ongeluk in de duinen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:52

De groep bestond uit 19 mensen waarvan 3 begeleiders (geloof ik)
Het meisje heeft gelukkig alleen haar ribben gekneust (tenminste dat hoorde ik op stal) maar ze was op een lantaarn paal geklapt en het had nog veel erger kunnen zijn. Zelf vind ik ook dat je beter met minder mensen kan gaan en dan 2 keer ofzo, maar ja daar ga ik verder ook niet over ofzo. Alleen had ik gehoord dat er meestal van die kinderen afvallen dat als hun pony de kanten in springt ze er al af liggen, maar ik zou die zelf dan niet mee nemen eigenlijk... Maar dat doet er nu niet meer toe gelukkig viel de 'schade' mee (met de ruiters en pony's).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:53

poehee...wat een eng verhaal!!

labje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:11

Hallo allemaal, ik ben dus 1 van de begeleiders die mee was met de duinrit. Ik wil even heel duidelijk maken dat er alleen maar gevorderde ruiters mee mochten en dat er dus geen kinderen bij waren zonder ervaring!!!!!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Er was een begeleider voorop (ik dus), een begeleider in het midden en een achteraan. Ondanks deze drie begeleiders is dit alles toch gebeurd vlak voordat we op de manege terug waren. Manege de hoef geeft absoluut geen paarden mee aan onervaren ruiters of zonder begeleiding! Iedere ruiter weet dat paarden kuddedieren zijn en in paniek achter elkaar aan kunnen rennen. Verder zijn er twee kinderen naar het ziekenhuis gebracht voor controle en eentje had een gekneusde rib, maar verder was er niks aan de hand. Ik vind dat manege de hoef dit erg goed aangepakt heeft door voor de zekerheid gelijk een ambulance te bellen ook al was het achteraf niet nodig. Verder is bij manege de hoef het dragen van een veiligheidscap verplicht en waren wij gedurende de hele rit in het bezit van een EHBO- kit, na het ongeval zijn er twee begeleiders nog naar het ziekenhuis gegaan om te kijken hoe het met de kinderen was,meer kan je als begeleider toch niet doen?!
Zorg ervoor dat je eerst het hele verhaal hoort voordat je te snel een conclusie trekt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:33

Hallo, ik wil toch even reageren op het stukje dat er nog steeds manege's paarden verhuren aan ruiters/amazones zonder te weten of deze wel kunnen rijden of niet.
Mijn paard staat vlakbij een manege gestald die dus paarden verhuurd aan jan en alleman en ze zonder begeleiding het duin in stuurt. Mijn paard is er al twee keer vandoor gegaan omdat er een paard zonder ruiter op ons af kwam stormen. De eerste keer zijn we alle drie van ons van ons paard af gevallen (gelukkig zonder letsel, alleen een auto beschadigd). De tweede keer konden we vlak voor de duinuitgang onze paarden opzij trekken om het paard zonder ruiter voorbij te laten gaan, voor ons zat nog een andere paard zonder ruiter. We waren het groepje al eerder tegen gekomen en toen hadden ze de weg gevraagd omdat ze verdwaald waren .... ik wil niet weten wat er was gebeurd als we dat niet hadden kunnen doen want 100 meter verder moesten we een weg over waar gemiddeld 80 werd gereden.
Een aantal andere keren heb ik mijn paard kunnen houden door dat ik het op tijd zag en op tijd van het ruiterpad kon springen.

Jullie mogen dus van geluk spreken dat er (deskundige) begeleiding bij was.

Persoonlijk zou ik het helemaal niet verkeerd vinden als manege's geen paarden meer mogen verhuren aan mensen zonder ruiterbewijs i.o.d. in ieder geval MET begeleiding. Ze brengen met deze praktijken nl niet alleen hun eigen paarden en klanten in gevaar maar ook die van andere paarden en ruiters.

Van wat ik zo lees denk ik dat de begeleiding in dit geval wel ok is, maar ik wilde alleen even zeggen dat dit vaak niet het geval is, als er al begeleiding mee gaat.

Wruppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:03

PhiaBink schreef:
Het seizoen breek weer aan. De (kust)maneges zijn verheugd op de vele mensen die een buitenrit willen maken. Velen van die mensen en kinderen zeggen dat ze kunnen rijden. De (kust)manege eigenaren zien weer dollar tekens. Weer een groep naar buiten. KASSA!!!!
Veel van die (kust)maneges eigenaren kijken niet eens of de mensen echt wel kunnen rijden. Laten geen proefles mee draaien of de mensen iets in de bak laten zien. Zo gebeuren er jaarlijks heel veel onnodige ongelukken. Extreme duivel

Ik hoop dat er snel regels worden gemaakt om dit soort ongelukken te voor komen. Bijv. dat een ruiterbewijs verplicht is als men buiten wil rijden en dit bewijs laten tonen. Het ruiterbewijs is er al jaren en op enkele plaatsen na in Nederland is het niet verplicht. Maneges vragen niet eens of ze een ruiterbewijs hebben.

Als er iets gebeurt dan wordt er op het bord gewezen:

DE DIREKTIE STELT ZICH NIET AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE ONGELUKKEN TIJDENS DE LESSEN EN/OF BUITENRITTEN OF OP STAL.

Ik kan om dit soort maneges zo kwaad worden Boos! Boos! Boos! Geld is belangrijker dan veiligheid voor mens en dier. Extreme duivel

Manege de Hoef heeft het veiligheids certificaat. Ik heb zelf een pony op Manege de hoef, en weet niet precies hoe het ongelukg gebeurd is en zoals FlairS zegt, konden wij er niks aan doen, toen een van de pony's op hol sloeg en de rest erachter aan knikkerde. Die risici's houd je altijd als je met mensen de duinen ingaat, zelfs met gevorderde gebeurt het weleens. Je kan bij ons geen pony meer alleen huren zonder ruiterbewijs, alleen de leasers en pensionklanten mogen zonder ruiterbewijs het duin in.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:52

Citaat:
Hallo allemaal, ik ben dus 1 van de begeleiders die mee was met de duinrit. Ik wil even heel duidelijk maken dat er alleen maar gevorderde ruiters mee mochten en dat er dus geen kinderen bij waren zonder ervaring!!!!!!!
Er was een begeleider voorop (ik dus), een begeleider in het midden en een achteraan. Ondanks deze drie begeleiders is dit alles toch gebeurd vlak voordat we op de manege terug waren. Manege de hoef geeft absoluut geen paarden mee aan onervaren ruiters of zonder begeleiding! Iedere ruiter weet dat paarden kuddedieren zijn en in paniek achter elkaar aan kunnen rennen. Verder zijn er twee kinderen naar het ziekenhuis gebracht voor controle en eentje had een gekneusde rib, maar verder was er niks aan de hand. Ik vind dat manege de hoef dit erg goed aangepakt heeft door voor de zekerheid gelijk een ambulance te bellen ook al was het achteraf niet nodig. Verder is bij manege de hoef het dragen van een veiligheidscap verplicht en waren wij gedurende de hele rit in het bezit van een EHBO- kit, na het ongeval zijn er twee begeleiders nog naar het ziekenhuis gegaan om te kijken hoe het met de kinderen was,meer kan je als begeleider toch niet doen?!
Zorg ervoor dat je eerst het hele verhaal hoort voordat je te snel een conclusie trekt.

Sorry maar ik was er zelf bij duzz ik weet prcies wat daar gaande was...
En er waren wel degelijk kinderen bij niet ervaren waren! een kind van 8 noem ik niet ervaren!!!! En waar was de begeleider die achteraan reedt???? Sorry maar jullie kunnen ook gewoon toegeven dat het een onveilige situatie was waarin jullie de hele tijd reden. Ik moet wel bekennen dat dit in elke situatie kan gebeuren, het blijven paarden. Maar dat er al een aantal dingen nie klopten kunnen jullie best toegeven...en dat zeug ik niet uit me duim..........

