Te grote meiden op een shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:45

BianCatjee schreef:
nou als je ziet hoe ze is met longeren.. dat is echt geen feest.. longeren gaat gewoon echt niet..

En wie longeerd hem dan? hebben jullie daarbij wel eens hulp gehad van een goede instructrice? Hebben jullie wel eens wat anders gedaan gewoon aan de hand wandelen , vrijheidsdressuuur, mee gaan fietsen je kan me toch niet vertellen dat hij dat allemaal niet kan want dan is ie gewoon niet goed opgevoed.

Denk trouwens ook dat het kleine ruitertje een kwestie is van zoekt en gij zult vinden maarja.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:47

Altijd die excuses hoe triest.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:47

liedje89 schreef:
BianCatjee schreef:
nou als je ziet hoe ze is met longeren.. dat is echt geen feest.. longeren gaat gewoon echt niet..

En wie longeerd hem dan? hebben jullie daarbij wel eens hulp gehad van een goede instructrice? Hebben jullie wel eens wat anders gedaan gewoon aan de hand wandelen , vrijheidsdressuuur, mee gaan fietsen je kan me toch niet vertellen dat hij dat allemaal niet kan want dan is ie gewoon niet goed opgevoed.

Denk trouwens ook dat het kleine ruitertje een kwestie is van zoekt en gij zult vinden maarja.

Heb ik ook al gehoort, maar sommige mensen hebben gewoon een zeer groot bord voor hun kop.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:55

Of je doet er de moeite niet voor om een kleine ruiter te vinden :)* .

Het is gewoon erg slecht om als je groter als 1,50 bent op en shetlander te rijden.

Maar goed, ga iets anders leuks doen, mennen, vrijheidsdresuur.
En ga een een instructrice zoeken die in hem in een paar minuten wel longeert.

BianCatjee

Re: Te grote meiden op een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:41

waarom zou ik een ruiter zoeken als het mijn shetlander niet is..?!!
ze moeten het zelf maar weten, ik heb er geen moeite mee, ik zie wat er gebeurd en ze zijn lief voor het beest en zorgen goed voor haar! als ze iets echt niet wilt doet ze het ook echt niet hoor.. maar goed, daar zijn jullie verder niet bij dus kunnen jullie moeilijk zien.. :)

en ik heb zelf les gehad op school met longeren en van lammert haanstra, dus ja.. ervaringen met longeren heb ik zat (niet alleen deze lessen maar ook met mijn eigen paard!)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:58

Lief zijn en er goed voor zorgen heb ik al eerder gezegd is meer dan okee. Onder goed voor haar zorgen betekend ook er niet met je te grote kont en lijf op gaan zitten. Okee is het is jouw pony niet, maar ik vind dat je moeilijk kan gaan staan blijven kijken hoe een pony er van binnenuit aan kapot gaat. Want botslijtage is niet te zien aan de buitenkant.

En als laatst, het is jouw pony niet, maar tips geven mag altijd.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:03

Nee dat vind ik niet kunnen, mensen die niet meer op die shet kunnen. Dat ze sterk zijn is 1 ding, maar dat bekent niet dat ze ook veel kg kunnen dragen. In verhouding zijn ze sterk, maar qua max gewicht zal dat niet meer dan 50 kilo voor een grote shet worden.... bovendien speelt je lengte ook een grote rol, een te lang lichaam haalt de pony uit balans doordat het een hefboomwerking op de rug creëert, plus dat je met lange benen niet eens normaal een beenhulp kan geven. Zo'n pony slijt veel eerder van binnen op die manier, dat doe je zo'n beest toch niet aan? Face it, op het gebied van rijden zijn shetlanders kinderpony's.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:12

Pfff, de shetlander questie. Op hun (ei)land van oorsprong worden ze gereden door mannen van rond de 100 kilo. Zonder problemen. Shetlanders zijn de sterksten onder de paarden, ze kunnen veel meer hebben dan je denkt en dan NOG een beetje meer. Wel 's een koppige shetlander aan een touwtje gehad? Juist. SUPER sterk. "t zijn echt erg taaie beestjes hoor. Shetlanders eten 16 jarigen voor ontbijt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:14

Weet niet waar je die wijsheid en onzin vandaan haalt...
Shetlanders zijn heel sterk ja ze kunnen heel veel TREKKEN!!!!
DRAGEN is een heel ander verhaal.

