de naam van je paard veranderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:16

Wat maakt het uit hoe het paard op papier heet? Mijn paard zijn officiele naam vind ik ook niet mooi. Hij heeft een wedstrijdnaam gekregen en een roepnaam. Luistert prima naar zijn roepnaam.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:21

Ik zou niet snel een naam veranderen, gewoon omdat het paard zijn naam kent en je ineens een ander 'woord' naar m roep, zo slim zijn paarden niet.
En als ik m dan toch zou veranderen zou ik altijd in de buurt van de originele naam blijven, met dezelfde klank.

Vie

Re: de naam van je paard veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:31

[RPA] -> [PP]

Aangezien het niet om een rassen-vraag gaat, maar eerder om een algemene discussie over het wel/niet veranderen van een paard z'n naam.

Sjakyro_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:34

mijn paard heet Sjakyro, als roep naam gebruik ik gewoon Sjaakie... dat was bij zijn oude baasjes ook!
en ik vind het leuk.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:52

Ik zal het niet doen.
Misschien als je wedstrijden gaat rijden kan je een wedstrijd naam doen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:57

Volgens mij is het inderdaad niet mogelijk om de naam ook op papier te veranderen en persoonlijk ben ik van mening dat een mens of dier een naam meekrijgt bij de geboorte en dat je daar niet aan moet sleutelen. Maar wat let je om de roepnaam te veranderen als die je niet aanstaat?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:02

Ik heb mijn nieuwe paard ook een andere naam gegeven, hij kwam uit de opfok en kende zijn naam toch nog niet.
Nu gebruik ik constant zijn naam, dus hij zal hem vanzelf wel gaan herkennen.
Als hij zijn naam wel zou herkennen had ik die waarschijnlijk wel gehouden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:02

Wij hebben een pony gekocht waarvan de handelaar de naam niet wist. Pony kreeg dus na 21 jaar een andere naam: ijsje :+

Overigens merk ik dat mijn paarden niet op hun naam reageren, maar op mijn (bekende) stem. Ik heb er nog al eens een handje van om m'n 2 paardennamen (Kasper en Loes) door elkaar te halen en ze met de verkeerde naam te roepen. Ze zijn nog nooit boos op me geworden hoor! :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:04

Ik denk dat het ook eerder met de toon, dan met het woord zelf te maken heeft, ThaGirl.
Ik roep mijn paard nooit, maar mijn paard komt altijd/staat te hinniken als ik er aan kom. Ik heb iets aan mijn benen/bekken/voeten waardoor ik een beetje apart loop, volgens mij herkent hij mijn voetstappen in de gang!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:07

Nouh al roep ik Salami naar ze, die ene komt toch wel en die andere komt zeker niet ;)
Als je geluid maakt (roepen) en vervolgens zien ze je en herkennen ze je, dat idee heb ik bij die van mij..

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:12

joyce83 schreef:
Mijn pony heet op papier meule ranch maikel, echter kreeg ik die papieren pas toen hij bij ons thuis stond. Meisje wat hem daar reed noemde hem zilver, nee ook geen naam die me aansprak.

Is Monty geworden en hij luisterd goed naar zijn naam al 9 jaar.

Foei Joyce, om zomaar onze stalnaam en naam te veranderen :Y) :D was nog in de tijd dat alle veulens de namen kregen van de kleinkinderen :roll: zijn we later heel snel vanaf gestapt ;)

De pony van mijn dochter hebben we na aankoop vorig jaar ook een andere naam gegeven, we vonden allebei de naam niet mooi, ze heette Crissy, we hebben een naam gezocht met ongeveer dezelfde klank en het is nu Zoë geworden, in het paspoort en op de papieren blijft gewoon haar geboortenaam staan, op de startkaart staat Zoë.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:22

Hier worden de namen niet veranderd..vooral omdat er onder de ijslanders de namen met grote zorg en liefde worden uitgekozen, vaak met een betekenis..
Dus a, omdat de fokkers het speciaal hebben uitgezocht en b, omdat ik geleerd heb vroeger dat het ongeluk brengt.

en weet je..ik vond mn veulen zn naam toendertijd niet mooi, sprak het blijkbaar verkeerd uit, maar het past zo ontzettend bij hem..
Denk dus ook dat de naam bij het dier past.

