Hoe ik Pompidou aantrof in haar weiland...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:08

Ik zie het probleem van die dekens niet zo. Als die dekens gewoon bilkoorden heeft en een staartkoord daarbij de gewone buiksingels dan schuift dat toch niet zo erg? Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dat het dan zo scheef gaat hangen dat er echt wat aan de hand was. Daarom vind ik die bilkoorden zo fijn. Maar kan wezen dat ik altijd mazzel heb.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:10

KingMarco, een goede deken heeft juist GEEN bilkoorden nodig. De zitten alleen om goedkopere dekens om ze nog enigszins recht te houden, geloof mij maar.
Een gladde oppervlak met daarover een deken met een gladde binnenkant is voor elke kind te vatten dat dat gaat glijden, ongeacht de hoeveelheid koorden die je aan een deken hebt. Wel eens twee volle plastiek zakken op elkaar proberen te leggen zonder dat de bovenste wegglijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:17

parouscha schreef:
Dat is dus de reden waarom ik eigenlijks nooit dekens op doe ik het land.
Paarden rollen even, en hups de deken hangt om de hals oid, ze staan der op, en deken kapot en paard raakt er in verstrikt, en inprenciepe gaat het niet echt om de kwaliteit deken hoor, het kan bij elke deken gebeuren.
En een paard hoeft nu geen dekens meer op!

Een goede outdoordeken is echt tegen rollen bestand hoor. Onze Leonardo is een soort van paardgeworden rolmops, maar z'n dekens liggen allemaal netjes, hoe vaak hij het ook doet!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:20

Is een goeie deken ook niet afhankelijk van de bouw van het paard? Volgens mij heeft de ene eigenaar gewoon pech omdat een goedkope deken niet goed past op zijn/haar paard, en de andere geluk omdat het wel past.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:22

Toch maak ik zelf de bilkoorden eraan als ze er niet aan zitten ook bij de duurdere dekens. Ik heb een paard dat ook op stal fanatiek rolt en om bovenstaande te vookomen vind ik het een goede oplossing. Dus 's winters heeft die van mij drie dekens comleet met singels en koorden. Hierbij heb ik dus nooit een probleem kunnen ontdekken. Zo kan ik het dus ook met goedkopere dekens redden.

En ja mijn paard staat 's winters met drie dekens op.
Omdat het anders net een gecastereerde stekelvarken lijkt, terwijl het een hengst is met een dun glimmend vachtje. Al staat ook hij nu in zijn buitenstalletje zonder dekens (een vies zwijn te wezen).

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:31

Jeetje dat was schrikken Anneke! Ik heb mijn paarden met dit weer ook waterdichte dekens op hoor! Een paar dagen geleden trof ik Jur 's avonds nog met haar haren omhoog aan om 23.00 uur toen ik kwam afvoeren, toen had ze dus geen deken om. Dus wat mij betreft gewoon dekens op en lekker in de winter paarden met een dun vachtje! Het ene paard heeft het gewoon sneller koud dan het andere. Toch zou ik als ik jou was Pompidou 's nachts op stal houden, ook al is het tegen het advies van de DA in. En misschien blijven de duurdere dekens inderdaad wel beter zitten?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:34

Beetje jammer dat veel mensen toch een paard op stal wil hebben s'nachts. Een paard is een loopdier en door dag en nacht wat te kunnen scharrelen voorkom je dat ze uitgebreid uit hun dak gaan tijdens het s'ochtends is de wei zetten EN de doorbloeding van de benen is veel beter door voortdurende beweging. En die doorbloeding zorgt voor genezing, niet het stilstaan.
Ik vind het een heel wijs advies van deze vee-arts, volgens mij zijn er weinig redenen aan te voeren waarom een paard op stal zou moeten staan voor herstel.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:34

Bilkoorden hebben ook een functie tegen opwaaien van de deken, al red je dat misschien met een staartkoordje ook nog wel.

