"echt" leren rijden... Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:45

@ Pluutje: volgens mij had je die tip van mij? Ik kan me een topic herinneren waarin iemand vroeg naar de mogelijkheid om op een hoogopgeleid paard te lessen. Ben je uiteindelijk naar de Duinrand gegaan (als jij dat idd was)?

Apple

Re: "echt" leren rijden... Hoe?

Zandtaartje

Hoi Laura,

Ik herken je probleem, ben zelf na heel mijn jeugd te hebben gereden gestopt met rijden wegens studie. Heb erg lang gewacht tot ik het weer op heb gepakt omdat ik niet meer de geijkte rondjes in de bak wilde maken en echt iets wilde leren, op een paardvriendelijke manier. Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar geleden mijn plekje gevonden, op een "manege" zelfs. Weliswaar een erg klein stalletje met maar 4 lespaarden, maar ik heb nu eindelijk het gevoel dat ik leer rijden. Er is erg veel aandacht voor de ruiter (zeker in het begin), houding, handen, etc etc. Ik rij 1 a 2 keer in de week.

Mijn advies: blijf zoeken, evt naar een verzorgpaard (maar dan wel met goede instructie, want mijn verzorgpony vroeger (met te weinig les) heeft er juist voor gezorgd dat ik mezelf allerlei "slechte" dingen heb aangeleerd), maar vooral naar een leuke manege/ stal waar jij je goed bij voelt en waar je iets kunt leren. Zoek ook buiten de "normale" maneges, er zijn tegenwoordig ook meer kleinere stalletjes of particulieren die soms les geven op hun eigen paarden. Natural horsemanship of Centered riding is misschien ook iets voor jou als ik je verhaal lees, en ook goed om op te zoeken.

Veel succes!
Lies

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:49

Oh ja, nog iets: ik ben aan de zware kant, dus niet al te kleine paarden ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:49

@pri_lady: klinkt interessant! Kan je me daar iets meer over vertellen?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:50

Kaka schreef:
@ Pluutje: volgens mij had je die tip van mij? Ik kan me een topic herinneren waarin iemand vroeg naar de mogelijkheid om op een hoogopgeleid paard te lessen. Ben je uiteindelijk naar de Duinrand gegaan (als jij dat idd was)?

Volgens mij was dat topic niet van mij maar had ik er wel in gereageerd. Ik ben niet bij de Duinrand gegaan, maar bij Dressage Experience.

Bij Xenophon kun je bijv. privé of groepslessen krijgen op een "goed afgericht paard t/m Z dressuur" (zo staat het op de website). Daar ben ik zelf nog nooit geweest en het is denk ik ook een beetje te ver voor de TS, maar misschien kun je iets soort gelijks dichter bij huis vinden (en dan bedoel ik dus niet perse op een hoger opgeleid paard maar gewoon op een paard dat goed is opgeleid en dan een privéles waarin jij de tijd krijgt om aan je houding te werken)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:05

Ik zou zeker eens op een andere manege gaan kijken. Het niveau op maneges wisselt sterk. Zo ben ik ook op wedstrijd weleens in het M1 een manegepaard met ruiter van die manege tegen gekomen. Zij reed alle KNHS wedstrijden die op die manege georganiseerd werden met dat paard en was inmiddels zelfs zo ver gekomen. Ze hadden daar ook heel veel verschillende groepen met lessen. Niet alleen beginner (blijft nog niet zitten in galop) en gevorderd (kan wel in galop) zoals dat bij mij vroeger was maar echt onderscheid tussen kleinere niveau verschillen. Er waren zelfs ponylessen waar jonge ruitertjes de pony's nagefelijk hadden en konden wijken enzo. Bij ons kon echt niemand dat vroeger.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:02

Laura24 schreef:
@pri_lady: klinkt interessant! Kan je me daar iets meer over vertellen?

