Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:36

Ja, die onderste heeft 4 benen.

Ik zou mijn merrie ook af laten maken als zij een been breekt. Het financiele plaatje is denk ik echt niet op te hoesten. En dan heb ik geen misselijke spaarpot. Daarnaast vind ik alle eerder genoemde stress ook niet goed voor mijn merrie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:37

Dani, bij paarden met peesproblemen zou ik hetzelfde handelen, als een paard niet meer een paardwaardig bestaan kan hebben en redelijk pijnvrij rond kan rennen door de wei, is het voor mij een makkelijke beslissing om het dier in te laten slapen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:37

Nee oké daar heb je volkomen gelijk in ;)
Maar ga eens in vergelijking dan?
Honden worden ook zovaak een lichaamsdeel geamputeerd :j
Die kun je ook niet toefluisteren van " hé.. Komt wel goed! "

Daarbij neemtniet weg dat als Oliviertje een been brak hij niet meteen werd ingeslapen hoor..
Want daar zou ik zelf ook zeker voor kieze :j Maar bekeek het eens van een andere kant ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:39

Storm76 schreef:
JustaLive, maar mensen kan je niet met paarden vergelijken, wij kunnen hulp vragen en hebben een zelfbewustzijn, dat hebben paarden niet. Paarden snappen het gewoon niet en weten ook niet waarom ze niet op een been kunnen staan.

Daarbij hebben paarden vaak last van het 'phantom limb' (spookledemaat) ze snappen gewoon niet dat het been er niet meer zit... :n en proberen toch nog steeds te vluchten voor enge dingen etc. Nee, ik durf stellig te zeggen dat ook ik mijn paard zou in laten slapen... :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:40

De stress en lange boxrust vind ik inderdaad wel goede argumenten. Al denk ik dat een paard van andere operaties net zoveel stress op kan lopen - maar ik ben dan ook van mening dat mensen soms teveel noodgrepen plegen om een dier maar in leven te houden. (dat gezegd hebbende, ik heb ook nooit voor die keus gestaan, dan stop je natuurlijk met rationeel denken en wil je gewoon je paard redden.)

Anoniem

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:41

honden/katten liggen ook veel vaker...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:42

Ook ik zou mijn paard af laten maken als het een been breekt. (Of dat het paard zich op een andere manier blesseert dat het slechts 3 benen kan gebruiken) Wij kunnen de paarden niet zo lang stilzetten. Ze zouden er niets van snappen en ongelukkig zijn, want als het even kan staan ze 24/7 in het land. Die revalidatieperiode zou een vreselijke tijd zijn voor de dieren en dan heb ik er een hard hoofd in dat het helemaal goedkomt.
Mijn merrie zou sowieso niet herstellen. Of je zou haar constant moeten verdoven, maar dat lijkt me geen optie.

Zelfs al zouden we wel 10 van die gevallen kunnen financieren, dan had ik het paard alsnog af laten maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:43

Robbyn: Oké dan... Nou dat wist ik dan weer niet :=
Nee maar Ik had Olivier ook geen kans gegeven om het te proberen, ookal klinkt dat heel hard. Voor dat de pijn zou komen, en het lange genezen.
Nadat die gevallen is, meteen bellen, En hoppetee.

* Makkelijk klinkt dat zeg. Weet zeker dat ik er dan weer aan zou gaan twijfelen.. *

Joolien: Klopt. En zitten...
Toch denk ik dat ze er wel mee ozuden kunnen leven op den duur.
Wat dacht je van mislukte veulens dan? Om het maar zo te noemen?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:43

Storm76 schreef:
Dani, bij paarden met peesproblemen zou ik hetzelfde handelen, als een paard niet meer een paardwaardig bestaan kan hebben en redelijk pijnvrij rond kan rennen door de wei, is het voor mij een makkelijke beslissing om het dier in te laten slapen.

Ja inderdaad :j Eerlijk gezegd vind ik het ook heel erg egocentrisch om zo'n paard niet in te laten slapen... :o
Is het een makkelijke breuk die vanzelf weer over is na maanden rust, of een breuk waarbij zijn/haar been geamputeerd moet worden, telt natuurlijk ook nog. Maar onherstelbare breuken...? Nee, mij niet gezien, hoeveel geld ik ook op de bank zou hebben, dan kies je voor het gevoel/lijdensweg en de toekomst van je paard :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:43

Overigens zou ik er bij mijn paard ook niet voor kiezen. Vanuit financieel oogpunt, maar ook vanwege de pijn en stress die het op zou leveren. Alleen probeer ik bewust even de 'pro-inslapen' argumenten tegen te gaan, anders is het ook weinig discussie :P

Joolien: ja, dat is waar. Maar ze rennen en spelen ook gewoon.