Moet wel eerlijk zeggen, de naam Adolf die ik voorbij zag komen..die had ik ook zeker te weten veranderd, niet op papier zozeer, maar wel een andere roepnaam..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:41

Ben ook niet dol op de naam van mijn paard (Dafner), vind dat er zo weinig...gevoel in zit. Mocht er ooit een naam in me opkomen waarvan ik denk 'dát is 'm!' zou ik het misschien nog wel veranderen, maar ik wil ook niet alles af gaan zoeken om maar een andere naam te vinden. Is toch ook haar stamboeknaam.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:00

Ik vind het helemaal niet raar als je je paard bij aankoop een andere naam geeft,wel vind ik het nogal raar om je paard een andere naam te gaan geven als je hem of haar al een tijd hebt...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 01:18

Ik zou een volwassen paard wat gewoon aangesproken is met zijn naam en heiraan gewend is geen andere naam geven, dier is er mee opgegroeid en aan gewend.
Als het beest stinkdier oid zou heten zou ik hem wel aanpassen natuurlijk, ga niet de wei inlopen terwijl ik iets geks roep (ken een hond die aso heet nou die zou bij mij toch een andere naam krijgen)
Maar is het een normale naam die ik gewoon niet erg leuk vindt laat ik het dier gewoon zijn naam houden.
Mijn paardje heet Palermo, en de meeste denken dan gelijk dat het een ruin is, maar in de omgang noem ik haar vaker moppie en Par dus ach, waarom veranderen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 04:23

Loizy schreef:
Ik zou niet snel een naam veranderen, gewoon omdat het paard zijn naam kent en je ineens een ander 'woord' naar m roep, zo slim zijn paarden niet.
En als ik m dan toch zou veranderen zou ik altijd in de buurt van de originele naam blijven, met dezelfde klank.

Mijn paard is slim zat, hoor. :D
Die ligt er echt niet wakker van of je hem 'Dirkie' hebt genoemd (staat in zijn paspoort) ooit, of zoals nu 'Sam'. Zo heet hij nu alweer 3 jaar, hij is nog maar 5 jaar oud en is in de eerste twee jaar van zijn leven van hot naar her gegaan (ik ben eigenaar nr. 6). Ik denk eerder dat hij vooral mijn stem en toon herkend en pas daarna de naam an sich. :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 05:59

adolf zou ik wel veranderen..denk dat het eraan ligt hou oud het dier is! als veulen gaat het nog maar als ze al ouder zijn dan kennen ze vaak hun naam ook...als jij elke keer anders genoemt zou worden zou het ook verwarrend zijn ;) ik denk wel dat ze slim genoeg zijn om het uiteindelijk te begrijpen maar toch , of kies idd een naam die een beetje op de ander lijkt ofzo :D

ikzelf denk dat ik het houd, maar nu koop ik niet snel een beleerd paard :D

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:15

erleyne schreef:
Dat is goed om te weten Diane, dat het dus zo ook was. Misschien was mijn voorlichter wel een 'centenkakker', haha!
Nog eens iets om over na te denken, al vind ik het wel jammer dat hij dan zijn stam-naam kwijt is.

