Aanschaf paard, dat eeuwige getwijfel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Craftly

Re: Aanschaf paard, dat eeuwige getwijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:01

Kunnen je vriendin en jij het paard niet samen kopen?
Dan heb je gedeelde kosten en als je goede afspraken maakt moet dit wel te doen zijn lijkt me

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:28

Waarom zou je, volgens mij krijg je dan alleen maar problemen?
Nee hoor, als je het zelf kunt betalen zou ik dat doen en zoniet zou iknog even door blijven sparen!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:52

O wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige twijfelaar en doemdenker ben... as vrijdag wordt mijn eerste paard gekeurd en als alles goed is komt ze volgende week hierheen. Toen ik de beslissing had genomen om haar te kopen, viel er een last van me af, maar helaas na een paar dagen begon het gemaal weer. Gelukkig heb ik een nuchtere man die mij met beide benen op de grond kan zetten. Als ik die toch niet had.....
Dus TS, je bent inderdaad niet de enige en ik denk ook, je kan het alleen maar ervaren door ervoor te gaan. Anders blijft een eigen paard toch de hele tijd door je hoofd spoken en dat is moeilijk los te laten hoor (zeg ik uit eigen ervaring)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:37

Nee samen een paard kopen met een ander zie ik niet zitten. Dan heb ik het idee dat ik net zo goed kan blijven bijrijden. Die optie valt dus af.

Ik vind het echt fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die alle scenario's 100 keer overdenken alvorens ze een beslissing nemen. Als je zo de verhalen op bokt leest, dan lijkt het net of iedereen zo gemakkelijk tot aanschaf van een paard overgaat, terwijl ik me echt al dagen suf pieker.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:41

Wat fijn dat je vriendin zegt dat jij eerste keuze hebt! Misschien kun je haar helpen zoeken naar een ander paardje.:)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:48

Samen met een ander kopen zou ik ook niet zien zitten, is inderdaad wat jij zegt; dan kun je net zo goed bijrijder blijven.

Aanschaf van een paard vind ik niet niks, heeft impact op je hele manier van leven, niet alleen op financieel vlak.
Zoals ik al eerder aangaf, ik ben ook zo'n piekeraar. Laat alle (doem)scenarios 1000x de revue passeren, ik kan nu al eindeloos nadenken over de aanschaf van een eigen paard & alles wat daarbij komt kijken, al weet ik dat het nog een tijdje zal gaan duren :j Wil ook eerst zeker weten dat ik het financieel kan opbrengen voordat ik die verantwoordelijkheid aan ga.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:23

Hi hi hi Ik ben er ook zo'n eentje, zal ik? kan ik? is het wel verstandig want wat als... (ziekte-oorlog-financiele nood- etc etc etc..). En zo ja wat dan: een jonkie (tja kun je nog niet direct wat mee bovendien weer je niet goed wat voor type rijpaard het gaat worden)? Oudje (hoe is die behandeld in het verleden/ krijg je wel een goed beeld die paar keer, hoogstens, dat je gaat kijken en rijden)? Eindeloos!!

Vriendlief heeft de knoop doorgehakt! Waar ik bijrijdt was een veulen geboren, ik ken pa en moe zowel in de omgang als onder het zadel en dat zijn super paarden, top karakter en hebben erg veel mogelijkheden op zowel trainingsgebied als op buitenrijd gebied. Verder ken ik het veulen vanaf de geboorte, een super cool vriendelijk en dapper diertje waar qua gezondheid nog niks mis mee is geweest (met pa en moe trouwens ook niet). Dus hebben we het gedaan!! Mojo is nu 7 maand wordt een knoeperd van een paard (nou ja voor een paint dan he.. dikke billen brede schouders en verwachte stokmaat van rond de 1.60) met nog steeds een topkarakter (helemaal voor een hengst, hij loopt keurig mee vindt borstelen heerlijk je mag hem overal aanraken en hij heeft nog nooit naar iemand gebeten/gesteigerd/gebokt, hoogstens smeerd hij hem als hij geen zin meer heeft ha ha ha maar dat mag, beetje pit is wel zo gezond). Ik durfde niet (alhouwel ik al vanaf de geboorte stapelgek was op de beest) maar mijn man vond dat we het maar moesten doen :P en dus maar gedaan..

Als ik de berichtjes zo een beetje doorlees hebben 'we' als paardendames trouwens nog best wel het een en ander te danken aan 'onze' mannen :D

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:15

Je rijdt een jaar en wilt een 4 jarige aanschaffen heb ik het zo goed gelezen?
Afgezien van het financiele plaatje en vriendin moet je er 1000% van zeker zijn dat je dit jonge dier met alle eventuele grillen aan kunt. Een jaar ervaring is niks en een eigen paard is anders dan een manegepaard en als bijrijder heb je nog met een eigenaar te maken die wellicht er nog eens op stapt.
Doe niets overhaast en denk goed na of dit HET paard voor je is.
Een paard delen gaat nooit goed, begin daar niet aan.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:38

