Waarom wordt een barok paard niet graag in de dres

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:17

Mijn vraag is dan geschikt genoeg voor wat?

Ik rij graag dresuur wedstrijden, dus daar vind ik zo'n paard niet geschikt voor.
Tenminste niet voor de souplesse die ik onder me wil voelen.

Ik spring ook graag, ook graag hoger dan een meter
ook daar vind ik zulk paard niet geschikt voor.

Dus daarom voor mij een wpn-er

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 15:22

Lisette schreef:
Daar zeg je wat. Mijn PRE neemt als hij goed los is amper druk op de teugels, dan is hij echt op mijn pinken te rijden. En dan komt zijn achterhand toch goed mee. Heb je ooit een PRE of een Lippizaner gereden?? Dan snap je wel wat ik bedoel.


Mijn paard is ook heel gevoelig op de hulpen, en heeft idd ook maar heel weinig druk van voren nodig. Ook hij neemt zijn achterhand goed mee, en wat ik al eerder zei, die is er echt niet zo moeilijk bij te rijden bij andalusiers.

Ik ben het wel met de mensen eens die het strekken als een zwakker punt zien vergeleken met de KWPNer (gaat natuurlijk ook niet bij alle anda's op) en zeggen dat je daaraan kunt werken en het iig wel op een bepaalde manier kan presenteren of juist moet accepteren dat je daar een lager cijfer voor hebt, en dan vervolgens voor andere onderdelen hogere punten scoren.

Eindelijk weer eens een fijne, lekkere en interessante discussie Knipoog

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:23

Heb ik iets leuks...ik heb een Belgische merrie, Selle Francais gefokt als springpaard, ik wil er dressuur mee rijden, maar ze loopt als een opgefokte Barokkaan.. Verward Alleen maar opwaarts ipv voorwaarts, met belachelijk veel knieactie en afdruk voor een 'bruine'....en strekken is huilen emt de pet op...
Wat moet ik ermee? Ach, ik vind ze lief...maar voor de sport is ze eigenlijk..ehm...3x niets.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 15:27

runningkawa schreef:
Mijn vraag is dan geschikt genoeg voor wat?

Ik rij graag dresuur wedstrijden, dus daar vind ik zo'n paard niet geschikt voor.
Tenminste niet voor de souplesse die ik onder me wil voelen.

Ik spring ook graag, ook graag hoger dan een meter
ook daar vind ik zulk paard niet geschikt voor.

Dus daarom voor mij een wpn-er


Voor de dressuurring zoals we die nu kennen, daar ging dit hele topic toch over? Jij vindt een PRE daar niet geschikt voor, dus dan wil ik weten waarom niet, wat vindt je de min punten, heb je ook pluspunten? En waarop baseer je je minputen, en heb je er ervaring mee?

Ik denk dat het een kwestie van smaak is, maar ik wil graag weten waarom wel of niet.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:28

Ja strekken is een zwak punt voor de PRE maar niet voor alle. Grelo, de vader van onze merrie kan echt geweldig strekken.

Barbiano kon eerst ook alleen maar knieaktie laten zien maar hij begint nu iets meer met zijn benen te gooien. Uiteraard niet super maar het begin is er.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:35

Dees schreef:
Heb ik iets leuks...ik heb een Belgische merrie, Selle Francais gefokt als springpaard, ik wil er dressuur mee rijden, maar ze loopt als een opgefokte Barokkaan.. Verward Alleen maar opwaarts ipv voorwaarts, met belachelijk veel knieactie en afdruk voor een 'bruine'....en strekken is huilen emt de pet op...
Wat moet ik ermee? Ach, ik vind ze lief...maar voor de sport is ze eigenlijk..ehm...3x niets.


Frikandelletje van maken? Nee, geintje hoor, flauw grapje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:38

DinkeyGirl"]
[quote="runningkawa schreef:
Mijn vraag is dan geschikt genoeg voor wat?

