De knowhow van de politiestaf hier...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:40

Het is inderdaad de rijbaan gebruiken, ook bij een 80 km weg..
En dan zoveel mogelijk rechts houden. De berm behoort ook tot de rijbaan.

klomp schreef:
Hier in Gouda rijd de politie OP het fietspad MET zijn tweeën naast elkaar. Tot nu toe rijd ik overal, stukje stoep (bij uitzondering, bv. smalle straat, fietspad, door de binnenstad, tja overal :D Regelmatig politie tegengekomen, maar die zijn eigenlijk altijd vriendelijk en maken soms een praatje.

Maar, voor de uitoefening van haar taak is de politie vrijgesteld van het RVV, zij mogen dat dus wettelijk gezien wel!

VivaLaVida schreef:
al;s bestuurder mag je ook niet bellen.... kan je dan ook een boete krijgen als je belt op je paard? of valt het onder tzelfde als fietsers??

Artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Op een paard mag je, volgens het RVV, dus gewoon bellen!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:06

De berm behoort niet tot de rijbaan. Aangezien de rijbaan een bestemd weggedeelte is voor rijdende voertuigen (behalve fiets & fiets/bromfietspaden) :P ;)
Wel word de berm inderdaad bij de wegen getrokken en is dus samen met de rijbaan toegestaan voor ruiters om te rijden mits er geen ruiterpad aanwezig is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:13

Voor sommigen is het moeilijk te begrijpen, maar als de omstandigheden het niet toelaten om met je paard daar buiten te rijden, heb je gewoon pech en zal je je paard op moeten laden om in een natuurgebied te gaan rijden.

Het zijn nu eenmaal regels en als je als ruiter ze gaat veranderen omdat JIJ vind dat dat moet omdat je ze aanpast aan jouw omstandigheden, ben je in overtreding en als je daar problemen door krijgt, moet je op de blaren zitten.

Hier is het ook rijden op eigen risico, ik weet dat en op sommige uren en tijden ga ik ook niet met mijn paard een ritje maken, dat is dus door de week overdag, veel te link.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:11

Uthrick schreef:
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te
gedragen dat gevaar op de weg wordt
veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of
dat het verkeer op de weg wordt gehinderd
of kan worden gehinderd.

Dus, met dit artikel in mijn achterhoofd, zou het best weleens niet gewaardeerd worden als ik in mijn woonplaats mij begeef op een aantal wegen, die ik, als ik de rest van de wet bekijk, eigenlijk zou moeten nemen?
Even ter verduidelijking, wij hebben hier dreven (officieel dacht ik 50 km/pu, onofficieel 80 á 100), woonwijken, straten met fietspaden ernaast, straten en fietspaden ineen (das een leuke ;) ) en veel aparte dubbelbaans fietspaden, maar ook fietspaden die op voetpaden lijken, fietspaden die ook voetpaden zijn en voetpaden die op fietspaden lijken. De verdere onlogica in mijn woonplaats zal ik jullie besparen. Enfin, het is als notoire fietser al moeilijk genoeg om uit te vogelen waar je thuishoort, laat staan te paard. Komt dan nog bij dat zowel de plaatselijke politie áls tijdens het ruiterbewijsgebeuren geadviseerd word niet de dreven maar de fietspaden te nemen en ik al een aantal malen bij het netjes rijden op de ruiterpaden uitkwam op...juist, fietspaden.

Ik vind dit dus wel een interessant topic, omdat ik wat buitenrijden betreft, toch wel een beetje verward ben. En dus, net als dat ik op mijn fietsje of lopend doe, neem ik maar vooralsnog gewoon die wegen die mij op dat moment voor mij en het overige verkeer het veiligst lijken, dus soms de dreven, soms de fietspaden en soms door de woonwijken of straten. Mocht ik daar overigens ooit op worden aangesproken dan neem ik de consequenties voor lief, ik kan iig een weloverdachte verklaring afleggen waarom ik me met dat voertuig op die, niet voor mij bestemde, weg begeef. De politie die ik tot nu toe te paard ben tegengekomen vond het overigens reuze amusant en werd ik of vriendelijk begroet, of er werd vrolijk gezwaaid en in één geval moest meneer de agent zelfs even paardje aaien, 3x raden waar...'t fietspad :') .
't Wordt er iig ook niet duidelijker op, zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:20

