Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:30

Dát is denk ik ook een heel groot probleem inderdaad, mensen zíen niet dat een paard last heeft van de rug. en zolang niemand ze daar op wijst, waarom zou je er dan wat aan doen?
Ik heb zelf toen ik mijn paard kocht er een zadelmaker bij gehad, het zadel wat ze op had bij haar vorige eigenaren, heeft helemaal niet gepast.
De fysio heeft haar nog een aantal keren behandeld, en ze heeft een nieuw zadel gekregen, ik stapte op een totaal ander paard! heerlijk. ik heb nu dus wel door dat je niet een zadel op internet kan kopen voor 45 euro! helaas zijn er nog genoeg mensen die dit nog niet door hebben..

Caprice_

Re: Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:41

Toen wij ons vorige paardje kochten zat er ook een zadel bij.
Maar dat zadel schoof naar achteren dus hadden ze er een borsttuig omheen gedaan.
Het zadel vonden wij behoorlijk groot en zwaar dus we lieten de man van de ruitersportzaak komen met een paar zadels.
We lieten ons eigen zadel zien en hij zei dat de boom gebroken was en dat het helemaal niet goed pastte! Toen hebben we gelijk een gloednieuw kieffer zadel aangeschaft die helemaal goed lag, we hoefden zelfs geen borsttuig meer te gebruiken.
Het was wel een heel duur zadel maar het lag gewoon perfect, dan heb ik wel wat centjes over voor mijn paard hoor!!

Voor mijn 2 verzorgponytjes heb ik van die pannekoek zadeltjes met een viltlaagje, maar daar doe ik àltijd een dekentje onder, het is fijn voor de pony, doet niet pijn en het past gewoon altijd.
Kijk dan kan je onder de 20 euro wel wat hebben maar je kan er ook niet veel van verwachten en het kan alleen bij kleine ponytjes.
Ik vind het gewoon belangrijk dat het tuig goedzit, dus het zadel en bit passen goed, hoofdstel goed afgesteld. Anders kun
je never nooit alles uit je paardje halen, toch?:)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:45

45 euro?! :+ nou als ze mij vertellen waar je een goed kwalitatief zadel voor dit bedrag kan kopen dan koop k er meteen 10.ben ik klaar voor de rest van m leven. :9 maar serieus, een goed zadel kost gewoon iets maar ja is wel zo belangrijk een goed passend zadel te hebben.en dat hoeft dan niet meteen een van 2000 euri te wezen maar voor 45?! mensen moeten eens goed realistisch gaan denken voor ze een paard aanschaffen.en ook over de kosten die eraan verbonden zijn voor goed harnachement.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:59

wat een ellende die zadels, en dan vooral zadelmakers..heb in een jaar tijd 3 zadelmakers bij mijn paard gehad, en ze zeggen allemaal wat anders...zo ondertussen weet ik een béétje waar ik op moet letten...maar heb wel 3 mnd met een kapotte boom gereden (zadel moest opgevuld worden, zadelmaker erbij, die vond dat het zadel ook verbreed moest worden (hij i s de vakman doe maar) blijkbaar heef thij toen de boom gebroken...wist ik veel, ging ervanuit dat het goed was, totdat paard drukplekken kreeg, wat voelde ik mijn schuldig zeg!!)

weet nog niet of ik tevreden ben over mijn zadels..maar geld is op, hij heeft geen last van zijn rug (osteopaat komt binnenkort wel een keertje langs voor de zekerheid)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:23

Ik heb ook al tig zadels op mijn paard zijn rug gehad voordat er 1 was die paste.
Nu rijd ik western en dat vind ik persoonlijk al moeilijker zoeken naar een passend zadel maar we hebben er 1 gevonden :)
Maar ook dit zadel laat ik met regelmaat nakijken of het nog wel oke ligt.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:32

Het valt mij ook op dat er veel mensen maar een zadel kopen zonder er naar te hebben laten kijken door een zadelmaker. En dan het liefst nog goedkoop ook. Vaak zie je toch dat goedkoop duurkoop is (zadelmarkt bv).
Ik heb altijd tweedehandszadels gehad op mijn paarden (aangeschaft via zadelmaker). Omdat ik nu de mogelijkheid heb om voor mijn 6 jarige een wow aan te schaffen, heb ik besloten dit te doen. Omdat het zadel aan te passen is hoop ik dat hij er de rest van zijn leven mee door kan.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:38

Ik ben het helemaal met TS eens! En veel mensen hebben dan wel 8 setjes, omdat het er mooi uitziet...
Vaak is het onkunde, iedereen leert met vallen en opstaan.
Gelukkig zitten mijn ouders ook hun hele leven in de paarden, dus dat vallen op dit vlak wordt mij bespaard :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:45

Ik denk het voornaamste probleem gebrek aan kennis en vooral het kostenplaatje, dat mensen doet grijpen naar goedkope zadels of tweedehands die op goed geluk maar moeten passen.

Zelf ben ik nu niet volledig de voorstander om voor elk paard een op maat gemaakt zadel te kopen. Elk paard heeft echter wel een passend zadel.
Maar op maat gemaakt vind ik een beetje te belachelijk, vele zadelmakers laten weinig 'ontwikkelingsruimte' over dus moet je vaak snel laten aanpassen etc.