Je hebt een heul lange PB.........veel leesplezier! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:04

pri_lady schreef:
Je hebt een heul lange PB.........veel leesplezier! :+

zou ik die pb toevallig ook mogen? ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:22

Verplaatst van TAO naar MA.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:31

ik las ergens in dit topic dat het makkelijk zou zijn een Z paard te rijden als je zelf beter wil worden, hier ben ik het niet mee eens het hoeft niet makkelijker te zijn een paard dat Z gelopen heeft te rijden om zelf hoger te komen, paard is dan vaak slimmer dan de ruiter die erop zit.

Maneges die priveles doen zoeken, ik zou het dan wel fijn vinden elke week hetzelfde paard te rijden of inderdaad zoals ook al gezegd is paardje leasen of verzorgpaard waar je veel mee mag.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:39

je kunt idd kijken voor een leasepaard en dan lessen, of ipv iedere week te rijden, om de week een priveles op de manege.

En verder blijven zoeken, ik weet hoe moeilijk het kan zijn om echt een passend paard maar vooral eigenaar te vinden. Offeuh, doe als ik, goed sparen en dan een eigen paard kopen :+ :Y) Ik krijg nu ook pas de kans om echt te leren rijden vind ik hoor, heb toen ik nog verzorgde, behalve her en der een goeie les, het meeste zelf moeten uitknobbelen door veel te lezen en te doen.

Een passende instructeur die weet waar die t over heeft is verder natuurlijk ook heel belangrijk, dus kijk ook daarin rond, en probeer zo eens je horizon te verbreden.

veel succes en laat het ons maar weten als het lukt! :D

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:01

Nelleke1 schreef:
ik las ergens in dit topic dat het makkelijk zou zijn een Z paard te rijden als je zelf beter wil worden, hier ben ik het niet mee eens het hoeft niet makkelijker te zijn een paard dat Z gelopen heeft te rijden om zelf hoger te komen, paard is dan vaak slimmer dan de ruiter die erop zit.

Nogmaals: zo was het niet bedoeld. TS zei dat het moeilijk is om privéles te krijgen zonder eigen paard en ik gaf dat aan als mogelijkheid. Zoals ik het opvat wil TS graag aan zichzelf werken. Ik denk dat je daar sneller de kans toe krijgt als je privéles krijgt van een goede instructeur op een paard dat in ieder geval goed is afgericht. En dan bedoel ik dus niet perse een Z paard maar gewoon een paard dat goed aan de hulpen staat. Mijn ervaring is dat je bij veel manegepaarden snel geneigd bent om vooral aan het paard te werken.

(En dat het makkelijk zou zijn om op een Z paard te rijden heb ik al helemaal nergens gezegd).

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:54

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:16

Ik heb 2x een verzorgpaardje gezocht, en ook gevonden.

1x was het paard van een collega van m'n vader, 1x heb ik eentje gevonden op kapaza. Je moet gewoon goed zoeken, en geduld hebben. Ju kunt ook gewoon een halve stal nemen ipv een verzorgpaardje, heb ik zelf ook 2x gedaan.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:28

Laura24 schreef:
Maar zonder eigen paard zijn privelessen erg moeilijk te vinden...

Prive lessen op een manege? Kan toch ook? Dan is de aandacht volledig op jou gericht, en daar leer je al een stuk meer van.

On topic: Je kunt er ook veel van leren als je meerdere malen per week les neemt. Ook kun je vragen of je misschien een paard mag 'verzorgen'. Ik weet niet zeker of dat op een manege kan. Bij ons op de handelsstal heeft iedereen een 'verzorg' paard.
(edit) Trouwens, ik weet niet of er bij jou een in de buurt is. Maar als er ergens een handelsstal is zou ik daar eens een kijkje gaan nemen. Die paarden zijn minder 'ingelopen' op de rondjes die ze moeten maken. Op sommige stallen geven ze ook lessen. Bij mij is het erg fijn. Ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk strenge instructrice :+. Fantastisch, want ik leer daardoor heel erg veel. Ze let veel op mijn houding, en op hoe het paard loopt (lekker voorwaards etc). Ook mag ik daar paard even van de wei halen. Helemaal gaan wassen, of gewoon wat poetsen. En nog van die andere klusjes doen.