Slacht of Euthanasatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:50

[PP] Af laten maken of.......

En ik heb 1 tip voor iedereen die roept "oh wat ben je toch een gemeen respectloos mens als je je paard naar de slager brengt, oh mijn paard gaat niet naar de slager no way dat iemand haar mag opeten, oh een paard is doodsbang ruikt de dood en het bloed oh dit oh dat..."

LEES het topic eerst. Verdiep je in wat slachten is. Verdiep je in wat de mensen hebben meegemaakt die hun paard naar de slager hebben gebracht, die op excursie zijn geweest. Niet op wat je in je wildste dromen ziet en denkt hoe het er in de slager aantoe gaat. Dan begrijp je ook dat veel mensen hun paard naar de slacht brengen uit pure liefde.

Onali

Re: Slacht of Euthanasatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:53

Mooi gesproken Kathleen :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:54

Weet je, de discussie slachten of inslapen is al heel vaak geweest.

Iedereen zijn eigen keuze.
Ik heb meerdere paarden ingeslapen zien worden,en pas 2 bij de slager.

bij het inslapen, het hoeft niet, maar regelmatig vechten de paarden er tegen voordat ze op geven,en zich neer leggen.

bij de slachterij, is het geen boe verhaal van je paard word gek van een bloedlucht, dat is niet zo (lees de excursie nijkerk verslagen maar eens)

het is binnen lopen, aai over de bol, en pok, en ze zijn al dood.
Ik ben zelf op een excursie geweest (5 maand na de slacht van mijn aller dierbaarste) en ik zal een volgend paard zeker weer naar de slager brengen.

JUIST omdat hij zijn hele leven keihard voor me gewerkt heeft, en het niet verdient, om te moeten vechtten tegen een spuitje!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:14

Ik kan trouwens ook net hetzelfde topic start, maar dan met inslapen.

"ik kan niet begrijpen dat je zo egoïstisch bent om je paard na al die jaren trouwe werk nog te laten inslapen, alleen omdat JIJ het een mooier gezicht vind. Dat je paard kans maakt dat hij gaat vechten, dat hij een doodstrijd moet leveren, dat een vluchtdier zijn laatste momenten moet meemaken dat zijn benen verlammen, dat kan je allemaal niets schelen. Als jij maar een mooier aandenken hebt, dan die ene klap door het schot waarmee het paard op een seconde weg is."

Nu hoor ik je al roepen: wat een flauwe kul staat hierboven! Ik heb mijn paard laten inslapen en die heeft niet gevochten, het ging echt heel mooi, ook voor hem. En ja, helemaal gelijk! :j Wat ik hierboven heb geschreven is zwaar overdreven flauwekul. Groot gelijk als je me hier op zou aanvallen en me eens de waarheid zou zeggen over hoe inslapen vaak wel verloopt. Ik denk dat ik mensen hier ook ontzettend mee zou kwetsen, die de keuze hebben gemaakt hun paard te laten inslapen. Maar dat is precies wat hier ook staat over slachten. En ik denk dat mensen die de moeilijke keuze van de slager hebben gemaakt zich ook nog steeds gekwetst voelen door zulke ondoordachte meningen.

Joto

Re: Slacht of Euthanasatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:26

Ik breng liever 5 paarden naar de slager, dan 1 in laten slapen.. Niet zozeer om de wijze waarop, maar meer om de nasleep:

Wij hebben in januari een 3 jarige naar de slager moeten brengen wegens een kapot been. Ging allemaal netjes, papier ondertekend, vriendelijke mensen, geen probleem.