Daarom ga ik voor kwaliteit, goede pasvorm en ja dan ben je al snel over redelijke bedragen bezig. Maar je krijgt wel een zadel dat lang meegaat en 'hout vasthouden' tot hedendaags geen rugproblemen gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:42

bulck schreef:
Zelf ben ik nu niet volledig de voorstander om voor elk paard een op maat gemaakt zadel te kopen. Elk paard heeft echter wel een passend zadel.
Maar op maat gemaakt vind ik een beetje te belachelijk, vele zadelmakers laten weinig 'ontwikkelingsruimte' over dus moet je vaak snel laten aanpassen etc.

Ben ik met je eens. Daarnaast is het tegenwoordig ook nog eens zo dat veel zadels die op maat gemaakt worden eigenlijk ook gewoon uit wat losse standaardonderdelen bestaan, die in elkaar gezet worden naar wens van de koper. Daarnaast kun je zo'n zadel niet van tevoren testen. Voor hetzelfde geld wordt je dure op maat gemaakte zadel afgeleverd en zit het vreselijk... Zie er dan ooit nog maar eens af te komen :(:).

Hoewel ik het zeer belangrijk vind dat een zadel goed past, valt het mij trouwens wel op dat zadels vaak de schuld krijgen als een paard niet lekker loopt. Uiteraard kan dit heel terecht zijn, maar er zijn ook genoeg gevallen waarin het zadel helemaal niet de oorzaak is van een medisch probleem.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:52

Ik heb een 2e hands Kieffer gekocht eind vorig jaar. Buiten dat ik zelf het idee had dat het super lag, toch maar even de zadelmaker laten komen.

Hij was het eens met mijn idee dat het zadel goed lag, maar heeft hem op een paar puntjes even opgevuld. Daarnaast heeft hij ook mijn wintec vzh zadel nagekeken, daar zat ook de juiste boom in ( ook dat had ik goed gezien ) maar deze moest opgevuld worden, daar hij scheef uit de fabriek is gekomen ( schijnt echt 9 op de 10 zadels te zijn bij wintec ) En ik had het zadel net!! Gloedjenieuw gekocht in de winkel!

Dus ondanks dat ik niet een enorme berg geld heb uitgegeven aan het kieffer zadel, heb ik er een supergoed passend zadel aan over gehouden :) Uiteraard heb ik wel meer dan 45 euro betaald :+ Maar een goed zadel hoeft niet megaduur te zijn, voor 300/400 euro heb je al gauw een goed zadel als je goed zoekt ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:57

ik ben het eens met TS. De rug van je paard is zowieso niet gemaakt om op te rijden, dus zorg dat het zadel goed past. Daarom heb ik een boomloos zadel, dat meevormd met de rug. Een van Barefoot.
Bekijk het filmpjes 'ns op de voorpagina van www.boomloosrijden.nl Hele nuttige info.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:12

hafjelinger schreef:
Daarom heb ik een boomloos zadel, dat meevormd met de rug.

Met een boomloos zadel kom je een heel eind maar het is niet zaligmakend. Mijn paard kreeg singeldrukkingen van mijn boomloze zadel. Dus ook als je boomloos rijdt dien je kritisch te blijven. :)

EDIT: ik zeg overigens niet dat jij niet kritisch kijkt hafjelinger. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:54

Ik heb een perfect liggende wintec van 90 euro. Dus het kán wel voor weinig. (perfect als in nooit drukplekken, ruggegraat vrij, niet te lang, ligt stevig, zweetplekken perfect symmetrisch, en paard wat er graag mee loopt, liever dan zonder zadel; dus dan ga ik er vanuit dat 't ook goed ligt)

Al had ik ook gerust meer uitgegeven als dat noodzakelijk was geweest. Maar op maat gemaakt vind ik ook lang niet altijd nodig. Een paard verandert toch ook van lichaamsgewicht en spieren enzo? Dus wat vandaag perfect op maat is, is dat volgend jaar misschien wel helemaal niet meer.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:57

Wat verstaat eigenlijk iedereen onder op maat gemaakt?
Imo is dat niks anders dan dat het zadel passend is gemaakt voor het desbetreffende paard. Ongeacht of het een confectiezadel is met een aanpassing in de vulling of een zadel wat uit losse delen in elkaar wordt gezet. Uiteindelijk is elk zadel deels confectie en deels maatwerk...toch?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:08

Je ziet inderdaad zoveel slecht passende zadels. Het ergste is dan eigenlijk nog dat er mensen zijn die dan wel een zadelmaker erbij willen halen (omdat ze inzien dat ze zelf niet een zadel kunnen passen), maar dat er dan soms 'zadelmakers' zijn die helemaal niet zo kritisch zijn. Heb het zelf meegemaakt bij een zadelmaker waar iedereen op de betreffende stal mee wegliep. Het ging er bij hem leek het wel om dat de klant tevreden was met het zadel voor zichzelf. Het paard? Achja, het paard daar paste het zadel ook wel op... En het lag dan eigenlijk echt voor geen meter :\ . Maar met een bontje kon je wel weer een tijdje vooruit ;( .
En winkels als zadelmarkt zouden ze moeten verbieden, dat zou al een hoop schelen }> .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:12

Valt mij ook altijd op dat mensen heel makkelijk denken over een zadel!
Heel belangrijk om een goede te hebben inderdaad!

