Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:14

Ik snap de redenatie wel maar denk niet dat ie het zo bedoeld heeft, kan het me iig niet voorstellen.
Het is een menselijke redenatie, denk niet dat een paard zo denkt, die is blij met elke beweging die hij krijgt.
Ik heb het verhaal niet gelezen en ga er dus verder ook niet op in, zal zo eens kijken bij het postkantoor ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:21

Ik heb niet het stuk gelezen afgezien van de losse fragmenten in dit topic.

Uit het oogpunt van blessureprefentie en veiligheid ga ik mee met Greve, hij zal in de praktijk al vele malen met allerlei ernstige blessures te maken hebben gehad opgelopen door ff 5 minuutjes losgooien en alle gevolgen van dien. Ik vind het ook erg kort door de bocht om te roepen dat als je er niet voor kan zorgen dan moet je je paard maar weg doen. Iedereen heeft weleens een periode in zijn leven dat het paard een korte tijd niet de tijd en aandacht krijgt die hij verdiend, vervelend maar soms zijn er andere prioriteiten en ik denk dat Greve een beetje aan deze situaties refereerd.

anneliesdj

Re: Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:25

Als het gaat om blessure's lijkt het mij ook beter om zo min mogelijk te doen.
Zelfs even een rondje lopen wordt een lastig verhaal met een paard wat al een paar maanden niets meer mag doen dan stappen. Ik denk dat je zo'n paard (en jezelf) blijer maakt met een extra pluk hooi.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:27

Ik zie er wel enige waarheid in.
Mijn paard staat gelukkig gewoon zomer en winter overdag in een ruime weide maar neem ik nou het paard van een vriendin als voorbeeld, die komt echt niet zo vaak op de wei hoor! 'Want dan is hij hartstikke gek en straks gebeurd er iets'! Tja, als je paard weet dat ie elke dag maar een uurtje op dat groene veldje mag, dan zou ik me ook de paasei rennen om die energie eruit te krijgen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:31

da's moeten kiezen tussen twee kwaden...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:33

Citaat:

In onze ogen klinkt de titel misschien logisch, maar voor een paard is dit absurd. Net als dekens, 'anders hebben ze het koud': ook een menselijke
zin. Nee, absoluut een domme optie, blessure's etc daargelaten, dan moet het paard revalideren en op zo'n moment is rust daarvan goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:52

Up_to_Date schreef:
Mijn paard staat gelukkig gewoon zomer en winter overdag in een ruime weide maar neem ik nou het paard van een vriendin als voorbeeld, die komt echt niet zo vaak op de wei hoor! 'Want dan is hij hartstikke gek en straks gebeurd er iets'! Tja, als je paard weet dat ie elke dag maar een uurtje op dat groene veldje mag, dan zou ik me ook de paasei rennen om die energie eruit te krijgen.

O wat erg.
Mijn buurman heeft al 'zijn hele leven paarden' volgens eigen zeggen maar heeft ze staan in ienimienie boxen en ze mochten altijd alleen op zaterdag naar buiten want dan mestte hij de stallen uit. Dus die beesten compleet uit d'r plaat op het kleine stukje weiland voor zijn huis dus zodra hij klaar was met mesten gingen ze gauw weer naar binnen want 'ze trappen het land kapot en ze doen zo gek straks gebeurt er nog wat'.
Ik heb hem meerdere keren geadviseerd om ze vaker buiten te doen want dan wordt dat geren vanzelf minder en bovendien is het beter voor het paard, maarja, in zijn ogen kom ik net kijken en wil hij dus geen advies van mij aannemen. Tot ik hem er uiteindelijk op wees dat al onze paarden doodrustig zijn als ze buiten komen, er wordt hooguit een stukje gedraafd.
Toen ging hij toch eens nadenken en tegenwoordig komen ze vrijwel elke dag de hele middag buiten, alleen bij regen ed niet.

En ja, er wordt nu niet meer gerend, hij hoeft zich niet meer mee te laten slepen richting de wei en als ze weer naar binnen moeten lopen ze gewoon braaf mee terwijl ze eerder als een blok bleven staan bij het hek.

Dus als je 't zo bekijkt kun je ze beter binnen laten dan heel even de vrijheid laten snuiven :)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:59

Fijn dat ie later toch je advies aan heeft genomen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:01

nou dan zullen mijn paarden wel diepongelukkig en gefrustreert zijn....die worden de hele nacht opgesloten in een ruime droge stal....om wel de volgende ochtend tot s'avonds buiten te lopen.

Als ik die mogelijkheden niet had,denk ik dat ik geen paarden zou hebben....ik moet er niet aan denken een paard de hele dag op stal te hebben staan.....dat is mijn gevoel erbij....wat een ander van mening is en doet moet hij/zij zelf weten....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:03

Citaat:
nou dan zullen mijn paarden wel diepongelukkig en gefrustreert zijn....die worden de hele nacht opgesloten in een ruime droge stal....om wel de volgende ochtend tot s'avonds buiten te lopen.

er word niet gevraagd hoelang of van wanneer tot wanneer onze paarden (van de bokkers) buiten staan. Je onderste reactie klopt
dan weer wel!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:17

blij dat de meeste lezers mijn vraag nu door hebben, haha! :=

Mooi voorbeeld Anneliedj! En wat goed dat hij toch nog heeft geluisterd!