Het is sowieso interessant, ik ga niet overal heen met mijn paard, daarvoor vind ik nl dat ik ook moet rekening houden met anderen. Ik heb gemerkt dat er veel mensen bang zijn voor paarden en niet durven passeren, of juist heeeel erg wijde bocht nemen.

Ik vind vreemde honden onbetrouwbaarder :+ , maar er zijn veel mensen die denken dat een paard ineens gaat trappen of op hol gaat slaan, of gaat bijten of whatever, een soort roofdiergedrag, wellicht wel achter op hun bagagedrager springt en in hun rug bijt of zo.

Maar ik heb zo vaak van die "o wat ben ik bang, snel, snel, snel" reakties gehad, dat ik bepaalde stukken vermijd en ook zeker niet graag op het fietspad ga. Je kunt je afvragen of je met je paard een artikel 5 sneller in de hand werkt dan jijzelf denkt.

Overigens moet ik vaak een overgang over en als je niet op de tijd let, gaan die bellen af en dat is echt een ramp met je paard, die springen gewoon opzij en gaan draaien, en daar staan auto's, wel eens een draai met voorbeentjes in de lucht gehad en dan nog net over de motorkap heen draaien :+ omdat meneer gelukkig op tijd zag dat het landen niet kon...., maar dan heb je wel de rapen gaar als het druk is, ik bedoel maar ik ben dan op dat moment een gevaar op de weg geweest en dat is wat ik mij altijd bewust ben. Als een kind op zij schiet met zijn prutfietsje omdat hij als enig kind op de wereld PAAdJE AAIEN niet leuk vind, maar er als de dood voor is, dan is die auto die dacht dat hij veilig kon inhalen ook in de oliebol....

Dus die rijbaan zoek ik op, maar zodra er wat wil passeren, ga ik volledig in de berm en daarna weer de rijbaan op.

mirror666

Re: De knowhow van de politiestaf hier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 00:14

@russel; iik ben ook van mening dat je zeker geen gevaar moet gaan creeeren, maar ik moet zeggen dat mijn paard zich erg netjes weet te gedragen en zich daardoor leent voor buitenritten.
Ik kan parallel aan de spoorlijn rijden met passerende treinen, tussen een groep quadrijders door (draaiende motoren) pas op het moment dat men hem gaat klemrijden wil hij weleens een paar stappen sprinten.. en als hij daarna terug is is hij alsnog braaf ;)

ik rijd verder zoals ik al 2 jaar doe :) inderdaad inschatten, soms fietspad op, meestal rijbaan.. Ik had me alleen in mijn hoofd gehaald het eens na te vragen, kan het iedereen aanraden! :D die gezichten zijn briljant ''mag je met een paard op de openbare weg dan'' :wow: :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:21

Dat maakt het dus zo interessant. Iedereen heeft zijn eigen verkeerssituaties die je eigenlijk moet kennen of gezien moet hebben om er echt goed een onderbouwde mening over te kunnen geven. Ik heb dan weer geen verstand van overwegen (laat staan hoe die er bij jou, Russel, uitzien) en kan me alleen maar indenken hoe zenuwslopend zo'n situatie moet wezen...

