Instappen, gebeurt dat nog wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:22

Ik denk dat ik 5-10 minuutjes los stap. Ik begin dan wel met een heel tam pony-drafje dat ik steeds meer uitbouw naar een volwaardige draf en maak later een galopje.
Met dit mooie weer rij ik altijd buiten en uitstappen doe ik op het erf en tussen de weilanden, heerlijk is dat. Soms duurt dat wel 25 minuten *LOL*

Ik snap trouwens echt niet hoe mensen na eventjes stappen meteen in een verzamelde galop of draf weg kunnen rijden. Verzamelen vergt heel wat impuls en kracht dat is alleen haalbaar na een goede warming up. Verzamelen is altijd nog iets anders dan traag laten worden Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 08:29

Dat vind ik dus ook zo raar.
Ik ken dus ook iemand die dus, even stapt, en meteen aanspringt in galop.
En draaft heel enkel eens tussendoor, ik zie het nu er niet van in, moet het paard conditie krijgen ofzo ?

Ik stap meestal even op beide kanten in, en probeer haar wat los te krijgen.
Daarna uitstappen, niet veel, want ik moet nog een hele weg terug naar huis stappe, dus dan komt ze ook wel lekker op adem

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 08:32

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een tijd heb gehad dat Bill erg heet was, en ik hem niet in stap kon houden. Dan racete hij weg, en galopeerde ik een aantal rondjes om hem toch maar enigszins rustig te krijgen.
De laatste tijd gaat het heel erg goed, ik kan nu rustig een minuut of 10 instappen, en dan rustig aan verder gaan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 08:45

Dit heb ik me ook al eens afgevraagt.
maar omdat ik er aardig wat jaartjes tussenuit ben geweest viel het heel erg op dat ze vergeleken met vroeger veel minder in en uitstappen.

In stappen valt dan nog wel mee, maar met uitstappen stappen ze twee rondjes en gooien er dan een zweetdeken op en het paard gaat gewoon op stal.

Persoonlijk zou ik dus in ieder geval mijn paard lekker lang in en uit stappen, want ook tijdens het instappen kan je alvast wat oefeningen doen en ik vondt altijd dat je vanuit daar naar het lekkere ontspannen rijden kon gaan.

Trouwens niet hier op stal hoor, hier stappen de meeste meiden nog netjes in en uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:20

Zelf stap ik altijd netjes 10 minuten in en minstens 10 minuten uit, maar op de stal waar ik nu sta, doen ze daar niet aan.
Kan ik me ook wel wat bij voorstellen als je 6 paarden te rijden hebt op een middag. Dan zou je alleen al twee uur bezig zijn met in- en uitstappen. Dus daar is het een paar rondjes losstappen en aan het werk. Uitstappen duurt meestal niet langer dan een minuut of 7.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:23

Ik stap altijd lang in, een topsporter doet toch ook altijd een warming-up. Ik kan het ook niet uitstaan dat veel ruiters gelijk hun paard in de krul trekken en niet met een lang teugeltje instappen,als ze dat al doen!!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:32

Ik stap altijd een 10-tal minuten in, gewoon met lange teugel. Van de week had ik les maar mijn lesgever was wat aan de late kant. Toen ben ik in stap wat oefeningen gaan rijden en wat meer van hem gaan vragen omdat het Mistral ging vervelen die saaie rondjes.
Ik moet zeggen dat werkte goed! Tijdens de eerste draf was hij een heel stuk relaxter dan gewoonlijk (normaal loopt hij eerst 10minuten onder mij door). Het rijden ging echt lekker, helaas duurde dat maar een kwartier, toen bleven wij alleen in de piste over, en daar heeft Mistral een gruwelijke hekel aan. Mijn lesgever heeft hem over moeten pakken en had zijn handen (en benen) eraan vol!

Uitstappen doe ik zolang het nodig is, Mistral moet op adem en droog genoeg zijn voordat ik hem terug op stal zet.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:03

Ik ken inderdaad ook van die mensen die op buitenrit gaan en misschien 10 passen stappen en daarna gelijk in volle rengalop verdergaan. Het enige wat ze doen op een buitenrit is trouwens galopperen en soms stappen, want draf zit niet lekker Frusty ! Ik stap altijd goed in, zo'n 10 minuten minstens omdat ik dat erg belangrijk vind. Ook uitstappen doe ik minstens 10 minuten of totdat ze helemaal droog is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:07

Ik stap een min of 5 in als hij recht uit de wei komt
Stond hij al binnen dan een min of 10.