Ik rij graag dresuur wedstrijden, dus daar vind ik zo'n paard niet geschikt voor.
Tenminste niet voor de souplesse die ik onder me wil voelen.

Ik spring ook graag, ook graag hoger dan een meter
ook daar vind ik zulk paard niet geschikt voor.

Dus daarom voor mij een wpn-er


Voor de dressuurring zoals we die nu kennen, daar ging dit hele topic toch over? Jij vindt een PRE daar niet geschikt voor, dus dan wil ik weten waarom niet, wat vindt je de min punten, heb je ook pluspunten? En waarop baseer je je minputen, en heb je er ervaring mee?

Ik denk dat het een kwestie van smaak is, maar ik wil graag weten waarom wel of niet.
[/quote]

Plus punten, vind ik de uitstraling.

- punten
een te hooge knieaktie bij het voorbeen, waaruit moeilijk te verruimen is.
de galop, die niet naar voren springt.

Moeilijk te verzamelen paarden omdat ze zich zelf niet makkelijk kunnen dragen op het achterbeen door de bouw van het paard.


En op de gene waar ik op gereden heb, vond ik te sloom
Te weinig pit

Maar dat is vooral persoonlijke smaak.
Ik hou eigenlijk wel van de bloederige paarden

dus ook genoeg wpn-ers vallen om die reden niet in mijn smaak.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:39

Ik vind ze vaak te klein, te korte hals en vooral te beperkt in de gangen. Overigens vind de types meestal wel leuk. Ik hou van ronde paarden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:44

Ik vind ze vaak ook te klein, wel genoeg hals maar niet lang genoeg,
de meer rijtypische vind ik mooier als ze langere benen hebben.
De gang vind ik bij sommige, krabbelend of de stap wat houterig lijken.
De galop mag vaak meer sprong hebben. Ik vind de types idd wel leuk, alleen de kont moet wel rond zijn en niet vierkant, zie ik ook nog weleens. Maar ik vind veel WPN-ers om zelfde redenen of juist andere ook niet mijn smaak.

En mijn mening doet geen afbreuk aan het paard zelf, of de mogelijkheden van het ras, dit is een uitspraak gestaaft aan mijn waarnemingen...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:48

runningkawa schreef:

Plus punten, vind ik de uitstraling.

- punten
een te hooge knieaktie bij het voorbeen, waaruit moeilijk te verruimen is.
de galop, die niet naar voren springt.

Moeilijk te verzamelen paarden omdat ze zich zelf niet makkelijk kunnen dragen op het achterbeen door de bouw van het paard.


En op de gene waar ik op gereden heb, vond ik te sloom
Te weinig pit

Maar dat is vooral persoonlijke smaak.
Ik hou eigenlijk wel van de bloederige paarden

dus ook genoeg wpn-ers vallen om die reden niet in mijn smaak.


Onze ruin is allesbehalve sloom, die loopt altijd. Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde getroffen. Knipoog

Toch staan deze paarden bekend dat ze makkelijk te verzamelen zijn. Onze ruin dus totaal niet. Hij heeft niet zo'n sterke achterhand maar daar werken we aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:02

Er is trouwens na Jerez een discussie geweest waar ook precies dit onderwerp aan bod is geweest. Er liepen bij de Spanjaarden wat meer Barokke paarden in Jerez en dat schijnt in de beoordeling wel meegespeeld te hebben. Er heeft een artikel over in IDS gestaan.
*even zoeken, momentje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:23

*Gevonden -IDS van 7 november 2002 - "Dressuur vertelt zichzelf nog veel te weinig de 'waarheid'"*

Het kwam ter sprake op het Global Dressage Forum. Een van de vragen was wat te doen met de 'kortbenige, gestopte, weinig elastische en matig bewegende paarden waarmee drie van de vier Spanjaarden brons haalden? Deze vraag bracht nogal discussie en werd het bijna een discussie over fokkerij in plaats van de uitvoering van dressuurproeven. Mariette Withages schijnt al gezegd te hebben dat er over een Andalusier die presteert zoals Bonfire waarschijnlijk nooit gezeurd zal worden, dus waarom nu wel?

