te weinig ervaring met een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

te weinig ervaring met een jong paard

Ik ken iemand
23 (10%)
Ik ken er meerdere
80 (37%)
Ik ken niemand
6 (2%)
Ik vind B niveau ervaring genoeg voor een jong paard
1 (0%)
Ik vind L niveau ervaring genoeg voor een jong paard
4 (1%)
Ik vind M niveau ervaring genoeg voor een jong paard
13 (6%)
Ik vind het 5 jaar rijervaring genoeg
6 (2%)
Ik vind 10 jaar rijervaring genoeg
4 (1%)
Ik vind overleggen met je instructeur - of die je goed genoeg vind
75 (35%)

Totaal aantal stemmen: 212

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:58

Rianneke schreef:
En velen maken de stap van ervaren ouder paard naar opeens een groene... Waarom zou je niet eens al de zadelmakke 3/4 jarigen gaan rijden? Daar leer je ook al super veel van, want die begrijpen ook nog niet altijd alles etc etc...

Ook een zadelmakke 3-4 jarige vind ik nog redelijk groen.

Wanneer je de overstap maakt van een ervaren paard naar een (redelijk) groen paard zal je in veel gevallen pas merken dat je een groen paard over de hoefslag moet sturen en ook nog eens goed moet begeleiden over die hoefslag om bijv niet je been te verliezen tegen de bakrand etc.

Het begrenzen van de schouders is voor veel mensen heel moeilijk, terwijl dat zó belangrijk is.
Zonder dat ben je onduidelijk voor het paard én kun je het paard niet rechtrichten - iets wat je toch steeds moet bijhouden.
Dan nog niet eens gesproken over het opsluiten tussen je benen zonder steeds te drijven en ook nog eens op eigen benen laten lopen ;) .

Duidelijkheid is toch wel een must als jij je paard wil opleiden!
Zelfde met kinderen, als de begeleiders niet duidelijk en consequent zijn, krijg je problemen.

Als je dat nog moet leren, ben je imo niet toe aan een jong paard - dat vind ik oneerlijk!

Samen leren vind ik dus heel romantisch gezegd, maar imo slaat dat nergens op. Een jong paard moet je opleiden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: te weinig ervaring met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:03

Ik vergeleek van de week mijn jonge paard met autorijden op een ijsbaan. Zolang er geen paaltjes of bochten zijn gaat dat prima maar je moet wel een bovengemiddeld chauffeur zijn om ze te kunnen ontwijken als ze ineens opduiken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:08

Niveau doet er niet zo zeer toe.....ervaring een feeling zijn echter wel vereist......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:21

Eerder in dit topic werd zadelmak maken opgenoemd. Dat vind ik dan weer een heel verhaal apart. Ik ga er van uit dat, als ik het woord "jong paard" hoor, dat hij zadelmak is, en er een rem, gaspedaal en stuur op is gemonteerd (om het even oneerbiedig te formuleren). En dan is het doorrijden, en correct doorrijden van een jong dier nog een heel hoofdstuk apart.

Dus jong paard rijden is in mijn ogen NIET gelijk aan zadelmak maken. Zadelmak maken behoort in mijn ogen echt door een prof te worden gedaan.
En dat iemand veel rijervaring heeft, betekend ook niet dat hij goed is in doorrijden of zadelmak maken.

Wat eerdere topics over zadelmak maken.

[NH] beleren van eigen paard,wel of niet doen?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

[RT-D] De Traditionele Manier van inrijden

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:25

Cassidy: bedoel je dat in het algemeen?

Mijn vriend ik heb hebben samen onze paarden (drumhorse en paintlinger) zelf zadelmak gemaakt en doorgereden.
Dit hebben we juist heel bewust zelf gedaan.
Dit is geheel netjes, rustig en goed verlopen.......ze zijn nu 4,5 jaar en hebben eigenlijk nog nooit een stap verkeerd gezet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:28

Het gaat er niet om of ze een stap verkeerd zetten. Het gaat erom of jij tevreden bent met het resultaat, en wat jij met je paarden wilt. Hoe ver wil je komen? Wat moet je paard kunnen? Weet jij met puberende paarden om te gaan? Kun jij problemen ter plekke oplossen, zonder van je paard af te stappen, achter de computer te kruipen en een hulpkreet op bokt neer te zetten? Durf jij de grenzen op te zoeken en over ze heen te gaan die het paard je toont (en dan met verstand, niet doorraggen als het paard aangeeft niet meer verder te kunnen, maar meer zoals bijv. in dit topic aangegeven wordt: een al dan niet gespeelde angst voor de zweep)

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:35

Ik wil niet heel zelfingenomen klinken want zo bedoel ik het echt niet..
Maar ik vind dat ik zeker al die kwaliteiten heb voor mijn doel.
Anders deed ik het ook zeker niet zelf.

Mijn doelstelling tijdens elke trainingssessie is ook: Als elke keer minimaal een procentje beter gaat dan de vorige ben ik tevreden.....en zo gaat het ook :j

Ik ben me er ook heel erg bewust van dat als er iets niet helemaal goed gaat......dat 99 % van de gevallen de fout bij mijzelf ligt. (qua houding, zit en hulpen)....daar ben ik veel beter door gaan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:39

En toch kun je bij het inrijden en het doorrijden van paarden tegen een mega probleem aanlopen. Problemen die jij niet kunt oplossen, waar je heel veel ervaring bij nodig hebt om het veilig te doen. Afhankelijk van het character van het paard is er maar ÉÉN sessie nodig waarbij het paard wint, en je bent de klos. En een ander moet dan veel harder ingrijpen om het probleem de wereld uit te helpen dan initieel nodig was geweest als je het probleem op het juiste moment goed had weten aan te pakken, als je het paard al ter correctie weg brengt of door een ander laat rijden. Menig paard beland niet bij een gevorderd ruiter die kan corrigeren, maar wordt verkocht, en beland in het ergste geval bij de slager of de paardenmarkt.

