Rodeo - dierenkwelling of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Is rodeo dierenmishandeling voor jullie?

Poll eindigt op

Ja, zeker en vast dierenmishandeling! dit moet stoppen
94 (79%)
neutraal
17 (14%)
Nee absoluut niet, ik ben voorstander van rodeo
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 118

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:29

Hier hoef je niet eens een topic voor
te openen, dit ís dierenmishandeling.

Zielig. |(

Ragdollcat

Re: Rodeo - dierenkwelling of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:38

Het is een dierenmishandeling en een dierenkwelling.

Vaak breken ze iets, of voorgoed kreupel, etc. en zelfs met dodelijke afloop.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:56

ik vind het zielig, eerst worden ze gek en wild gemaakt zodat ze lekker veel gaan bokken.
vaak gebeuren er ongelukken of ernstige verwondingen (voor de paarden) de ruiters die zo gek zijn om er op te kruipen interesseerd me niet, eigen schuld dikke bult.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:00

Ik vind het ook echt heel sneu voor die paarden..
Zeker dierenkwelling imo :j.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:05

ik weet niet meer wat ik hierover moet geloven.
Ik heb reportages gezien van paarden die getraint worden om +- 8 seconden te bokken. Waarna ze gewoon stoppen, beloond worden en terug op stal of wei mogen. Ze worden niet op voorhand gemarteld, en enkel via beloning aangemoedigd om te bokken.

Er zijn uiteraard praktijken die het paard electrocuteren met een "schokker" voor het hek open gaat, of die banden rond de geslachtsdelen hebben waaraan ze trekken voor de poort opent.

maar door dat eerste reportage te zien ben ik wat neutraal.
ik ben dan meer tegen stierengevechten zowel voor paard als stier

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:14

ik sluit me bij woest aan. ik heb dus ook de 3e optie gedaan.

rodeo, mits goed uitgevoerd, voorbereid etc etc. ben ik voorstander van. ik vind het mooi om te zien en de dieren hebben een goed leven.
ze hebben geleerd te stoppen met bokken na het fluitsignaal en gaan daarna weer lekker op de wei, worden niet vaker dan 1 keer per dag gebruikt.

deze merie valt, daar kan ze niets aan doen. ze komt ongelukkig terecht waardoor ze haar nek breekt, maar dat kan gebeuren.
ik praat het hiermee niet goed. het is zonde voor de merrie en sneu om te zien, maar kan met vanalles gebeuren.
ook met springen, als ze verkeerd uit komen, er tussen landen en kunnen zo ook hun nek breken.

als het goed en eerlijk gaat, ben ik voor, als er mishandeling plaats vind, ben ik tegen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:21

Puur leedvermaak :n

Edit;
reacties boven mij niet gelezen.
Ik wist helemaal niet dat het ook zo gebeurt. Moet mijn mening iets bijstellen :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:26

ik heb het filmpje niet bekeken......wil het ook niet zien.
van mij mag het afgeschaft worden,misselijk gedoe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:27

Ik zou ook graag wat meer informatie zien. Waarvoor is die band aan de achterkant als de paarden getraind worden om te bokken? Deze band lijkt mij op een niet-comfortabele plaats te zitten voor het paard, en ik kan me voorstellen dat dit pijn doet.

Ik weet dat stieren iig getraind worden om te bokken, dus kan me voorstellen dat dit bij paarden ook is, maar waarom dan die achterste band?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:33

de band word gebruikt om een pijn reactie op te wekken......
oftewel het zaakje word afgeklemt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:38