Hier nog iemand die eeuwig twijfelt.
Ik ben student, net dit jaar begonnen. Ik heb altijd geroepen geen eigen paard te willen. Ik heb te weinig tijd, geld en wat als er iets mis gaat.
Maar met kerst was ik op stage/vakantie en kreeg ik een merrie om mee te werken. In mensen had ze helemaal geen vertrouwen meer nadat ze een paar keer was verplaatst. Mijn opdracht was te kijken hoe ver ik met haar kon komen om haar vertrouwen terug te krijgen. Wat ging dat snel, na een paar dagen kon ik weer rustig op haar rijden en alleen met haar naar buiten. Na een maand kwam ik weer terug en kon ik haar weer overnemen van de degene die vereder met haar had getraind. Met die persoon klikte het niet en ze was weer gestressd en nam steeds de leiding over. Twee dagen later had ik haar weer onder apel en was ze weer super. In de zomer 7 weken weer daar geweest. Ik kon weer met haar verder, eerst weer opbouwen wat anderen eruit hadden gereden en daarna weer veder. Steeds beter ging het en de band tussen ons werd steeds sterker. Maar ik moest weer naar huis en haar achterlaten.
Toen begon het rekenen en puzzlenen. Kan ik haar betalen, een goede plek voor haar vinden. Kan ik voldoende tijd vrijmaken en geld verdien om haar te onderhouden?
Nu heb ik de knoop doorgehakt, ze komt bij mij. Ik heb een fijne wei voor haar gevonden, verzekering gezocht, overlegd met mijn werk en een idee hoe het gaat met mijn studie.
En er zullen zeker momenten zijn dat ik er spijt van ga krijgen dat ik haar koop. Als het rijden niet lekker gaat, als ze iets heeft. Maar het idee dat ze naar een ander gaat, nee daar werd ik zo ongelukkig van.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:42

Incredimail schreef:

Whehe, volgens mij begrijp jij de term "sinds jaar en dag" niet helemaal. ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:34

TS, hoe staat het ermee?? Heb je de knoop doorgehakt? Mijn merrie staat nu 2 dagen op mijn pensionstal en ze is helemaal super! Ik moet zeggen dat nu ze er eenmaal is, ik over niets meer twijfel. Alle angsten en doemscenario's zijn als wolken voor de zon verdwenen. Ik zie dat ze het leuk vindt tussen de nieuwe paarden en ze neemt het allemaal best relaxed op. Natuurlijk gaan we nog genoeg samen meemaken en zal het niet alleen maar geweldig zijn, maar tot zoverre voel ik me alleen maar super gelukkig, ook als ik haar drollen aan het opruimen ben :-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:25

En, heb je inmiddels al een knoop doorgehakt? Ben wel erg nieuwsgierig hor! :)

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:35

Hm, ik zal wel de grootste doemdenker van allemaal zijn, maar ik zou persoonlijk even afwachten hoe het loopt bij die nieuwe baan. Wie weet word je wel ontslagen in je proeftijd of ren je zelf gillend weg (gaan we niet van uit natuurlijk, maar toch).

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:42

Girl In The Mirror schreef:
Incredimail schreef:

Whehe, volgens mij begrijp jij de term "sinds jaar en dag" niet helemaal. ;)

Ik rijd, grove schatting, 22 jaar, dus wat dat betreft zal het inderdaad wel goed komen.

De knoop is nog niet doorgehakt. Ik wil inderdaad heel even de eerste maand bij mijn nieuwe baan afwachten en ben nu ook wat andere paarden aan het bekijken, zodat ik wat vergelijking heb.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:54

Wat een herkenbaar verhaal! Ik had ook jaren op een manege gereden, jaren bijrijder geweest en toen ik ging verhuizen en moest stoppen met mijn bijrijpaard werd me het paard van mijn instructice aangeboden: dressuurpaard, jong, schrikachtig, merrie... Maar ze deed me wel wat.
En toen begon het getwijfel: ik stond op het punt om te gaan samenwonen, moest een andere baan zoeken, mijn hele leven zou veranderen en dan ook nog een paard erbij? Kon ik het betalen, had ik wel genoeg tijd voor haar, zou mijn vriend dit over een jaar nog leuk vinden, zou IK het nog wel leuk blijven vinden, wat als......... Ik had echt 100000den twijfels en 'ja, maar....' Na vele gesprekken met mijn vriend over geld, tijd, zorgen die je met een eigen paard hebt, was het voor ons allebei duidelijk. Dit was mijn grote droom, en nu had ik de kans een superpaard te kopen en moest ik ervoor gaan. Vriendlief stond helemaal achter me en beloofde om te helpen als het op een of andere manier even niet meer zou gaan. Er waren ook al andere geinteresserden dus na 3 maanden twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en besloten om haar te kopen. En achteraf ben ik echt superblij met deze beslissing. Ik heb haar nu zo'n 3 maanden en ben nog elke dag blij met haar. Ik wil ook helemaal geen bijrijder want ik wil het allemaal zelf doen en heb er zoveel plezier van! Ze is de tijd en het geld die ik eraan kwijt ben echt wel waard!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:59

kopen joh ! Je hebt terug een baan, en je vriendin geeft zelf aan dat jij voorrang krijgt. Wat let je ? :D

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:02

Ik heb ook eeuwen getwijfeld, maar toen stond Morris mij vanuit een box aan te kijken met zijn grote bruine bambi ogen en kon ik niet anders dan hem kopen... Impulsaankoop geweest, maar geen dag spijt van gehad.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:04

Ik heb ook lang getwijfeld, bovendien had ik geen vaste baan, maar had ik losse uitzendbaantjes. Maar ik heb het toch gedaan en hoewel het even spannend was in de weken dat ik zonder werk zat heb ik er geen minuut spijt van gehad! Sterker nog, Jonas kopen is de beste beslissing die ik ooit heb genomen! En een jaar later had ik er twee...

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:06

Gefeliciteerd met je baan!
Ga ervoor als het je droompaardje is, je krijgt er zo veel voor terug! :D