Zorg voor een goede basis bij een paard. Of dat nu inrijden is, of het verdere doorrijden is. Het is de beste levensverzekering voor jezelf, en de garantie op een lang en gelukkig leven voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-07-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:43

Natuurlijk kan dat voorkomen....maar dat zie ik zelf niet echt als een reden om mijn paard naar een prof te brengen.(heb ook niet zo'n hoge pet op van westerntrainers.....:= )

Ik ben al wel eens ergens tegenaan gelopen...maar tot nu toe zijn waar daar altijd nog uitgekomen (zonder kleerscheuren en zonder grof te worden tegen het paard).
Want ik denk echt....dat als er iets niet gaat zoals je wil....het probleem meestal bij de ruiter ligt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:44

Hoeveel paarden heb jij zadelmak gemaakt zien worden?

Hoeveel paarden heb jij gezien die aangeboden werden voor correctie?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:46

Genoeg.....maar daar heb ik het niet over....
Ik heb het over mezelf (oehh...ego ;) ).....
Ik zal nooit een paard 'wegdoen' om die reden.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

Je kunt niet in de toekomst kijken, jij weet niet wat er op je pad komt en of je al je paarden aan zult kunnen houden. En een paard dat steigert, waar jij serieus de bibbers voor hebt, die lichamelijk in orde is, waar het harnachement goed past, maar die door steigeren heeft geleerd onder dingen uit te komen, ga er maar aanstaan. Ik stap daar niet op.
En als ik dan de rest van zijn leven een godsvermogen mag betalen om hem aan te houden omdat ik de fout heb gemaakt niet de correcte wegen te bewandelen op de moment dat het nodig was...tja....

Het is duidelijk dat jij over je eigen paarden praat. Ik zie het grotere plaatje.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:53

Precies, ik praat alleen over mijn eigen paarden....
Ik rij verder geen paarden, alle aandacht en tijd voor mijn eigen dus.

Maar dit kan natuurlijk ook gebeuren nadat je je paard weer thuis hebt nadat een prof hem beleerd heeft.
Als je alles wil voorkomen kan je beter een barbiepaard kopen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:57

Problemen kun je niet voorkomen. Je kunt alleen wel ervoor zorgen dat ze tot een minimum beperkt blijven, en snel worden opgelost. Helaas - en ga maar even op bokt kijken hoe vaak dat voorkomt - is dat niet altijd het geval...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:58

Heb je ook gelijk in....op bokt staan heel veel van dat soort topics, en dat is jammer.

Maar je kan niet iedereen over eén kam scheren vind ik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:01

Maar per definitie dan maar alleen van jezelf uit te gaan in een dergelijk algemeen topic: voegt dat wat toe?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:04

Ik had het erover dat ervaring en feeling de 'keywords' zouden moeten zijn....dat is algemeen...

En bovendien....wat maakt een prof zoveel beter? omdat hij/zij ervoor betaald krijgt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:06

Je hebt duidelijk de door mij aangehaalde eerder topics niet doorgelezen. Daar staat het namelijk in. Ik heb geen zin om het weer neer te zetten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:08

Nou ja, laat ik het dan zo zeggen.

Ik ken genoeg profs waar ik mijn paard voor geen goud heen zou brengen....je weet nooit wat er gebeurd als je er niet bij bent......in sommige gevallen lusten de honden er geen brood van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:11

Dat je een aversie hebt tegen professionele westernstallen was inmiddels duidelijk.
Mag ik een zin van jou quoten?

Je kunt niet iedereen over één kam scheren, vind ik :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:14

Ik zeg toch ook niet dat ze allemaal slecht zijn ;)
Alleen is dat van de buitenkant erg moeilijk te zien....ook al lijken de mensen zo aardig, je weet nooit hoe ze met je paard omgaan als je er niet bij bent.

Maar ik vind het verder prima als jij je paard weg brengt om te beleren.....vind jij het dan ook goed dat ik het zelf doe?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:21

Ik blijf meelezen met dit topic.
Ik zit in Tunesie, niet echte professionals hier wat paarden inrijden betreft, wel mensen (lees: mannen) met vooral veel lef.
Nu heb ik zelf een jong paard 3,5 jaar onder mn hoede gekregen.
Alles gebeurt hier op een totaal andere manier, dus lees ik graag met jullie meningen en adviezen mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:22

Er zijn stallen waar je mag kijken terwijl ze je paard beleren en zadelmak maken hoor. Het gebeurt echt niet achter gesloten deuren.

En wat een wantrouwen tegenover de staleigenaren...heb jij je paarden aan huis staan soms? Ben jij de enige die ermee omgaat?

En voor de rest, het zijn jouw paarden, jouw feessie. Iedereen mag het voor zichzelf beslissen at hij doet. Maar misschien wordt het voor de twijfelaars door een dergelijk topic duidelijker welke weg ze kunnen, en willen gaan bewandelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:23

bedouin schreef:
Ik blijf meelezen met dit topic.
Ik zit in Tunesie, niet echte professionals hier wat paarden inrijden betreft, wel mensen (lees: mannen) met vooral veel lef.
Nu heb ik zelf een jong paard 3,5 jaar onder mn hoede gekregen.
Alles gebeurt hier op een totaal andere manier, dus lees ik graag met jullie meningen en adviezen mee.

Mijn advies: grondwerk als basis. Leer wijken voor druk vanaf de grond. Is het een hengst, ruin of een merrie?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:25

Cassidy: Ik heb er mijn redenen toe....laat ik het daar mij bij houden verder ;)