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:48

ik vind als je persé een zadel wilt hebben (wat ik zelf ook heb :+ )vind ik dat het wel goed moet liggen! ik zelf heb een new-forest en mijn pony haar schouders zijn wat verder naar achter "gebouwt" (is dus de bouw van haar lichaam) maar nu heb ik dus een 16" zadel omdat die redelijk ver naar achter ligt dus en hij mag niet achter het laatste "ribbetje" komen! dus het was uberhaupt voor mij bijna onmogelijk om voor mijn pony een goed passend zadel te hebben! nu is het eigelijk gelukt! ik heb een Knight Rider Neptunes (kunstof zadeltje) maar het zadel light gewoon mega netjes dus nu kan ik ongestoort rijden met mijn pony! ik vind persoonlijk dat je wat lekkerder kan rijden als je pony een goed passend zadel heb ('t is dat ik wist dat mijn vorige zadel niet goed lag,) want ik merkte het meteen toen ik mijn goed passende zadeltje er op had :+

en een goed zadel hoeft echt niet duur te zijn die van mij was maar :$ 195,00 niet duur (al zeg ik het zelf XD)

Veel sucses met een goed passend zadel vinden mensen die er nog geen hebben! XD :P

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:05

Een boomloos zadel is ook zeker niet geschikt voor ieder paard en al helemaal niet altijd passend...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:02

Caprice_ schreef:
Voor mijn 2 verzorgponytjes heb ik van die pannekoek zadeltjes met een viltlaagje, maar daar doe ik àltijd een dekentje onder, het is fijn voor de pony, doet niet pijn en het past gewoon altijd.
Kijk dan kan je onder de 20 euro wel wat hebben maar je kan er ook niet veel van verwachten en het kan alleen bij kleine ponytjes.

Waarom kan het alleen bij kleine ponytjes? Een ponyrug is toch hetzelfde als een paardenrug maar dan in het klein? Betekent dus niet dat je daar wel een pannekoek op kan leggen. Die zadels hebben helemaal geen drukverdeling, dus alles komt op het punt bij de beugelophanging terecht.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:15

sjakie schreef:
Wat verstaat eigenlijk iedereen onder op maat gemaakt?
Imo is dat niks anders dan dat het zadel passend is gemaakt voor het desbetreffende paard. Ongeacht of het een confectiezadel is met een aanpassing in de vulling of een zadel wat uit losse delen in elkaar wordt gezet. Uiteindelijk is elk zadel deels confectie en deels maatwerk...toch?

Eind van deze maand komt Jochen Hennig bij ons. Hij maakt een zadel op maat van je paard en de ruiter. Wanneer het paard groeit, komt hij het zadel aanpassen. Idem als je een ander paard koopt. Ik vind het heerlijke zadels, en heb er het prijskaartje zeker voor over.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:00

Ik heb er ook meer dan vijf jaar over gedaan om een goed passend zadel te vinden voor mijn paard.
Mijn paard heeft dan wel een hele moeilijke bouw.
Ze is zeer rond heeft een platte rug en bijna geen schoft.
Zoek daar maar eens een goed passend zadel bij.
Vorig jaar is het me dan eindelijk gelukt en ik ben uitgekomen bij een zaldi lander voor nog 1000 euro nieuw.
DUs duur hoeft niet altijd goed rondkijken en je goed laten inlichten wel.

Afbeelding
Dit is het zadel waar ik nu mee rijd en meisje loopt er super op en ik zit er lekker op.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:02

Mijn haflinger passte maar 1 zadel, de wintec wide :+ En het paste perfect, dus waarom dan op zoek gaan naar een zadel van €2000 als het met een goedkopere ook past?

Als het zadel past, maar écht past, maakt de kostprijs niet uit vind ik.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:06

wij hebben 30 zadels. dus een duur zadel zit er ook niet in voor ons. Op zolder ligt een vooraar en zo nodig komt de zadelmaker. maar 250 is ook echt een limit.
alles past. zo niet, dan zoeken we een andere.

Ze passen goed, geen rugklachten en ook geen drukplekken..

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:55

waar ik me echt helemaal blauw aan erger is dat mensen allemaal bontjes en gelpads onder hun zadel hebben liggen
in plaats van een goed zadel kopen!! of dat ze die gebruiken omdat het zo leuk staat!!
maar er zijn ook zat mensen die een zadel kopen omdat hij lekker zit (daarbij zeer slechte ervaring met hulzenbos).
denk bij het zadel kopen dus ff niet alleen maar aan jezelf en denk aan je paard en haal er aub een deskunig iemand bij!!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:02

mensen vinden setjes veel belangrijker dan het zadel.die van mij is nu 22 en heeft nu weer een nieuw zadel.ik ben helemaal niet voor bontjes.zadel moet goed liggen en goed zitten.