Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:23

nou dat vind ik ook wel een beetje overdreven, een heleboel paarden kunnen met gemak 100 kg dragen.
en andere weer niet, het hangt gewoon van een hoop af.
bedenk dat de meeste mannen al gauw tussen de 90 en de 100 kg wegen, dus dan zouden al die mannelijke topruiters maar stoppen met paardrijden?
ik zelf weeg ook ong 90kg, en met lester zijn rug gaat het na 13 jaar op hem rijden nog prima hoor.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:25

Zoals hierboven al gezegd werd is dit ontzettend afhankelijk van type paard, leeftijd, bespiering, niveau van de ruiter... Kun je gewoon geen lijn op trekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:25

Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

In de internationale endurancesport (onder FEI-reglementen) geldt op wedstrijden een minimum gewicht voor ruiter (incl. kleding & schoeisel) en zadel (incl. sjabrakken e.d.). Afhankelijk van de afstand die gereden wordt is dat 70 of 75 kg. Voor de langste afstand van 160 km geldt iig een minimum gewicht van 75 kg.

Op deze afstanden lopen voor het merendeel Arabische volbloeden. Maar goed, dan hebben we het wel over uitstekend getrainde Arabische volbloeden. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:28

Karin schreef:
Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

In de internationale endurancesport (onder FEI-reglementen) geldt op wedstrijden een minimum gewicht voor ruiter (incl. kleding & schoeisel) en zadel (incl. sjabrakken e.d.). Afhankelijk van de afstand die gereden wordt is dat 70 of 75 kg. Voor de langste afstand van 160 km geldt iig een minimum gewicht van 75 kg.

Op deze afstanden lopen voor het merendeel Arabische volbloeden. Maar goed, dan hebben we het wel over uitstekend getrainde Arabische volbloeden. ;)

minimum gewicht?
zeker een max gewicht of moet je anders meer gaan eten :(:)
Daarbij zijn dat natuurlijk wel paarden die voor de wedstrijd zijn getraind en goed onder controle staan +:)+

Karin

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:29

Minimum gewicht. En anders idd meer gaan eten :+ of lood meenemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:29

Karin schreef:
Minimum gewicht. En anders idd meer gaan eten :+ of lood meenemen.

das gek! :o?
edit: oh ik begrijp - om de concurentie enigsinds hetzelfde te houden ofzo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:30

Klopt, net als in de rensport.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:07

ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

als je zwaarder bent moet je eerst maar wat spek eraf trainen, zielig voor het paard

ik ken eerlijk gezegd maar weinig mannen van 80 kg

mannen zijn vaak groter en forser gebouwd dan vrouwen,dan zouden deze allemaal te zwaar zijn voor hun paard.
dat gaat er bij mij niet in.

ik weeg 85kg en idd zou er wat af kunnen,maar mijn vriendin is 183cm en weegt dat ook
minder kg zou haar broodmager maken en zij heeft een paardje van 155cm
ik vind dat dat makkelijk kan, maar volgens jouw berekening zou ook dat niet kunnen.

eigenlijk valt iedereen af die lang is en daardoor ook zwaarder.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:55

Tot 1.95 hoor je niet zwaarder te zijn dan 95 kilo (volgens BMI index). Ik denk dat je dat wel echt als maximum kunt stellen. Net als een BMI van 28+, dan ben je niet meer in gezonde verhoudingen en zit je het paard ook eerder in de weg ook als je kunt paardrijden. Voor een gemiddeld sportpaard is 95 kilo al behoorlijk veel en de echt robuuste paarden zouden nog wel iets meer kunnen hebben.

Een man van 1.85 (gemiddeld dus) hoort eigenlijk ook maar 86 kilo te wegen. Ik vind dat je best grenzen mag stellen ook al ben je met 1.95 wel eerder in het nadeel als je wat extra kilo's hebt, het welzijn van het paard hoort ten alle tijden voorop te staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:05

ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

als je zwaarder bent moet je eerst maar wat spek eraf trainen, zielig voor het paard

Ja sorry voor een boel mensen, maar ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.. Ik zie vaker te dikke mensen op een paard en ik heb dan echt medelijden met het dier. Ik gun iedereen zijn hobby, maar niet ten kosten van een paard. Als ik zelf een paar kilo aan kom zit het me al in de weg. Dat overgewicht moet er dan ook echt af van mezelf. Ik wil graag dat mijn paarden zich goed, soepel en lenig bewegen en dan moet ik dat van mezelf ook kunnen. Het staatje op de vorige pagina vind ik dus wel kloppen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:19

Het is inderdaad beetje afhankelijk van het paard, maar ook ik vind dat je boven een bepaald gewicht niet op een paard moet gaan zitten; hoe super goed je ook kan rijden. En dat er dan veel mensen zijn die dan niet zouden kunnen paardrijden, tja dat is jammer.

