Fietsen met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:55

Zo gevaarlijk vind ik het nou ook weer niet. Ja je paard kan opzij springen, maar dat kan toch ook als je gewoon loopt. Dan ben je er net zo min op voorbereidt als op de fiets.

Ik heb al een aantal keren een geschrokken paard naast de fiets gehad maar als je gewoon goed blijft opletten kun je zelf wel op tijd van de fiets springen. Moet je natuurlijk niet al te erg aan je fiets gehecht zijn :Y)
Verder als je paard gewoon goed opgevoedt en verkeersmak is en jezelf altijd goed blijft opletten, dan moet het gewoon kunnen.

vuurneon

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:02

Ik blijf het zelfs bij de liefste, braafste paarden gevaarlijk vinden. Komt ook omdat ik op de fiets maar 1 ding tegelijk kan: fietsen hahaha :D
Zelfs als ik foto's maak op de fiets, beland ik in de berm.... :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:06

Mijn merrie is behoorlijk schrikkerig, maar ik kan ook gewoon met haar fietsen :) Ik zorg wel voor een fiets waar ik met een voet bij de grond kan komen en een vrij lange lijn. We stappen naar het bos, daar draaft en galoppeert ze naast de fiets. Ik moet er wel bij zeggen dat ze goed met stem te corrigeren is, dat scheelt enorm.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:42

Ik fiets regelmatig met mijn pony, dat doe ik al ruim 10 jaar en nooit ongelukken of bijna-ongelukken gehad. Natuurlijk kan ze schrikken, maar een paard dat gewoon respect voor je heeft zal normaal gesproken niet op je springen. Als ze schrikt staat ze meestal stil of ze springt de andere kant op, maar dat gebeurt heel zelden.
Met een ander paard zou ik het overigens niet durven ;)
Ze draaft overigens naast de fiets.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 22:00

en met de kar kan je dan ook gewoon draven op asfalt? want het kan wel met de fiets maar als er 35 kilo opzit kan het niet :S (ik weeg ongeveer 35 kilo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:19

Dat snap ik niet helemaal?

Om wat voor een pony/paard gaat het dan dat het gewicht zou mee tellen?

Voor de kar/naast de fiets of onder het zadel kan het voor paarden geen kwaad om te draven op het asfalt. Wel is het goed om dit op te bouwen als het paard alleen maar op het zachte gereden wordt.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 13:09

Het gaat om een draver, ik vroeg het me af omdat ik woon in noorwegen en hier vinden ze niet dat het kan :S en nee hij woordt ook op het harde gereden ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:41

Ik fiets regelmatig met mijn haf .
Op het harde in stap en draf en op het zachte ook in een lekker hand galopje.
Gaat prima , paardlief vindt het heerlijk!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:04

Judith_ schreef:
Mijn paarden weten dondersgoed waar de fiets is en zullen er nooit en te nimmer op springen. Zouden ze dat wel doen ben je sowieso niet veilig bij paarden. 400 kilo wat in eens boven op je springt of je er nu naast loopt of fietst is levensgevaarlijk.

Helemaal mee eens!
Ik fiets ook welles met mijn verzorgpaard, en dat gaat altijd prima. Lekker veel draven, en soms een stuk stappen. En als er bijvoorbeeld groot verkeer aankomt o.i.d, stap ik gewoon even af :) Pony vindt het hartstikke leuk, ze kan dan lekker doordraven. Want als ik er naast loop ben ik na 5 minuten flink draven helemaal kapot :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:43

Ik fiets regelmatig met mijn grote gelderse. Dan doe ik alles; stappen en draven. Heeel soms een galpje, maar niet zo vaak.

Maar je moet er wel een braaf paard voor ehbben en eentje die goed verkeersmak is. Met mijn 90 cm shetje kan ik (nog) niet fietsen, die springt nog wel eens opzij als ze ergens van schrikt, en dat moet je niet hebben op de fiets.

Wat betreft; dat ze wel weten wat een fiets is; met schrikken kunnen sommige paarden dat vergeten. Mijn shet spring tnog wel eens tegen mij aan met wandelen, daar ga ik echt niet mee fietsen. Mijn grote schrikt niet meer op die manier, die blijft altidj uit mijn 'persoonlijke-bubbel' of ze nu helemaal in paniek raakt of niet, of ik nu ernaast loop of ernaast fiets.

MowoahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:52

Ik zou het niet durven.
Je moet dan namelijk op je fiets, je paard, de weg en je mede-weggebruikers letten en dat zou al een reden kunnen zijn voor ongelukken. (bij mij O:) )
Dan zou ik liever gaan wandelen met je paard, dan heb je in ieder geval nog je fiets minder en een stukje meer controle over je paard. :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:57

ik fiets ook wel eens met mn fries. heeft dan wel hengstenketting eraan. maar gebruik ik niet hang altijd mee aan em. vind hij geweldig vooral in draf gaat hij echt kracht bijzetten. galop alleen in de berm.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:02

jeetje is er nu dan niemand die door heeft hoe gevaarlijk het is om met een paard te fietsen.
stel je voor dat het paard schrikt en komt met zijn been in de wiel terecht,nou doei pezen.
en dan kun je wel zeggen mijn paard is het gewend of mijn paard schrikt nergens van,,het is en blijft een feit dat een paard altijd kan schrikken.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:08

Ik fiets ook wel met de welsh van mijn vriendin (1,50 m) stappen en draven. Maar met mijn shetjes doe ik ook af en toe een galopje.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:09

