Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:01

gatverdamme, dat die pessoa zich daarvoor uitleent, blegh Misselijk
ik zal nooit, echt nevernooit zo'n martelwerktuig in de mond van mn paard hangen. ziek gewoon

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:04

Mijn collega nam weleens van die westerncatalogi die ze uit Amerika kreeg voor me mee - daar stonden bitten in, waar je sprakeloos van werd, wat een ellendedingen! Daar doet deze "geinige" collectie van Pessoa me wel wat aan denken

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:04

Margreet schreef:
Hier staan ook van die fijne exemplaren:
http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html

En het fraais dat hier staat noemen ze "comfort snaffle"
http://www.toklat.com/myler/mbits_csnaffle.html
Zal vast comfortabel zijn!

Als westernruiter moet ik hier toch even wat "brullen":
Myler is een producent van westernbitten. Die komen jullie als het goed is dus helemaal niet tegen in de winkel. Behalve de bovenste rij, die "twisted wires", zie ik geen martelwerktuigen op die site. Twisted wire mogen ze van mij ook verbieden, maar er zijn kennelijk nog mensen die er belang bij hebben. Vraag me niet waarom, zoveel kennis heb ik niet. De mondstukken die je hier ziet, zijn allemaal van bitten met "shanks", dus scharen. Werkt dus niet zo in de mond als een bit met ringen!! Ze liggen stil in de mond, je kunt ze niet van links naar rechts door de mond trekken. Sommigen draaien alleen in het midden, zodat je werkelijk 1 kant kunt bewegen, zonder dat de andere kant van het bit meegaat. De bitten met de vaste "poort" worden gebruikt voor paarden die op 1 hand worden gereden. Daarbij wordt met heel weinig druk op het bit gereden.

Het bit in de onderste link is een zogenaamd "babybitje". Het is een gewone gebroken trens, met een half-rond mondstuk, dat prettig in de mond ligt (moet ik maar aannemen, ik ben geen paard) en zacht is. Het scharniert niet, het ligt heel rustig in de mond. Door de teugels door de onderste kleine ring te doen, krijgt het bit een lichte hefboomwerking. Ook dit bit is niet makkelijk heen en weer te trekken.

Ik begrijp het best: onbekend maakt onbemind, maar dit vind ik een beetje kortzichtig. Die dressuurpaarden met stang-trens-kinketting vind ik zelf een beetje sneu... maar daar hoor je nauwelijks iemand over. Er schijnt ook een "onderlegbitje" te bestaan. Staat gewoon bij Divoza in de gids. Ook een "twisted wire", die je geloof ik extra bij het bit in kunt hangen. Kan iemand me dáár dan het nut van uitleggen?

En weer even on-topic: deze vind ik wel héééél erg fout...
Afbeelding
De rest is ook zo akelig dun en scherp. Ben benieuwd hoeveel mensen deze dingen gaan willen proberen. Bij western worden bij de reining na iedere proef de bitten gecontroleerd. Bij de Engelse sport heb ik daar niet van gehoord, maar volgens mij is het signaleren van "foute" bitten een taak van het jurylid dat belast is met het voorterrein.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:02

Mijn god, eng idee dat die bitten voor iedere idioot gewoon te koop zijn...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:29

Elles het is de bedoeling dat een westernruiter het bit stil heeft liggen, in de realiteit is dit zelden het geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:34

Citaat:
Er schijnt ook een "onderlegbitje" te bestaan. Staat gewoon bij Divoza in de gids. Ook een "twisted wire", die je geloof ik extra bij het bit in kunt hangen. Kan iemand me dáár dan het nut van uitleggen?

Dat moet net zo goed niet toegestaan zijn als die zooi hier op de pagina's

En gelukkig zijn die rondgedraaide bitten ook niet toegestaan.

En de rest staat ook niet op de lijst van toegestane bitten.
ook niet als je in de FEI regelementen kijkt.
Tenminste bij de dressuur.

En jammer dat er mensen zijn die met zoiets moeten rijden.
Ook al rijden ze dan internationaal, ik vind hun nivo daar meteen mee gezakt onder 0.
Mochten van mij zelfs geschorst worden.
Maar goed, hoe de regels daarbij in het springen zijn weet ik 1,2 3 niet zo snel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 21:36

Myler heeft wel degelijk ook voor de engelse ruiter,
zo kan je de twisted shanks in combinatie krijgen met een hackamore, zover ik weet wordt die combinatie niet gebruikt in western maar wel in de springring...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:36

irish_lady schreef:
Elles het is de bedoeling dat een westernruiter het bit stil heeft liggen, in de realiteit is dit zelden het geval!