Als ik bijvoorbeeld naar m'n eigen pony kijk van 1.51m, smal type (Arabier/NF), zijn geschatte gewicht (gemiddeld 'getraind') is zo'n 400 kilo, ik neem 15% aan. Dat betekent dat ik 60 kilo mag wegen maximaal, daar zit ik nu 2 kilo onder. Als ik er wel boven kom, dan is het gewoon weer die paar kilo's eraf trainen. Simpel zat :)

Overigens zijn de meeste mannen in de paardensport ECHT niet veel zwaarder dan 85 hoor. En paarden waar hun op rijden zijn vaak zeer goed getraind met veel meer spiermassa en daarmee ook (veel) beter in staat een groter gewicht te dragen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:26

Jessix schreef:
ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

Ja sorry voor een boel mensen, maar ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.. Ik zie vaker te dikke mensen op een paard en ik heb dan echt medelijden met het dier. Ik gun iedereen zijn hobby, maar niet ten kosten van een paard. Als ik zelf een paar kilo aan kom zit het me al in de weg. Dat overgewicht moet er dan ook echt af van mezelf. Ik wil graag dat mijn paarden zich goed, soepel en lenig bewegen en dan moet ik dat van mezelf ook kunnen. Het staatje op de vorige pagina vind ik dus wel kloppen.

80 kilo kan ook gewoon een gezond gewicht zijn hoor. :+ Daarom vind ik dat je ook in BMI een grens moet stellen. Bijvoorbeeld een BMI van 28+ . Dat is redelijk veel en dan ben je volgens mij niet meer goed genoeg in verhouding om optimaal mee te kunnen bewegen. 74 kilo voor een sportpaard van 1.74 lijkt me wel wat aan de lage kant. Eerder 80-85 kilo. En natuurlijk moet je ook gewoon naar het paard kijken in wat voor gezondheid die verkeert en de bouw.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:33

Jessix schreef:
ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

Dit is zo jammer he! Ikzelf, ben 1.85 lang en weeg rond de 73 kilo. BMI van 21,5 dus een gezond gewicht. Als ik met mijn kleding en zadel te paard ga, kom ik al snel richting de 80 kilo, en ik ben niet eens te dik!
Hoezo makkelijk oordelen?
Ik ben het dus met skygirl eens!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:39

:+ dan hebben sommige van jullie vast veel meelij met mijn paard

kruising quarter x kwpn van 159cm

ik 85 kg schoon aan de haak
zadel 14 kg

komt erbij , mijn kleding en de westernpad
reken maar uit wat mijn paard op z`n rug heeft ;)

zie mijn profiel, daar staan foto`s van mijn appaloosa van 150cm waar ik jaren op gereden heb ;)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:41

:+ foei toch! Moet je dat paard zien lijden.... :+

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:42

Mijn D-pony laat ik meer dragen dan mijn paard.
Mijn pony is compact, ouderwets, sterk en fit. Mijn paard heeft een lange rug, (nog) niet sterk en ook nog niet in een perfecte conditie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

zammetje schreef:
:+ foei toch! Moet je dat paard zien lijden.... :+

:)) :)) _O- :') ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:11

zammetje schreef:
Jessix schreef:
[..]

Dit is zo jammer he! Ikzelf, ben 1.85 lang en weeg rond de 73 kilo. BMI van 21,5 dus een gezond gewicht. Als ik met mijn kleding en zadel te paard ga, kom ik al snel richting de 80 kilo, en ik ben niet eens te dik!
Hoezo makkelijk oordelen?
Ik ben het dus met skygirl eens!

En zelfs al zou je 80 kilo wegen, dan is dat ook nog een gezond gewicht voor jou. Als je lang bent (bijv. 2 meter en je weegt 95 kilo) ben je wel eerder in het nadeel, want als je 2 meter lang bent dan moet je wel echt specifiek op zoek naar een paard die dat aankan. Jammer maar helaas. Alleen ik vind het wel heel belangrijk om te kijken naar de verhoudingen van de ruiter en hoe die zich mee beweegt. Een ruiter met overgewicht rijdt waarschijnlijk wel beter zodra dat gewicht afneemt.

