GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:38

heel ander paard:
Afbeelding

Revanches

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:54

Moderatoropmerking:
Ik heb in dit topic een aantal 'meelees'en offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic blijven, en alleen reageren als je ook daadwerkelijk serieus iets aan het onderwerp wil toevoegen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:05

Zijn die Quarters niet gewoon zo gespierd omdat ze HYPP hebben??
De meeste halter paarden worden namelijk helemaal niet "getrained" om die spieren te hebben!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:16

Libera schreef:
Zijn die Quarters niet gewoon zo gespierd omdat ze HYPP hebben??
De meeste halter paarden worden namelijk helemaal niet "getrained" om die spieren te hebben!

Nee, HYPP is een ziekte die waarschijnlijk wel ontstaan is door het fokken op veel spiermassa en wordt teruggevoerd op 1 ( halter) hengst nl. Impressive http://k.b5z.net/i/u/6044510/i/impressive.jpg . Paarden zonder Impressive bloed in de aderen zijn, voor zover ik weet, nooit HYPP dragers. Halter paarden worden wel degelijk flink getraind, maar komen vaak niet onder het zadel. Veel van die training vind aan de longe plaats of er wordt een soort renbaan training gedaan waarbij de paarden echt vele kilometers maken maar dan aangebonden aan bijv. een Quad, en gevoerd om dergelijke spieren te krijgen, al hebben ze er natuurlijk wel de aanleg voor.
De training van de goede halterpaarden begint vaak al op jonge leeftijd, zowel voor het kweken van de spieren als voor het leren showen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:12

nog een toevoeging, niet alle QH zijn ook overbouwd al lijkt het zo, ze hebben gewoon dikke spieren op hun bips waardoor ze overbouwd lijken... Als je seq naar hun botten kijkt zijn ze vaak niet overbouwd.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:25

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSQ3CR6O-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDSFXJV6-D.jpg
Deze foto's van de TREC wedstrijd in Frankrijk in mei 2009 waren op een moment dat mijn paard in zijn allerbeste conditie ooit was. Hij wordt getraind op conditie voor langere afstanden en op dressuur (is de basis, M1 startgerechtigd), springen (voor de fun, 60-80) en crossen (af en toe een training) en het hele zootje gecombineerd in de PTV (TREC hindernissentraining). Aangezien ik er geen verstand van heb, ben ik benieuwd naar de mate van 'perfectie' van zijn bespiering!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:01

Jammer dat er geen reactie komt van TS...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:07

TS was op vakantie...

ik zie veel foto's van paarden voorbij komen, maar diep op de materie ingaan kan ik zelf ook niet.

Omdat ik er simperlweg onvoldoende kennis voor/over heb. Ik vraag om nog wat meer uitleg...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:59

Bij het trainen van het paard zijn eigenlijk alle spieren belangrijk, want het paard zou juist als één moeten bewegen.
De buikspieren moeten zijn aangespannen, zodat hij de rugspieren kan ontspannen en zijn rug kan bollen. Door goed te trainen zal je ook de achterhandspieren goed trainen en natuurlijk zal het paard hierdoor nageven, waardoor je ook de hals- en nekspieren goed traint.

Een interessant boek hierover is 'Het paard in beweging' van Sarah Wyche. Daar wordt ook in verteld hoe je met goede hulpen het paard op de juiste wijze stimuleert en worden eigenlijk alle spieren besproken.

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:48

Hmmm mijn paard heeft een erg gespierd kontje en schouderpartij, ik weet niet of dit is wat je zoekt?
Niet de beste rijfoto ik weet het, maar om even een beeld te geven:
Afbeelding
En in stand, zijn kont niet echt duidelijk maar zijn schouder beter:
Afbeelding
Ja hij is wat dun, maar krijgt meer dan voldoende te eten

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:40

En hoe komt ie zo gespierd?

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:44

Geen idee eigenlijk hoe hij zo gespierd komt...
Hij heeft over het algemeen wel wat meer spierspanning dan een normaal paard. Daar heeft de fysio hem voor behandeld en dat is toen wel een stuk minder geworden, maar hij is nog steeds zo gespierd.

Ik train niet extreem veel (4/5 dagen in de week), ik dressuur (L2) en spring (B/L) er wedstrijden mee, dus ook niet echt heel hoog ofzo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:14

En er gaat een hoooooooop eten in :Y) . Alleen doordat die spierspanningen hem veel energie kosten, verbruikt hij
ook veel meer dan een gemiddeld paard en komt er ook geen grammetje vet aan, vandaar de ribbetjes.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:51

De mijne rijd ik dus 4/5 maal per week op conditie buiten, afgewisseld met dressuur L2/M1, een spring/cross parcoursje (TREC PTV hindernissen) van max. 75cm. Toch zie je die bespiering een stuk minder goed. Zou dat met die spierspanning te maken hebben?