labje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:07

Er waren geen onervaren kinderen bij, kinderen die al twee jaar rijden noem ik niet onervaren. Verder was het jongsste kind dat mee was negen jaar oud.Dat moet bij een normaal gesproken rustige rit als deze geen prbleem zijn. Er zijn kinderen van negen die beter kunnen rijden dan iemand die misschien wat jaartjes ouder is maar te weinig rijervaring heeft. Verder hebben ze in Heiloo al vaker buiten gereden en konden ze zich prima redden.De begeleider die achteraan reed is in duin gebleven.Als je er bij was dan heb je naast hem gestaan en zoals je zelf dan ook hebt gezien kon hij ook niks doen. En ik denk niet dat jij in de mogelijkheid bent iets te zeggen over de ervaring van kinderen die je niet kent en slechts enkele minuten hebt zien rijden.Als ze zo slecht konden rijden hadden ze nooit een rit door duin kunnen maken. Ik ben heel blij dat jullie ons even geholpen hebben maar ik denk dat wij zelf het beste weten wat wij voor paarden en kinderen mee op pad hadden.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:39

Manege de Hoef geeft inderdaad niet zomaar paarden mee aan mensen. Ik heb ook al heel vroeg mijn ruiterbewijs op de hoef gehaald en ben alsnog nooit zonder begeleiding naar buiten gegaan Knipoog

Waar ik alleen een beetje over viel is dat er meteen wordt gewezen naar een aantal paardrijdende meiden die in de buurt waren terwijl er in het verleden genoeg paarden op hol zijn geslagen, dat zal altijd blijven gebeuren, het blijven vluchtdieren.

labje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:34

Dat er naar die meiden werd gewezen was inderdaad een vervelend misverstand, maar dat is heel snel weer uit de wereld geholpen. Het allerlaatste wat ik hierover zeggen wil is dat van de groep pony's die op hol sloeg er twee kinderen in duin af vielen , 1 onderweg en 2 omdat het paard ZELF viel. De rest is dus blijven zitten terwijl deze pony's in rengalop naar huis gingen. Dan ben je toch en topruiter, of niet soms?!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:06

In België mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 12 jaar buitenrijden, en dat enkel onder begeleiding van een ruiter van minstens 21 jaar, die "ervaren" moet zijn...

(zonder begeleiding mag vanaf 14 jaar, en in beide gevallen geldt wel dat ze zelf hun rijdier onder controle moeten kunnen houden, natuurlijk weet ik ook wel dat er maar weinig meer onder controle te houden valt als je paard echt op hol slaat)

Zelfs kinderen van 9 die al twee jaar rijden zouden hier dus niet op straat mogen, en persoonlijk vind ik dat echt niet erg hoor, sommige kinderen kunnen op die leeftijd niet eens op de fiets op een verantwoorde manier deelnemen aan het verkeer

Wruppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:07

Hoe vonden jullie de situatie als het met volwassenen was gebeurd? Lag het dan aan de paarden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:13

Ik rij zelf ook vaak als begeleiding mee met groepen en helaas kun je dergelijke zaken niet altijd voorkomen. Je kunt nog zoveel voorzorgsmaatregelen nemen, route aanpassen, indeling paarden goed maken, mobiele telefoon mee etc. etc..
En dan rij je daar rustig en plots schrikt het allertamste paard (horzel? hondje? scootertje? slechte dag?) en heb je acute chaos in je groep.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:26

Ik vind wel dat de groep erg groot was. Met 19 mensen/paarden op pad is in mijn ogen wel wat te veel.
Maar bij maneges hier in de buurt doen ze dat ook. Ik snap dat zelf niet zo erg. Toen ik nog geen eigen paard had ging ik ook wel op begeleide buitenritten mee, maar ik vind een nadeel van die groepen dat de ervaren personen altijd onder de beginners moeten lijden. Als er ook maar iemand tussen zat, die het 'eng' vond, werd het meteen een rustig stapritje en dat is niet echt waar ik mijn geld voor betaalde.

Het ruiterbewijs geeft in mijn ogen ook weinig garantie, die zijn allemaal op brave manegepaarden gehaald.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:59

labje schreef:
Dat er naar die meiden werd gewezen was inderdaad een vervelend misverstand, maar dat is heel snel weer uit de wereld geholpen. Het allerlaatste wat ik hierover zeggen wil is dat van de groep pony's die op hol sloeg er twee kinderen in duin af vielen , 1 onderweg en 2 omdat het paard ZELF viel. De rest is dus blijven zitten terwijl deze pony's in rengalop naar huis gingen. Dan ben je toch en topruiter, of niet soms?!