Maar ik was toch niet echt blij toen ik paard laatst doodleuk op 3 benen in de stal aantrof omdat ze 1 achterbeen door een bilkoord heen gewurmd had. Mevrouw maakte zich er niet druk om, stond doodleuk brok te eten, niks geen paniek, geen idee hoe lang ze al zo stond. Niemand op stal had ook iets gemerkt, omdat ze gewoon heel rustig stond. Waarschijnlijk is dat been er met liggen ofzo in gehaakt en ze is gewoon op 3 benen opgestaan. Weet zeker dat het ringetje uit de deken gescheurd zou zijn als ze even haar best had gedaan, zo stevig zit dat niet vast, maar nee hoor, gewoon braaf blijven wachten totdat iemand het op komt lossen.
Geen goedkope deken overigens.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:40

kebie schreef:
Beetje jammer dat veel mensen toch een paard op stal wil hebben s'nachts. Een paard is een loopdier enz enz...

Heb je helemaal gelijk in Kebie, maar eh...het hangt wel een beetje van het soort paard af. Een lekkere basisshet zal prima 24/7 op het land kunnen zijn, een edelgefokt raspaard zoals ook Pompidou is heeft er juist geen baat bij zo gehouden te worden.
De warmbloedpaarden staat inmiddels gewoon te ver van de natuur af om ze in een weide de hele dag en nacht achter te laten, die verpieteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:52

kebie schreef:
Beetje jammer dat veel mensen toch een paard op stal wil hebben s'nachts.

Mwaaaoooh met het oog op toezicht, veiligheid, diefstal, noodweer, krachtvoer eten en andere ongein vind ik het toch erg prettig dat ze 's nachts in hun boxen staan.
Ik heb ze dag en nacht buiten gehad op onze vorige stal. Been there, done that, never do it again.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:54

Wordt het geen tijd voor een topic, deken wanneer op of af????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:02

Ik ga met Sonja mee en denk dat je echt een maandagmorgenmonster hebt getroffen. Ik heb ook een Harry Horse ongevoerde regendeken en die heeft al heel wat doorstaan Knipoog.
Fitz ligt voortdurend te rollen en dan weer te dollen en die deken is nog steeds perfect, ligt goed en is ook nog waterdicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:09

sarabande schreef:
Wordt het geen tijd voor een topic, deken wanneer op of af????

Is ook al 100 x geweest Haha!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 15:28

Precies, ik wordt er ook echt moe van als mensen gaan zeggen: 'een paard is een loop dier/ buitendier/ whatever en wat nog meer.
Een shet of een shire of weet ik veel wat, ja die mógen van mij niet eens naar binnen, die gaan zich kapot zweten.

Maar Pompidou? Of welk ander edelgefokt warmbloedpaard, staan idd te ver van de natuur af om ze huppekee naar buiten te doen.
Pompidou heeft nu een dag dus zonder die deken gestaan. Ik kom net aan, en ze staat echt te schudden en te shaken met de haren overeind.
Die shire's en die shetten hebben werkelijk nergens last van, maar Pompidou gaat zielig ineengedoken staan, en schud echt alle kanten op. Ze voelt dan ook echt ijskoud aan...
Ze staat nu ook op stal. Haar box is echt heel groot (4 bij 5 meter) dus ze kan evengoed lekker blijven lopen. Ze is ook gelijk supervrolijk, ze is gewoon echt blij als ze naar stal mag. Gaat heerlijk uitgebreid in het stro rollen.

Ik laat haar nu s'nachts binnen, ik zie dat ik haar er een groot plezier mee doe.
Vind het belangrijk dat ze er blij bij staan. Knipoog

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:29

Sonja schreef:
Ik heb ze dag en nacht buiten gehad op onze vorige stal. Been there, done that, never do it again.

Bij ons staan de paarden dus wel dag en nacht buiten. Simpelweg omdat er geen stallen zijn om ze in te zetten. Het bevalt mij in ieder geval érg goed, veel beter dan bij mijn vorige verzorgpaard. Hij stond ook 's nachts binnen en soms als het erg slecht weer was ook overdags. Ik merk gewoon dat de paarden er veel gezonder bij staan dan dus mijn vcorige verzorgpaard. Ies heeft nooit wat en als ze iets heeft dan is het een wondje ofzo. Maar nooit is ze ziek, geen van drieen zijn ze ziek. Veel mensen verklaren de eigenaresse van ies voor gek dat ze ze de hele dag buiten laat staan, maar zeg nou eerlijk: deze paarden zijn kerngezond en hardstikke blij met hun vrijheid. Je vindt echt niet veel paarden die het zo goed hebben!

