12-jarig meisje 3-jarige zadelmak maken (on)verant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:30

K4t3r schreef:
de leeftijd doet het volgens mij niet hoor !
maar als ze maar 1 jaar rijervaringen heeft is ze nog een beginner en zker niet klaar om een grote KWPN hengst in te rijden !

hmm ik heb liever iemand van bv 25 dan van 12.
die ouder zijn hebben dan meestal ook wel wat meer rijervaaring.
en zijn denk ik wat sterker dan iemand van 12 Knipoog

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:12

Als ik het zo lees heeft dit meisje niet de capiciteiten om die hengst in te rijden...maar zelf vind ik wel dat leeftijd helemaal niks zegt.
Ik heb namelijk vanaf mijn twaalfde de volledige verzorging van 4 paarden op mijn schouders (toen overleed mijn opa)en heb ze allemaal ook ingereden toen der tijd(de oudste is nu 11 en ik was volgens mij ook een jaar of 12, misschien nog jonger) en het zijn geen kleintjes en kunnen nu alles wat je wenst een paard te moeten kunnen......toen ik 9 jaar oud was reed ik op de hengst van mijn opa en dat was nou niet echt een lieverd(engels volbloed van een jaar of 6)......maar je kan heel volwassen zijn op 12 jaar of dat nog niet zijn op je 20e. Ik wist al heel vroeg voor me zelf te zorgen en een grote verantwoording aan, ik rijd al heel mijn leven en dat geeft me toch wat meer vertrouwen in het rijden en werken met paarden. Dit heeft mij en mijn paarden gemaakt tot wat we nu zijn en daar ben ik zelf best trots op Tong uitsteken Dus voor mij kon die 12 jaar gemakkelijk, maar er zijn natuurlijk zat kinderen van 12 die dat niet kunnen. Dan vind ik het niet verantwoord!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 18:36

Kijk Brechje, jij bent met de paarden opgegroeid van jongs af aan, dan vind ik het heel wat anders. En je was bekend met de paarden.

We zien wel hoe het afloopt, ik hoop echt niet dat er ongelukken gebeuren.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:37

Summertje schreef:
Kijk Brechje, jij bent met de paarden opgegroeid van jongs af aan, dan vind ik het heel wat anders. En je was bekend met de paarden.

We zien wel hoe het afloopt, ik hoop echt niet dat er ongelukken gebeuren.

ja maar daarom...niet elke situatie is hetzelfde, als ik dit zo lees dan vind ik het niet verantwoord om dat meisje op die hengst te zetten

AvantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:45

Ik Heb toen ik een jaar reec ook zelf een shetlander in gereden *LOL* haha Maar ki vind dit niet kunnen hoor, na zoweinig ervaring op een groot jong paard niet slim hoor!

yourangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:21

Het gaat hier naar mijn mening niet om leeftijd. Of ze nou 12 is of 30, als ze goed kan rijden, kan ze een paard inrijden! Sommige mensen kunnen op jonge leeftijd gewoon al erg goed rijden en worden dan afgewezen omdat ze nog jong zijn (mensen denken dan dat ze niet kunnen rijden) dit vind ik zonde. Als ze niet kan rijden is het natuurlijk wel onverantwoord!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:28

yourangel schreef:
Het gaat hier naar mijn mening niet om leeftijd. Of ze nou 12 is of 30, als ze goed kan rijden, kan ze een paard inrijden! Sommige mensen kunnen op jonge leeftijd gewoon al erg goed rijden en worden dan afgewezen omdat ze nog jong zijn (mensen denken dan dat ze niet kunnen rijden) dit vind ik zonde. Als ze niet kan rijden is het natuurlijk wel onverantwoord!

hier klopt ook wat van,want er zijn genoeg kleine kinderen van een jaar of 10 die al in de z zitten,en dat wil toch heel wat zeggen Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:28

Zie mijn profiel...