Maar goed: drie benen is dus niet zo geslaagd. Maar met prothese dan? Hoewel niet ideaal, kunnen ze toch redelijk geavanceerde dingetjes maken tegenwoordig, en dan heeft het paard dus geen last meer van een balansprobleem.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:46

Paarden kunnen ook genezen van "mooie" beenbreuken, maar alle ellende van revalidatie en kosten die het met zich meebrengt is het de eigenaar vaak niet "waard"... En dan nog maar de vraag wat een paard nog voor leven heeft als ie genezen is...

Ik weet persoonlijk echt niet wat ik zou doen... Ik weet wel dat als bijv mijn 32 jarige een been zou breken ik haar gelijk zou laten inslapen. Dat beest is nu soms al gefrustreerd dat ze minder goed mee kan komen met de rest, laat staan als ze haar been heeft gebroken!
Maar bij de anderen weet ik niet hoe ik zou reageren. Als een DA nou zou zeggen nou ze geneest 100 % en daarna heeft het beest hetzelfde leven als voorheen dan zal ik er misschien wel alles aan doen om het te laten genezen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:49

Rianneke - ik heb 't meer over beenbreuken (of ander letsel) waardoor een been geamputeerd moet worden. Of anders het paard ingeslapen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:49

Niet alleen paarden hebben last van Ghost-limb
katten en honden en zeker ook mensen hebben daar last van na amputatie.

ik zou vooral willen weten of mijn paard na herstel gewoon weidepaard kan zijn
als het antwoord "nee" is dan laat ik haar inslapen
als het antwoord "ja" is dan denk ik dat echt wel zou proberen om ze te laten herstellen in zover het kostenplaatje het toelaat.

Aan amputatie doe ik niet mee, een paard is absoluut niet gemaakt om op 3 benen rond te hupsen.
Zoals het spreekwoord zegt: No feet, no horse

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:50

Rianneke, een DA zou nooit zeggen dat een been van een paard weer voor 100% zal genezen...

Ik ken een eigenaar die geprobeert heeft een mooie botbreuk te laten zetten bij zijn paard, helaas kon hij snel daarna het paard alsnog in laten slapen, het paard had toch teveel op het been gestaan en de 2 helften waren verschoven...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:51

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar over twijfelt om zo'n dier niet af te laten maken.
Hond met een gebroken rug heb ik hetzelfde mee laten doen. Die was ook niet blij geworden van een rolstoel. Het welzijn van het dier moet je nooit ter discussie stellen. Als er geen kans is op een volledig herstel en goede kwaliteit van leven moet je daar nooit consessies op willen doen.
Ieder paard moet je bij wijze van spreken zo in een gemengde kudde kunnen gooien zonder er als mens zijnde naar om te moeten kijken en dan moet het paard zich gewoon staande kunnen houden. Op het moment dat dat niet kan moet je je conclusie trekken en de knoop doorhakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:52

Robynn schreef:
Daarbij hebben paarden vaak last van het 'phantom limb' (spookledemaat) ze snappen gewoon niet dat het been er niet meer zit... :n

Wat is precies je ervaring hiermee? Ken jij persoonlijk paarden die een been geamputeerd hebben gehad, weet je dit vanuit je professie?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:52

Zeer mooi geschreven Anne! ben het helemaal met je eens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:54

Ik weet dat mijn paard het liefst in de wei staat en gras eet, dus als ik het geld zou hebben, en hij (na een tijdje revallideren) wel weer de rest van zijn leven pijnvrij zou kunnen doen wat hij het liefst doet, dan zou ik daar zeker voor kiezen :j
Als je nu een heet paardje hebt dat de hele dag wil rennen dan vind ik dat wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:56

Anne, er zijn mensen die uit 'liefde voor het dier' een hond helemaal of gedeeltelijk op een rolstoel binden, want dan kan hij blijven leven... Voor mij is dat een brug (misschien wel meer dan 1) te ver en voor een paard zou ik zulke ingrepen ook nooit laten doen. Voor mij is een amputatie of andere rigoreuze ingreep gewoon te ver en daardoor raakt het paard te ver verwijderd van zijn natuurlijke functie van grazend vluchtdier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:56

DaniBanani schreef:
Rianneke - ik heb 't meer over beenbreuken (of ander letsel) waardoor een been geamputeerd moet worden. Of anders het paard ingeslapen.