Bij ons zijn veel van die aparte wegloze fietspaden erg breed inclusief brede berm. Dan neem ik de berm en al helemaal als er mensen aankomen die er doodsbenauwd uitzien. Dan laat ik duidelijk merken dat ik ze gezien heb en zet het paard stil in de berm. Dat kan hier dan weer meestal makkelijk zonder overig verkeer in gevaar te brengen en kunnen de angstige fietsers er gewoon langs zonder te hoeven uitwijken of rare manouvres te maken. Is dat niet mogelijk dan ga ik er ook niet rijden, het moet voor allebei veilig wezen. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat er ongelukken gebeuren, niet met mij, niet met de paardjes en al helemaal niet met anderen...
Het is dus hoe dan ook, ongeacht welke regels, altijd goed uitkijken, anticiperen en rekening houden met anderen, vind ik. Sowieso eigenlijk, maar dubbelop als je een paard bij je hebt. En dat is, tenminste, waar ik rijd, ook best leuk. Ik krijg zo vaak aardige opmerkingen, bedankjes en complimentjes dat het netjes en oplettend gedragen gewoon leuk is geworden...

(en is idd een idee om het hier ook eens te gaan navragen, ben alvast erg benieuwd naar het antwoord :D )

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:08

Melissa schreef:
Maar, voor de uitoefening van haar taak is de politie vrijgesteld van het RVV, zij mogen dat dus wettelijk gezien wel!

Dat was mijn punt ook niet, alhoewel ik niet vind dat de politie naast elkaar moet rijden als er geen bizarre situaties zijn waarbij ze zouden moeten ingrijpen.
Ik doelde meer op het feit dat de politie hier erg gemakkelijk is, zolang je maar niemand in de weg zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:54

klomp schreef:
Ik doelde meer op het feit dat de politie hier erg gemakkelijk is, zolang je maar niemand in de weg zit. :)

Juist! En zo is het ook, omdat je politie bent. Je vertegenwoordigd idd de wet, dus je geeft het goede voorbeeld, maar surveillance is iets anders dan een leuk paardrijritje achter elkaar aan. Te makkelijk dat burgers zichzelf óf op gelijk niveau willen plaatsen en zeggen, "zij doen het ook, dus ik ook", of neerhalen.

Overigens dient iedere burger de wet te kennen, dus ook TS, laat er nou net iemand van het bureau helemaal niets met paarden te hebben en ze ook praktisch niet tegenkomt tijdens een surveillance, maar als je de verkeersdienst of de KLPD had gebeld, had je uitvoerig antwoord gekregen.

Ben benieuwd of TS zich nu aan de haar bekende regels gaat houden, immers ze heeft zelf de verantwoording en kan die niet bij een ander neerleggen. Ook voor dat stoplicht, óf afstappen, of een andere route nemen. Als paardje niet meewerkt, dan is hij op dat punt in het verkeer niet veiling en verkeersmak, dus omkeren!!

Mijn paard gaat nu moeiteloos het spoor over en wacht al uit zichzelf, zo niet, nooit meer in de buurt van het spoor komen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 08:14

als ik bij het verkeerslicht moet luisteren naar wat de dame zei, dan moet ik over het VOETPAD russel, dus nee, ga ik níet naar luisteren!
als ik met hem wandelde, moest ik van de dame en haar bijgeroepen collegas over het VOETPAD ook daar ga ik niet naar luisteren russel

je komt erg belerend over russel..

mijn paard ís zeer verkeersmak, en blijft ook doodleuk staan als dat verkeerslicht niet op groen springt, maar dat had ik al eens getypt.. berichten van TS lezen helpt :j

ik word HIER door agenten van de weg geplukt, dus ga ik ook HIER navragen wat nou de bedoeling is.
kijk, als ik niet weet hoe iets moet, doe ik het niet, of zoek ik ook eerst op hoe het dán moet?
dus ga ik ervanuit als er dienders mij van de weg plukken, ze OF weten hoe het moet, of het op zijn minst opzoeken.. Wat inhoudt dat er daar mensen zijn die het weten ;)

en komnou ''mogen paarden op de openbare weg dan? :\ :oo''
dat slaat alles :')

overigens TS kende de wet al!! Ts vroeg zich alleen af wáárom er dan dienders waren die van haar eisten dat ze zich NIET aan de wet ging houden?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:04

