eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:23

Is er een bekende? kennis, vriend of familie die iets met paarden heeft en eventueel zou kunnen helpen?
Anders eens rondvragen op een pensionstal of op de manege.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:27

@ NicoleHorses: en zelf heb je ook maar een half jaar bij een manege gelest?

@ TS: kijk gewoon zo veel mogelijk rond, lees en blijf zelf nadenken, blijf kritisch. Niet alleen op de manege rondlopen, ook elders zijn paarden en zoek die op, hoe breder je horizon/kennis/basis (hoe je het ook wil noemen) hoe beter je een beslissing kunt nemen. En zo kun je je beter verdiepen in wat voor paard (karakter, doel, ras, noem maar op) je graag zou willen :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:33

Eventueel zou je op zoek kunnen gaan naar een bijrijdpaard? Dat is al een mooie stap naar een eigen paard..
Zelf ben ik ook begonnen met het leasen van een paard.. Puur om te kijken hoe ik het redde in combi met studie/werk en of de verantwoordelijkheid van 7 dagen in de week niet te veel was..
Bedenk je namelijk ook dat je niet zomaar meer een dagje/weekje weg kunt, of even lekker op vakantie.. Er moet altijd wat geregeld worden voor je paard!

Maar verder is het houden van een paard hardstikke leuk.. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:36

double schreef:
Bedenk je namelijk ook dat je niet zomaar meer een dagje/weekje weg kunt, of even lekker op vakantie.. Er moet altijd wat geregeld worden voor je paard!

Dat ligt eraan. Als je 'm in volpension zet kan het best, en als hij op de wei staat en een eigenaar van een ander paard in de kudde checkt elke dag even of hij nog 4 benen heeft en of hij z'n voer nog lust kun je best een weekje weg ;)

Bijrijdpaard is een goed idee. Door mijn laatste bijrijdpaard wist ik wat voor paard ik nou eigenlijk zocht. En ik heb 'm ook gevonden. Hij is zelfs nog leuker :D

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:47

[quote="hestejente"]

Het is mijn ervaring dat je op een manege niet goed leert rijden. Je leert er de bewegingen van een paard kennen, je leert lichtrijden enz. en verder heb ik er bitter weinig opgestoken. Als ik jou was zou ik bij de manege blijven hobbelen en ondertussen samen met iemand die ervaring heeft, die jouw karakter en rijden kent en die je vertrouwt op zoek gaan naar een paard. En daarna een goede instructeur zoeken voor de hoognodige begeleiding. [quote]

Ik denk dat je niet alle maneges over 1 kam mag scheren. Ik ken genoeg mensen die alleen maar op een manege hebben gereden en wel heel wat hebben opgestoken. Een vriendin van mij heeft ook alleen maar op 1 zelfde manege gereden en verder nergens anders, geen privélessen,... Enkel en alleen de groepslessen op de manege (dat al wel voor ongeveer 12 jaar) Zij heeft vorig jaar een jonge pony zadelmak gemaakt en verder doorgereden. Dit zonder lessen met die pony. De pony doet het nu vooral zeer goed in de dressuur.
Dit bewijst maar weer dat je niet te algemeen mag gaan beoordelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:56

Nee, daarom staat er ook "het is mijn ervaring".

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:00

Misschien een optie om eerst een paardje te leasen of te gaan verzorgen... En daarbij goed te lessen... Je kan ook mee doen aan instructieweken op maneges
hier leer je veel over de verzorging etc...

Je hebt ook nog niet zoveel ervaring probeer met iemand mee te lopen wie ervaren is daar leer je heel veel van!!!
Vergeet niet dat het even een paard kopen is en klaar... Ik ben iedere dag minstens 3 uur op de manege... Ik vind het heerlijk!
Denk ook aan hoefsmid, dierenarts, wormenkuren, dekens, zadel, spullen etc..

Als je er eenmaal aan toe bent zou ik voor een ervaren mak paard gaan,als je voor een makkelijke weg wilt kiezen...
Mijn ervaring is daarentegen dat ik weer heel veel heb geleerd van enorme donders onder goede begeleiding...

