Fokken met onbekende afstamming merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:30

bulck schreef:
Idd vind het een normale vraag

Dankjewel :o

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:31

Suzanne F. schreef:
Emmaar schreef:
Ik was er gewoon benieuwd naar of dit gedaan word.

Oh ja vast wel. :j
En maar goed ook anders hadden we paardenvlees-tekorten in de winkels.

Alsof alle papierloze veulens naar de slacht gaan. Waarschijnlijk wel veel, maar niet allemaal. Er zijn zat mensen met papierloze paarden, en die een heel fijn leven lijden ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:34

Emmaar schreef:
Alsof alle papierloze veulens naar de slacht gaan. Waarschijnlijk wel veel, maar niet allemaal. Er zijn zat mensen met papierloze paarden, en die een heel fijn leven lijden ;)

Tuurlijk zijn die er. Die rijden er recreatief mee ofzo. Of lichte sport. Tuurlijk kan je ook plezier hebben van zo'n paard.
De kans alleen dat als je gaat fokken met zoiets, dat het product kwalitatief minder is is wel aanwezig. Op de markt staan dan ook veel papierloze paarden, minder raspaarden met goede papieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:37

Wat ik in mijn omgeving aan papierloze paarden zie, is een goedegelukte kruising tussen twee rassen geweest waar de paarden wel papieren hadden, of - in een geval - een paard waar je wel papier voor kunt krijgen maar wat uiteindelijk veel geld gaat kosten om dat voor elkaar te krijgen. Dat is in mijn ogen een heel ander verhaal dan dat je een papierloze merrie hebt en de hengst van de buurman voor een dekking gaat gebruiken.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:57

Emmaar schreef:
Ik wíl geen veulen, en wil ook niet mijn merrie laten dekken. Zou er de plaats en het geld niet eens voor hebben. Maar een reden dat ik deze vraag stelde, is dat ik net op een tinkerfokkerij-site kwam, en ik ging eens onder fokmerries kijken, toen zag ik heel vaak 'onbekende afstamming' staan. En dat vond ik vreemd, en was dan beniewd of daar dan ook echt mee gefokt word, en de veulens wel kwijtraken.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is ;)

Ik zal het maar even duidelijk maken. Tinkers zijn vrij modern ras. De meeste tinkers zijn rechtstreeks geimporteerd uit Engeland waardoor de afstamming onbekend is. Ik heb er hier ook zo een staan. Super beestje, goedgekeurd en opgenomen in stamboek, maar alleen moeder is bekend. Moeder van moeder is onbekend, vader is onbekend enz.

Er zit nog een verschil in ofdat je over een kwpn-er praat of over een tinker

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 10:53

Neem me niet kwalijk

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:02

Suzanne F. schreef:
Emmaar schreef:

Tuurlijk zijn die er. Die rijden er recreatief mee ofzo. Of lichte sport. Tuurlijk kan je ook plezier hebben van zo'n paard.
De kans alleen dat als je gaat fokken met zoiets, dat het product kwalitatief minder is is wel aanwezig. Op de markt staan dan ook veel papierloze paarden, minder raspaarden met goede papieren.

Suzanne wat beweer je hier nu? Dat je met een papierloze geen topsport kan rijden?
Je rijdt niet met een papier e.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:10

Ik kan alleen zeggen wat ik zie in de westernsport, en dat is dat een papierloos paard, of een paard met voorouders die niet zo bekend zijn in die tak van sport, beslist niet die kansen krijgt dan een paard met kampioensafstamming. Het opleidingstraject voor een paard is lang en kostbaar. Een papier zegt niet alles, maar toch zou je theoretisch op grond van papier iets over het talent van het paard moeten kunnen zeggen. Op grond daarvan beslissen veel ruiters en eigenaren of ze hun paard laten studeren of niet. Je kunt alsnog bedrogen uitkomen, maar je weet iig iets.

Een paard dat daar staat, waar qua exterieur helemaal van ondersteboven bent, dat een goed en meewerkend karakter heeft, waar je als ruiter helemaal idolaat van bent, zou het ook in de sport kunnen redden. En als je de kennis niet in huis hebt om hem daar naartoe te brengen, maar wel het geld om hem te laten studeren, dan is dat verder geen probleem. Maar zie dan maar een ruiter te vinden die bereid is om zijn tijd in een dergelijk dier te steken. En zal die tijd en het geld later het rendement opleveren dat je zou hebben gehad bij een paard met een super afstamming? De Hengst van Pietje op de hoek, ook al is het nog zo'n mooi dier met nietszeggende afstamming, zal beslist niet zoveel dekkingen krijgen dan Jazz of Gribaldi.

bulck

Re: Fokken met onbekende afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:22