Ik fiets nu ook vaak met mijn paard, omdat ik elke dag 2 x 10 minuten moet stappen. Nou scheelt het dat ze een beetje duf geworden is door die boxrust. :Y)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:12

paard kan ook schrikken terwijl er een fietser langskomt. der kan altijd wel wat gebeuren. maar sommige paarden hebben tijdens hun schrik nog wel oog dat de baas er staat/fietst.
heb het een keertje gehad dat mn pa mee was op de fiets. was naast mn pony pony schrikt glijd uit glijd zo op de fiets van mn pa en zat der met der kont bovenop. schade: een krom wiel

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:16

wij fietsten vroeger altijd met onze fries. ging prima zolang je maar niet VOOR haar fietste... :+ dat vond ze niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:20

Ook tijdens het schrikken blijven mijn beide paarden uit mijn persoonlijke-bubbel. Dat durf ik je met 200% te garanderen. Ook ken ik mijn paarden zo goed dat ik weet waar ze van schrikken, ik zie onder tussen alles en kan dus voorbereid zijn op iets. Als ik bij een plastic zakje in de bosjes 'let op' zeg weet mijn paard dat ik het zakje al gezien heb, maar niet vlucht. Blijkbaar is het niet eng dan en hoeft hij ook niet te vluchten.

Paarden blijven vluchtdieren, dat is zo. Maar een paard kan ook schrikken en vervolgens voor een auto belanden. Niemand moet gaan doen wat hij of zij niet vertrouwed. Maar ongelukken kunnen altijd en overal gebeuren, fietsen heeft imo en voor mijn paarden geen groter risico dan het rijden of wandelen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:02

Ik fiets soms ook met mijn paard, en doe dan ook gewoon stap-draf-galop.
Ik heb hem wel altijd aan een longeerlijn, zodat als hij mocht schrikken ik gewoon keihard op mijn rem trap, en hem meer lijn kan geven zodat hij niet bovenop mij springt.
Ik fiets alleen niet op drukke fietspaden ofzo, want ik wil geen andere mensen in gevaar brengen.
Ik neem altijd van die rustige landweggetjes, daar is het rustig, en is er een brede berm om mijn paard in de laten lopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:31

Levensgevaarlijk fietsen met een paard.

Je balanceert op 2 dunne wieltjes waarop je zowiezo al meer moeite moet doen om je evenwicht te bewaren, ga je er ook nog een vluchtdier dat opzij kan springen naast laten lopen... Je zal niet de eerste zijn die omvergelopen word door een paard dat plotseling opzij springt en bedenk dat je paard in de spaken of het frame verstrikt kan raken met ronduit rampzalige gevolgen.

Te voet heb je zowiezo een beter evenwicht, en kan je ook makkelijker bijsturen en eventueel corrigeren omdat je niet ook je fiets in evenwicht hoeft te houden.

Oja, het zijn juist meestal de doodbrave goedzakken waarmee fietsongelukken gebeuren, met een druk en springerig paard gaat men nou eenmaal niet zo snel fietsen (wat ook weer bewijs is van hoe gevaarlijk het is).

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:29

Ik fiets al voor het 4e jaar met mijn dochter van (toen 6 jaar) op een B-pony mee, en nu met onze haflinger. Ik heb haar aan een lijn juist voor schrikreacties, verder niet. Ik heb een fiets waar het zadel laag van staat en ik met beide voeten op de grond sta als het nodig is. Het zijn rustige pony's en verkeersmak.
Ik vind het juist veiliger voor mijn dochter dat ik een lijntje extra heb. Hij schrikt (bijna) nergens van als ik er naast fiets. Als ik alleen rijd is ie veel schrikachtiger omdat hij iemand naast zich mist. Mijn dochter voelt zich ook veiliger zo, we draven veel en galoperen soms ook kleine stukjes. In deze tijd met al die dazen kan je ook niet blijven stappen, we moeten wel draven voor die stomme beesten ondanks de vliegenspray.

Ik besef wel dat het ook een keer mis kan gaan, tot nu toe gaat het al jaren goed en de haflinger ziet mij als leider. Als er groot verkeer aan komt laat ik de fiets staan en loop ik een stukje mee. Lopen is veiliger, maar dan kunnen we bijna alleen maar wandelen. Ik vind het moeilijk om haar los te laten en er een paar meter verder naast te fietsen, als hij dan eens schrikt en er vandoor gaat kan ik zeker niets doen (wat nog niet voor gekomen is). Terwijl ik best weet dat dit misschien ook een keer mis kan gaan. We rijden alleen langs rustige B-wegen met brede bermen. Ik besef wel na de verhalen hier gelezen te hebben, dat ik toch beter de fiets kan laten staan helaas.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:22

Ik heb met mijn pony nog nooit gefietst. Dit omdat ik het niet zo goed durf, omdat wij altijd op een weg moeten. Geen bermen hebben, en heel veel bochten in de weg zijn, en ze harder rijden dan toegestaan! (60km weg)
Straks als we verhuisd zijn (over 3 weken) wonen we in een dorp, ik vind dit wat veiliger, en dan gaan we zeker fietsen!
Ik ga het eerst oefenen onder het zadel. Dus ik erop, mijn vriend er naast op de fiets. Zo kan ze vast wennen, en kunnen we daarna zelf gaan fietsen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:28

Ik zou dat echt niet durven, fietsen met een paard naast me... Ook al zijn ze nog zo verkeersmak, er zal maar wat gebeurten en je hebt je paard in je fiets hangen :?

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:29

lijkt me ook wel griezelig hoor, fietsen met je paard..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:34

Ik fiets ook met mn fjord en shet. Heel makkelijk hoor, alleen als mn fjord chago is en hij moet draven dan valt hij de bagagedrager aan :')
Mn shet krijgt lekker beweging en luistert prima naar de commando's (voor als hij vooor de kar komt) en hij kan zich heerlijk uitleven, even die beentjes strekken.
En het is voor mij ook zalig, niet erop en toch goed bezig zijn