Ik vind dat mensen die nog nooit een rodeo in het echt gezien hebben en die enkel enkele filmpjes op youtube bekeken hebben over rodeo, als héél erg snel gaan roepen dat het dierenmishandeling is. Ik vind dat je eerst ergens volledig op van de hoogte moet zijn vooraleer je gaat oordelen en zeker veroordelen.
Ik las hier daarstraks iets over hengsten in rodeo's, normaal worden er nooit hengsten gebruikt (moesten ze deze wel gebruiken, staat het wel onder de categorie dierenmishandeling), ze gebruiken vaak enkel merries, die dus geen geslachtdelen hebben die door de flankstrip pijn gedaan kunnen worden. En hebben jullie al zo'n flankstrip vast gehad ? Superzacht zijn deze dingen... Als er op een verantwoordelijke manier aan rodeo gedaan wordt is er helemaal niets mis met dit en staat het ver af van dierenmishandeling. Er gebeuren natuurlijk ongelukken, net zoals dit filmpje, als er elke keer een fimpje gemaakt wordt, elke keer dat er een paard sterft in de paardensport en er elke keer zo'n discussie rond gemaakt moet worden dan wordt het mij toch helemaal te gek hoor... En je kan rodeo op de juiste manier doen of net op de foute, zoals je barrelrace volledig fout kunt doen en dan zou je het ook mishandeling kunnen noemen.
Rodeopaarden hebben meestal een erg goed leven en na een tijdje kennen ze de chute en de flankstrip en het fluitsignaal zo goed dat ze het allemaal met plezier gaan doen. Ze worden vaak maar enkele keren per week gebruikt en leven verder op de wei.

(tekst is erg lang geworden, maar mijn punt is gewoon dat ik het erg spijtig vind dat mensen deze sport gaan afbreken zonder dat ze er ook maar iets van weten en zonder dat ze het ooit life meegemaakt hebben)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:43

dat vind jij........
die band is super zacht? vandaar dat ze er op leren bokken. :+

nee sorry,ieder zijn ding.
dit is niet het mijne.....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:03

van mij mag dit ook stoppen, 100% dierenmishandeling.

Zet een elektrische stier neer, als je jezelf zonodig moet bewijzen

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:04

Ik vind het ook dierenmishandeling vreselijk dat dit gebeurt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:09

100% dierenmishandeling! Ik snap niet dat mensen dit leuk vinden om te doen/kijken! Ik vind het vreselijk!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:35

Kirr__ schreef:
Ik vind dat mensen die nog nooit een rodeo in het echt gezien hebben en die enkel enkele filmpjes op youtube bekeken hebben over rodeo, als héél erg snel gaan roepen dat het dierenmishandeling is. Ik vind dat je eerst ergens volledig op van de hoogte moet zijn vooraleer je gaat oordelen en zeker veroordelen.

Dat is in de Rodeo echt niet nodig hoor... denk dat we ons wel een beeld kunnen vormen en een oordeel zonder tot daar te hoeven gaan.
betaal jij even een ticket tot in de USA voor ons? dan wil ik graag even gaan kijken ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:47

Ik heb me lang onthouden te reageren, maar doe het bij deze toch. Vind bovenstaande reactie erg kort door de bocht.
Ik sluit me bij Kirr aan. Let wel, ik zeg hierme n iet dast ik overal achter sta!!! Maar kijk wel goed naar de feiten (en geen subjectieve youtube filmpjes) voordat ik een oordeel vorm.
Verder heb ik in het andere topic al alles gezegd wat ik aan feiten (uit mn mijn eigen studie amerikaanse geschiedenis). Daarnaast ben ik ook irl naar en grote rodeo in de USofA geweest voordat ik uberhauptmijn eigen beeldvorming kon vormen. Verder trek ik me hier weer terug.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 03-08-09 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:58

Ieder zijn ding Hannes,
Het gebeurd niet overal zo zoals hier op de film maar die flankriem die vind je volgens mij overal, of bestaan er Rodeo's zonder flankriemen?
Ik zou ook niet blijven stilstaan met een stroomstoot tegen men kont.

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:37

Hier ook: 100% TEGEN, vreselijk dit soort dingen, kan niet eens naar dat soort filmpjes kijken :( :r walgelijk gewoon!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:04

Eponastable schreef:
Kirr__ schreef:

Dat is in de Rodeo echt niet nodig hoor... denk dat we ons wel een beeld kunnen vormen en een oordeel zonder tot daar te hoeven gaan.
betaal jij even een ticket tot in de USA voor ons? dan wil ik graag even gaan kijken ;)

Alsof er in België en Nederlands nergens aan Rodeo gedaan wordt ....
Je zal je inderdaad een beeld kunnen vormen door die filmpjes op youtube, maar wel het verkeerde beeld

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:06

Eponastable schreef:
Ieder zijn ding Hannes,
Het gebeurd niet overal zo zoals hier op de film maar die flankriem die vind je volgens mij overal, of bestaan er Rodeo's zonder flankriemen?
Ik zou ook niet blijven stilstaan met een stroomstoot tegen men kont.