Quarterh0rse schreef:
De berm behoort niet tot de rijbaan. Aangezien de rijbaan een bestemd weggedeelte is voor rijdende voertuigen (behalve fiets & fiets/bromfietspaden) :P ;)
Wel word de berm inderdaad bij de wegen getrokken en is dus samen met de rijbaan toegestaan voor ruiters om te rijden mits er geen ruiterpad aanwezig is. :)

Ik bedoelde inderdaad dat de berm bij de weg hoort, niet bij de rijbaan ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:21

Stel dat je dan aangespannen rijdt (in stap, lekker traag), dan kan je toch zomaar niet eventjes op het fietspad of in de berm gaan rijden? Wat zou de politie daar dan over zeggen?
Of als je met je paard aan het halster naar de weide gaat? Dan ben je toch ook bestuurder en moet je normaal gezien op de weg...
Ik woon hier gelukkig in een relatief rustige streek waar paarden en ruiters "tot het straatbeeld" behoren.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:38

Je hoort op de rijbaan te rijden, dus zeker met een kar!
Dus ook als je je paard aan een halster heb, moet je op de rijbaan of in de berm, omdat je dan bestuurder bent.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:53

vind het allemaal een beetje prut regels..... als je op het fietspad gaat dan wordt je bekeurd je moet officieel op de weg of het nou 50 of 80 km per uur is... ik vind dat er gewoon ook geen rekening wordt gehouden met het paard als dier er is hier een berm absoluut breed genoeg langs de weg ik kan er alleen niet lopen want de kindertjes van en naar school gooien al hun blikjes/rommel/afval in die berm te gevaarlijk dus dan maar op het fietspad wat dus eigenlijk niet mag maar je mag ook geen autos tot last zijn dus tja... en de autos die mij tot last zijn? die moet ik maar voor lief nemen en echt hoor hoevaak ik wel niet achter een auto aanroep tis echt te gek voor woorden allemaal... tis een paard geen voertuig... het kan altijd schrikken of onverwacht reageren

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:59

Bij ons is het zelfs zo krom, dat er aan het einde van het fietspad een ruiterpad gemaakt is, je zou dan dus via de weg, de stoep op moeten en dan over het fietspad naar het ruiterpad moeten. Het ruiterpad leidt overigens ook naar een fietspad :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 08:58

he jullie hebben dan nog een ruiterpad _O- :)) ohja, wij hebben er een van 100 meter lang.. :? gaat naar een 80km weg en eindigt daar..

Met de kar ben ik op de weg, heb ik een kwaadkijkende groom bij en dan gaat het béter dan onder het zadel! ik denk ook omdat je met een kar er veel massiever uitziet.. (of om het feit dat mijn pa zo boos kan kijken :P )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:15

Melissa schreef:
Bij ons is het zelfs zo krom, dat er aan het einde van het fietspad een ruiterpad gemaakt is, je zou dan dus via de weg, de stoep op moeten en dan over het fietspad naar het ruiterpad moeten. Het ruiterpad leidt overigens ook naar een fietspad :D

Nah, hier dus ook...En je kunt echt niet anders dan over het fietspad óf je moet een paard hebben dat erg goed is in breedtesprongen. Dat maakt het idd ook zo verwarrend, dus heb ik ergens het idee óf verander de regels, óf maak dat je je aan de bestaande regels kunt houden (en zorg ervoor dat de politie daar ook van op de hoogte is ;) ).

En een kar ziet er idd een stuk massiever uit, iets meer 'autoformaat' ook, zag er laatst nog eentje rijden. Een tweespan Tinkertjes op vakantie. Ik denk dat de plaatselijke automobilisten me dit vast niet in dank afnemen, maar dat mag van mij best vaker op de weg, zo leuk om te zien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:03

Naaltje, belerend? Er zijn al tal van topics over geweest en eigenlijk is het toch ook wel duidelijk hoe het zit? ik vind dat er ruiters zijn die als ze op hun paard zitten dat ze denken dat de weg voor hun is, dat iedereen er rekening mee moet houden, maar zo zit het niet.

Ik heb meer het gevoel dat je er de draak mee wilt steken. Als je je verkeersboekje openslaat, staat het er in...