Dat verhaal van die mannen heb ik nog nooit van gehoort. Als dat echt zo is, mag je nu even bewijzen laten zien :+

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:24

uhu, ik zie mijn shettel echt niet me pa/ma dragen :') .. Arm beest! Dat word zn dood.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:32

Citaat:
Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden van de wereld, denken veel mensen dat een Shetlander grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een Shetlander maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen, anders krijgt de pony op den duur last van de gewrichten in zijn rug en is hij vrijwel onbruikbaar geworden om op te rijden, hoe oud hij ook is. Shetlanders zijn naast het rijden onder het zadel ook goede tuigpony's. Het is voor een Shetlandpony mogelijk om twee maal zijn eigen gewicht te trekken, mits er op een verharde weg wordt gelopen.

Meiden, geen enkel excuus om er als 16 jarige op te gaan zitten.
Bij ons op stal hebben we twee geschifte meiden die hun shetland veulen van 5 maanden al behoorlijke hindernissen laten springen. Ik wacht echt op de dag dat ik ze tegen kom en dan zal ik ze even ongezouten mijn mening geven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 02:05

Een Shet is een gewoon paard. Mischien RELATIEF sterk, maar niet meer dan dat. 50 kilo op een Shet vind ik al niet kunnen en heb ook al meerdere malen eigenwijze meiden aangesproken over dat ze, ondanks dat ze veel te groot en te zwaar werden, nog op hun shet bleven rijden. Heb ook wel eens zo'n eigenwijs mormel van een kinderboerderij- shet afgetrokken (die woog meer dan 70 kilo!). De pony is niet gebouwd om te dragen.

Oorspronkelijk werden deze pony's als trekdieren gebruikt in mijnen, op het platteland om oogstkarren te trekken en zo, als rijdier worden ze pas relatief kort gebruikt. Het goedkeuren dat veel te grote mensen op zo'n klein dier blijven rijden is voor mij gelijk aan het goedkeuren van dierenmishandeling.

Een paard van laten we zeggen 1.65, KWPN of zo, kan grofweg 80 tot 90 kilo dragen, inclusief tuig. Een grote koudbloed tot grofweg 120 kilo (Bels, Nederlands Trekpaard, Shire, dergelijke rassen). Hoe kan je dan ooit bedenken dat zo'n klein ponietje 50 kilo of meer kan rondsjouwen??? Ze zijn compact van bouw, sterk, grof van bouw... Maar dat alles meegerekend zou ik nooit meer dan 40 kilo op een Shet zetten inclusief tuigage, een grote Shet mischien 45 kilo. Kindjes tot 10, 11 jaar ongeveer dus. Daarboven zoek je maar een grotere pony of paard. Er zijn geen excuses om als je groter/ zwaarder bent toch op zo'n klein beestje te stappen en er zijn genoeg grotere en sterkere dieren die het wel aankunnen.

Er zijn talloze andere leuke dingen die je met een shet kan doen, zoals eerder al vermeld. Voor mij is het een droom ooit nog eens 2 shets voor een karretje te hebben en lekker met ze te mennen en lol te hebben. Geen haar op mijn kop die erover peinst er zelf op te gaan zitten!

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:30

Ik zag laatst ook een meisje van 17 op een shet rijden, draf enzo erbij..
Dat vond ik ook gewoon zielig voor het lieve kleine shetje :o

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:33

ik zie ook vaak meisjes die ook echt gewoon letterlijk met hun voeten bij de grond komen , op die arme shet dan heb ik echt zo iets van gebruik je verstand.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

wat inderdaad veel mensen zeggen en waar k het mee eens ben is dat het voor 5 minuutjes of zo echt niet heeel erg is maar steeds vaker en lange tijden kan nooit goed zijn voor die shet! ze zijn echt te groot om een paar keer in een week op die shet te rijden..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:24

Ik heb ooit een keer een brief naar de penny gestuurd met de vraag hoeveel shetjes mogen dragen :+.
Er kwam toen uit een mini shet 40/45 kilo en een grote shet 50/55 kilo.

Toen ik een jaar of vijftien was heb ik 1 keer nog even op een (flinke) shet gezeten.
10 minuutjes ofso, ik was toen zo'n 1.63 en ik woog zo'n 50/55 kilo.
Daarna ben ik er nooit meer opgegaan, als ik die pony moest verzorgen liet ik mijn nichtje erop.
Vorig jaar reed zij ook nog op die flinke shet ze was toen 13 bijna 14 en zo'n 1.55/1.60 en woog zo'n 45 kilo.
Het kon nog net, nu rijd ze zelf niet meer op shetjes alleen nog een kruising van een shet x welsh waar ze weleens op stapt.

