bulck schreef:Idd vind het een normale vraag
Dankjewel
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suzanne F. schreef:Emmaar schreef:Ik was er gewoon benieuwd naar of dit gedaan word.
Oh ja vast wel.
En maar goed ook anders hadden we paardenvlees-tekorten in de winkels.
Emmaar schreef:Alsof alle papierloze veulens naar de slacht gaan. Waarschijnlijk wel veel, maar niet allemaal. Er zijn zat mensen met papierloze paarden, en die een heel fijn leven lijden

Emmaar schreef:Ik wíl geen veulen, en wil ook niet mijn merrie laten dekken. Zou er de plaats en het geld niet eens voor hebben. Maar een reden dat ik deze vraag stelde, is dat ik net op een tinkerfokkerij-site kwam, en ik ging eens onder fokmerries kijken, toen zag ik heel vaak 'onbekende afstamming' staan. En dat vond ik vreemd, en was dan beniewd of daar dan ook echt mee gefokt word, en de veulens wel kwijtraken.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is
Suzanne F. schreef:Emmaar schreef:Alsof alle papierloze veulens naar de slacht gaan. Waarschijnlijk wel veel, maar niet allemaal. Er zijn zat mensen met papierloze paarden, en die een heel fijn leven lijden
Tuurlijk zijn die er. Die rijden er recreatief mee ofzo. Of lichte sport. Tuurlijk kan je ook plezier hebben van zo'n paard.
De kans alleen dat als je gaat fokken met zoiets, dat het product kwalitatief minder is is wel aanwezig. Op de markt staan dan ook veel papierloze paarden, minder raspaarden met goede papieren.

Cassidy schreef:Maar Bulck, hoe interpreteer jij de titel van dit topic? Onbekende afstamming, is dat een paard zonder papieren voor jou (of waar alleen de moeder van bekend is) of een paard met een papier maar met nietszeggende namen erop?

Cassidy schreef:Ik ben het met je eens dat sport en niet-vol papier samen kunnen. Beste voorbeeld is die Braziliaanse Springruiter die met zijn paardje van de vuilnisbelt op hoog niveau mee kon komen. Maar in mijn ogen zijn dat uitzonderingen, en vind je niet snel iemand die bereid is om een paard zonder papier/zonder vol papier een kans te geven.

vanitymay schreef:Ach, als je zelf een plan hebt voor het veulen zie ik geen probleem eerlijk gezegd. Mjin eerste veulen was ook van een papierloze merrie met een goede vader: het is een prachtig en gezond kind geworden..Het plan was echter wel haar te houden voor mezelf maar dat heeft helaas dooromstandigheden niet zo kunnen zijn. Nu heeft ze gelukkig weer een hele goede en fijne baas.. Fokken om rijk te worden? Ach dat lukt bijna geen een...Kost alleen maar, maar het is wel heeeel leuk om je eigen veulie te fokken..
smurvaas schreef:Het is toch niet zo dat iedereen een paard op papier koopt, er zijn ook genoeg mensen die eerst naar het paard kijken en daarna naar het paard.

bulck schreef:smurvaas schreef:Het is toch niet zo dat iedereen een paard op papier koopt, er zijn ook genoeg mensen die eerst naar het paard kijken en daarna naar het paard.
hangt ervanaf wanneer je wil verkopen e. Een veulen verkoop je denk ik wel moeilijker zonder vol gekend papier. Immers is een veulen kopen al een gok(hoe mooi en schattig ze ook zijn) en blijft het toch 3 jaar wachten.
Maar idd eens zadelmak is het toch vnl de 'klik' hebben en een gezond dier dat meestal de doorslag geeft bij kandidaat kopers
Cassidy schreef:De ups en de downs van de fokkers, teveel mensen zien alleen de ups. Daarom wordt er ook zoveel lukraak gefokt.
Ik heb zomaar de indruk dat er niet veel mensen zijn die zich realiseren dat je ipv een veulen naast de merrie in de wei, het voorjaar weleens met een lege stal kunt komen te staan...
ben ook ook altijd heel zenuwachtig rond de uitgerekende datum. Dat de bevalling goed verloopt, maar eveneens de dagen erna 
bulck schreef:Maar idd eens zadelmak is het toch vnl de 'klik' hebben en een gezond dier dat meestal de doorslag geeft bij kandidaat kopers
Cassidy schreef:bulck schreef:Maar idd eens zadelmak is het toch vnl de 'klik' hebben en een gezond dier dat meestal de doorslag geeft bij kandidaat kopers
Dan moet je wel de ruimte hebben om het dier tot die tijd aan te kunnen houden. Als je een papierloos dier in de opfok gaat zetten, de tijd en middelen investeerd om hem zadelmak te maken en er dan pas een ruiter voor gaat zoeken, ga je failliet.