Daarna werd het echt interessant omdat alle proeven nog eens met de scores erbij bekeken werden, zoals wij toen ook op tv met Anky hebben gezien.
Het bleek dat Invasor (Andalusier) voor bijvoorbeeld zijn gangen 3 x7 en 2 x 6 kreeg en voor zijn uitgestrekte draf 3 x 6 en 2 x 7. Daarmee had hij in punten niet veel minder dan andere paarden terwijl er in de 'werkelijkheid' misschien meer verschil gezien werd?? Die punten moesten dus door de juries gemotiveerd worden en toen kwam er boven tafel dat: "je van een kortbenig paard in redelijkheid niet kunt verlangen dat hij meer laat zien dan wat Invasor deed en dat je daarom een zeven moet geven." en "voor een bepaald type paard is in Jerez dus een uitzonderingspositie gecreëerd. Er zijn punten cadeau gedaan omdat de betreffende paarden toch zo hun best deden met hun korte benen!" ""Dit terwijl Invasor voor de piaffe/passage en pirouettes geen punten aftrek kreeg omdat hij die verzamelingsoefeningen met zijn korte benen veel gemakkelijker uit kan voeren."

Er is dus wel degelijk discussie over en er is min of meer geconstateerd dat de Spaanse paarden te kort kwamen in gangwerk en buigzaamheid en dat dat ten opzichte van de andere paarden wel duidelijk was. In wezen is het meer een kwestie van fokkerij en dat de fokkerij zoals wij die in Nederland kennen meer gericht is op de langelijndheid en langbenigheid waarmee zogezegd meer geschiktheid voor de (zware) sport al in de fokkerij verankerd ligt.

Dit is in het kort wat ik uit het artikel heb gehaald, ik heb geprobeerd het duidelijk weer te geven.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 21:23

Lov: echt heel interessant om te lezen, ik ben het in de grote lijnen wel eens met wat er gezegd wordt. Bedankt voor het opzoeken en uittypen.

RK: niet goed kunnen verzamelen door een slecht dragend achterbeen? Dat kunnen ze JUIST wel. Als je er eentje had die net geen pit had, tsja dat is balen, de meeste zijn toch vrij vurig, de bloedpaarden waar jij zo van houdt. Je mag de mijne wel eens komen proberen als ik in NL woon, die is vrij heet, heeft lange benen en kan ook nog een beetje springen Knipoog dat vindt hij superleuk om te doen.

Orri: ja maar daar vroeg ik juist om, om je mening. Kijk de beoordeling van het ras op zich is een heel ander verhaal. Ik vind ze jammer genoeg (en zeker voor mij met mijn 1.85) ook te klein, mijne is 1.64 maar ik vind mezelf toch netter staan op een iets grotere Knipoog

De hals is idd kort, daardoor zie je er dus ook veel die opkrullen, dat loopt voor hun het makkelijkst. Laag en rond is vrij moeilijk voor ze, toch kan ik dat er nu ook wel aardig uitrijden.

De gangen zijn niet altijd krabbelend, ik denk dat het net aan het paard ligt. Ik zie bij ons op stal veel paarden die toch mooie gangen hebben, ruim, goed strekken iig uit zichzelf bv met losgooien. Maar ik geloof dat ze daar nu ook zeker op fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:21

Ow sorry
onder barok paard valt bij mij alles wat koudbloed is, of niet wpn Knipoog
Sorry ff mening bij krikken (:) (sleutel, sleutel, krak, krak, Klaar Tong uitsteken )

Idd, de andulische enz kunnen idd goed verzamelen

Maar de rest blijf ik bij Lachen
Kan ook nog bij gesleuteld worden Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:22