Rodeo wordt ook zonder flankstrip gereden.. sommige paarden bokken zo hard genoeg en stoppen ook onmiddellijk met bokken als de ruiter door de pick-up man eraf genomen wordt of als hij eraf valt ...
Heb nog nooit een rodeo gezien, waar dat het bokken uitgelokt werd door een stroomstoot...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:06

OKHannes schreef:
Ik heb me lang onthouden te reageren, maar doe het bij deze toch. Vind bovenstaande reactie erg kort door de bocht.
Ik sluit me bij Kirr aan. Let wel, ik zeg hierme n iet dast ik overal achter sta!!! Maar kijk wel goed naar de feiten (en geen subjectieve youtube filmpjes) voordat ik een oordeel vorm.
Verder heb ik in het andere topic al alles gezegd wat ik aan feiten (uit mn mijn eigen studie amerikaanse geschiedenis). Daarnaast ben ik ook irl naar en grote rodeo in de USofA geweest voordat ik uberhauptmijn eigen beeldvorming kon vormen. Verder trek ik me hier weer terug.

Voila, dat is inderdaad ook wat ik bedoel ...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:20

Een paar jaar geleden heb ik een filmpje op youtube gezien waarvan de tranen mij in de ogen stonden. Paarden die echt enorm geslagen werden tegen het hoofd, stieren waarvan de nek werd gebroken etc. Ik kreeg hierdoor echt een enorme afkeer van rodeo.

In de zomer van 2008 ben ik naar Amerika geweest en in het stadje waar we zaten, werd ook een rodeo gehouden. Ik ben daar samen met mijn ouders heen geweest (niet mijn idee, wilde er geen geld aan geven maar was een verrassing van mijn ouders...).

De dieren stonden in vrij ruime hokken, die gemaakt waren van dranghekken. Ze hadden genoeg te eten en zagen er verder prima uit. De paarden heb ik niet van dichtbij kunnen bekijken, de stieren en kalfjes wel.
Tijdens de rodeo verschillende dingen gezien, niet zo cru als op het filmpje dat ik eerder had gezien, maar toch vond ik het absoluut níet diervriendelijk...
Heb gezien hoe kalfjes gevangen werden met een lasso. In het begin was het leuk om te zien; kalfje werd losgelaten, persoon met een paard er achteraan. Gooit lasso om kalfje en laat dan los.. Kalfje rent met lasso en al het hok weer in. Was gewoon om te laten zien hoe goed er gemikt kan worden. Niets ernstigs aan. :)
Helaas ging het daarna anders, toen werd de lasso vastgehouden en kregen de kalfjes een enorme schok aan hun nek.. Zelfs zo erg dat er eentje dood werd afgevoerd. :\

Het bovenstaande is nog maar een klein voorbeeld van wat ik heb gezien.. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat een paard maar blíjft bokken... Als de cowboy er nog op zit, oké. Maar zodra die er af ligt, blijven ze ook bokken. Ze rennen niet, ze bokken alleen maar. Dan begin ik mij toch af te vragen of er geen scherpe dingen onder het zadel zitten o.i.d......

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:24

Zoals eerder aangegeven ben ik eerder ook naar een rodeo geweest. Daar hielden de paardenn toch echt zo goed als direct op met bokken als ruiter er af was, stieren overigens ook. Misschien nog kleine nabokjes, paar seconden. Zadel? Ze rijden doorgaans zonder zadel...... :?

Van roping ben ik ook geen voorstander

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:26

Die waar ik ben geweest hadden de paarden een zadel op. ;) En bleven zo erg doorbokken nadat de ruiter er af lag, dat ik daar mijn bedenkingen bij had...