Maar ik begin ook altijd rustig, dus ook echt losrijden in draf en daarna galop.
Heb ik dat gehad, komen pas de moeilijkere dingen en dus ook pas de verzamelde dingen.

Dan draaf ik nog weer ff uit aan een lange teugel.

En uitstappen is dan vaak verschillend aan de hand wat hij gedaan heeft.
Soms is het echt 10 min.
Soms ook maar 5, maar dat is dan als ik maar wat rondgehobbeld heb Lachen

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:18

Chica staat in de wei, dus ik stap niet zo heel lang in. Zo rond de 5 minuten. Meestal begint ze daarna in de draf te briezen en begint ze los te worden.
Idem dito als Runningkawa: Eerst losrijden, dan pas moeilijkere dingen (als is dat nog niet zoveel bij een 4-jarige pony Knipoog).
Ook draaf ik meestal uit aan de lange teugel en daarna minimaal 5 minuten stap, meestal langer.

Ik erger mij altijd heel erg aan mijn stalgenootjes. Die rijden in stap naar de buitenbak toe en nadat ze nog niet eens 2 passen in de bak hebben gezet, draven ze aan! Om vervolgens na een paar rondjes draf al aan te springen in galop. En uitstappen? Volgens mij hebben ze daar nooit van gehoord. Volgens mij is dat niet 'stoer' en zijn ze gewoon te lui om een paard een fatsoenlijke warming-up en cooling-down te geven... Misselijk

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:42

Ik stap altijd mínstens 10 minuten in. Altijd gedaan, zal ik ook altijd blijven doen. Soms wat langer dan 10 minuten, maar nooit minder. Uitstappen doe ik over 't algemeen 15 minuten, als ze erg nat is of erg buiten adem, dan wat langer.

Een hele tijd geleden was er op mijn manege ook zo'n kind dat nooit fatsoenlijk instapte, maar gelijk begon te galopperen. Vervolgens een paar rondjes crossen en dan 't paard op stal dumpen. Ach, en als ze dan een week later pas weer zin had om te rijden, begon het weer van voren af aan Boos! Misselijk

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:01

in de bak rijd ik altijd een paar rondjes aan de lange teugel, dan neem ik m'n teugels op maat en rijd gewoon 10 min of zo in stap voordat ik meer ga vragen. Uitstappen doe ik zolang nodig is, als ze erg nat is ga ik nog even wandelen.

buiten stap ik de eerste paden, stukje draf, stukje galop, maar ik stap eigelijk het grootste deel, vind ik gewoon fijner. Als ze na een stuk echt nat is ga ik stappen tot ze droog is en eerder stap ik niet af.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:02

ik ken trouwens wel iemand die de bak binnenkomt *ruk ruk* paard loopt in de krul en begint te draven. dat ging dan elke les opnieuw, dat was wel erg voor dat paardje, helemaal weggereden.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:33

ik stap ook altijd een paar rondjes met een lang teugeltje. Anders trek je ze meteen zo in de krul en gaan ze zo bekrompen lopen. Na een paar rondjes neem ik de teugels op maat en ga ik hem in de stap lekker verder los maken. Daarna volgt pas de rest.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:06

ik stap eerst een aantal minuten met lange teugel in, ligt aan Tos hoe hard we stappen, is hij erg actief stappen we flink door.
Na een aantal minuten pak ik de teugels op, en gaan we figuren stappen, meestal zijn de teugels dan nog niet op maat en rijden we op zit. En na een aantal minuten pak ik de teugels goed, en dan is meneer meestal al nagefelijk, en draven we aan.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:41

Ik stap eerst zo'n 5 tot 10 minuten naar het weitje waar ik nu in rijd in een rustige stap.
Daarna stap ik nog zo'n 5/10 minuten door. Als ik te snel wil, kan ik het toch wel vergeten, dan is ze echt nog te stijf.
Ik draaf ook nog vaak aan een wat langere teugels wat figuren vlot achter elkaar aan, anders kan ze zich nog niet zo goed ontspannen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:57

Ik stap ook ongeveer 15 minuten in. Op concours vaak wat minder, is toch een beetje de druk denk ik.
Verder als het niet koud is of hard waait stap ik op mn gemak een tijd uit hoor. Vind ik wel gezellig zeker als hetmooi weer is en het zonnetje schijnt.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:17