Afbeelding

Afbeelding

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:02

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook begonnen ben met crossen (heb 3 lessen ofzo pas gehad) Maar die foto's zijn van daarvoor nog geloof ik.
van die 4/5 keer rijden, rijd ik bijna altijd ook 1 keer buiten (maar gewoon een bosrit en soms wat crosshindernisjes erbij). En springen doe ik meestal 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de week als ik ook wedstrijd heb.
Dus eigenlijk train ik mijn paard minder (intensief) dan jij inderdaad. Maar of alles nou door die spierspanning komt weet ik niet...
Woensdag komt de fysio weer eens en dan zal ik het nog eens even allemaal goed vragen hihi :+
Misschien dat ik in plaats van een dikbil koe gewoon een soort van dikbil paard heb ofzo haha :Y)

(even offtopic, dat TREC lijkt me ook wel gaaf om een keer te doen! ;) )

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:09

Ben benieuwd PPD_tje naar wat de fysio zegt!

offtopic terug: TREC is gaaf, kom maar kijken, is maar een uurtje vanaf den bosch!

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:40

Nou de fysio is dus geweest. Hij vond hem er heel goed uizien (hij is ook wel een tijd niet geweest). Die spieren zijn niet alleen van de spierspanning meer, aangezien dat een heel stuk minder is.
Hij wist het ook niet precies, maar het zou kunnen zijn dat mijn paard een ander soort spiervezel heeft dan andere paarden.
(hij vond het lijken alsof er katabolen in waren gespoten, om maar even een vergelijking te geven :+ )
Ik geloof dat het een heel klein beetje vergelijkbaar was met een dikbilrund :P (maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben )

Hij leek wat dat betreft wel een beetje op een quarter (Alleen is het toch een KWPN :P)

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:48

woensdag was de zadelpasser er, om mijn zadel weer eens na te kijken en eventueel op te vullen. dat doe ik elke 1 a 2 jaar. Hetis een Hulsebos zadel, dus maatwerk voor paard en ruiter.
De laatste keer is 2 jaar geleden. Nu bleek mijn zadel totaal niet meer te passen - ik vond he t al wat plat liggen de laatste tijd - omdat mijn paardje door het dressuren veel meer schoft en spieren had ontwikkeld.
Het zadel moet een smallere boom krijgen. Dat zagen ze wel mee bij paarden die goed in de dressuur lopen, dat die voor meer schoft krijgen, omdat ze de achterhand er meer onderbrengen. Leuk te horen. Hij loopt zo ongeveer M niveau minimaal (ik rijd geen wedstrijden), maar kan de zijgangen, wijken, travers en appuyeren. Galopappuyementen ook al, nog nie t perfect en vliegende galopwissel ook.
Nogmaals een foto (al eerder een andere van hem geplaatst)
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:16

fjordenfan schreef:
omdat mijn paardje door het dressuren veel meer schoft en spieren had ontwikkeld.
Het zadel moet een smallere boom krijgen. Dat zagen ze wel mee bij paarden die goed in de dressuur lopen, dat die voor meer schoft krijgen, omdat ze de achterhand er meer onderbrengen.

daar heb ik nou nog nooit van gehoord, dat de schoft teruggaat omdat ze achter er meer onder komen....?? :? Kun je dat eens beter uitleggen?
Ik rij western en je wilt niet weten wat voor dikke kont mijn paard heeft en hoe zwaar haar schouder is en hoe breed... en reken maar dat ze die kont eronder moet gebruiken! Ik vind jouw paardje een aardige onderhals hebben op deze foto, die spieren bovenin zijn te weinig getraind tijdens het dressuren, dus je paard loopt met een weggedrukte rug en misschien komt daarom je schoft omhoog?

Eerst zeg je dat je paard meer schoft krijgt en nou weer minder? of bedoel je dat je steeds meer schoft gaat zien dus meer bot en dat de spieren verdwijnen?
Mij is altijd geleerd dat paarden groeien in de schoft als ze goed getraind worden en als ze dalen in de spieren op de schoft dat dan het zadel te nauw is en daardoor de schouder niet goed kunnen bewegen en spieratrofie krijgen.