De moederlijn van Bridie is allemaal met ongeveer dezelfde letters opgezet, alleen is er geeneen ooit voor een stamboekopname aangeboden, dus als het is om de stamlijn vast te houden is dat in mijn geval geen reden geweest om Bridie's vorige naam zo te handhaven. Als het nu wel een bekende stam was geweest, had ik dat waarschijnlijk wel zo gelaten. Maar hier pretendeert een fokker een lijn op te zetten, maar doet verder niets qua stamboekopname, dus waar hebben we het dan over??? :D :D :D
Ik wil zelf met Bridie gaan fokken en dan wil ik die traditie van die afschuwelijke namen mooi doorbreken. En daarnaast beginnen om mijn paard wel in het stamboek opgenomen te krijgen.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:23

De paspoortnaam van mijn paard is Callens10, nouja...dat ga toch ook niet gebruiken e ;)
Dus hebben we de naam veranderd, en ze luistert nu prima naar haar naam hoor!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:25

Sily schreef:
Ik zou een volwassen paard wat gewoon aangesproken is met zijn naam en heiraan gewend is geen andere naam geven, dier is er mee opgegroeid en aan gewend.
Als het beest stinkdier oid zou heten zou ik hem wel aanpassen natuurlijk, ga niet de wei inlopen terwijl ik iets geks roep (ken een hond die aso heet nou die zou bij mij toch een andere naam krijgen)
Maar is het een normale naam die ik gewoon niet erg leuk vindt laat ik het dier gewoon zijn naam houden.
Mijn paardje heet Palermo, en de meeste denken dan gelijk dat het een ruin is, maar in de omgang noem ik haar vaker moppie en Par dus ach, waarom veranderen?

Nu spreek je jezelf tegen, no offence, je zegt dat je een paard wat opgegroeit is met zijn naam nooit van naam zou laten veranderen. Maar je noemt je paard Palermo "moppie" of "Par"? dat lijkt niet echt op elkaar. het zijn andere letters, anders klanken en alle drie de namen hebben andere hoeveelheden lettergrepen....
Paarden geven niks om hun naam, het is de persoon DIE het roept en de manier WAAROP.... that counts.
heb in elk geval nog nooit een paard gehad wat opeens niet meer luisterde opdat hij een andere naam had. Ze wennen er heel snel aan. En zeker als ze van stal/eigenaar wisselen, dan is alles nieuw, wennen ze des te sneller aan een nieuwe klank/toon/naam (hoe je het ook wilt noemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:56

Als de stamboeknaam echt heel vreselijk is, worden stalnaam en wedstrijdnaam veranderd. De grote paarden heb ik tot nog toe gewoon zo gehouden, vond de namen niet echt schitterend maar ook niet heel fout. Van Wrangler hoor ik nog wel eens van juryleden dat ze de naam leuk vinden, ik vind het vooral onuitspreekbaar als naam :+ maar niet heel fout dus laat maar staan. De pony heette Caroline en ik zag me nog niet Carolieeeeeentje over de wei brullen dus dat is Coco geworden, afkorting van Cosa Nostra die haar wedstrijdnaam gaat worden. Mijn zus heeft ooit een paard gekocht wat Olga Lowina heette, en een Parabox (foutje vermoedelijk, want wij dachten dat er Paradox bedoeld was maar verkeerd opgeschreven of overgenomen? := ) en die heeft ze op stal en wedstrijd veranderd, en dat had ik met zulke namen ook wel gedaan :P

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:54

Als ik een paard zou kopen die echt een vreselijke naam had dan had ik de naam gewoon verandert hoor. Wel had ik dan geprobeert een naam te zoeken die er een beetje bij in de buurt komt. Ik denk dat een paard er wel snel aan went.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:59

De naam van mijn paard was Adrie, maar zo heette mijn oma ook := .. Dus dat werd Arie :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:01

Wij hebben al onze paarden andere namen gegeven. Op het stamboekpapier kun je er welliswaar niks aan veranderen, maar als je wilt gaan starten kun je wel een sportnaam doorgeven. Dat hebben wij ook met onze paarden gedaan, die heten op concours dus anders. :)

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:03

Wij hebben een paard met de naam Erection :') ik dacht het eerst ook te veranderen, maar we zijn het inmiddels al gewend.