Uhm...nee, niet eigenlijk...dan kan je goed zitten, maar van topruiter(tje)s mag je toch wel verwachten dat ze hun paard onder controle kunnen houden... dat was blijkbaar niet het geval ... En ik moet zeggen dat ik de reactie van MissSol erg goed begrijp, ik vind dat zij toch absoluut recht van spreken heeft als ze getuige is geweest van de situatie... en dat de manege (welke het dan ook was) haar eerst als het ware beschuldigde voor het verhaal aan te horen vind ik werkelijk belachelijk en tevens heel onprofessioneel. Ook is het mijn mening dat 1 begeleider op 6 ruiter(tje)s belachelijk weinig vind, zeker als er een kind van 9 tussen zit! 1 begeleider per 3 ruiters zou ik al wat beter vinden... zeker als je mensen op voor hun vreemde paarden zet... dan mogen ze nog zo "lang" rijden (en 1 jaar kan met manegelessen mijn inziens betekenen dat iemand hooguit 52 keer op een paard heeft gezeten... sorry hoor, maar er zijn toch echt wel meer ritjes te paard nodig om ervaring op te doen... die ervaring is er wellicht geweest voor de deelnemers met eigen paard, maar voor de rest kan ik dat niet zien... Tevens vind ik dat je kinderen op een vreemd paard altijd even moet rijden, sprekende uit eigen ervaring vind ik dat het nogal scheelt op welk paard je zit... hoe braaf het paard ook is, het moet wel klikken. Ik hoop iig dat hier toch iets van geleerd is en dat de groepen wellicht wat kleiner worden gemaakt een volgende keer... en dat de ruiters een voor hun vreemd paard wellicht eerst even proef rijden in de bak... Ik snap best dat de begeleiding dit niet heeft kunnen voorkomen, daar is mijn kritiek niet op, maar ik denk wel dat er dingen gedaan kunnen worden om de kans op dit soort ongelukken in de (nabije) toekomst te verkleinen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:11

In Schoorl ben ik wel eens groepen van 31 ruiters tegengekomen... dan weet je niet wat je ziet hoor!! Er kwam echt geen eind aan die rij.....

Maar goed, hopen dat die kinderen die zo naar gevallen zijn snel weer opknappen en ook weer durven te rijden. Een ongeluk is zo gebeurd zonder dat je daar werkelijk schuldigen voor aan kunt wijzen. Ik heb bij de betreffende manege als kind ook vaak een duinrit gemaakt, prima en zeer zorgvuldige begeleiding toentertijd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:13

Ik ben zelf ook bezig met mijn ruiterbewijs bezig, maar ben wel met Fitzroy eens dat dit weinig garantie geeft. Verder wordt bij ons op de manege geen paarden verhuurd of zonder begeleiding meegegeven aan vreemden. Ook worden de groepen klein gehouden.
Ik ben wel van mening dat in dit geval alles gelijk kei negatief bekeken wordt. Hoevaak gaat het niet goed?? Met dezelfde aantallen ruiters en begeleiders. Ik vind dit geen fout van de manege, ouders en kinderen zijn zelf ook verantwoordelijk. Iedereen (ook hier op bokt) denkt dat ie kei goed kan rijden (oke, niet iedereen maar wel veel) en overal verstand van heeft. Ze willen zelf toch meegaan op zo'n rit. Eigen risico zegt wel veel op zo'n moment hoor. Er is geen enkele begeleider die je vastbindt en dwingt op je pony/paard te gaan zitten. En vooraf hoor je nooit van: is die groep niet te groot of zijn er genoeg begeleiders! nee, het gezeur komt achteraf pas.