In de winter krijgt ies een winterdeken op, maar dat is alleen als het vriest. Als ze hem eenmaal op heeft dan blijft hij wel een tijdje op tot het weer warmer wordt. Zij is in de loop der tijd gewoon aan de temperatuur gewend.

Ik denk dat het niet zo heel erg is dat je paard het soms een keertje koud heeft, daardoor word ze sterker en meer bestand tegen de kou.

Zo denk ik erover, ik zeg niet dat dit juist is. Hoogstwaarschijnlijk zijn veel mensen het niet met mij eens hierover, maargoed..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:34

De situatie waarin jouw paard zich op dit moment bevindt is heel anders dan dat dat eerst was.Zoals ik heb kunnen lezen in al je vorige verslagjes stond ze meer beschut en op stal .Nu staat ze hele dagen op het land en toevallig ken ik de plek waar ze nu staat omdat ik er niet ver vanaf woon en er af en toe langskom.Het is er erg open en met de wind en de regen van de afgelopen dagen heeft ze echt wel wat extra bescherming nodig.Inderdaad zou een dikkere deken ,die goed blijft liggen, een optie zijn.Als het warmer zou zijn zoals de vorige week zou de overgang minder groot zijn geweest en zou een deken niet nodig zijn geweest.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:52

kebie schreef:
Beetje jammer dat veel mensen toch een paard op stal wil hebben s'nachts. Een paard is een loopdier en door dag en nacht wat te kunnen scharrelen voorkom je dat ze uitgebreid uit hun dak gaan tijdens het s'ochtends is de wei zetten EN de doorbloeding van de benen is veel beter door voortdurende beweging. En die doorbloeding zorgt voor genezing, niet het stilstaan.
Ik vind het een heel wijs advies van deze vee-arts, volgens mij zijn er weinig redenen aan te voeren waarom een paard op stal zou moeten staan voor herstel.

Ik zal het je nog sterker vertellen: Imker WIL s’ nachts helemaal niet buiten!!! Als ik hem probeer buiten te laten in de nacht, gaat hij in protest. Hij mag in de zomer zelf kiezen of hij binnen of buiten wil gaan liggen, mooi dat hij binnen ligt al ik in de ochtend kom voeren.

Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren. Mijn paard staat nu met een dun regendekentje op buiten. Vorig jaar en het jaar ervoor had ik hem in zijn blootje in de regen staan, dat ging niet goed. Binnen 2 uur stond hij te beven als een rietje van de kou. Het is maar net wat je paard gewend is en hoe dik ze in de vacht zijn.
De mijne (Engels volbloed) heeft het gewoon snel koud!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:09

Anneke schreef:
Citaat:
Maar Pompidou? Of welk ander edelgefokt warmbloedpaard, staan idd te ver van de natuur af om ze huppekee naar buiten te doen.

Pffff, Gaaaap ?? Ik heb 2 x KWPN (zie in mijn profiel) die staan vanaf half april tot 1 november dag en nacht buiten. Geen loopstal, wel wat bomen. In de wintertijd staan ze alleen s'nachts op stal. Deze zijn inmiddels duidelijk door hun wintervacht heen en staan alweer 2 weken volop buiten.

Vrijwel elk paard dat in de opfok komt te staan, staat 24/7 buiten zomers. Dat kunnen ze ook heus wel als ze ouder zijn. Dan zijn het echt geen kasplanten ineens hoor! En,ja, ik heb het voordeel dat er toezicht is, zelfs meer dan wanneer ze op stal zouden staan.
En verder heb ik de ervaring dat vooral Kebie minder ongelukken maakt als ze buiten staat dan wanneer ze binnen staat.

