerd in februari. Ook al zou het kunnen dat ik nooit met hem zal kunnen rijden.

Het geld speelt voor ons weinig rol. (teveel is echter wel teveel... maar 10.000,00 Euro kan nog. Veel duurdere operaties zullen er niet zijn, denk ik).

Echter hebben wij wel vorig jaar ons veulentje laten inslapen, vermits het compleet blind geboren was. Bij ons ligt de grens op een paardwaardig leven. Rijden of niet, vind ik bijzaak, maar de paarden moeten niet afzien voor ons plezier.

Ik moet er wel bij zeggen dat onze paardjes aan huis staan en dit natuurlijk wel iets anders is dan op een stalling.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:39

goede vraag echt heel moeilijk om op te antwoorden ik denk dat je dat moet mee maken en dan een besluit nemen ik denk niet dat je dat nu al kan weten dat ligt er maar net hoe je het wua geld op dat moment heb en hoe groot de kans van genezing is en of je daarna wel weer die 5000 euro terug kan verdienen ik zou het op dit moment ook echt niet weten !