Succes!!! Denk er goed overna, als je koopt koop niet het eerste het beste paard, neem iemand mee die er kijk op heeft en laat het paard even checken door een dierenarts...
Vaccinatieboekje? Is het paard gechipt?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:03

Als je een paard wil kopen zou ik in jou geval gaan kijken waar je hem wilt stallen. Ik zou hem als ik jou was ergens neer zetten waar je genoeg begelijding kunt krijgen en als je vragen heb ergens aan kunt kloppen. En wees gerust. Het echt rijden leer je vaak pas op je eigen paardje.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:14

hestejente schreef:
Dat ligt eraan. Als je 'm in volpension zet kan het best, en als hij op de wei staat en een eigenaar van een ander paard in de kudde checkt elke dag even of hij nog 4 benen heeft en of hij z'n voer nog lust kun je best een weekje weg ;)

Hmm mijn ervaring is dan net iets anders.. Heb op verschillende pensionstallen gestaan, en er zal dan toch extra betaald moeten worden, en je moet toch iemand regelen die je paard wil 'verzorgen'..
Niet alle paarden staan natuurlijk 24/7 in de wei, en als dat wel zo is, moet je wel iemand hebben die je kunt vertrouwen.. Niet dat je paard al 3 dagen met een wond staat, die net even iets te laat ontdekt wordt.. ;)
Er zijn altijd wel mensen waar je op terug kunt vallen natuurlijk.. Maar dat is niet altijd vanzelfsprekend! Je moet er toch echt afspraken over maken..

Maar goed, dat is voor iedereen ook wel persoonlijk natuurlijk.. Ben net zelf 2 weken weggeweest en vind het toch fijn om iemand te hebben waarvan ik 100% zeker weet dat ze goed voor mijn paard zorgt.. Dat hij beweging heeft etc..

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:18

Manegepaarden daar kun je best van leren. Ligt aan de manege, de paarden en de instructie. Ik heb goede en slechte ervaringen. Het is wel zo dat ik nu met eigen paard niet meer op een manege wil lessen dat gaat me te langzaam. Maar er zijn ook rijverenigingen waar men alleen met eigen paarden komt. Ik heb de voorkeur aan huis.

Ervaringen doe je op door veel met paarden bezig te zijn en niet door een uur in de week op de manege.

Wil je meer ervaringen voor je koopt zoek een bijrijpaard van een ander. Voor meerdere dagen per week.

Of lease een paard en zorg voor instructie. Ze zijn er ook die niet alleen met rijden bezig zijn maar daarnaast ook advies geven over de dingen die erom heen gebeuren.
Dat geld ook als je toch kiest voor een paard kopen. Koop je een paard probeer of je het dier op proef mag voordat je definitief koopt.
Zorg dat iemand mee gaat met ervaringen.

Al met al gaat er veel tijd inzitten en wat het kost kijk ik maar niet naar want het is o zo verschrikkelijk leuk. Ik heb twee merries waarvan één met veulen en er staan nog twee paarden gestald waar ik voor zorg. Prachtig!!

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:02

De manege waar ik nu rij, in Den Haag, die kunnen mij nog heel veel leren. Dus dat blijf ik voorlopig even doen.

een eigen paard wordt zeker een lange termijn traject, en een tussenvorm als lease lijkt me een goed idee.

Dank jullie voor de informatie, erg nuttig geweest!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:47

wat je ook kunt doen is een instructeur zoeken die je les kan geven op zijn of haar eigen paard. of idd zoals hier boven gezegd een bijrijdpaard. ik heb zelf bijrijdsters gehad die ik intensief begeleide en dat kan voor jou echt een super oplossing zijn. zo ervaar je wat je kunt verwachten van een 'niet manege paard' en je kan ook meteen uitvinden wat je wel en niet zoekt in een paard. bijkomend voordeel is dat je ook meteen kan kijken wat je een eigen paard wel en niet aan wil leren in de omgang. daar kan je erg je voordeel mee doen als je een eigen paard koopt, vanaf dag 1 kun je aanleren wat je wel en niet wil.

lease is zeker een optie mits je daar net zulke goede begeleiding bij krijgt!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:45

Op de manege kun je zeker al heel veel leren. Ga ruim op tijd voor de les naar de manege, zodat je ook goed de tijd hebt om het paard te verzorgen.
Dan zou ik ook eens gaan kijken of je je ruiterbewijs kunt gaan halen. In de theorielessen leer je bijvoorbeeld al heel wat over paarden.
Daarnaast bieden maneges wel een vaker cursussen aan, die heel nuttig kunnen zijn.

Kijk rond, veel lezen en veel vragen.
Een leasepaard om mee te beginnen is zeker een goede optie.

Een eigen paard is erg leuk, maar stelt veel eisen aan de eigenaar. Dus wees kritisch of je er echt aan wil beginnen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:20

Ja dus ?
op die manege leerde ik niks, verders heb ik veel ervaring op gedaan bij mijn verzorgpony's. wist ik veel dat ik meteen een eigen pony zou krijgen :Y)
en trouwens ik wil alleen maar tips geven voor hem. net als iedereen hier. dus niet wat ik heb gedaan toen, maar wat verstandig is te doen voor hem nu ;)
hestejente schreef:
@ NicoleHorses: en zelf heb je ook maar een half jaar bij een manege gelest?