Wat ik dus bijvoorbeeld wel op een sportpaard zou laten rijden is iemand van 1.85 en totaal gewicht 80 kg, maar niet iemand van 1.60 die in totaal 80 kg weegt. Er van uitgaande dat de rijkunsten van de personen gelijk zijn en kundig genoeg om het paard zo min mogelijk in de weg te zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:13

Zoals het in dat schemaatje staat, een fjord van 1.48 94 kilo dragen?
Haha nou zie je het voor je? Er komt niemand zwaarder dan 80
kilo op mijn fjord van 1.52 :)

Even wat inhoudelijker: Ik denk dat dat echt persoonlijk is. Als je inderdaad goed
kan rijden, mooi in evenwicht en wat zwaarder bent, vind ik dat een minder
groot probleem dan een beginnen van 80 kilo. Ook vind ik dat mensen eens moeten
stoppen met zeggen/denken dat fjorden,tinkers en shetten wel veel kunnen dragen.
Ze kunnen niet veel dragen, ze kunnen veel trekken. Ook is hun rug vaak kort, dus is
de draagkracht echt niet groot. En eigenlijk vind ik dat mensen die meer dan 100 wegen,
niet mogen paardrijden. Omdat je wel met een rug te maken hebt waar je even
op gaat zitten. Maar dat is mijn mening.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:19

Rapperijder schreef:
Er zijn natuurlijk grenzen aan wat een paardenrug aankan, maar 74 kg inclusief zadel en tuig als maximum stellen voor een volwassen warmbloedpaard vind ik wel héél extreem.
Paardrijden is dus enkel nog weggelegd voor anorexiepatienten en dwergen. Men zegge het voort....

:')

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:28

ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

Nou nou dit kan je ook wel wat anders brengen niet?

Ontopic: Ik vind dat het aan het type paard ligt. Soms zie ik pony's met ruiters van 120 kilo op hun rug, het is voor het beeld misschien niet mooi maar als de pony het kan dragen, prima toch?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:31

Mayflower_ schreef:
ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

Ontopic: Ik vind dat het aan het type paard ligt. Soms zie ik pony's met ruiters van 120 kilo op hun rug, het is voor het beeld misschien niet mooi maar als de pony het kan dragen, prima toch?

120 kilo !? Wat voor paard zie jij dan voor je? Het KAN misschien wel. Maar jij KAN ook 7 dagen per week een rugzak van 80 kilo op je
rug dragen, maar is dat goed voor je?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:40

Mayflower_ schreef:
ramona1983 schreef:
8o maximaal vind ik,

120 kilo !? Wat voor paard zie jij dan voor je? Het KAN misschien wel. Maar jij KAN ook 7 dagen per week een rugzak van 80 kilo op je
rug dragen, maar is dat goed voor je?[/quote]

Een KWPN'er van 1.80 en ze heeft een Fjord van 1.40. Dit ziet er wel anders uit, maar het kan wel. 7 dagen per week niet maar 2x in de week vind ik prima kunnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:41

@xApple

een beetje minder mag best hoor!!!!!

15 jr geleden woog mijn vriendin rond de 100 kg en reed op een draver van 160cm
en wij reden 7 dagen per week en maakte ritten van zo`n 5 a 6 uur per dag

paard heeft daar niks van gekregen.

er moet niet zo overdreven gereageerd worden!

en het is de draver in mijn profiel, een baandraver geweest en paard is 18/20 jr geworden waarvan helaas maar 1,5 jr van mij.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:44

Citaat:

rug dragen, maar is dat goed voor je?[/quote]

Een KWPN'er van 1.80 en ze heeft een Fjord van 1.40. Dit ziet er wel anders uit, maar het kan wel. 7 dagen per week niet maar 2x in de week vind ik prima kunnen.[/quote]

Ik vind het echt heel erg als iemand van 120 kilo op een fjord van 1.40 gaat zitten.
:(:) Een KWPN kan ook niet vind ik, 120 kilo is echt heel veel.. Nee ik vind dat
echt heel slecht.

@Mirgino: In dit topic wordt mijn mening gevraagd. En deze geef ik hier :) Als jij het
daar niet mee eens bent. Prima. Maar dat is mijn mening.