In maart kreeg onze oude dame heftige koliek en die moesten we dus in laten slapen (rit na de slager zou ze niet overleefd hebben..) "Gelukkig" was ze al aan haar eigen dood bezig dus een halve spuit was genoeg..
In Maart hebben we 2 weken super mooi weer gehad, 20+..
Beestje is op maandag ingeslapen, dinsdag morgen Rendac gebelt, dus dan komen ze woensdag, dier netjes aan de weg, dekentjes er over e.d...
Woensdag avond, lag ze er nog steeds.. We kregen te horen, dat ze haar niet konden vinden! Nou ik weet niet maar als ik een paard van 700 kilo aan de weg zie liggen zie ik dat niet over het hoofd..
Donderdag zouden ze haar dan opkomen halen, wat kregen we als excuses? Ze konden de draai niet maken met de vrachtwagen.. Zucht.. Nouja prima kan gebeuren maar ze hadden 3 tel nummers van ons, en niemand kwam op het idee om ons te bellen..
Je snapt diertje begon inmiddels al aardig te stinken, en ik was al zover dat de schop al klaar stond om een kuil te graven..
Nou uiteindelijk is ze dan op vrijdag toch maar mee genomen..
Merrie heeft haar hele leven als fokmerrie mogen spelen, goede nakomelingen op de wereld gezet, waaronders zelfs een goedgekeurde dekhengst.. En dan moet dat arme dier een week rotten aan de weg..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:29

Ik lees vaker over paarden die vechten tegen het inslapen. Graag wil ik eens zeggen dat dit dan simpelweg niet goed wordt uitgevoerd. Een goede dierenarts weet hoe de procedure werkt!
En hoe sterk de verhalen ook zijn, daarmee vertel je meer over de dierenarts dan over het "inslapen".

Daarnaast denk ik dat je een behoorlijk waarde oordeel omschrijft in je begin post. Je paard drie dagen aan de weg laten liggen met allerlei verschijnselen die je liever niet wil weten, is ook geen pretje.

Je paard laten afmaken, welke keuze dan ook, is afschuwelijk en iedereen wil dit liever niet. Ik heb respect voor de mensen die dit wel doen ongeacht de wijze waarop. Paarden eigenaren die hun dier laten leven met pijn vind ik een veel groter probleem!

Ik heb twee keer voor inslapen gekozen. Ik heb geleerd tijdig in te zien wanneer het klaar is voor een paard. Klinkt hard maar als ik een buitenrit maak en mijn paard breekt een been o.i.d. van ernstige aard en er is een boer in de buurt die in 1 keer goed schiet. Dan weet ik wat mijn keuze is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:34

Less schreef:
Ik lees vaker over paarden die vechten tegen het inslapen. Graag wil ik eens zeggen dat dit dan simpelweg niet goed wordt uitgevoerd. Een goede dierenarts weet hoe de procedure werkt!
En hoe sterk de verhalen ook zijn, daarmee vertel je meer over de dierenarts dan over het "inslapen".

Meestal is het probleem niet dat paarden vechten tegen het inslapen, ze vechten tegen het "vallen". Dat gebeurt nog voor het werkelijke "afspuiten" maar dat doen ze al tegen het narcosemiddel. Als je kiest voor op de kliniek inslapen heb je dat probleem niet omdat ze daar de mogelijkheid hebben een paard in te sluiten en plat te leggen. Op dezelfde manier als paarden aan de lopende band worden platgelegd voor operaties. Pas als hij dan helemaal ligt volgt de dodelijke dosis.

Als je thuis in je weiland onder de bomen wilt laten inslapen, heb je meestal niet de mogelijkheid je paard zo in te sluiten dat hij ergens tegenaan kan leunen en langzaam door z'n benen kan zakken. Dat kan, zeker bij paarden met lichamelijke manco's maar die verder nog fit zijn, problemen geven omdat ze dus niet naar de grond toe willen. Een paard is een vluchtdier, en zeker in een situatie die al een beetje afwijkt van het normale zal een normaal reagerend paard er alles aan doen om niét op de grond te hoeven gaan liggen. Dát is wat nare situaties kan opleveren, niet dat een paard vecht tegen het inslapen zelf. Als dat laatste het geval is wordt het inderdaad niet goed uitgevoerd.