Wat ik enorme minpunten aan barokke paarden vind is dat ze vaak veel te weinig lengte in hun lijf hebben, te weinig lossigheid en vooral bij de Friezen vind ik het achterbeen niet goed en dan heb ik het nog niet eens over de ruggen. Van Andalusiers e.d. heb ik geen verstand maar ik gok dat het ongeveer hetzelfde is.
Moeilijk punt bij dit soort paarden is vaak de aanleuning, door de enorme hals krullen ze zich makkelijk op en daardoor heb je geen aanleuning, maar dit kun je er grotendeels uitrijden.
En daarbij vind ik ze vaak ook niet snel genoeg in hun reacties, van die grote trage zweefbokken.

Fitzroy

Berichten: 25215
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:42

Wat ik vooral mis bij barokke paarden is het los door het lijf bewegen.
Ik vind ze vaak 'houten-klazerig' overkomen. Een dribbel stapje en een dito draf.
Sorry, maar ik ben er niet kapot van.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 22:48

Friezen vind ik echt een verhaal apart. Binnen dat ras alleen al vind ik dat er zoveel verschillende types voorkomen. Ik vind sommige friezen echt supermooi, en andere totaal weer niet. Het moet iig in verhouding zijn: een rijtypische fries moet bv geen hele brede vierkante kont hebben en bv een meganek met een superfijn hoofje.

Friezen en lipizaners, kladrubers etc hebben bv weer meer ruglengte dan andalusiers en lusitano's. Ik heb er (nog) niet veel ervaring mee maar volgens mij zijn deze rassen idd flegmatieker dan anda's en lusi's. Ze komen op mij in het algemeen wat "logger" over dan de cartujaanse paarden (=verzamelnaam voor lusitano's en andalusiers) maar ik wil zeker geen beeld schetsen dat ze ALLEMAAL zo zijn, ik bedoel je kan best een hele mooie sierlijke fries hebben die helemaal niet flegmatiek is, of een lusitano die liever lui dan moe is en zijn uitstraling ook al niet mee heeft.

Huertecilla

Berichten: 26908
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:05

Sorry Dinkeygirl, de juiste benaming is P.R.E. De term 'Andalusiër' is een Nederlandse vergissing omdat de meeste P.R.E.s uit Andalusië komen en daar inderdaad nog steeds veel rastypische paarden zonder registratie rondlopen. Cartujano is een afgeleide benaming van de paarden zoals die door de Karthuiser monniken in Andalusië gefokt werden. Dit is het meest barokke type binnen de P.R.E. De Lusitano is óók een P.R.E. , maar een lijn die zijn oorsprong vindt in het noorden van Portugal.
Kort door de bocht is een P.R.E. het iberische paard met een afstammingsregistratie met daarbinnen twee te onderscheiden hoofdtypen; de Cartujano en Lusitano.
Ik, als Nederlander, noem de P.R.E.s ook Andalusiërs tot groot, waarderend, vermaak van de Andalusiërs hier.

Over het topic. Geniet nu toch van je paard. Wélk hokje dat onwetende dier ook in geplaatst wordt. Kijk, als jouw paard dikke pret heeft met wat je er ook mee doet, dressuur, alta escuela, endurance of gewoon een stukkie rijden, dan wint ie toch altijd!? Dat wij mensen er graag een subjectieve beoordeling aan willen hangen is van nul en generlei werkelijke waarde. Dat jij en je paard er lol in hebben, dát is de essentie.
Vind je een Andalusiër een fijn paard, dan moet je er gewoon mee gaan doen wat jij wil en de subjectieve beoordeling erbij nemen.
Ben je gek van dressuur als sport, dan kun je het beste een paard zoeken dat goed in het subjectieve plaatje past.
Wil je echter alleen maar scoren... ga dan iets doen waar je zélf moet presteren. Atlethiek of zo.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:31

