Paard kopen bij handelstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Paard kopen bij handelstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:11

Ben het met CM eens, een handelaar is een handelaar en een
handelaar doet niks liever dan geld verdienen.
Nee ben ook niet zo te spreken over een handelstal,
vind het altijd maar een rare bedoeling hebben

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:13

CM_ schreef:
Ik weet helaas ook hoe het er op een handelsstal aan toe gaat..

Kom je aanrijden in een dure auto.. zijn ineens alle paarden een stuk duurder.
Kom je in een panda... dan gaan de prijzen omlaag.

Foto's ... daar word zo mee gerommeld..
En alles is natuurlijk braaf en gezond... (not)

Veel handelaren doen aan inruil, en inruilpaarden zijn vaak net als auto's ... ze worden niet voor niets ingerolen.

Particulier verkopen levert meestal meer op dan inruilen. Plus dat iemand die e cht om zijn paard geeft, zelf voor een nieuwe baas zorgt, en niet zijn paard dumpt bij een handelaar ;)

Dus daarom staan er vaak paarden met een mankement op een handelsstal..

Op de meeste stallen worden de paarden prima verzorgt, paarden die gezond en gelukkig zijn, die stralen, en wat is voor een handelaar een betere reclame dan dat alle paarden er goed uitzien?

Wat jij hier allemaal opsomt geldt net zo goed voor particulieren.
Ik ben regelmatig op pad om paarden te kopen (ga met bekenden mee als adviseur en ook wel eens voor mezelf)....maar wat je soms bij particulieren tegenkomt lusten de honden soms ook geen brood van hoor.
Dat het paard al eens afgekeurd is met een 4-tje op het straalbeen bijvoorbeeld. Dat ze er zelf niet op kunnen rijden ivm rugklachten en de werkelijke reden is dat ze het paard naar de mallemoer hebben gereden en het dier nu in de staak is....etc..
Particulieren spelden je soms van alles op de mouw. Jammergenoeg voor heb, ben ik er erg bedreven in geraakt vragen te stellen die me genoeg info opleveren om na te gaan of het verhaal klopt (in de meeste gevallen, soms kom je er niet achter). Gelukkig zijn er ook veel particulieren wel te goeder trouw.
Bij handelsstallen heb je ook veel verschil. Goede handelsstallen haal je er ook zo uit. Voordeel is, dat als je als particulier een paard bij een handelsstal koopt en er is achteraf toch wat mee, dat je je kunt beroepen op het consumentenrecht. Bij een particulier is dat niet aan de orde.
Hoe dan ook....een paard kopen is altijd een hele klus...en het is hoe dan ook belangrijk om afspraken die je maakt (over keuringskosten, proeftijd etc.) te allen tijde goed op papier te zetten.
Maar om nu kort door de bocht te zeggen dat je of beter particulier kunt kopen, of beter bij een handelaar.....dat is niet te doen....want beide hebben voors en tegens en haken en ogen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:19

_Bitje_ schreef:
Ben het met CM eens, een handelaar is een handelaar en een
handelaar doet niks liever dan geld verdienen.
Nee ben ook niet zo te spreken over een handelstal,
vind het altijd maar een rare bedoeling hebben

Nee...dan de groepen particulieren met dollartekens in de ogen.....ben je die nog nooit tegen gekomen?
En wat is er op tegen dat een handelsstal geld wil verdienen?
dat wil de particulier in de meeste gevallen ook (uitzonderingen daargelaten). Vaak wordt er wel geroepen: goed tehuis belangrijker....maar als het puntje bij het paaltje komt....dan valt dat in de praktijk erg tegen.
Een autodealer verdient ook geld aan je als je daar een auto komt kopen. Maar als deze Bovag is, heb je ook bepaalde garanties.
Zo is dat ook bij geregistreerde handelsstallen....dan kun je je ook beroepen in geval van problemen. En ja...wellicht kost het dan iets extra...maar je zult ook nooit weten wat je voor het paard had moeten betalen als hij bij een particulier stond. In de meeste gevallen zijn de prijzen bij handelsstallen redelijk conform de werkelijke marktwaarde van het paard. Dat moet ook wel, want ze hebben ook een naam hoog te houden.
Dit in tegenstelling tot de grote groep particulieren die menen DE TOPPER in huis te hebben en te verkopen. Als je willekeurig op marktplaats kijkt...dan zie je soms de meest gewone huis-tuin-en-keuken paarden voorbij komen met fantasieprijzen er aan (zeker in deze tijd). Maar goed...het is natuurlijk ook zo: wat de gek er voor geeft...en dan kun je als particulier een keer geluk hebben.
Over het algemeen kan ik wel zeggen dat het vaker bij particulieren voorkomt dat het paard beroerd gereden is en een ijzeren bek heeft, dan bij (goede) handelsstallen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:19

Ik ben nu ook opzoek naar een nieuw paard, en je komt op allerlei plekken.
Maar ik kijk heel erg naar hoe dat de stallen van de paarden erbij liggen, hoe zijn de andere paarden verzorgt?
Ik kijk naar het paard, maar neem ook een adviseur mee.
Gewoon iemand met verstand, met zn 3e zie je meer dan met 2!
En ik vind mijn paardje wel, maar sommige mensen worden verliefd op het eerste beste paard wat ze tegen komen, wat meestal voor problemen zorgt.

+ Handelstallen hebben vaak ook een naam. maar die krijgen per jaar dan ook super veel paarden. En er zal best eens een ''rotte'' appel bij zitten. Ook dat blijven mensen, en die kunnen zich ook vergissen.
Verder weet ik ook dat er gewoon ''slechte'' handel stallen zijn.
Dit zul je toch zelf moeten uitvogelen.

Maar bij voorbaat iemand met wat verstand meenemen, BV een jury lid oid.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

Ik heb mijn pony ook bij een handelaar gekocht (niet zon officiele maar meer een boertje die er meestal zon 7 paardjes heeft voor de verkoop) Ik heb erg veel plezier van mn pony en ze heeft het bij de handelaar ook goed gehad.
Lekker aandacht van de penny meisjes (die haar trouwens netjes 'voorgereden' hebben met de bezichtiging) en verder liep ze de hele dag door op het land. Dus ja over die specifieke handelaar ben ik meer als tevreden. De 'echte' handelsstallen zullen ook goed zijn daar twijfel ik niet aan, maar zelf zou ik mn pony daar niet zo snel kopen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:36

Ik heb zelf geen ervaring met het kopen van een paard/pony op een handelsstal. Maar ik krijg les op een handelsstal/stoeterij.

Ze fokken zelf paarden, en ze kopen/verkopen weer paarden. Elk paard wordt voldoende verzorgt. En komt veel in contact met anderen paarden, maar ook met mensen. Ze staat zomer en winter veel/regelmatig buiten. En de paarden worden veel bereden (door ons, maar ook voor wedstrijden etc). Zowel in de bak, voor dressuur als voor springen. Zowel voor de kar. De paarden worden ingereden, doorgereden.. En beleerd voor de kar. Ze beleren paarden ook die niet van hun zelf zijn, maar die speciaal worden gebracht daar.. Paarden met problemen, angsten, onhandelbaar in bepaalde situaties etc.
Tot nu toe alleen goede dingen gehoord! :+ Lessen zijn er ook super!
Dus wat ik ermee wil zeggen is dat i kdenk dat er vast wel slechte handelsstallen zijn. Maar er zijn ook wel degelijk goede stallen. Stallen waar de eigenaren zelf een band met het paard hebben.. Waarbij de eigenares het niet kan zien als haar lieve paardje wordt verkocht..