Rianneke schreef:En velen maken de stap van ervaren ouder paard naar opeens een groene... Waarom zou je niet eens al de zadelmakke 3/4 jarigen gaan rijden? Daar leer je ook al super veel van, want die begrijpen ook nog niet altijd alles etc etc...
Ook een zadelmakke 3-4 jarige vind ik nog redelijk groen.
Wanneer je de overstap maakt van een ervaren paard naar een (redelijk) groen paard zal je in veel gevallen pas merken dat je een groen paard over de hoefslag moet sturen en ook nog eens goed moet begeleiden over die hoefslag om bijv niet je been te verliezen tegen de bakrand etc.
Het begrenzen van de schouders is voor veel mensen heel moeilijk, terwijl dat zó belangrijk is.
Zonder dat ben je onduidelijk voor het paard én kun je het paard niet rechtrichten - iets wat je toch steeds moet bijhouden.
Dan nog niet eens gesproken over het opsluiten tussen je benen zonder steeds te drijven en ook nog eens op eigen benen laten lopen
.Duidelijkheid is toch wel een must als jij je paard wil opleiden!
Zelfde met kinderen, als de begeleiders niet duidelijk en consequent zijn, krijg je problemen.
Als je dat nog moet leren, ben je imo niet toe aan een jong paard - dat vind ik oneerlijk!
Samen leren vind ik dus heel romantisch gezegd, maar imo slaat dat nergens op. Een jong paard moet je opleiden.

)