Heb je wel eens getest waar de schouderkop van je paard is in stilstand en waar als je zn voorbeen optild? achter het 2e punt moet je zadel komen te liggen. Bij heel veel paarden is dat niet zo en ligt het zadel veel te ver naar voren en daarom daalt de schoft in spieren. Die spieren hebben simpelweg geen plek om naartoe te groeien. Vergelijk het met jezelf als je met een slechte rugzak om moet lopen, dan ga je ook krom lopen om te compenseren. Een goede rugzak in balans heb je geen last van.

Even weer on topic, denk dat Totilas wel een goede kandidaat is voor het perfecte paard met perfecte bespiering. ;)

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:22

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb de fysio ook even naar mijn zadels laten kijken. Hij vond mijn paard namelijk ook toegenomen in de spieren (en daarbij ook vooral de schoft) Maar bij mijn paard is is het verhaal tegengesteld. Zijn schoft is breder/ gespierder geworden waardoor het zadel voor meer omhoog is te komen liggen. Hierdoor is er teveel ruimte in de kamer boven de schoft gekomen en en dat kussen gedeelte aan de zijkan wat op de schoft ligt (hopelijk leg ik het een beetje begrijpelijk uit) is te krap geworden (ook de reden dus dat het zadel meer omhoog is komen liggen voor).
Dit is dus een presies tegenover gesteld verhaal? Maar het klonk mij toen de fysio het vertelde wel logisch in de oren.
Hij had namelijk eerst een dunner schoftje (minder spieren dus) Waardoor het zadel wat lager lag en beter paste... (de zweetbladen lagen toen ook recht naar beneden en staken nu iets naar voren)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:27

WOW Fjordenfan, ik ben absoluut geen liefhebber van fjorden maar die van jou vind ik geweldig. Ik ken alleen maar te dikke fjorden die met onervaren kindertjes door de bak heen scheuren.(mijn gebrek dat weet ik)
Betreffende bespiering bij paarden, naar mijn mening kun je daar helemaal niets over zeggen. De ene mens traint en eet hartstikke goed en krijgt bijna geen zichtbare bespiering terwijl de ander maar de helft traint en enorm opblaast. Ik denk dat genen ook heel erg meespelen. Tuurlijk zie je wel eens foute bespiering (teveel voor en te weinig achter) maar het is heel moeilijk te zeggen en heel verschillend per paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:51

Interessant topic dit :)

Het lijkt mij wel erg moeilijk het perfect bespierde paard te beschrijven, laat staan te vinden. Je moet natuurlijk rekening houden met het ras en graad van africhting.
Een Grand Prix paard moet natuurlijk een andere perfecte bespiering hebben dan een M-dressuurpaard.

Wat zie jij graag bij het perfecte paard TS?
Of heb ik daar overheen gelezen?

En, is het de bedoeling dat dit topic gaat over het beoordelen van de bespiering van de genoemde paarden? Of gaan 'we' op zoek naar een perfect streven?
Ik ben wel benieuwd, verder lees ik rustig mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:59

Midfields, bokker, rijdt een witte anda, met zoveel ontspanning, dat je wellicht dit bedoelt met trainingshouding, ze zal vast wel een mooie standfoto van hem hebben...TS misschien een pbtje naar haar?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:07

dit zwarte ponnytje kwam bij ons getoond op de 1e foto
na 8 maanden was ze zoals op de 2e foto
puur spieren wat er bij gekomen is

de witte , foto 1 zoals die weg ging
foto 2 zoals die terug kwam

perfect , neh .. wel duidelijk verschil
om aan te tonen wat een beetje rijden
en verzorging kan doen

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ons huidige ponnytje
komt al aardig in de buurt van wat IK goed bespiert vind
(beauty is in the eye of the beholder)
(let voor al niet op mijn (vieuw zeggende) kop :o )

Afbeelding

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:45

MirjamN schreef:
De mijne rijd ik dus 4/5 maal per week op conditie buiten, afgewisseld met dressuur L2/M1, een spring/cross parcoursje (TREC PTV hindernissen) van max. 75cm. Toch zie je die bespiering een stuk minder goed. Zou dat met die spierspanning te maken hebben?

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSQ3CR6O-D.jpg[img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDSFXJV6-D.jpg[img]

Jouw paard is wat ronder, de bespiering zit 'verstopt' onder een vetlaagje. Wil niet zeggen dat ie niet gespierd is natuurlijk.
Maar bij een ronder paard zie je de bespiering niet zo duidelijk.