Ik vind zelf het gewicht het belangrijkst.
Voor een shet ben je eigenlijk al snel te groot, iets te groot maar nog een goed gewicht vind ik nog wel kunnen.
Maar een flink eind te groot ziet er toch al niet uit?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:45

Het is wel opmerkelijk dat iedereen zich druk maakt om een te groot meisje op een shetlander(helemaal terecht trouwens). Maar wat vinden jullie dan van een man/vrouw van boven de 100 kilo op een KWPNer? Meestal wordt dat dan dapper genoemd dat zo iemand nog rijd! Terwijl dat eigenlijk net zo sneu is als een groot meisje die op een shetlander rijdt. Ik keur het trouwens beide niet goed. Longeer je shetlander lekker of ga er mee aan de hand wandelen!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:55

ik ken iemand die rond de 24 jaar is en 1.70 die haar eigen shetlander heeft ingereden 2 jaar geleden, ik heb dit echt afgeraden maar ja.

iemand van meer dan 100 kilo op een kwpner, draagkracht is anders dan een trekkracht. Zolang het paard geen last krijgt van zijn/haar rug en benen heb ik geen mening :Y)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:57

Dus eigenlijk wil je daarmee ook zeggen dat het rijden van een groot iemand op een shet ook geen probleem is als de shet geen last krijgt van zijn/haar en benen? Want dat is dan toch precies hetzelfde?

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:02

Viootjuh schreef:
Dus eigenlijk wil je daarmee ook zeggen dat het rijden van een groot iemand op een shet ook geen probleem is als de shet geen last krijgt van zijn/haar en benen? Want dat is dan toch precies hetzelfde?

huh, volgens mij lees je verkeerd ik geef TS antwoord en jou.

iemand van 1.70 op een shetlander vind ik niet kunnen <- antwoord voor TS

iemand meer dan 100 kilo op een kwpner, zolang het voor het paard geen belasting is prima.<- antwoord op jouw vraag

dus ik heb het niet over iemand van 100 kilo op een shet. ;)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:04

haha volgens mij snap je mij ook niet helemaal, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het toch precies hetzelfde is 50 kg op een shet of 100 kg op een fijn gebouwde KWPNer.

Ik bedoel: 500 kg x 20% is 100 kg draagkracht
200 kg x 20% is 40 kg draagkracht (al weet ik niet of een shetlander de 200 kg haalt?)
Laatst bijgewerkt door Viootjuh op 16-10-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:06

hier word ik altyd toch zo kwaad om te grote ruiters op te kleine pony's

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:08

afgelopen zaterdag fietste ik langs een boerderij en daar zat een meisje op een shet van ong 1 m en die was ook veelste groot en nog 1 meisje op een shet die is denk ik maar 50 a 60 cm daar reed ze gewoon op nou daar kan je mij boos om maken hor dat arme beest dat meisje was lang en best breed gebouwd ik gok er ook zo rond de 14 jaar en tusse de 1.65 1.70

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:16

Op een gegeven moment moet je gewoon de stap nemen, om niet meer op je shetlander te gaan rijden. Je bent er gewoon veels te groot voor. Maar als je het zelf niet ziet of niet wilt zien dan is het lastig. Het dier kan moeilijk zeggen 'Uhm baas, ben jij niet te groot voor mij' ?????
Als je toch zo graag wilt gaan paardrijden, moet je zelf kunnen zien wanneer je de 'shetlanderfase' voorbij bent. Ga dan gewoon lekker een wat groter paardje rijden waar je ook lekker op kunt gaan 'hobbelen' :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:29

wat mij vooral stoort is dat de meeste zeggen als hij er last van heeft laat hij dat wel merken...
er zijn zoveel shetlanders die het 'laten' merken maar dan krijg je topics van mijn shet gaat niet meer vooruit wat te doen enzv..
ik reed vroeger ook op mijn shetlander en heb er nu heel veel spijt van ze heeft er niks aan overgehouden maar toch.. de beste manier om het te zeggen tegen zo iemand is gewoon zeggen dat ze er later spijt van kan krijgen,en dat ze de pony kapot aan het rijden zijn ook al kunnen ze het niet zien.
mijn ervaring met shetlanders is er kan vanalles aan de hand zijn maar de beestjes lopen door(door dwang of omdat het doen voor de baas)een shetlander stopt niet zo makkelijk die lopen door en bijten door de pijn...al vaak genoeg gezien