@ TS: kijk gewoon zo veel mogelijk rond, lees en blijf zelf nadenken, blijf kritisch. Niet alleen op de manege rondlopen, ook elders zijn paarden en zoek die op, hoe breder je horizon/kennis/basis (hoe je het ook wil noemen) hoe beter je een beslissing kunt nemen. En zo kun je je beter verdiepen in wat voor paard (karakter, doel, ras, noem maar op) je graag zou willen :)

Pony_chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:11

trek je alle negatieve reacties niet aan ik wil ook een paard en heb al een op het oog. Het is inderdaad niet genoeg proef te rijden alleen. je moet ook weten of het gaat klikken. Ik ken iemand en die heeft een paard gekocht en kwam al van de eerste keer dat ze elkaar zagen naar haar toe. het is dus wel bealngrijk dat
je paard naar je toe komt als teken dat het gaat klikken tussen jullie. Je moet je natuurlijk de vraag stellen waar je je paard gaat kopen voor jij is het denk ik beter dat je een ouder paard neemt van de manege ofzo... ik wens je nog veel sucse x evààh

*D 8-)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:13

een pony hoeft echt niet naar je toe te komen om het te laten ''klikken''.

Pony_chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:15

XxFristixX schreef:

het moet wel klikken tussen jullie anders macheert het nooit goed betweter

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:21

Heb je een leuke relatie met de manegehouder(s)? Wellicht weten hun nog een leuk dier voor je, en kunnen ze je begeleiden bij de koop van een paard. Wel altijd even laten keuren, kost je zo'n 100 euro maar geeft je wel de zekerheid dat het paard gezond is en niets mankeert. Ik zou het een gokje wagen mocht je op een leuke manege rijden en eigenaar bereid is om te helpen. Vaak hebben hun toch ook hier en daar wat mensen met een leuk dier, en hun weten sneller wat geschikt voor je kan zijn.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:27

Pony_chicka schreef:
XxFristixX schreef:

Tuurlijk moet het goed klikken, maar jij zegt het alsof de pony naar je toe moet komen, anders klikt het niet.
Wil je aub een andere toon gebruiken, dit accepteer ik niet. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:36

Pony_chicka schreef:
XxFristixX schreef:

beetje beleefd blijven a.u.b.....

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:48

dankjewel geerke :)

Pony_chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:33

zéég

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:09

er zijn ook paarden die je kunt leasen en dan kun je ze later alsnog kopen, is dat mischien een idee? ( is dus een lange termijn traject)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:28

Pony_chicka schreef:
trek je alle negatieve reacties niet aan ik wil ook een paard en heb al een op het oog. Het is inderdaad niet genoeg proef te rijden alleen. je moet ook weten of het gaat klikken. Ik ken iemand en die heeft een paard gekocht en kwam al van de eerste keer dat ze elkaar zagen naar haar toe. het is dus wel bealngrijk dat
je paard naar je toe komt als teken dat het gaat klikken tussen jullie. Je moet je natuurlijk de vraag stellen waar je je paard gaat kopen voor jij is het denk ik beter dat je een ouder paard neemt van de manege ofzo... ik wens je nog veel sucse x evààh

*D 8-)

Voor jou is het misschien beter om een klein beetje meer ABN te typen, is een stuk makkelijker voor de rest hier, en nog een regel ook. ;)
Verder is het niet zo dat als een pony/paard naar je toe komt, je gelijk een klik hebt.
Of een pony/paard naar je toe komt de eerste keer staat namelijk helemaal los van 'een klik hebben'.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:07

Nou nou nou!!! Lady's!!!
Mijn Alfie kwam trouwens wel naar me toe!!! :D
Toen was ik al helemaal verkocht!!!
Hij stond vandaag op de wei en ik riep hem, hij kwam gewoon naar me toe draven :o
Hahaha moest ik effe kwijt!!! Ik vond het zo geweldig, normaal stapt hij sowieso naar me toe, maar vandaag zetten hij er een beetje vaart achter!!! *D

Laat nou gewoon iedereen zijn eigen ervaring of mening op schrijven!!!
Vind je dr wat inzitten neem je het mee, vind je het b*llsh*t dan laat je het liggen!!!

En waar gaat dit topic nou over?
Nu ontstaat er een hele discussie over een klik hebben!!! Met nogal niet bepaalde vriendelijke reacties!!! Nou hier hebben duidelijk een paar mensen totaal geen klik met elkaar!!!