Hmmm. Naar wat ik dacht, zat het zo: je hebt de Iberische paarden: de Lusitano's en de PRE's. PRE's zijn 'Andalusiërs' zonder papieren. Met de Cartujano benaming geef ik je gelijk, Huertecilla. Maar hoe kan een Lusitano nu een PRE zijn als dat de afkorting is van Pura Raza Espanol? Spanje dus... terwijl de Lusitano uit Portugal komt... Tong uitsteken

Maar ontopic: de uitleg van Lovely vind ik echt heel interessant!
En op zich snap ik wel dat BWP'ers, KWPN'ers en andere warmbloeden meer waardering krijgen omdat ze gewoon makkelijker met elkaar te vergelijken zijn. Een Barokje loopt nu eenmaal anders... Maar ik vind het op zich wel goed dat mensen ze wèl uitbrengen tussen de warmbloeden. Haha!

En wat hun gangen betreft geef ik Dinkeygirl gelijk, je hebt Anda's en je hebt Anda's, de ene kan ruim lopen, de andere loopt meer verheven en heel kort... Maar die verschillen heb je tussen de warmbloedjes ook...
Laatst bijgewerkt door Idra op 10-04-03 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:32

Overigens vind ik 1.64 weer een heel net maatje Lachen
met krabbelend bedoel ik niet de gangen, maar meer de ondertreding van het achterbeen, verder blijven ze mooi om te zien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 02:48

Idra schreef:
Maar ontopic: de uitleg van Lovely vind ik echt heel interessant!


Dank je, maar het was slechts wat het artikel zei over wat er op het Global Dressage Forum besproken was, niet zelf bedacht dus Knipoog. Voor zover ik het heb begrepen, komt het er op neer dat de paarden van het Spaanse team in Jerez nogal te kort schoten op cruciale punten als gangwerk, buigzaamheid en ook de kwaliteit van zijgangen. Niet alleen ten opzichte van de West Europese paarden (KWPN, Duitse paarden, etc.), maar ook ten opzichte van wat er in de FEI regels geschreven staat en wat dus van een paard verlangd wordt. Het is absoluut een interessante discussie en ik denk dat het niet alleen op Grand Prix niveau geconstateerd wordt, maar ook zeker een aantal stappen lager, in de basisklassen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:53

Idra schreef:
PRE's zijn 'Andalusiërs' zonder papieren.


Dat klopt niet PRE's zijn nl 'Andalusiërs' met papieren.

Ik denk dat als je eenmaal voor een ras gevallen bent, zoals wij voor de PRE, accepteer je zijn 'tekortkomingen' in de dressuur. Ik ben zelf geen ster in het rijden maar ik weet zeker dat een PRE onder een goede ruiter heel ver kan komen in de dressuur.

Ik heb erg veel plezier in het rijden met mijn PRE, vooral als hij aardig heet wordt en niet fatsoenlijk meer kan stappen en een hoop tamtam maakt als hij draaft. Het voelt dan net aan alsof hij elk moment kan ontploffen maar dat zal hij dus nooit doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:56

Idra schreef:
Hmmm. Naar wat ik dacht, zat het zo: je hebt de Iberische paarden: de Lusitano's en de PRE's. PRE's zijn 'Andalusiërs' zonder papieren. Met de Cartujano benaming geef ik je gelijk, Huertecilla. Maar hoe kan een Lusitano nu een PRE zijn als dat de afkorting is van Pura Raza Espanol? Spanje dus... terwijl de Lusitano uit Portugal komt... Tong uitsteken


P.R.E. is een Pura Raza Espanola, dus een Puur spaans Raspaard, in de volksmond Andalusier genoemd.
Maar WEL MET Papieren!!!!
Zonder papieren mag je ze in principe geen P.R.E. noemen, maar wel Andalusier.
Cartujano is een bloedlijn binnen het P.R.E., een van de zuiverste bloedlijnen!

Voor de Lusitano is een andere afkorting, kan ik nu zo 123 even niet opkomen.


Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:10

Ik ben het er niet mee eens hoe de Andalusier (sorry, PRE Haha! ), Fries en Lipizzaner in 1 adem genoemd worden.
Naar mijn mening heeft de Lipi een aantal van de 'tekortkomingen' van de PRE en de Fries namelijk duidelijk niet. En kun je ook de gangen en bouw van een Fries niet met een PRE vergelijken.
Natuurlijk hebben alledrie deze rassen wat nadelen ten opzichte van de dressuurgefokte KWPN-er in de dressuurring. Maar dat hebben arabieren, haflingers, fjorden, tuigers en springgefokte KWPN-ers ook.

Als je het sec bekijkt rijden er nog maar weinig ruiters in de wedstrijdring met een '100% geschikt' paard voor de dressuursport. En dat maakt het dus weer voor iedereen even makkelijk/moeilijk om punten te halen.

Met een goede africhting benut je de positieve punten van je ras optimaal en ondervind je niet al teveel nadelen van de mindere punten (in mijn geval: klein en ietwat op z'n kop gebouwd). En rij je dus ieder gezond paard naar de Z met winstpunten toe. Als dit niet lukt kun je beter naar je eigen capaciteiten kijken dan naar je jury.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:58

Lisette schreef
Citaat:
Daar zeg je wat. Mijn PRE neemt als hij goed los is amper druk op de teugels, dan is hij echt op mijn pinken te rijden. En dan komt zijn achterhand toch goed mee. Heb je ooit een PRE of een Lippizaner gereden?? Dan snap je wel wat ik bedoel.


Zowel Lindo als Limonero (Lusitano's) zijn op dezelfde manier te rijden, maar... de achterhand moet er ten alle tijde bij gereden worden. De 'fout' die mensen maken is, dat ze, doordat de paarden een gigantische looplust hebben en gemakkelijk afbuigen in de hals (en inderdaad Kawa, jij hebt vast steeds de verkeerde getroffen ), geen been gebruiken. Ook al loopt Lindo erg gemakkelijk, als je geen been gebruikt, dan krabbelt hij achter en zet hij zijn achterhand niet goed onder. Limonero is een ander verhaal, hij accepteert het been nog niet altijd en is er nog wat vluchterig op. Hij loopt juist erg ruim achter, maar heeft de neiging zijn achterhand niet onder te zetten maar naar achteren te 'duwen'. Als hij een tijdje aan het werk is, ontspant hij meer en kan je er wel met je been aankomen en treeedt hij beter onder.

Die souplesse die volgens Fitzroy ontbreekt, vind ik juist een van de sterktste punten van deze paarden. Als je ze goed gymnastiseert zijn ze wendbaarder en gemakkelijker te rijden dan de grotere, langer gebouwde warmbloeden. Als ik op een KWPN'er rijd, vraag ik me vaak af of een volte zes meter wel te halen is met zo'n groot en lang paard. Met mijn Tinker of met een van de Lusitano-mannen vraag ik me dat nooit af, dat voelt zo soepel en wendbaar aan...

Wat Huertecilla zegt over de Alta Escuala en de Dressuursport, dat snijdt hout evenals zijn opmerking over het kiezen voor het subjectieve plaatje van de dressuursport, want dat is waar het over gaat. De hele dressuursport is subjectief -zie de samenvatting van Lovely over de jurering van de ruiterspelen; hoewel het vermogen om te strekken niets te maken heeft met de lengte van benen maar de schoudervrijheid van het paard. Toont het paard aan om over voldoende schoudervrijheid te beschikken om het been naar voren te steken, dan is voldaan aan de vraag om te strekken. Afhankelijk van het niveau wordt meer schoudervrijheid gevraagd-

Voor Lusitano's zonder papieren wordt de term Cruzado gebruikt. Dit betekent niet dat een van de ouders per definitie een ander ras is, dat kan ook betekenen dat een van de ouders niet in het stamboek is opgenomen of dat het paard zelf niet is opgenomen in het stamboek.