Ik ken overigens ook genoeg verhalen waar het wel goed gegaan is thuis, en gelukkig maar. Maar mijn veearts raadde het, om bovenstaande redenen, met klem af om het thuis te doen. Op de kliniek zijn de omstandigheden beter, gaat het daardoor in regel mooier, rustiger en sneller en heb je tijd om afscheid te nemen en weg te lopen. Je blijft vervolgens niet met een dood paard zitten dat als je pech hebt nog 3 dagen aan de weg moet liggen. Je hoeft ook niet te zien hoe een dood paard met de grijper in de bak van de Rendac gezeuld wordt. Je hoeft dat soort dingen ook niet te regelen, dat kan de kliniek voor je doen. Wij hebben de afspraak destijds zo gepland dat hij meteen de volgende ochtend kon worden opgehaald. Ook al hoef je er dan niet naar te kijken, dan wéét je dat je fijne trouwe vriend daar niet nog 2 dagen hoeft te liggen.

Ik had er vanmorgen meer moeite mee toen ik mijn moeders paard achter een openstaande deur aan 1 been aan een ketting zag hangen dan met het moment van het schieten zelf. Maar ik ken ook mensen die het gevoel hebben van "dood is dood" en dat soort dingen dan weer minder vervelend vinden.

Ik heb eens een 3-jarige merrie met allerlei lichamelijke manco's (op die leeftijd al vergaande artrose en verbeningen etc) naar de slager gebracht omdat ik niet wilde dat ze een bepaald handelscircuit in ging. Ik heb nog 2 weken geprobeerd haar voor weinig te verkopen aan een goed tehuis met het verhaal erbij, maar na de derde gek op m'n erf heb ik subiet besloten haar dat niet aan te doen. Ze had tot dan toe nog een leuk leven gehad, en je wilt niet dat er geleurd wordt met een half kreupel paard. Met dat paard had ik nog weinig gewerkt en hoewel ze wel speciaal was voor me (het was een veulen van een hengst die ik gereden heb waar ik een speciale klik mee had) heb je dan nog een bepaalde afstand. Of ik mijn huidige paard zou durven laten schieten durf ik nu niet te zeggen. Ondanks dat ik het niet naar of eng vond vanmorgen, heb ik dan toch liever dat romantische beeld van ons vorige oude paard, dat in de kliniek met z'n hoofd in mijn armen is ingeslapen. Maar zoals ik al zei, dan heb je het over mijn emotie, het paard van vanmorgen heeft er allemaal minder van meegekregen dan die.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:43

Kunnen we niet gewoon respecteren wat een ieders keus is??
Ik heb zelf ooit een paard naar de slacht gebracht, verliep naadloos, ik geloof niet dat ze door heeft gehad wat er gebeurde.
een goede dierenarts zal een euthanasie vlot volbrengen.
Maar er zijn nu eenmaal keuzes en redenen waarom we een keus maken. En het is zo zinloos om elkaar daarop af te branden. Als mensen de keus maken vanuit het welzijn van het paard.... iedere situatie is uniek.
Beetje respect voor elkaar, niemand hier wil zijn paard kwijt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:51

merensje schreef:

Hoewel de topics met regelmaat terug komen vind ik het niet erg dat het onderwerp ter sprake blijft komen. Iedere diereneigenaar krijgt er namelijk mee te maken (als je je verantwoordelijkheid durft te nemen tenminste), en net als Less heb ik ook veel moeite met mensen die te lang blijven doormodderen omdat ze de beslissing niet durven maken.

Juist door afwegingen en de voors en tegens van mensen die al eens wat hebben meegemaakt krijg je een realistischer beeld en hopelijk helpt dat weer anderen om een goede beslissing te maken.

Ik ben het wel met je eens dat de openingspost nogal "gekleurd" is :roll:

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:00

Dat bedoel ik dus. Maar de overwegingen zijn altijd persoonlijk, geen situatie is hetzelfde. Vandaar mijn vraag om respect in deze moeilijke momenten. Heb recent ook de beslissing moeten nemen om 1 van mijn katten in te laten slapen (mooi voor spuitje dus), en het blijft |( waardeloos.

wendy7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:29

Goof schreef:
wendy7 schreef:
Dat veel manegepaarden naar de slacht gaan daar sta ik niet van te kijken...Maar ook echt veel particuliere paarden gaan naar het slachthuis..
Is het dan zoveel gevraagd om het paard of de pony waar je altijd fijn op hebt gereden gewoon in te laten slapen?????

