FNRS proef, zweepje wisselen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mhorsecare

Re: FNRS proef, zweepje wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:05

Je mag dit zelf weten het makkelijkst is in je linker hand maar loopt je paard door je rechter been dan zou ik hem constant rechts houden en met groeten even met je linker hand vast houden incl teugels

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:13

Als je met zweep groet krijg je geen onvoldoende, maar 2 punten aftrek voor dat onderdeel. Het wordt nl gezien als vergissing in de proef. Bedenk wel dat bij de 3e vergissing uitsluiting volgt!!

Ik heb ooit iemand gejureerd die elke keer van zweep wisselde bij het van hand veranderen, zelfs tijdens het rijden van de middendraf ergens op X. Was daardoor een hele rommelige proef.

Dus als je de zweep niet hoeft te wisselen, zou ik het niet doen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:39

Setteli schreef:
Als je met zweep groet krijg je geen onvoldoende, maar 2 punten aftrek voor dat onderdeel. Het wordt nl gezien als vergissing in de proef.

Niet naar de bijscholing geweest zeker?
Groeten met zweep is al sinds dag 1 (ook bij de KNHS) een onvoldoende. Het is zeker geen vergissing want de ruiter staat stil en groet, dus zeker géén vergissing in de proef.
Vergissing is een volte rijden als een gebroken lijn wordt gevraagd of bij een wending de verkeerde kant op gaan ;) Daar geef je dus idd -2.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:44

Chrissy_ schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat je met proefjes niet van zweep mag wisselen, en je hem altijd in je linkerhand moet houden.

Je hebt een zweep in je hand om een extra hulp te kunnen geven, die moet dus in de hand zitten waar je die hulp nodig hebt ;) (bij wijken bv is in je buitenhand houden niet handig).
Zweep hoort aan de binnenkant van de rijbaan. Zweep wisselen doe je altijd aan het eind van de diagonaal (dus niet tijdens de middendraf) net als het wisselen van been.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:53

Zweep wisselen is tijdens de proef niet verplicht -of verboden- maar kan soms wat lastig zijn als je het doet.
Maar als je het netjes doet zodat jij of je pony er geen last van heeft, mag je het gewoon doen.
Maar je krijgt er dus geen punten meer of minder voor.
Als je het heel onhandig doet dan kan je er wel commentaar op krijgen.

Ik schrijf het meestal onder aan het protocol -buiten de cijfers- dat zweepwisselen tijdens te proef niet verplicht is.

Als je bij mij groet met je zweep in je hand, krijg je een 5. :o

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:27

Vippie schreef:
Chrissy_ schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat je met proefjes niet van zweep mag wisselen, en je hem altijd in je linkerhand moet houden.

Je hebt een zweep in je hand om een extra hulp te kunnen geven, die moet dus in de hand zitten waar je die hulp nodig hebt ;) (bij wijken bv is in je buitenhand houden niet handig).
Zweep hoort aan de binnenkant van de rijbaan. Zweep wisselen doe je altijd aan het eind van de diagonaal (dus niet tijdens de middendraf) net als het wisselen van been.

Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor ;)
Ik antwoord alleen op de vraag van TS, en hoe het mij geleerd is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:54

Ik kan me voorstellen dat je geleerd word je zweep tijdens de proef in je linker hand te houden, om te voorkomen dat je er mee gaat "rommelen" tijdens je proef.
Mar op de vraag of het mag of verpicht is: het mag maar is niet verplicht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:59

Mijn moeder is FNRS jury en die zet wel altijd iets op de coupon in de trant van:"het is makkelijker om je zweep in één hand te houden"
Het mag, dus er worden in principe geen punten afgetrokken. Helaas gaat het alleen bijna altijd zo rommelig dat de combinatie gaat slingeren, minder netjes zit (vooral in de lagere klasses), of de pony stoort,en daar krijg je wel aftrekpunten voor.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:16

Chrissy_ schreef:
Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor ;)
Ik antwoord alleen op de vraag van TS, en hoe het mij geleerd is.

Misschien toch een beetje gezien je antwoord op TS ;)
Als een jury nu uitlegt hoe ze het graag zien, dan zou ik die informatie toch niet zomaar aan de kant schuiven maar meenemen in mn lessen/rijden. Kan soms best handig zijn hoor :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:32

Ja en nee. :) Je moet of de hele proef je zweepje in één hand houden, of telkens als je van hand verandert je zweep overpakken. Ik vind het zelf altijd nogal klungelen, dus ik hou mijn zweep - als ik die heb - in één hand, maar er zijn genoeg die hem overpakken. Ligt er net aan wat je fijner vindt/beter is voor de pony.