Het kan dus wel. Bij mij is t ook goed gegaan, mits onder goede begeleiding.

citalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:43

yourangel schreef:

hier ben ik het wel redelijk mee eens.

maar als ze inderdaad maar een jaar rijervaring heeft op de manege en dus misschien zo'n typetje manege huppel***je die denkt dat ze met een jaar rijervaring alle paarden van de wereld aan kan vind ik het zeer onverantwoord.
maar goed daar kan je achter de computer op zo'n afstand weinig over zeggen Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:01

Ik vind dat een 12-jarig meisje best een paard in kan rijden. Maar het ligt wel aan de situatie. De meeste kwpn-ers zijn groot, en de meeste 12-jarige meisjes klein. Dat vind ik al niet zo'n goede combinatie, omdat ze dan gewoon te weinig kracht hebben om het paard goed te kunnen rijden. Bij een hengst moet je meestal al helemaal stevig in je schoenen zijn, maar dat is afhankelijk van het paard.
En als ze dan ook nog maar eens 1 jaar rijervaring op een manege heeft.......Lips are sealed
Een paar vriendinnen van me hebben een verzorgshetje die dit jaar ook beleerd gaat worden. Hij heeft al een paar keer een zadeltje opgehad. Ook hebben ze er al even opgezeten, en met mij heeft hij een stukje gelopen, dat deed ie allemaal braaf. Nu gaat een meisje van de manege, een jaar of 10 denk ik, hem verder inrijden. Maar dat is wel een shet, met een meisje die zelf een pony heeft die ook niet de makkelijkste is, en onder begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:21

brechje schreef:
Als ik het zo lees heeft dit meisje niet de capiciteiten om die hengst in te rijden...maar zelf vind ik wel dat leeftijd helemaal niks zegt.

Ben ik het helemaal mee eens! En wat al eerder is gezegt... Hengst wil helemaal niet zoveel zeggen! Ik heb hengsten gezien die super braaf waren!
Natuurlijk zijn er 10x meer hengsten die niet zo braaf zijn, maar toch!

Ik zou het zelf niet fijn vinden om te weten dat een 12jarige mijn hengst inrijd hoor! Absoluut niet zelfs!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:35

oke hier komt mijn mening...ik heb het verhaal ff vluchtig doorgelezen duz ik kan dingen hebben gemist...
ik vind dat het niet uitmaakt hoe oud je bent het gaat om de rijervaring en of het klikt tussen paard en mens....ik zelf (geef ik zo toe) ben geen super ruiter! maar ik heb twee paarden helpen inrijden, het klikte gewoon! alsje lief bent voor je paardje en GEDULT heb...dan kanje veel bereiken ook zonder veel rijervaring!aarja dta ik mijn mening ik kan het natuurlijk fout hebben

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:36

en mensen van 50 jaar kunnen er ook af vallen en iets breken net zoals iemand van 12, 20,30 naja jullie snappen het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:48

Precies babyboo! Maar kinderen van 12 zijn natuurlijk ietsjes omstuimiger dan mensen van 20 of 30!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:29

yourangel schreef:

Nee dit heeft wel wat met leeftijd te maken, op deze leeftijd kun je nl nog niet genoeg ervaring hebben. Voordat je aan een drie-jarige KWPN henst begint, zul je toch al wel een groot aantal andere paarden zadelmak gemaakt moeten hebben. Waarom denk je dat zulke zaken in de regel door geroutineerde professionals wordt gedaan, als het zo msakkelijk was, vroeg iedereen zijn buurmeisje wel!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:31

Anique_Vaandrig"]
[quote="brechje schreef:

Ben ik het helemaal mee eens! En wat al eerder is gezegt... Hengst wil helemaal niet zoveel zeggen! Ik heb hengsten gezien die super braaf waren!
Natuurlijk zijn er 10x meer hengsten die niet zo braaf zijn, maar toch!