En het verschil tussen een manegepaard en privepaard is?? Op de een is wel fijn gereden en op de ander niet?

Nee tuurlijk niet!! Maar jij begrijpt ook dat maneges over het algemeen COMMERCIELE instellingen zijn dus anders met hun dieren omgaan...

wendy7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:43

Equimotion schreef:
merensje schreef:

Hoewel de topics met regelmaat terug komen vind ik het niet erg dat het onderwerp ter sprake blijft komen. Iedere diereneigenaar krijgt er namelijk mee te maken (als je je verantwoordelijkheid durft te nemen tenminste), en net als Less heb ik ook veel moeite met mensen die te lang blijven doormodderen omdat ze de beslissing niet durven maken.

Juist door afwegingen en de voors en tegens van mensen die al eens wat hebben meegemaakt krijg je een realistischer beeld en hopelijk helpt dat weer anderen om een goede beslissing te maken.

Ik ben het wel met je eens dat de openingspost nogal "gekleurd" is :roll:

Ha, openingspost is zeker gekleurd. Maar het is ook zo dat als je een mening ergens over hebt het altijd gekleurd zal zijn. Ik kan mij volledig inleven in de verschillende ervaringen van mensen hier.
Maar ik blij erbij dat het me verbaasd dat mensen er vaak héél makkelijk over denken. En die dragen geen argumenten aan als 'vechten tegen het vallen bij inslapen ' etc. En heb vaak het idee dat daar niet eens over nagedacht word. Ik heb respect voor mensen die dan toch de beslissing nemem om te laten slachten en dan zelf hun paard wegbrengen en wachten tot het schietmasker op het hoofd van hun paard staat en de pen schiet. Met andere woorden erbij blijven tot hun paard echt dood is.
Ik kan jullie allemaal vertellen dat als je dat namelijk niet doet het nooit zeker is dat je paard echt wordt geslacht. Laten we het niet hebben over de paarden die illegaal weer worden doorverkocht of anderhalve dag bij het slachthuis aangebonden staan tot ze worden geslacht. We weten namelijk allemaal dat dat ook gebeurd, niet overal, maar het gebeurt wel. En laten we het ook niet gaan hebben over al die Shetlanders die op transport naar Italië gaan vanuit NL om vlees te worden.

Het is niet mijn bedoeling om mensen op hun ziel te trappen.
Maar ik stoor me soms mateloos aan 'paardenmensen' die ontzettend kortzichtig zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik ben een aantal keer in het slachthuis geweest toen ik nog voor dierenarts studeerde ( heb ik overigens niet afgemaakt ).
Maar nogmaals als mensen echte een bewuste beslissing nemen heb ik er geen problemen mee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:40

Citaat:
Ik heb respect voor mensen die dan toch de beslissing nemem om te laten slachten en dan zelf hun paard wegbrengen en wachten tot het schietmasker op het hoofd van hun paard staat en de pen schiet. Met andere woorden erbij blijven tot hun paard echt dood is.

Hier zeg je anders héél iets anders.
wendy7 schreef:
Is het dan zoveel gevraagd om het paard of de pony waar je altijd fijn op hebt gereden gewoon in te laten slapen?????

En ja, tuurlijk moet je er altijd bijblijven zodat je zeker weet dat hij dood is, of op zijn minst iemand die je helemaal kan vertrouwen. Maar iedereen die zich een beetje in het slachten verdiept heeft, hoort dat te weten. En dat maakt slachten niets onrespectvoller dan inslapen, en dat suggereer jij wel heel duidelijk met 'is het zoveel gevraagd' te zeggen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:29

Dit hoort bij Paardenpraat. Voor een algemene discussie.
Zodoende dat ik dit verplaats van TAO --> PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:39

Less schreef:

Daarnaast denk ik dat je een behoorlijk waarde oordeel omschrijft in je begin post. Je paard drie dagen aan de weg laten liggen met allerlei verschijnselen die je liever niet wil weten, is ook geen pretje.