Ik blijf echter twijfelen, voor de spieren is het misschien niet goed. Maar het lijkt mij dan toch wel zo fijjn als je paardje in ieder geval nog even iets van zijn energie kwijt kan. Al zou dat natuurlijk nooit voldoende zijn...

Toen ik mijn paard kocht was hij overigens verwaaloosd; hij had een jaar lang in een box gestaan en was er helemaal niet uitgehaald. Wat dit doet met een paard kan je zien in mijn profiel. Daar staat een link naar een topic over hoe hij was.
Als er iemand dus tegen is dan ben ik het wel. Maar vraag mij juist daarom af of het uit zou maken als hij iedere dag heel even eruit was gehaald...

thanks in ieder geval alvast voor jullie mening!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:26

zodiacje schreef:

Ik blijf echter twijfelen, voor de spieren is het misschien niet goed. Maar het lijkt mij dan toch wel zo fijjn als je paardje in ieder geval nog even iets van zijn energie kwijt kan. Al zou dat natuurlijk nooit voldoende zijn...

Toen ik mijn paard kocht was hij overigens verwaaloosd; hij had een jaar lang in een box gestaan en was er helemaal niet uitgehaald. Wat dit doet met een paard kan je zien in mijn profiel. Daar staat een link naar een topic over hoe hij was.
Als er iemand dus tegen is dan ben ik het wel. Maar vraag mij juist daarom af of het uit zou maken als hij iedere dag heel even eruit was gehaald...

Elke dag is een ander verhaal dan wat Greve waarschijnlijk bedoeld omdat elke dag even een gewenning is voor een paard. Het is heel slecht voor spieren om in 1 keer te "knallen", daar krijgt een paard spierpijn en -beschadigingen van omdat koude spieren daar slecht tegen kunnen. In het wild is hij de hele dag aan het slenteren dus als dan opeen sdie sabeltandtijger uit de bosjes springt en hij moet rennen voor zijn leven zijn de spieren al warm. We rijden niet voor niets ook met een bepaalde filosofie los onder de man en in het tuig. En het ligt er natuurlijk aan wat voor een paard je hebt, een suffie, eentje die alleen aan eten denkt of een ongeleid projectiel.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:31

Ik vind het beide geen optie. Van beide zou geen sprake mogen zijn dus vind het dan ook geen zin hebben om hier over na te denken.
Ik geloof ook niet in het 'geen keus' hebben om je paard meer naar buiten te laten gaan/meer te laten bewegen. Die heb je altijd.

edit: tenzij er natuurlijk sprake is van een blessure waarbij je da dat geadviseerd heeft

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:36

heb niet alle reacties gelezen, maar reageer alleen op ts...

het ligt er imo aan in wat voor stal het paard in questie staat... als deze in een kudde in een loopstal zou staan zou ik hem idd laten staan. in een cel van 3 bij 3 zeg ik: elke minuut langer eruit is beter...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:09

Ik zal morgen even het artikel inscannen....

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:11

iemand die blijkbaar niet eens de tijd heeft om zn paard behoorlijk buiten te laten, zou gewoon geen paard mogen bezitten en daarmee is de kous af.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:43

zodiacje schreef:

wauw...wat is jouw paard opgeknapt zeg!
Hij heeft geluk gehad met jou!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:45

Ach ja wat zal ik zeggen, ik zat al weer bijna in de pen voor een email richting redactie BIT. :+

Het is toch te idioot voor woorden dat iemand dat nog durft te zeggen anno bijna 2010 8)7

Zo iemand moeten ze zelf maar eventjes een tijdje opsluiten in een bezemkast en niet eruit laten }:)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 16-10-09 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:46

-> BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:46

Prisca schreef:
is dan geen 24 uur maar 48 uur als je hem laat staan.....

Tja die van mij staat op stal en komt er 1 a 2x per dag eruit. Tja mijn keuze helaas zijn de andere opties niet handig voor mij en paard.

Gaan we die discussie nu weer aan?. Denk echt dat je mensen zoals ik niet mee gaat veranderen ga alleen maar meer een hekel krijgen aan die wereld verbeteraars.

ja laten we vooral niks zeggen, dáár wordt het écht beter van

Als je niks zegt, weet je zéker dat er niks verandert.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:49

@ Geerke, thanks! :o

@ Arabesk, je bent vast een bekende daar haha! :=
Maar jij hebt het hele stuk dus ook gelezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:50

ja ik ben lid van de bit, niet omdat het een goed blad is, maar om bij te houden of ze geen onzin schrijven of weer eens een vreselijke nitwit aan het woord laten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:51

Ik zou zeker kiezen voor 'even uit stal' ipv maar laten staan. En dan niet 5 minuten, maar minimaal een half uur als het niet anders kan.

En als ik zelf niet zo kunnen komen of vanwege overmacht oid dan zou ik kijken of ik de hulptroepen zou kunnen inschakelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:52

Toch werkelijk onvoorstelbaar dat zo iemand bondsdierenarts is 8)7'

Eigenlijk is het te schandalig voor woorden :(

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:59

M.a.w. : Laat je paard niet aan het geluk ruiken, dat is frustrerend en dus zielig?? Hem 24 uur per dag in zijn hok laten staan, is dan beter omdat hij het gewend is?

Gewenning is vaak heel negatief. Ook hier weer.

Aan de ene kant is het krom dat er dit in deze tijden nog gezegd wordt, aan de andere kant lees je hier veel weerstand over dit soort uitspraken. Het verandert, komt goed, jongens. :)