Je mag het dus helemaal zelf weten, als je je keuze maar de hele proef blijft volhouden.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:06

Stef_Winston schreef:
Nee je mag je zweepje gewoon in dezelfde hand houden, maar ook verwissellen als je wilt :j Ik hou hem meestal in m'n linkerhand, tenzij m'n paard door m'n binnenbeen heenloopt ofzo, dan verander ik hem wel :j

ja maar zo houd je meestal je concentratie er niet bij. ben je meer bezig met zweepje wisselen als netjes figuurtje rijden:P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:12

Mij is geleerd om onder de X te wisselen van zweep en een keertje doorzitten zodat je gelijk op de goede hand zit.
Als je je dat aangeleerd hebt gaat het automatisch zonder concentratieverlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:34

chanicha schreef:
Mij is geleerd om onder de X te wisselen van zweep en een keertje doorzitten zodat je gelijk op de goede hand zit.

En hoe wil je dat doen als je van hand moet veranderen in middendraf ? Dan ga je echt niet op X even doorzitten en zweepje wisselen :=

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:37

zweep wisselen doe je na het figuur, lekker storend anders, voor het zelfde geld slinger je over de AC lijn.

Wisselen van been doe je 3 meter voor de hoekletter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:33

Ik vind het jammer dat de fnrs juryleden hier niet rechtlijnig in zijn . Wat mij betrefd maken ze de opleiding wat strenger !!!

Want ik ken verschillende juryleden die het allemaal anders beoordelen.

Ik leer de kinderen altijd de zweep in een hand te houden, dit omdat dit veel netter is, en storingen mbt het overpakken van de zweep, voorkomt.
In welke hand maakt niet uit, ik leer ze met groeten dat ze de zweep, als ze rechtsdragend zijn, overpakken in de linkerhand, samen met de teugels (en de zweep blijft daarbij aan de rechterzijde van paard)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:10

@cm: je hebt grotendeels gelijk: het punt is volgens mij dat iedereen het min of meer hetzelfde leert op de cursus maar dat juryleden dit of vergeten of gaandeweg gaan twijfelen of en er een eigen -goedbedoelde- draai aan geven. En ruiters leren het ook op verschillende manieren, zoals we hierboven ook lezen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:15

Nou , in de lessen moeten de ruiters de zweepjes in de binnenhand.
Dit vooral omdat tikkende zweepjes tegen de wanden ervoor kunnen zorgen dat er pony's vandoor gaan.
Plus inderdaad kijkende ouders die een zweep in het oog kunnen krijgen :+

Maar ik vind dat in de proef de zweep in een hand gehouden moet worden, maar omdat de juryleden de ene keer afkeuren op overpakken en de andere keer afkeuren op niet overpakken... wat moet je in hemelsnaam een kind dan leren?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:20

in het boek staat dat overpakken mag, maar er staat niet bij dat het moet. Toen ik een keer schreef bij een jury zei ie dat het niet mocht, toen zei er iemand ja maar in het boek staat anders. Veel juryleden weten het denk ik ook niet goed.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:41

Als iedereen zich houd aan de gemaakte regels (boek) dan zou dat een hoop onduidelijkheid schelen... ;)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:57

Mij is laatst verteld door een jurylid dat je hem niet mag verwisselen.
Ik zou het zoiezo in de zelfde hand houden, anders ben je je alleen maar aan het concentreren op je zweep overpakken en vaak ziet dat er erg slordig uit :)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:58

chanicha schreef:

Je moet pas van een keer doorzitten als je op de andere hand bent ;) Dus niet al op x

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:14

@madebymoi, wisselen van been is 3 meter voor de hoekletter , die het boek verantwoord paardrijden met plezier. En zweep wisselen mag dus wel, maar dan wel na je figuur.

Nienken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:21

Ik heb altijd geleerd om mijn zweep niet continue over te pakken. Je maakt het jezelf lastig en het wordt rommelig.
Zelf vind ik het ook een stuk fijner om mijn zweep gewoon in 1 hand te houden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:12

Zo leer ik het bij mij ook, want het is niet verplicht om te wisselen, en net wat je zegt, het wordt rommelig

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:56

Ik heb altijd geleerd om het dan niet te doen. Inderdaad bij groeten is het niet handig en ik denk ook dat je de pony stoort in zijn mond door eerst contact te maken en het dan weer even snel los laten.