Je paard laten afmaken, welke keuze dan ook, is afschuwelijk en iedereen wil dit liever niet. Ik heb respect voor de mensen die dit wel doen ongeacht de wijze waarop. Paarden eigenaren die hun dier laten leven met pijn vind ik een veel groter probleem!

Ik heb twee keer voor inslapen gekozen. Ik heb geleerd tijdig in te zien wanneer het klaar is voor een paard. Klinkt hard maar als ik een buitenrit maak en mijn paard breekt een been o.i.d. van ernstige aard en er is een boer in de buurt die in 1 keer goed schiet. Dan weet ik wat mijn keuze is.

Volledig mee eens. Het is alleen een beetje jammer dat zulke wilde verhalen maar de ronde blijven doen, het is vaker de angst van mensen om er maar niet aan te hoeven, dan dat het op werkelijkheid gebaseerd is. Tuurlijk gaat er wel eens wat mis en een-op-de-zoveel wil niet volgens het boekje naar de andere wereld, maar meestal is het helemaal niet zo moeilijk om het goed te doen. De meeste problemen die aangedragen worden zijn met een beetje hersenwerk van te voren te ondervangen. Allereerst van te voren even met de veearts of de rendac bellen om te vragen van de hoe en de wat, dat scheelt weer een verrassing achteraf. Van te voren met de veearts doorspreken wat je kunt verwachten is ook niet onhandig. Toen mijn paard ingeslapen moest worden hebben we hem in een grote stal gezet die aan de voorkant breed en open was. Bij het neergaan kon hij langs de muur naar beneden zakken en het laatste stukje konden we hem op zijn zij leggen. Toevallig heb ik de mazzel dat ik op een pensionstal sta die de regeling heeft met de rendac dat de paarden van het terrein worden opgehaald en niet langs de weg hoeven te liggen. De rendac kon hem zo uit die open stal oppakken en een van de stalmedewerkers heeft dat begeleid. Dus kortom: als je alles goed regelt en goed afspreekt met je stalhouder en je veearts, kun je een heleboel nadelen omzeilen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:44

Op dit moment lopen er 2 soortgelijke topics..

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:55

Ik denk dat je ook de optie moet kiezen die het best bij je paard past.
Ik heb niks tegen slachten, vind het ook wel paardvriendelijk.

Maar nu mijn paard. Loopt al een aantal jaar niet meer goed en wordt nu gebruikt als fokpaard. Afegelopen half jaar is ze erg achteruit gegaan. Zo in de wei lijkt het alsof ze nog geen pijn heeft. Maar ze zakt steeds verder door haar kogels heen, deze hangen nu bijna op de grond.
Ze is op dit moment drachtig, maar ik denk dat het volgend jaar afgelopen is.

Ik laat haar inslapen. Dit omdat ze erg eenkennig is ( ik kan er mee lezen en schrijven) maar een ander kan vaak niet goed in de buurt komen, en ze laat zich al helemaal niet door anderen op haar hoofd aaien. Dus bij mijn merrie zie ik het slachten niet zitten. Ik denk dat dit stressvoller is als inslapen voor haar.
Bovendien hebben we de stallen samen met een dierenarts. Voor hem is ze niet bang en laat alles toe. Hij is ook altijd degene die bij ons de paarden behandeld.
Om deze reden wordt ze ingeslapen.
Maar mocht er een ander paard bij ons op stal zijn dat afemaakt moet worden, dan gaat ie waarschijnlijk gewoon naar de slacht. Ik zou niet willen dat het vlees voor consumptie gebruikt zou worden, maar dat zit tussen mijn eigen oren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:56