Ja maar onbekende papieren zijn geen papierloze paarden. en verder kan ik Cassidy wel volgen, maar een vriendin van mij heeft er eentje zonder een vol papier. Is een Silvio uit een gelderse merrie, zonder officieel papier. Awel dat dier gaat nu bijna de st georges lopen, is beresterk op de benen en gewoon meer dan gemiddeld getalenteerd. daar kunnen vele met vol papier maar mooi naast komen staan.
En idd had iedereen zoiets van Iew geen vol papier en wat loopt die vreemd (bene die alle kanten opgingen als 3 jarige)
Dus die hebben hem voor een appel en ei gekocht en daar zeker niet mee in de zak gezet. Paard heeft op een verkoudheid na nog nooit iets gemankeert, is super nuchter, maar toch een beweger. Is alle klasses doorgevlogen en nu dus bijna op LT niveau. En dan gaat dat niet 'vol' papier hen niet tegenhouden hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:34

Maar Bulck, hoe interpreteer jij de titel van dit topic? Onbekende afstamming, is dat een paard zonder papieren voor jou (of waar alleen de moeder van bekend is) of een paard met een papier maar met nietszeggende namen erop?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:43

Cassidy schreef:
Maar Bulck, hoe interpreteer jij de titel van dit topic? Onbekende afstamming, is dat een paard zonder papieren voor jou (of waar alleen de moeder van bekend is) of een paard met een papier maar met nietszeggende namen erop?

Onbekend in mijn ogen is breed interpreteerbaar.
Maar onbekend is daarom niet papierloos. onbekend is in mijn ogen geen vol papier of een papier met nietzeggende afstammelingen, dus commercieel weining aantrekkelijk.

Immers wil iedereen kunnen zeggen dat papa en mama van een bepaald paard op het hoogste niveau gelopen heeft, beste predikaten behaald heeft etc.

Ik heb zelf een ierse merrie gehad zonder vol papier(waarin de moederlijn enkel de pa en ma vermeld stonden) deze merrie is ingescheept vanuit ierland en hier bij ons in het hulpstamboek van bwp gekomen.
merrie was een topspringertje (heb er junioren mee gesprongen en ze was vast de kleinste nl m62 met ijzers) en heeft samengesteld gelopen. Dus heel allround en eveneens ijzersterk en goed op foto, dus we hebben met haar gefokt. En al haar nakommelingen lopen dus met een 'onbekend' niet-vol papier rond. Oudste loopt inmiddels in engeland in de young riders rubrieken. Allemaal tevreden eigenaars. Dus sport en niet vol-papier gaan samen, alsmede gewoon de fok met dergelijke merrie. Wel op voorwaarde dat ze gezond zijn en je toch een meerwaarde kan brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:55

Ik ben het met je eens dat sport en niet-vol papier samen kunnen. Beste voorbeeld is die Braziliaanse Springruiter die met zijn paardje van de vuilnisbelt op hoog niveau mee kon komen. Maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen, en vind je niet snel iemand die bereid is om een paard zonder papier/zonder vol papier een kans te geven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:59

Cassidy schreef:
Ik ben het met je eens dat sport en niet-vol papier samen kunnen. Beste voorbeeld is die Braziliaanse Springruiter die met zijn paardje van de vuilnisbelt op hoog niveau mee kon komen. Maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen, en vind je niet snel iemand die bereid is om een paard zonder papier/zonder vol papier een kans te geven.

Hangt er echt vanaf welke discipline je doet.

Maar idd alles hangt af waar een paard terecht komt e en de kansen die geboden worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:01

En dat geldt in mijn ogen voor alle paarden, met of zonder papier.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:01

Ach, als je zelf een plan hebt voor het veulen zie ik geen probleem eerlijk gezegd. Mjin eerste veulen was ook van een papierloze merrie met een goede vader: het is een prachtig en gezond kind geworden..Het plan was echter wel haar te houden voor mezelf maar dat heeft helaas dooromstandigheden niet zo kunnen zijn. Nu heeft ze gelukkig weer een hele goede en fijne baas.. Fokken om rijk te worden? Ach dat lukt bijna geen een...Kost alleen maar, maar het is wel heeeel leuk om je eigen veulie te fokken..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:05

vanitymay schreef:
Ach, als je zelf een plan hebt voor het veulen zie ik geen probleem eerlijk gezegd. Mjin eerste veulen was ook van een papierloze merrie met een goede vader: het is een prachtig en gezond kind geworden..Het plan was echter wel haar te houden voor mezelf maar dat heeft helaas dooromstandigheden niet zo kunnen zijn. Nu heeft ze gelukkig weer een hele goede en fijne baas.. Fokken om rijk te worden? Ach dat lukt bijna geen een...Kost alleen maar, maar het is wel heeeel leuk om je eigen veulie te fokken..