:o Beetje verkeerd begrepen :+

Maar dan zou ik dus kiezen voor inslapen :(:)

Storm76 schreef:
Ik ken een eigenaar die geprobeert heeft een mooie botbreuk te laten zetten bij zijn paard, helaas kon hij snel daarna het paard alsnog in laten slapen, het paard had toch teveel op het been gestaan en de 2 helften waren verschoven...

Paarden kun je helaas niet vertellen dat ze niet op dat been mogen staan :(:)

Anne_GTI schreef:
Ieder paard moet je bij wijze van spreken zo in een gemengde kudde kunnen gooien zonder er als mens zijnde naar om te moeten kijken en dan moet het paard zich gewoon staande kunnen houden. Op het moment dat dat niet kan moet je je conclusie trekken en de knoop doorhakken.

Daar ben ik het mee eens! Een paard is een beweegdier/vluchtdier en zo snel hij zulke beperkingen heeft dat ie dat niet goed meer kan...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:02

Citaat:
Storm76 schreef:

Dat vind ik pas sneu. Dat arme paard heeft heel veel stress en gedoe mee moeten maken, en waarvoor? Om alsnog in te slapen. Ik zou het heel moeilijk vinden, maar als ik gewoon nuchter nadenk zou ik er bij Cin ook voor kiezen om haar in te laten slapen. Hoe moeilijk ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:10

Je moet altijd aan het paard blijven denken en niet aan hoeveel pijn het jezelf doet...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:17

prothesemateriaal voor een paard is heel erg duur en moet heel sterk zijn door het gewricht, ook het lopen met een prothese vergt heel wat oefening, de aanpassing moet perfect zijn, anders krijg je enorm pijnlijke wondes,...

Een paard wat een mooie breuk heeft met grote kans op herstel zou ik nog aandurven, maar bij de minste twijfel zou ik het waarschijnlijk ook laten inslapen. Al moet ik zeggen dat mijn merrie aardig vlot uit de voeten kan als ze op drie benen staat (met hoeven uitkrabben kan ze zo weglopen zonder dat ik de hoef moet lossen omdat ze daar druk op zet, niet altijd even handig).

Mijn ruin daarintegen staat dan heel wankel, maar die heeft dan ook een, jawel, een afgebroken stuk heup gehad. Twee maanden boxrust doe je een paard niet echt plezier mee, maar hij is hersteld, maar het is een zwakke plek gebleven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 12:21

Ik wil de discussie dan wel iets verleggen: hoe ver mag je gaan om een paard in leven te houden?

Drie benen is dus voor de meesten een stap te ver, omdat het niet meer in het belang van het paard is. Wanneer is het dat nog wel? Ik heb geen ervaring met operaties, maar ik kan me voorstellen dat ook dat enorme stress met zich meebrengt, en zeker bij beenblessures lange boxrust en revalidatie.

Mag je een paard dat aandoen, alleen omdat wij dat willen, óók als het paard daarna weer pijnvrij kan leven?

Als een amputatie te ver gaat, waar ligt dan die grens?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:31

Bij mij ligt de grens, waar het paard aangeeft dat de grens ligt. Mijn ruin staat op pensioen en van het moment dat hij te kennen geeft dat het genoeg geweest is, is het genoeg geweest.

Ik heb hem die boxrust, na die breuk in zijn heup, laten doorstaan omdat de DA mij uit ervaring kon verzekeren dat het in orde zou komen en mijn paard het verdroeg, op dat moment kerngezond en vol levensvreugde, met een superkarakter. Maar ik zeg er eerlijk bij nu hij er artrose bij heeft, heb ik buiten de wil om te leven die hij moet behouden, ook bij besloten dat hij geen boxrust meer mag krijgen. Als hij een nacht op stal staat, duurt het echt lang voor hij weer soepel loopt, dus het zou nefast zijn om het dat nu nog aan te doen.