Ik zou het zelf niet fijn vinden om te weten dat een 12jarige mijn hengst inrijd hoor! Absoluut niet zelfs!
[/quote]

Hij kan misschien wel braaf zijn, maar dat wisten ze van te voren ook niet, en bovendien kan dat ook zo afgelopen zijn, als meneer het zat begint te worden of last van zijn hormonem krijgt!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:53

'T kan best wel hoor. Of het verantwoord is kun je pas zeggen als je die meid hebt gezien enzo. Ik heb ook een appaloosa hengst ingereden toen ik 13 of 14 was. Of het verantwoord was weet ik niet, maar het ging wel goed. De begeleiding was naadje, die man was oud en een beetje bang van hengsten. Er zijn geen ongelukken gebeurd. Daarna is ie trouwens wel gecastreerd. Het kan dus wel, maar ik denk dat het vooral aan het paard ligt op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:04

rijervaring krijg je pas na veel jaren
dus om het kort te zeggen kun je dat nog niet fatsoenlijk op je 12
ook al ben je begonnen op je 4e
want dat is dan geen rijden maar wat rondhobbelen.

Vandaar ook de vele verpeste knollen
want alle penny grietjes van 12 denken het goed te kunnen
en de enkeling die dat gedaan heeft mazzel gehad.

zo klaar boekje dicht, gaap Gaaaap

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:14

Ik heb net het vak recht gehad op school en inderdaad is de eigenaar hiervoor aansprakelijk als er iets gebeurd.
Mensen die dieren houden zijn aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt of toebrengt.

Daarbij vind ik dus dat het in dit geval niet kan zo'n jong kind op een grote hengst. Er zullen best wel een paar 12 jarige die het kunnen maar dan nog.
Als het een pony was vond ik het wel iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:18

Ik wil niet zeggen dat een meisje van 12 niet kan rijden, ik heb er meegemaakt die echt heel goed konden rijden, ze leken wel op een paarderug geboren Schijnheilig

Maar hoe rijdt dit meisje??
Als t zo'n huppelding is is het zekeer onverantwoordt Frusty
gevaarlijk zelfs!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:31

Het belangrijkste bij het ZADELMAK maken van een paard is de persoon op de grond. Daarbij komt dat je, als je het eerst een gewicht op de paardenrug hebt, het liefste een zo licht mogelijk persoon op de rug wilt hebben. Dus liever een meisje van 12, en niet eentje van 35.

In mijn ogen is er een wereld van verschil tussen het zadelmak maken van het paard en het longeren met ruiter erop, en de volgende stap: los in de bak en echt INRIJDEN....

De tijd dat iemand rijdt, is helemaal geen indicatie of iemand het gevoel en de lichaamsbeheersing heeft om een paard in te rijden. Dat meisje van 12 kan onder de goede begeleiding heel ver komen. Als een meisje van 12, zelfs met 1 jaar rijervaring, het lef heeft om op een jong paard te stappen, maakt het niet uit of het een hengst is of merrie of ruin. Als ze goed naar de aanwijzingen luistert is er niets aan de hand. Bodyprotector aan en helm op...En als het paard makkelijk is, dan hoeft het absoluut geen probleem te zijn.

En in mijn ogen: als een paard bokt bij het hangen is de voorbereiding niet goed geweest....

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:35

12 jaar is wel erg jong. Ik denk dat je dan vaak nog niet sterk genoeg bent om een hengst aan te kunnen. Een twaalfjarige een 3-jarig paard in laten rijden lijkt me op de eerste plaats onverantwoord (ik zou nu niet eens een hengst in willen rijden en ik rijd nu 13 jaar) en in de tweede plaats denk ik niet dat je een paard goed in kan laten rijden door iemand die slechts een jaar rij-ervaring heeft. Er zijn best wel wat mensen die na een jaar erg goed kunnen rijden, maar dan moet je er OF aanleg voor hebben OF heel veel tijd in (willen) stoppen. Ik zou, als ik mijn driejarige hengst in zou willen laten rijden (die ik overigens niet heb!) en wanneer ik zelf de hengst niet in zou kunnen of willen rijden iemand vragen met veel rijervaring. Daarnaast moet diegene sterk zijn, zeker over zichzelf zijn en van aanpakken weten, want als een hengst met je gaat dollen ben je nog verder van huis. Ik denk dat ik er dan toch voor zou kiezen om hem bij een gerenommeerde trainer in training te zetten. Dan maar wat meer betalen. Je bent er dan wel zeker van dat je paard goed getraind wordt en dat je hem aan iemand toevertrouwt die het paard ook aan kan en er ook wat mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:42