In het kort: je bent zelf verantwoordelijk om op een paard in een groep mee naar buiten te gaan. Als je zelf te jong bent om te beslissen horen je ouders dat voor je te doen. Een manege heeft de verantwoordelijkheid om vertrouwde brave beesten mee naarbuiten te sturen, maar een paard is geen fiets. Dit kan overal, in elke situatie gebeuren. Is Anky laatst ook niet van haar paard afgekuukeld??
Zo, dat is mijn mening.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:42

Ik rij zelf ook bij een manege aan de kust en zit in een vaste groep en in de zomer gaan we wekelijk met begeleiding naar buiten, ook al kunnen we de duinen dromen en rijden we bijna altijd hetzelfde paard, in dat opzicht in de manege dan wel weer goed bezig.
Maar in de zomer gebeurt het dan ook wel weer regelmatig, dat er ineens iemand met ons meerijdt (toeristen ofzo) met de mededeling: ja hoor we kunnen rijden en vervolgens bij de eerste galop is het heibel Frusty en daar gaat onze rit. Oke, kunnen de ruiters misschien niets aan doen (alhoewel eerlijk zijn over je ervaring kan moeilijk zijn), maar dat zo'n manege dat zomaar mee neemt, in dat geval zou je zo'n manege , alleen voor het geld.

Nog even terug naar dit verhaal, 19 mensen vind ik ook wel erg veel, ook al heb je 3 begeleiders in zo'n grote groep is de kans dat de vlam in de pan slaat toch groter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:53

2 jaar ervaring op een manege noem ik echt beginner! Dan kun je imo bepaald niet over ervaren ruiters praten.

En met alle respect, ik heb mijn ruiterbewijs ooit gehaald toen ik 12 was en kon toen echt niet verantwoord naar buiten in een grote groep op het strand. Inmiddels is mijn ruiterbewijs verlopen (aantal jaar buitenland) maar ben ik 20 jaar ouder en heb heel wat meer ervaring. Nu kan ik echt wel naar buiten met een vreemd paard, dat was toen gevaarlijk, terwijl dat dat nu niet meer zou mogen.

En ik vind een groep van 19 sowieso te groot, en 1 begeleider op 6 ruiters ook te weinig. Ik heb regelmatig onervaren ruiters meegenomen op buitneritten, maar was het meestal 1 op 1. Dat was dan ook niet commercieel, en dat scheelt veel, helaas.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:05

Yeps, dat bedoel ik nou, Lielle. Ik heb zelf ook geen ruiterbewijs, maar wel mensen ervoor opgeleid Lachen
Dus dat zou betekenen dat ik geen buitenrit zou mogen maken terwijl mensen die het papiertje op een braaf manegepaard hebben gehaald en bij wijze van spreken in hun broek s... van angst op een vreemd paard mij mee moeten nemen.

It's a strange world .....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:22

Ruiterbewijs zegt idd niet alles Haha!.

Wij rijden meestal met 1 begeleider op 3 ruiters. Beetje afhankelijk van de groepsgrootte en samenstelling rijd de een voorop en de ander halverwege/meer achteraan de groep. Als je dan met een totaal van een paard of 8 aan het rijden bent heb je op die manier de hele groep in het oog.

Helaas merken wij de laatste tijd dat er veel mensen zijn die een buitenrit (met name een strandrit) onderschatten. Die kunnen wellicht in de bak of op een bosritje hun paard aardig bij zich houden, maar vergeten op het strand acuut hoe ze moeten inhouden/sturen noem maar op. Vooral in de winter als de paarden ook wat frisser zijn hebben we dus wat ontstuimige ritten gehad (niet allemaal volgens de planning).

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:41

leentje"]
In België mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 12 jaar buitenrijden, en dat enkel onder begeleiding van een ruiter van minstens 21 jaar, die "ervaren" moet zijn...
[/quote]

Ik ken ook zat kinderen van 12 die veel beroerder rijden dan dit meisje van 9! Leeftijd zegt niks!

[quote="vikki"]
[quote="labje schreef:

Uhm...nee, niet eigenlijk...dan kan je goed zitten, maar van topruiter(tje)s mag je toch wel verwachten dat ze hun paard onder controle kunnen houden... dat was blijkbaar niet het geval ...
[/quote]

Als een paard echt op hol gaat houd zelfs de beste ruiter hem niet meer hoor, dan rent die gewoon en stopt die niet meer....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:15

Jamy"]
[quote="leentje"]In België mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 12 jaar buitenrijden, en dat enkel onder begeleiding van een ruiter van minstens 21 jaar, die "ervaren" moet zijn...
[/quote]

Ik ken ook zat kinderen van 12 die veel beroerder rijden dan dit meisje van 9! Leeftijd zegt niks!

[quote="vikki"]
[quote="labje schreef:

Uhm...nee, niet eigenlijk...dan kan je goed zitten, maar van topruiter(tje)s mag je toch wel verwachten dat ze hun paard onder controle kunnen houden... dat was blijkbaar niet het geval ...
[/quote]

Als een paard echt op hol gaat houd zelfs de beste ruiter hem niet meer hoor, dan rent die gewoon en stopt die niet meer....
[/quote]

Maar dan nog mag je wel verwachten dat er ruiters tussen zijn die hun paarden wel dusdanig onder controle hebben dat ze er niet gelijk achteraan gaan... (dus niet dat er gelijk meerdere op hol slaan)... Als er andere paarden op hol slaan gaat mijn paard tot echt niet mee als ze haar aandacht bij mij heeft... Maar goed, ik ben het wel met je eens dat een paard wel eens op hol kan slaan en dat er dan geen houden meer aan is... maar goed, dat verklaart voor mij niet dat andere paarden er maar massaal achter aan gaan... dat hoeft toch niet te gebeuren imo.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:21

vikki"]
[quote="Jamy"][quote="leentje"]
[/quote]

[quote="vikki"]
[quote="labje schreef:

[/quote]

[/quote]

Maar dan nog mag je wel verwachten dat er ruiters tussen zijn die hun paarden wel dusdanig onder controle hebben dat ze er niet gelijk achteraan gaan... (dus niet dat er gelijk meerdere op hol slaan)... Als er andere paarden op hol slaan gaat mijn paard tot echt niet mee als ze haar aandacht bij mij heeft... Maar goed, ik ben het wel met je eens dat een paard wel eens op hol kan slaan en dat er dan geen houden meer aan is... maar goed, dat verklaart voor mij niet dat andere paarden er maar massaal achter aan gaan... dat hoeft toch niet te gebeuren imo.
[/quote]

Je eigen paard ken je ook veel beter. Daar rijd je iedere dag op logisch dat je die beter kan houden.
Dit waren manege pony's die vlak bij huis waren. Dus als er een gaat zullen er altijd een paar volgen en zeker als ze zo dicht bij huis zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:29

Kijk dát is een verstandige opmerking! Je kúnt niet alles voor zijn. Daarom noemen we dit ook 'ongeluk' en in onvoorziene omstandigeheden kun je per definitie ook niet voorzien toch?!
Als je in alle redelijkerwijs te verwachten knelpunten en potentiële problemen voorziet, dan is het niet meer of minder dan een vervelend voorval: poep happens.
Als je niet van een paard wil vallen, stap er dan niet op. Als je niet met een vluchtreactie geconfronteerd wil worden, stap dan op een fiets.
Een paard, ook een pony, is een groot, stérk dier met een setje primaire reacties. Voeg daarbij dat Nederland én vol is én niet op paarden is ingesteld en élke buitenrit van íedereen kan een ongeluk opleveren; ook een ervaren ruiter op een verkeerszeker paard kan het overkomen dat dit paard van een onverwacht iets een stap of twee opzij doet terwijl daar juist een stevig blik een beetje dicht langsrijdt.

Vervelend voorval dat erger 'had kunnen zijn', maar niet was. Punt. Veel kwalijker in mijn ogen is de reactie tegen de hulpvaardige ruiters. Gelijk een ander de schuld geven! 'Ja maar we waren geschrokken!' Kijk een paard is een vluchtdier, maar van mensen mag je veronderstellen dat ze eerst nadenken voor ze handelen en dit mag je die mensen dus héél kwalijk nemen.
Hmmm... dat geldt dus eigenlijk ook een beetje voor die twee hulpvaardige ruiters; die gaven gelijk de manége de schuld.
Ongelukken gebeuren!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:15

Jeetje wat een drama joh. maarja ze hebben het allemaal overleeft Tong uitsteken
Zulke dingen kunnen gewoon gebeuren.
als je alleen met je paard buiten rijdt of met z'n 2-en en ze schrikken heb je ze snel terug. maar als zo'n hele groep gaat rennen is er gewoon geen stoppen aan vaak, ze jutten elkaar steeds maar op en vanaf achteren botsen ze op je als jij wel je pony in kan houden.