Bwa rijk worden zal ik niet zeggen, maar we kunnen toch onze paarden houden van de opbrengst van enkele veulens per jaar.

Een fokmerrie is een cassini merrie en die geeft heel gemakkelijk drachtig met sandro boy, dus constant vraag vanuit duitsland. Merrie is al 4 jaar op rij drachtig van een reeds verkocht veulen in de buik.
En dan hebben we nog twee fokmerries waarvan we telkens per jaar eentje te houden en eentje te verkopen.

Maar fokken is gokken en hout vasthouden dat alles goedgaat e. Maar niets is mooier dan een wei inkijken en jong spul zien rondhuppelen. Of de eerste keer buiten en de moeder die dan test of het veulen wel meekan.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:09

Het is toch niet zo dat iedereen een paard op papier koopt, er zijn ook genoeg mensen die eerst naar het paard kijken en daarna naar het paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:12

smurvaas schreef:
Het is toch niet zo dat iedereen een paard op papier koopt, er zijn ook genoeg mensen die eerst naar het paard kijken en daarna naar het paard.

hangt ervanaf wanneer je wil verkopen e. Een veulen verkoop je denk ik wel moeilijker zonder vol gekend papier. Immers is een veulen kopen al een gok(hoe mooi en schattig ze ook zijn) en blijft het toch 3 jaar wachten.

Maar idd eens zadelmak is het toch vnl de 'klik' hebben en een gezond dier dat meestal de doorslag geeft bij kandidaat kopers

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:14

De ups en de downs van de fokkers, teveel mensen zien alleen de ups. Daarom wordt er ook zoveel lukraak gefokt.

Ik heb zomaar de indruk dat er niet veel mensen zijn die zich realiseren dat je ipv een veulen naast de merrie in de wei, het voorjaar weleens met een lege stal kunt komen te staan...

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:17

bulck schreef:
smurvaas schreef:

hangt ervanaf wanneer je wil verkopen e. Een veulen verkoop je denk ik wel moeilijker zonder vol gekend papier. Immers is een veulen kopen al een gok(hoe mooi en schattig ze ook zijn) en blijft het toch 3 jaar wachten.

Maar idd eens zadelmak is het toch vnl de 'klik' hebben en een gezond dier dat meestal de doorslag geeft bij kandidaat kopers

Ik bedoel ook op 3 jarige leeftijd verkopen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:18

Cassidy schreef:
De ups en de downs van de fokkers, teveel mensen zien alleen de ups. Daarom wordt er ook zoveel lukraak gefokt.

Ik heb zomaar de indruk dat er niet veel mensen zijn die zich realiseren dat je ipv een veulen naast de merrie in de wei, het voorjaar weleens met een lege stal kunt komen te staan...

das waar maar je moet wel optimistisch blijven e ;-) ben ook ook altijd heel zenuwachtig rond de uitgerekende datum. Dat de bevalling goed verloopt, maar eveneens de dagen erna

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:21

bulck schreef:

Dan moet je wel de ruimte hebben om het dier tot die tijd aan te kunnen houden. Als je een papierloos dier in de opfok gaat zetten, de tijd en middelen investeerd om hem zadelmak te maken en er dan pas een ruiter voor gaat zoeken, ga je failliet.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:24

Cassidy schreef:
bulck schreef:

Dan moet je wel de ruimte hebben om het dier tot die tijd aan te kunnen houden. Als je een papierloos dier in de opfok gaat zetten, de tijd en middelen investeerd om hem zadelmak te maken en er dan pas een ruiter voor gaat zoeken, ga je failliet.

Ja sorry, maar als je een veulen niet kan onderhouden, moet je ook niet fokken. Je loopt altijd het risico dat je het niet kan verkopen, wel of geen papier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:30

Juist, en daarom ga ik op dit moment ook niet met mijn merrie fokken, en zo zijn er nog wel meer die hun merrie in deze crisistijden bewust leeglaten. Ik kan onderhouden wat ik de wereld in heb gezet, maar ik fok dan ook voor mezelf.

En het is een verschil of ik een veulen fok waar ik 6000 Euro kosten aan heb en dat ik misschien voor 5000 kan verkopen, of dat ik een veulen fok waar ik 6000 Euro aan kosten aan heb en misschien 1500 voor terugkrijg. Doe dat een paar keer achter elkaar en je levert behoorlijk wat in.

Fokken zonder papier loont in mijn ogen alleen maar als je zelf land hebt, de paarden aan huis kunt houden en zo de kosten kunt minimaliseren.