Cassidy schreef:
Het belangrijkste bij het ZADELMAK maken van een paard is de persoon op de grond. Daarbij komt dat je, als je het eerst een gewicht op de paardenrug hebt, het liefste een zo licht mogelijk persoon op de rug wilt hebben. Dus liever een meisje van 12, en niet eentje van 35.

In mijn ogen is er een wereld van verschil tussen het zadelmak maken van het paard en het longeren met ruiter erop, en de volgende stap: los in de bak en echt INRIJDEN....

De tijd dat iemand rijdt, is helemaal geen indicatie of iemand het gevoel en de lichaamsbeheersing heeft om een paard in te rijden. Dat meisje van 12 kan onder de goede begeleiding heel ver komen. Als een meisje van 12, zelfs met 1 jaar rijervaring, het lef heeft om op een jong paard te stappen, maakt het niet uit of het een hengst is of merrie of ruin. Als ze goed naar de aanwijzingen luistert is er niets aan de hand. Bodyprotector aan en helm op...En als het paard makkelijk is, dan hoeft het absoluut geen probleem te zijn.

En in mijn ogen: als een paard bokt bij het hangen is de voorbereiding niet goed geweest....

ik ben het helemaal met je eens

Maar degene erop moet toch wel wat kunnen

en daarbij bedoel ik bv.
Als een paard ineens wegspringt
dat de ruiter dan niet meteen in zijn bek hangt
Dan krijgt een paard meteen een erg slechte eerste indruk

En ik zal wel de verkeerde 12 jarige kennen, maar ik ken er maar verdomd weinig van die leeftijd die al een goede onafhankelijke zit hebben
En ik ken er helemaal geen die dat hebben die maar een jaartje manege hebben gereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:01

Als je de eerste keer een ruiter op de rug hebt heb je toch geen bit in? Bij ons op stal in iedergeval niet. Dat gaat op halster....of desnoods een kaptoom. Desnoods een hoofdstel eroverheen met bit en teugels, maar daar zit je dus gewoon niet aan. Westernzadel erop, met een grote knop voor eventueel houvast...

En een 12 jarige ruiter, die niet zoveel kan maar wel weet te blijven zitten (het zoutzakeffect) zonder teveel uit balans te raken is voldoende hoor...
Nogmaals: tijd die je hebt gereden en het gevoel voor de beweging hebben niets met elkaar te maken. Ik ken mensen die 20 jaar rijden en er niets van bakken, en mensen die nooit hebben gereden, nooit hebben gelest een een natuurlijk gevoel hebben voor de beweging...

Of dat meisje dat heeft valt op grond van de beschrijving niet te zeggen...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:02

totaal onverantwoord, of het nu een 12 jarige een 30jarige of 80 jarige is met slechts 1 jaar 'manege-ervaring'.

dit is gewoon te jong. Frusty

in mijn ogen begaat iedere jonge paardengek een aantal fases:

- een gewenningsfase (wat is een paard, hoe verzorg ik het, hoe reageren zij,...)
- een speelfase (spelletjes met de pony, leren evenwicht houden, rekening houden met de gevoelens, eigen wil van het dier ...)
- en dan maak je een overstap van speel naar de 'echte rijfase'.
- later komt er misschien nog wedstrijd bij, het streven naar steeds beter willen rijden, vooruit komen in de sport.

ik denk dat een 12 jarige nog niet zo lang in de echte rijfase kan zitten, dat ze een 3jarige kan inrijden.

langs de andere kant:
kleine pony's moeten wel door kleine kinderen ingereden worden.
deze zitten echter al van kleinsaf tussen de pony's en kunnen (soms) sneller overgaan van de ene naar de andere fase.

-