Ik stap meestal maar 5 minuten in, dan draaf ik aan een los teugeltje weg en maak wat overgangen en simpele figuren (voltes e.d.)
Als de overgangen en figuren goed gaan, mag hij weer even aan een lange teugel stappen.
Pak ik hem na een paar rondjes op, rijden we wat andere figuren in draf vooral, galopperen we een stukje op allebei de kanten, nooit lang. Dan stappen we weer een stuk aan de lange teugel. Daarna pak ik hem weer op en dan loopt hij altijd pas goed. Dan nog wat figuren, overgangen e.d. en dan stap ik een minuut of 10 uit.
Stap eigenlijk niet lang in, maar stap heel erg veel tussendoor..

Voor de les stap ik meestal gewoon 10 minuten/kwartier in, daarna aan het werk, zonder lange teugel en na een klein half uurtje mag hij weer uitstappen (ook 10 minuten/kwartier)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:28

Ik stap ook altijd in, meestal toch wel een minuutje of 10. Lachen
Eerst aan de lange teugel, dan teugels aannemen en figuren rijden.
Daarna gaan we pas echt werken (als die er zin in heeft. }> ).
Uitstappen doe ik ook altijd, vaak ga ik dan even de landweg af (naar buiten).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:51

losstappen doe ik 5-15 min als ik alleen ben, ligt eraan of ik het zoek.
al ik met meerdere mensen in de bak ben stap ik meestal langer. waar ik eerst reed, stapte we soms wel 1,5 uur. dan kwamen we derachter dat het al tijd was om naar huis te gaan en hadden we dus helemaal nie meer serieus gereden. helemaal de tijd vergeet omdat we zo aan het banketstaaf waren Haha!
uitstappen doe ik meestal vrij lang omdat loulou altijd snel nat is en daarna gelijk op de wei moet. daarom zet ik der na het rijden ook wel eens in de molen. kan ik ondertussen vast opruimen enz.

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:39

Bij gebrek aan fatsoenlijke bak bij de stal moet ik daar altijd heen rijden (ca. 20 minuten) Soms stap ik alles, soms ga ik halverwege draven.
Terugweg hetzelfde, alleen dan natuurlijk eerste helft vd terugweg draven en de rest stappen Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:03

ik stap meestal 10 tot 15 minuten in waarbij ik goed erop let dat hij lekker ontspannen loopt (met lange teugel) daarna maak de teugels op maat en stap nog even en daarna ga ik rustig over in draf, uitstappen doe ik ook 10 tot 15 minuten en dan met lange teugel....

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:17

Toen bij Joop hoefkatrol werd vastgesteld gaf de dierenarts de tip om (bij elk paard) tussen de 10 en 15 min in- en uit te stappen. Het is tegen verslijting en op die manier heeft je paard idd de tijd om even los te worden en wakker te worden.
Ik erger me ook aan van die mensen die de bak inlopen, opstijgen en een half rondje stappen en verder gaan in draf of desnoods galop, ik heb een keer gezien dat iemand gewoon gelijk begon te draven en na een half rondje al aangalopeerde. Erg fijn voor het paard...
Het is niet alleen instappen, gewoon warmrijden kan je het beter noemen, want het gaat erom dat het paard langzaam kan opwarmen.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:26

Ik stap denk ik 5 minuten aan een lange teugel, gewoon rondes door de bak maar wel actief! Hij krijgt wel de tijd om rustig een beetje los te komen, maar doorstappen is gewoon een voorwaarde. Is hij bij het losstappen al niet actief, dan wordt hij het daarna ook niet meer.
Daarna pak ik hem op, stel hem diep in en ga voltes/wendingen stappen. Dan datzelfde in draf/galop, daarna pak ik hem geleidelijk korter.

Uitstappen minstens 5, als het erg warm is en Gras heel nat is stappen we een rondje buitenom van 20 minuten.

Hier zie het ook zooooveel , mensen die zodra ze de bak in komen hun paard de krul in trekken en zo snel mogelijk wegdraven... Bah Lips are sealed

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:28

Ik stap zeker 10-15 min in. Dit om haar al goed los te maken. Door veel figuren te rijden natuurlijk.
Daarna ook nog wel 10 minuten uit. En tussendoor ook wel, puur om even op adem te komen. En dan is het niet teugels los en sjokken, maar gewoon netjes aan de teugel en ontspannen stappen. Maar wel op mijn tempo. En dat geldt ook voor het instappen.