(En zoals je in mijn profiel kan zien is de een een half engels volbloedx frans volbloed) en heeft de ander een bijna volle duitse afstamming)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:13

kebie schreef:
Anneke schreef:
Citaat:

Pffff, Gaaaap ?? Ik heb 2 x KWPN (zie in mijn profiel) die staan vanaf half april tot 1 november dag en nacht buiten. Geen loopstal, wel wat bomen. In de wintertijd staan ze alleen s'nachts op stal. Deze zijn inmiddels duidelijk door hun wintervacht heen en staan alweer 2 weken volop buiten.

Vrijwel elk paard dat in de opfok komt te staan, staat 24/7 buiten zomers. Dat kunnen ze ook heus wel als ze ouder zijn. Dan zijn het echt geen kasplanten ineens hoor! En,ja, ik heb het voordeel dat er toezicht is, zelfs meer dan wanneer ze op stal zouden staan.
En verder heb ik de ervaring dat vooral Kebie minder ongelukken maakt als ze buiten staat dan wanneer ze binnen staat.

(En zoals je in mijn profiel kan zien is de een een half engels volbloedx frans volbloed) en heeft de ander een bijna volle duitse afstamming)

Ik ben het met Anneke eens. Niet alle paarden zijn blijkbaar zo perfect als die van jou, die er wel tegen kunnen. Die van ons niet....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:27

kebie schreef:
Anneke schreef:
Citaat:

Ben het met je eens hoor *LOL*
Mijn paarden staan ook altijd in weer in wind buiten.
Behalve s'winters want dan vertrappen ze het hele land Huilen
Dus maar ze komen bij ons zomers ook nooit binnen, behalve voor het rijden.
Dus vind het ook een beetje raar dat een volbloed niet buiten kan.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:28

Kebie, hoe verklaar je dan dat mijn paard met al zijn rug haren rechovereind en koude oren en ingetrokken ballen op stal staat onder 2 dikke winterdekens in de winter?

P.s. Zoals ik al eerder zei staat hij nu wel zonder deken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:29

En Kebie, ik heb dus ook een volbloed, maar je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:40

Ze kunnen misschien niet allemaal over 1 kam geschoren worden, maar ze zijn absoluut tegen meer bestand dan veel mensen denken.
En King Marco, klinkt misschien vervelend, maar misschien moest je eens een dekenloze winter overwegen Lachen. Waarschijnlijk kan hij zichzelf met een wintervacht beter warm houden dan jij met alle dekens kan bereiken.
Ik, en vele mensen met mij, hebben de ervaring dat paarden het eigenlijk alleen maar echt koud hebben bij aanhoudende regen en veel koude wind. Tot nu toe zijn het alleen maar buien, waarbij het niet echt koud meer is. En kunnen ze tussendoor lekker opdrogen in het warme zonnetje. Een paard met deken zal het dan al snel weer te warm hebben!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:48

En hem dan dus eerst een paar weken van de kou laten verkleumen? Echt niet. Ik begin namelijk pas met dekens als hij de bovenstaande gegevens voldoet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:04

A: waarom staan de haren overeind?

antwoord: omdat zo de warmte vast gehouden wordt.

B: waarom rilt een paard?

antwoord: Om zo zijn eigen lijf warm te houden.

Check: Kijk of de huid niet nat is, als de huid nat is heeft het paard het koud en anders valt het gerust wel mee.

bij slecht weer kun je ze dan beter een goede schuilstal geven dan een dek op.

persoonlijk ben ik gewoon tegen op en af doen van dekens.
Aantal weken/dagen geleden was het prachtig weer, dat was een mooie gelegenheid om de dekens voorgoed af te doen, ook ij de kwpn ers.
waarom die nou per se een deken op moeten snap ik nog steeds niet.
het is gewoon een kwestie van opbouwen en uitharden.

Citaat:
, meer kans op blessure's e.d.

ik geloof zelf niet echt dat er s'nachts meer kans is op blessure's.
Overdag kunnen ze ook uitglijden en als dat eenmaal gebeurd is ben je toch al te laat.
Immers kan het paard zich s'nachts in de box vastrollen met alle gevolgen van dien.
Ik denk dus dat dit meer tussen de oren van de mens zit.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 01-05-03 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt