Stuurlui aan de wal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:21

Ik heb wel eens mensen aan de kant gehad die dachten alles zo goed te weten. Ik ben afgestapt heb mijn teugels in der hand gestopt en gezegd doe jij het maar als je het zo goed weet. Dat was op Ro en die is nogal gevoelig en heet met rijden. Ze stapte erop en binnen een minuut heb ik Ro al moeten vangen met een huilend mens erop omdat ze steeds ervandoor schoot en omhoog kwam met het terug nemen. Nooit meer last van gehad. De volgende dag was mijn paard wel levensgevaarlijk.

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 11:26

Dat is inderdaad wel een nadeel als je paard daar gevoelig voor is. Maar ja, aan de andere kant, ze zijn in het vervolg wel stil.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:32

SuperPepeijn schreef:
geef ze gewoon een dikke knipoog en een lach.

Wat voor vrouwen waarschijnlijk genoeg is om stil te worden, right?? Knipoog

Ik heb zelf een diploma om les te mogen geven, maar ik zal nooit en te nimmer ongevraagd mijn mening geven of iemand corrigeren. Dat is niet aan mij.. Stel nou dat iemand vraagt of ik hem of haar wil helpen dan kunnen ze mijn hulp krijgen. Haha! En dat hoeft trouwens niet altijd betaald te zijn *LOL*

Ik heb er zelf namelijk ook een gruwelijke hekel aan als iemand me gaat staan "afkraken" aan de bakrand..

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:21

Ik heb nooit de neiging om iemand op Maddox te laten, ik weet dat dat toch niks wordt. Er zijn maar een paar mensen die op Maddox mogen rijden (ik bedoel niet uitstappen) en die zijn echt op 1 hand te tellen. Hij is braaf hoor, maar hij nodigt zo erg uit tot aan de teugels trekken dat bijna iedereen dat automatisch ook gaat doen. Hij gaat linksom bijvoorbeeld alleen maar rechtdoor. De eerste volte rijdt men dan netje op het been en dan wil men toch graag wat buiging en stelling, nou dan kan je lachen...

Aangezien ik het geruk en getrek niet wil hebben (doe ik zelf al genoeg) laat ik er dus maar niemand meer op.

Toevallig stond er van de week iemand aan de kant en die zei: ja maar die van jou bokt tenminste nooit.... Waarop ik hem een tikje bijgaf in galop en meteen een bok er achteraan kreeg.

Pas als ik een week weg ben, ziet men dat Maddox echt niet de makkelijkste is en soms is dat toch best even fijn dat dat duidelijk is. Aan de andere kant moet je er natuurlijk gewoon lak aan hebben maar dat vind ik wel erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:24

Ik heb een tijdje op een manege gestaan en daar werd behoorlijk gekletst. Zelfs als mijn man in de kantine aan de bar zat terwijl ik aan het rijden was, werd mijn rijden behoorlijk over de hekel gehaald Lips are sealed . Toch straal ik een bepaalde authoriteit uit dat niemand het ooit heeft aangedurfd om mij rijtechnische tips te gaan geven Extreme duivel Extreme duivel .
maar je maakt ook leuke dingen mee met omstanders. Ik heb op concours al een paar keer complimenten gehad van mederuiters die ik niet ken en nog nooit had gezien. Nb van mensen die hoger starten dan ik deed Bloos Dus het is heus niet allemaal haat en nijd in de paardenwereld.
De haat en nijd vind je vooral bij de oprechte amateur die zelf nog nooit verder is gekomen dan de klasse L en zichzelf graag omhoog haalt door andere ruiters omlaag te halen Misselijk

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 18:30

Nou, het valt mij op dat er een over de hele lijn van B tot ZZ eigenlijk wel haat en nijd is onder elkaar. Maar als je in het ZZ licht zit, is er opeens een cultuuromslag. Ik weet niet of dat alleen voor deze regio geldt, maar dat is wat ik hier samen met een kennis ervaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:46

Ik weet niet of dat waar is van die cultuuromslag in het ZZL. Ik weet wel dat mensen die echt iets hebben gepresteerd vaak veel beter kunnen relativeren.
In de basis kom je nog te veel mensen tegen die denken dat ze kunnen rijden als Anky maar dat ze nu net de kansen of het juiste paard nooit hebben gehad Lips are sealed

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:49

Ach ik blijf maar vriendelijk naar anderen toe.
En denk (zie onderschrift)
Ik moet roeien met de riemen die ik heb en de anderen met hun eigen.

Meestal zegt het meer over hun kwaliteiten dan over je eigen.
De betere ruiters hoor je idd. niet .Die wensen gewoon een ieder succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:43

Ik merk die cultuuromslag inderdaad ook, ga vaak kijken op ZZgp wedstrijden, en daar is iedereen een stukje vriendelijker. Of het is gemaakt dat kan ook nog.

Verder rijdt iedereen voor zijn eigen plezier, en is het voor weinig mensen weggelegd om op het hogere nivo goed mee te rijden. En overal word geouwehoerd. Maar ik vind bij het springen is het veel minder, minder gel*ul over elkaar, en veel sportiever. Als je in het oosten of in overijsel kijkt, daar is minder blabla daar rijden ze gewoon. In het westen van het land, word er meer geklets dan gereden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:53

Ik zie het ook heel vaak gebeuren en ik vind het soms zelf ook wel erg vervelend als er mensen aan de kant staan die aanwijzingen geven, teerwijl je ze niet daarom vraagt of als ze je geen les geven. Ik vindt het sowieso niet zo fijn als er allemaal mensen staan te kijken als ik gewoon aan het oefenen ben en helemaal als ze staan te roezemoesen. Dat doen ze express zo zodat je het merkt en dat vind ik ook F*cking irritand.

Ik had ook een kee rop de manege gehad, dat een meisej haar pony op de manege had staan en om wat stallingsgeld te compenseren moest haar pony dus een paar keer per week mee laten lopen in de lesesn. De eerste les liep die pony met ons mee en mocht een meisje uit mijn les (die ontzettend goed kan rijden) op die pony. Die eigenaresse stond aan de kant en die zag dat die pony ontzettend netjes liep. Toen zei ze tegen een vriendin van haar dat die pony niet meer zo mooi zou lopen op de rechterhand omdat dat haar moeilijke hand was. Even later na het van hand veranderen liep die pony nog steeds netjes. Toen zei dat meisje dat ze in de rechtergalop nog niet aan de teugel kon lopen, maar dat deed de pony even later ook gewoon met die vrineidn van mij. Dat vond de eigenaresse niet leuk en toen begon ze allemaal onzinnig commentaar te geven over het rijden van die vriendin van mij terwijl ze gewoon goed reed op die pony Boos! (stomme mensen heb je toch in de wereld )

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 14:54

Ik geloof dat ik even wat moet verduidelijken/rechtzetten. Er zijn nogal aardig wat verschillende reacties gekomen van mensen om mij heen en daardoor ook de meest onware verhalen. Nl. wat bedoel ik met slecht of laag niveau en wat bedoel ik met die L-ruiters? Wat ik bedoel met slecht niveau is heel makkelijk. Het niveau waarop je aan het rukken en plukken bent aan de teugels of je paard kromtrekt naar beneden. Meestal ziet men dan ook al snel de slof tevoorschijn komen, want "hij is zo sterk in de hand". Vind je het gek? Wat ik bedoel met laag niveau is het niveau waarop je bezig bent met de eerste knoppen op je paard. Dan de mooiste, wat ik bedoel met L-ruiters. Deze benaming betekent in mijn oren, Levenslang ruiters. Ik heb tussen een grote groep ruiters gezeten op de vorige manege die dus van het slechte niveau waren, maar toevallig mazzel hebben gehad dat het paard zo braaf was om met wedstrijden voldoende punten te verzamelen voor de L. Maar ja, dan zit je in de L. En dan? Nou, dan moet je meer figuren gaan rijden en zal je paard ontspannen moeten zijn. Ontspannen? Maar dat kan niet, want deze ruiters kunnen alleen maar op spanning rijden! Gevolg? Ze blijven voor de rest van hun leven 150 punten rijden.
Tuurlijk zijn er ook mensen die echt moeite hebben met de L. Maar dat zijn niet de mensen die ik hier bedoelde. Zelf heb ik jarenlang op gruwelijk moeilijke paarden gereden. Paarden waar je direct werd afgestraft als je een fout maakte. Dat ik er altijd ongeschonden vanaf ben gekomen is op zich een wonder. Maar door die ervaring kan ik mij wel heel goed voorstellen hoe moeilijk het soms kan zijn. Ik heb dus alle begrip en respect voor mensen die serieus bezig zijn! Zelf zal ik nooit commentaar geven op iemand, tenzij iemand mij erom vraagt. Maar dan nog, ik ben geen instructeur. Ik weet hoe iets aanvoelt en ik weet hoe ik het op dat soort paarden kan bereiken. Maar als je wilt weten hoe je rijdt of vragen hebt, kun je het beste naar je instructeur stappen. Die weet hoe je rijdt, niet ik.
Ik hoop dan ook dat hiermee wat duidelijkheid is gekomen in m'n opmerkingen en m'n denkwijze. Ik wil mijzelf absoluut niet boven iemand plaatsen. Ik ben gewoon een ruiter, niets meer of minder dan dat. Je bent met z'n allen bezig met de paardensport en aan roddels en gezeur over elkaar heeft niemand iets. Als iemand een vraag of opmerking over mij heeft, wil ik die gewoon recht in m'n gezicht horen. En niet dat ik het via een ander moet horen, of als ik tijdens het rijden in de bak een gesprek tussen mensen hoor. Eerlijkheid en openheid wordt bij mij nog altijd beloond. Niemand hoeft zich daarvoor te schamen. Zelf ben ik ook altijd eerlijk en open tegen iemand. En meestal ook gewoon recht voor z'n raap.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:46

bij mij op stal heb je er niet zoveel last van maar als ze gaan zeuren mogen ze het zelf proberen... sya is niet zo makkelijk heb er niet voor niets 3jaar over gedaan om haar netjes te laten lopen.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:47

Op de pensionstal waar ik sta heb je dat soort dingen GELUKKIG niet.
Maar ik reed ook wel eens met mijn zusje in de bak van een manege,en daar waren ook van die meisjes.Toen hadden ze ook van dat achterlijke commentaar,en ik hoorde wat ze zeiden.Ik keek ze even aan,om te laten merken dat ik het gehoord had,en ging toen keihard lachen.Ik lachte ze gewoon uit,keek mijn zusje eens aan,en hun weer,en schoot meteen weer in de lach.Toen mompelde ik (wel verstaanbaar voor die meisjes) dat ik gelukkig van mijn instructrice wel wat beter commentaar kreeg.
Die grieten hadden een kop als een tomaat,gewoon omdat ik ze vierkant in hun gezicht uit had zitten lachen.
Dus dat wil misschien ook wel eens helpen. Haha!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:02

Ik wordt boos als ik dit topic lees!
Grrr ik word daar van binnen zo ontzettend pissig van als mensen mij zo lopen te corrigeren enz....
maar meestal als ik op buitenrit ben, is het vooral oooh paardje....mag ik hem aaien? enz.
Dat is btw ook aardig irri Knipoog

AvantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:21

Bij Bunny heb ik daar natuurlijk totaal geen last van commentaar Lachen

En op onze manege eigenlijk ook niet. Zo'n geweldige sfeer. Maar ik vind het toch het fijnste rijden als er gewoon bijna niemand kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 23:19

SuperMilton schreef:
Ik wordt boos als ik dit topic lees!
Grrr ik word daar van binnen zo ontzettend pissig van als mensen mij zo lopen te corrigeren enz....
maar meestal als ik op buitenrit ben, is het vooral oooh paardje....mag ik hem aaien? enz.
Dat is btw ook aardig irri Knipoog

nou vindt ik nier erg hoor, van mij mogen ze aaien en kijken, ik heb toch altijd aal t gevoel als je als ruiter niet groet oid dat je meteen arrogant overkomt, en met een beetje vriendelijkheid op de weg, wordt je ook nog wel eens geholpen!