Cassidy schreef:Het belangrijkste bij het ZADELMAK maken van een paard is de persoon op de grond. Daarbij komt dat je, als je het eerst een gewicht op de paardenrug hebt, het liefste een zo licht mogelijk persoon op de rug wilt hebben. Dus liever een meisje van 12, en niet eentje van 35.
In mijn ogen is er een wereld van verschil tussen het zadelmak maken van het paard en het longeren met ruiter erop, en de volgende stap: los in de bak en echt INRIJDEN....
De tijd dat iemand rijdt, is helemaal geen indicatie of iemand het gevoel en de lichaamsbeheersing heeft om een paard in te rijden. Dat meisje van 12 kan onder de goede begeleiding heel ver komen. Als een meisje van 12, zelfs met 1 jaar rijervaring, het lef heeft om op een jong paard te stappen, maakt het niet uit of het een hengst is of merrie of ruin. Als ze goed naar de aanwijzingen luistert is er niets aan de hand. Bodyprotector aan en helm op...En als het paard makkelijk is, dan hoeft het absoluut geen probleem te zijn.
En in mijn ogen: als een paard bokt bij het hangen is de voorbereiding niet goed geweest....
ik ben het helemaal met je eens
Maar degene erop moet toch wel wat kunnen
en daarbij bedoel ik bv.
Als een paard ineens wegspringt
dat de ruiter dan niet meteen in zijn bek hangt
Dan krijgt een paard meteen een erg slechte eerste indruk
En ik zal wel de verkeerde 12 jarige kennen, maar ik ken er maar verdomd weinig van die leeftijd die al een goede onafhankelijke zit hebben
En ik ken er helemaal geen die dat hebben die maar een jaartje manege hebben gereden.