Gaaaap Lips are sealed

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:51

Het uitgelezen voorbeeld van waar de kennis van de ruiter ophoud beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak, en hun toeleveranciers.
Het zijn niet zozeer de bitten als wel de handen die aan de andere kant van die teugel zitten, die een bit tot martelwerktuig maken. Helaas kan95% van de gebruikers van dergelijke handel niet met die spullen omgaan. In elke disipline zie je het gebeuren en de ene reden is dat men aan een plaatje wil voldoen, zonder de bijbehorende training ervoor te doen, lees: veel tijd erin steken. De andere reden is dat men niet de tijd wil nemen het paard aan de hulpen te stellen. Waarbij je dus steeds weer uitkomt op niet willen trainen, wel willen presteren.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:06

Zo die bitten zien er echt erg uit.
Die zou ik echt nooit bij mijn paard in zijn mond willen hebben!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:11

Ik vond nog een hele leuke...
Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 22:12

Echt crea bea... Scheve mond

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:21

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:33

Supertje schreef:
Ik vond nog een hele leuke...
Afbeelding

Ik moet er toch niet aan denken... i'm shocked

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 23:09

promptertje schreef:
Ik weet gewoon niet welke ik het ergst moet vinden...

Nou, deze...
Afbeelding

Afbeelding
Of deze:
Afbeelding

Deze heet: Open A Bit, ik doop hem om tot: Open een Bek
Afbeelding

Liftbit:

Afbeelding

Afbeelding

Nee, kan toch niet kiezen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:21

Die bitten had ik ook al gevonden. Bij dat bovenste is de neusband ook nog eens een met rubber overtrokken fietsketting....
Dat open A bit, dat kan toch ook geen enkel niet achterlijk persoon in de mond van zijn paard hangen Verward Vraag me trouwens af wat er uberhaupt de functie van is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 23:26

Akelig smal kinkettinkje zie ik nu trouwens bij die bovenste...

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:39

Echt niet normaal! Scheve mond
Ik sta er niet raar van te kijken als ze straks bitten en een prikkeldraad eromheen verkopen.. zit er niet meer ver vanaf Scheve mond

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 07:59

Wat een akelige bitten zeg, ik wacht nu nog op de foto's waarbij het bit uit 1 enkel ijzerdraadje bestaat.. En die 1e foto van Sjuimpje: Hoe breek je de neus. Ik heb echt geen sympathie voor die mannetjes van Pessoa, echt niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:11

Hmmmmm Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:21

Sjuimpje schreef:
Liftbit:

Afbeelding

Deze zag ik in een emmer met bitten liggen bij ons op stal. Ik schrok me rot toen ik hem zag! Scheve mond
Jeetje, hoe werkt zo'n bit?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 08:29

Ik ken die bitten inderdaad ook,
alleen heeft deze ook nog een gedraaid mondstuk...
Ze werken met ietwat hefboom inwerking Scheve mond

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:35

Ietwat....?
Ik snap alleen niet hoe zo'n bit in die emmer komt. Hij is dus waarschijnlijk ook ooit gebruikt Scheve mond
Nóóit door mij in ieder geval!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:49

Dat open A bit.... hoe kan iemand dat in godsnaam in de mond van een paard leggen? Al die andere enge dingen trouwens ook.. het idee alleen al wat dat doet

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:47

Ik rijd nu al 16 jaar en vraag me bij sommige bitten echt af hoe je die erin legt. En ik heb het nog nooit in mijn botte hersens gehaald om dit soort dingen zelfs maar te overwegen. Ook omdat ik niet bekend met de werking ervan ga je dit soort dingen toch niet gebruiken.
Misschien ben ik naief, maar je gaat toch niet in zo'n gids bladeren en dan er een uitzoeken waarvan de bijbehorende tekst een beetje op jouw paard slaat. Een bit voor een paard met een harde mond??
Vond trouwens de meeste teksten in een ruitersportgids kul, maar goed.